Καθώς κλιμακώνεται η ένταση στις σχέσεις Τουρκίας-Σαουδικής Αραβίας

Το «τουρκικό μπέργκερ» της (πολυεθνικής αλυσίδας fast food) Herfy δεν ήταν, ούτως ή άλλως, πολύ τουρκικό, αν εξαιρέσει κανείς το branding -ένα οθωμανικό φέσι πάνω από ένα μαύρο μουστάκι-, αλλά αυτό δεν το εμπόδισε να βρεθεί στη μέση μιας γεωπολιτικής καταιγίδας.

Την περασμένη εβδομάδα, καθώς κλιμακώθηκαν οι εντάσεις μεταξύ Τουρκίας και Σαουδικής Αραβίας, η σαουδαραβική αλυσίδα fast food ανακοίνωσε ότι αντικαθιστούσε το μπιφτέκι με ένα ολόιδιο «ελληνικό», μειώνοντας μάλιστα την τιμή για να πάρει… μπρος το νέο προϊόν.

«Είναι το ίδιο», καθησύχασε με χαμόγελο έναν πελάτη ο Μαχμούντ Μπασιονί, υπάλληλος της εταιρείας: «Μόνο το όνομα άλλαξε».

Η ξαφνική αλλαγή στο μενού δείχνει πόσο γρήγορα μια πολιτική αντιπαράθεση μεταξύ δύο περιφερειακών δυνάμεων εξελίσσεται σε εμπορική διαμάχη που πλήττει ακόμη και επωνυμίες με διεθνή παρουσία, όπως η αλυσίδα ενδυμάτων Mango. Οι ήδη τεταμένες σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών επιδεινώθηκαν μετά τη δολοφονία του αρθρογράφου της Washington Post Τζαμάλ Κασόγκι στο προξενείο της Σαουδικής Αραβίας στην Κωνσταντινούπολη το 2018. Και αυτόν τον μήνα, η ένταση έπιασε και πάλι… κόκκινο.

Τούρκοι επιχειρηματίες υποστηρίζουν πως η Σαουδική Αραβία εμποδίζει την είσοδο των προϊόντων τους στη χώρα, κάτι που αρνούνται οι σαουδαραβικές Αρχές. Εν συνεχεία, ο επικεφαλής των εμπορικών επιμελητηρίων της Σαουδικής Αραβίας ζήτησε μποϊκοτάζ σε όλα τα τουρκικά προϊόντα, λέγοντας ότι είναι «ευθύνη κάθε Σαουδάραβα» να σταματήσει να εισάγει τουρκικά προϊόντα, να επενδύει στην Τουρκία ή να ταξιδεύει στη χώρα. Μετά από αυτό, διάφοροι influencers με δυνατό κοινό στα social media άρχισαν να καλούν και αυτοί σε μποϊκοτάζ και ξαφνικά η εκστρατεία δεν είχε μόνο hashtag, αλλά και λογότυπο.

Η Σαουδική Αραβία είναι η 15η σε μέγεθος εξαγωγική αγορά της Τουρκίας, με την τελευταία να εξάγει στην πρώτη μεταξύ άλλων χαλιά, κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, χημικά, σιτηρά έπιπλα και χάλυβα, αξίας 1,91 δισ. δολαρίων τους πρώτους οκτώ μήνες του έτους. Τις τελευταίες εβδομάδες, ωστόσο, αρκετές επιχειρήσεις στη Σαουδική Αραβία ανακοίνωσαν ότι θα σταματήσουν να πουλούν προϊόντα από την Τουρκία.

Αξιωματούχοι και επιχειρηματίες παρουσιάζουν το μποϊκοτάζ ως αυθόρμητη απόφαση των πολιτών που είναι εξοργισμένοι με το αντισαουδαραβικό κλίμα που επκρατεί εδώ και χρόνια στην Τουρκία. Όμως, σε μια χώρα όπου η ελευθερία της έκφρασης περιορίζεται όλο και περισσότερο και κάθε πολιτική δράση ελέγχεται αυστηρά, είναι απίθανο η εκστρατεία αυτή να εξαπλώθηκε χωρίς τη συγκατάθεση ή και τη στήριξη των Αρχών.

Πέραν των social media, ωστόσο, δεν είναι σαφές πόση υποστήριξη έχει το μποϊκοτάζ.