ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε κρίση. Οι πωλήσεις έχουν μειωθεί ενώ το κόστος παραγωγής έχει εκτοξευθεί, αφήνοντας τη Volkswagen AG, τη Mercedes-Benz Group AG και εκατοντάδες κατασκευαστές ανταλλακτικών σε επικίνδυνη θέση όσον αφορά τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα.
Τώρα, με τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να απειλεί με δασμούς τα αυτοκίνητά τους, τα στελέχη των εταιρειών εναποθέτουν τις ελπίδες τους στις εκλογές της Κυριακής για να αναδείξουν μια νέα γερμανική κυβέρνηση που θα ελαφρύνει τα βάρη τους.
Οι κίνδυνοι δεν θα μπορούσαν να είναι υψηλότεροι. Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης βρίσκεται εν μέσω βιομηχανικής παρακμής, που έχει προκληθεί από την άνοδο της προηγμένης κινεζικής μεταποίησης και διαδοχικές κρίσεις – από την πανδημία έως τη διακοπή της φθηνής ρωσικής ενέργειας. Χωρίς νέα μέτρα στήριξης, η Γερμανία κινδυνεύει να χάσει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας στον βιομηχανικό τομέα, προς όφελος χωρών με χαμηλότερο κόστος, που διεκδικούν ενεργά επενδύσεις.
«Χρειαζόμαστε μια οικονομική στροφή τώρα», δήλωσε η Χίλντεγκαρντ Μίλερ, επικεφαλής του γερμανικού λόμπι αυτοκινητοβιομηχανίας VDA. Η επόμενη κυβέρνηση, πρόσθεσε, πρέπει να μειώσει τη γραφειοκρατία και να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη για να καταστήσει τη Γερμανία ξανά ανταγωνιστική.
Η προοπτική της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το 5% της οικονομίας και απασχολεί σχεδόν 780.000 άτομα, είναι ζοφερή. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μειώνουν πλέον το κόστος, ανανεώνουν τα χαρτοφυλάκια προϊόντων τους και αλλάζουν τα ανώτερα διοικητικά στελέχη τους, αφού επλήγησαν σκληρά από τον εντεινόμενο ανταγωνισμό στην Κίνα και τη μειωμένη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη. Η γενική αίσθηση έχει φτάσει σε νέο χαμηλό επίπεδο.
Ωστόσο, τα πολιτικά κόμματα της Γερμανίας δεν έχουν ακόμη παρουσιάσει σαφή σχέδια για την επαναφορά της αυτοκινητοβιομηχανίας σε τροχιά ανάκαμψης. Με τις εκλογές να απέχουν μόλις λίγες ημέρες, αυτά είναι τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τους επικεφαλής του κλάδου:
Εμπορικοί Πόλεμοι
Περίπου τρία στα τέσσερα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη Γερμανία εξάγονται, γεγονός που καθιστά την αυτοκινητοβιομηχανία ιδιαίτερα ευάλωτη στην άνοδο των εμπορικών φραγμών. Η απόφαση του Τραμπ να επιβάλει δασμούς 25% στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου από τον επόμενο μήνα έχει επιδεινώσει τις εντάσεις που κλιμακώνονται από τότε που επέστρεψε στον Λευκό Οίκο. Ο Αμερικανός πρόεδρος απείλησε επίσης με κυρώσεις τον Καναδά και το Μεξικό – όπου η Volkswagen, η BMW και η Mercedes διατηρούν εργοστάσια – καθώς και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι δασμοί στα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να φτάσουν το 25%, δήλωσε ο Τραμπ την Τρίτη.
Οι Γερμανοί επικεφαλής αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν επανειλημμένα εκφράσει την αντίθεσή τους στους δασμούς, συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαϊκών δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της BMW, Όλιβερ Τσίπσε, να χαρακτηρίζει νωρίτερα αυτόν τον μήνα το ελεύθερο εμπόριο «έναν από τους πιο κρίσιμους παράγοντες ανάπτυξης και προόδου».
Η ισχυρή ζήτηση στις ΗΠΑ για μεγάλα SUV και η βραδύτερη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα καθιστούν την αμερικανική αγορά προσοδοφόρα για τη BMW, την Porsche και τη Mercedes, ώστε να πωλούν τα υψηλού περιθωρίου κέρδους μοντέλα εσωτερικής καύσης. Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες διατηρούν πολλά εργοστάσια στις ΗΠΑ, όπου κατασκευάζουν οχήματα τόσο για την εγχώρια αγορά όσο και για εξαγωγή. Αυτό σημαίνει ότι οι επιπτώσεις από τη διένεξη για τους δασμούς θα μπορούσαν να επιδεινωθούν εάν η Ευρώπη προχωρήσει σε αντίποινα – ένα σενάριο που φαίνεται όλο και πιο πιθανό.
«Η Ευρώπη θα αντεπιτεθεί», δήλωσε η στρατηγική αναλύτρια μετοχών Μπενεντίκτ Λόου στη Bloomberg TV την περασμένη εβδομάδα, προσθέτοντας ότι αναμένει μακρές διαπραγματεύσεις μεταξύ Βρυξελλών και Ουάσινγκτον.
Ο Καγκελάριος Όλαφ Σολτς έχει δείξει ότι είναι πρόθυμος να υποστηρίξει μια ευρωπαϊκή απάντηση. Οι στελέχη θα στραφούν στον Χριστιανοδημοκράτη Φρίντριχ Μερτς, τον επικρατέστερο διάδοχο του, για να υιοθετήσει έναν πιο συμφιλιωτικό τόνο αν εκλεγεί. Ο Μερτς, πρώην πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου της γερμανικής μονάδας της Blackrock Inc., έχει εκφράσει μια πιο αισιόδοξη άποψη για τον Τραμπ, χαρακτηρίζοντάς τον «πολύ προβλέψιμο ηγέτη» με σαφή ατζέντα.
Υψηλό Κόστος
Η προβλεψιμότητα είναι βασικό ζητούμενο για τους επικεφαλής της αυτοκινητοβιομηχανίας, ιδιαίτερα όσον αφορά το κόστος παραγωγής. Κυρίως διαμαρτύρονται για τις τιμές ενέργειας, οι οποίες εκτοξεύθηκαν μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία που έκοψε την παροχή φθηνού ρωσικού αερίου στη Γερμανία.
Οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στη Γερμανία είναι περίπου τρεις φορές υψηλότερες από ό,τι στις ΗΠΑ και στην Κίνα, και παραμένουν κατά περίπου 40% υψηλότερες από τη γειτονική Γαλλία, η οποία βασίζεται στους πυρηνικούς αντιδραστήρες της για φθηνή και σταθερή ενέργεια. Όλα τα μεγάλα κόμματα έχουν δεσμευτεί να μειώσουν το ενεργειακό κόστος, αλλά διαφωνούν ως προς το πώς.
«Η Γερμανία είναι ένα από τα τελευταία πραγματικά βιομηχανικά έθνη της Ευρώπης, με τις Salzgitter και BASF να προμηθεύουν ατσάλι και χημικά στη βιομηχανία αυτοκινήτων της χώρας», δήλωσε ο Ματίας Σμιτ, ανεξάρτητος αναλυτής αυτοκινήτων με έδρα κοντά στο Αμβούργο. «Το χαμηλό κόστος ενέργειας ή τουλάχιστον η σταθερότητα των τιμών είναι εξαιρετικής σημασίας».
Επικίνδυνη Εξάρτηση από την Κίνα
Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη μεμονωμένη αγορά για τους περισσότερους Γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι οποίοι παράγουν ένα σημαντικό ποσοστό των εσόδων και των κερδών τους στη χώρα αυτή. Ωστόσο, αντιμετωπίζουν αυξανόμενο ανταγωνισμό και μειωμένες δαπάνες για πολυτελή προϊόντα, ενώ έχει ξεκινήσει ένας σφοδρός πόλεμος τιμών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Tesla Inc. και τοπικούς κατασκευαστές, όπως η BYD Co.
Η κυβέρνηση Σολτς έχει προσπαθήσει να αναθεωρήσει τις σχέσεις με την Κίνα και έχει καλέσει τις γερμανικές εταιρείες να μειώσουν την έκθεσή τους εκεί, μετά την ουκρανική κρίση που ανέδειξε τον κίνδυνο της υπερβολικής εξάρτησης από τη Ρωσία για το φυσικό αέριο. Ο Μερτς εξέδωσε μια παρόμοια προειδοποίηση τον περασμένο μήνα, χαρακτηρίζοντας τις επενδύσεις στην Κίνα ως «μεγάλο ρίσκο».
Αλλά οι γερμανικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν υποχωρούν. Αυξάνουν τις επενδύσεις τους και βασίζονται σε συνεργασίες με τοπικές εταιρείες για να ανακτήσουν μερίδιο αγοράς. Η Volkswagen, που λειτουργεί περισσότερα από τριάντα εργοστάσια στην Κίνα, στοχεύει να αυξήσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων στη χώρα σε περίπου 4 εκατομμύρια ετησίως έως το 2030, από 2,93 εκατομμύρια πέρυσι, ενώ η BMW προγραμματίζει να επενδύσει άλλα 20 δισεκατομμύρια γιουάν (2,7 δισεκατομμύρια δολάρια) στη βάση παραγωγής της στη Σενγιάνγκ, καθώς εντείνει την τοπική παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων.
Επιβράδυνση της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Η Γερμανία έχασε τον τίτλο της μεγαλύτερης αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη από το Ηνωμένο Βασίλειο πέρυσι, όταν οι πωλήσεις κατέρρευσαν μετά την απρόσμενη αφαίρεση των επιδοτήσεων από την κυβέρνηση Σολτς. Μεγάλοι κατασκευαστές, όπως η Volkswagen και η Mercedes, έχουν από τότε αναθεωρήσει τις στρατηγικές τους για την ηλεκτροκίνηση, επικαλούμενοι τη χαμηλή ζήτηση. Η Porsche αναμένει να υποστεί ζημιά 800 εκατομμυρίων ευρώ (837 εκατομμυρίων δολαρίων) φέτος λόγω της επέκτασης του χαρτοφυλακίου της με περισσότερα μοντέλα βενζινοκινητήρων και plug-in υβριδικών μοντέλων. Οι προκλήσεις για την μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα έχουν κοστίσει ακριβά στη μάρκα πολυτελείας στην Κίνα, όπου οι παραδόσεις της μειώθηκαν κατά 28% πέρυσι.
«Η στρατηγική στροφή της Porsche στέλνει ένα σαφές μήνυμα ότι τα γερμανικά αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες μπορεί να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, και θα περίμενα μια κυβέρνηση υπό τον Μερτς να υποστηρίξει αυτή την κατεύθυνση», δήλωσε ο Σμιτ.
Οι συντηρητικοί του Μερτς επιθυμούν να πουλήσουν νέα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης πέρα από την προγραμματισμένη απαγόρευση της ΕΕ το 2035, ενώ ο Σολτς έχει καλέσει σε φορολογικά κίνητρα για τα ηλεκτρικά οχήματα, προκειμένου να αναζωογονηθεί η αγορά των αυτοκινήτων με μπαταρίες. Και τα δύο κόμματα έχουν υποστηρίξει ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν θα πρέπει να τιμωρηθούν με μεγάλα πρόστιμα για την αποτυχία τους να επιτύχουν τους αυστηρότερους στόχους εκπομπών της ΕΕ για φέτος.
Γραφειοκρατία
Ο Έλον Μασκ, ο οποίος αναστάτωσε την γερμανική προεκλογική εκστρατεία με την υποστήριξή του στο ακροδεξιό κόμμα AfD, έχει γίνει ένας από τους πιο ηχηρούς αγωνιστές κατά της γερμανικής γραφειοκρατίας, μετά τις καθυστερήσεις στην άδεια λειτουργίας ενός εργοστασίου Tesla κοντά στο Βερολίνο. Δεν είναι μόνος του: Η VDA έχει καλέσει το Βερολίνο να επιταχύνει τις διαδικασίες αδειοδότησης και να μειώσει τις υπερβολικές απαιτήσεις τεκμηρίωσης, εξασφαλίζοντας παράλληλα ότι η Βρυξέλλες δεν θα περάσουν νέες γραφειοκρατικές δυσκολίες που καταπνίγουν την ανάπτυξη.
Όλα τα μεγάλα κόμματα έχουν δεσμευτεί να μειώσουν τη γραφειοκρατία, συμπεριλαμβανομένων του SPD του Σολτς και των Πρασίνων. Ο Μερτς εκστρατεύει με ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει χαμηλότερους φόρους, περιορισμένο κανονιστικό πλαίσιο και μόνο βασικές κοινωνικές παροχές. Αλλά οι συντηρητικοί του είναι επίσης απρόθυμοι να χαλαρώσουν σημαντικά τους περιορισμούς στις δημόσιες δαπάνες της χώρας, γνωστούς ως «φρένο χρέους», οι οποίοι, σύμφωνα με τους περισσότερους αναλυτές, είναι απαραίτητοι για να επιστρέψει η χώρα σε αναπτυξιακή πορεία.
«Η Γερμανία χρειάζεται κίνητρα, αλλά το ερώτημα είναι: Θα υπάρχουν αρκετά χρήματα στον προϋπολογισμό για νέα βοήθεια; Δεν είμαι τόσο σίγουρος», δήλωσε ο Σμιτ.
Διαβάστε επίσης :
Μία από τις πιο ιστορικές Ferrari πωλείται σε δημοπρασία μέχρι και… 8 εκατομμύρια δολάρια
Γιατί ο Τραμπ μπλόκαρε την αγορά θωρακισμένων οχημάτων Tesla αξίας 400 εκατ. δολαρίων
Ferrari: Ρεκόρ πωλήσεων 1,8 δισ. δολαρίων και στρατηγικές ανατροπές για το μέλλον
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Eurostat: Ο πληθυσμός της Ευρώπης γερνάει – Πρωταθλήτρια η Ελλάδα
- Hellenic Train: Συμμετέχει στην πανελλαδική απεργία στις 28 Φεβρουαρίου για τα Τέμπη – Δεν θα πραγματοποιηθεί κανένα δρομολόγιο
- Σαντορίνη: Υποχώρησε οροφή σε υπόσκαφο στο Ημεροβίγλι – Νεκρός 19χρονος εργάτης
- Μπακογιάννης: Τώρα είναι η ώρα να προχωρήσει πιο δυναμικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών
