Ο John Fredriksen θα ήθελε να ξεχάσει τον Μάρτιο που πέρασε.

Ένα εκτροφείο σολομού στο οποίο κατέχει μερίδιο, είχε πτώση 20%. Μια νορβηγική εταιρεία ακινήτων στην οποία έχει επενδύσει υποχώρησε κατά 28% και η εταιρεία Avance Gas Holding Ltd., που μεταφέρει υγροποιημένο πετρέλαιο, σημείωσε πτώση εργασιών κατά 50%. Όλες οι επιχειρήσεις του χτυπήθηκαν από τα μέτρα που ελήφθησαν για την καταπολέμηση της πανδημίας.

Όπως αρμόζει σε έναν άνδρα, ο οποίος είναι γνωστός στη βιομηχανία της ναυτιλίας ως ο «Βασιλιάς των Βίκινγκ», ο Νορβηγός μεγιστάνας βρήκε προσωρινή ανακούφιση στη θάλασσα.

Οι μετοχές της ναυτιλιακής που διαθέτει στόλο με τάνκερ Frontline αυξήθηκαν κατά 17% τον περασμένο μήνα. Αυτό ενίσχυσε την αξία του μεριδίου του κατά 100 εκατομμύρια δολάρια, παρά το γεγονός ότι  η συνολική αξία της περιουσίας του μειώθηκε κατά 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια στα 6,3 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τον Δείκτη Bloomberg Billionaires.

Η ζήτηση για πετρελαιοφόρα αυξήθηκε, καθώς η αγορά πετρελαίου αντιμετώπισε τεράστια ανισορροπία, δημιουργώντας την ανάγκη για προσωρινές πλωτές εγκαταστάσεις αποθήκευσης. Τα ναύλα για ένα σύγχρονο VLCC – ή πολύ μεγάλο τάνκερ μεταφοράς πετρελαίου – αυξήθηκαν τον περασμένο μήνα σε σχεδόν 250.000 δολάρια την ημέρα για ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής, σύμφωνα με τον William Fairclough, διευθύνοντα σύμβουλο της Wah Kwong Maritime Transportation Holdings. Αυτό ξεπερνά τα 30.000 δολάρια την ημέρα, πριν από τη συνάντηση του ΟΠΕΚ στις αρχές Μαρτίου, όταν η Ρωσία και η Σαουδική Αραβία άρχισαν να πλημμυρίζουν την αγορά με πετρέλαιο.

 Το σοκ της προσφοράς

“Το ένα σοκ στην αγορά ήταν η υπερπροσφορά, με τη Σαουδική Αραβία να διοχετεύει περισσότερο πετρέλαιο και το δεύτερο σοκ ήταν η μείωση της ζήτησης λόγω της πανδημίας”, δήλωσε ο Fairclough. “Μέχρι το τέλος του έτους, θα υπάρξει τεράστια θετική επίδραση στις εταιρείες δεξαμενόπλοιων.”

Τα δεξαμενόπλοια αποτελούν το θεμέλιο του πλούτου του Fredriksen και οι εικόνες των τάνκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου κοσμούν το γραφείο του στο Λονδίνο, σύμφωνα με το προφίλ που είχε δημοσιεύσει το Bloomberg News, το 2012. Γνωστός επίσης στη βιομηχανία ως “Big Wolf”, ο Fredriksen, 75 ετών, δημιούργησε έναν από τους μεγαλύτερους στόλους του κόσμου κατά τη διάρκεια της καριέρας του, που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1960. Πήρε το πλειοψηφικό πακέτο στην Frontline το 1996.

Η επιχείρηση των δεξαμενόπλοιων είναι ασταθής, όμως, όπως δείχνει η τιμή της μετοχής της Frontline. Τα περισσότερα από τα κέρδη του Μαρτίου εξανεμίστηκαν μετά την ανακοίνωση του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τράμπ, στις 2 Απριλίου ότι αναμένει από τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία να μειώσουν την παραγωγή πετρελαίου, αυξάνοντας το αργό περισσότερο από 30%.

Fredriksen's tanker company has outpaced his wider fortune

Προς το παρόν, τα σούπερ-τάνκερ έχουν ακόμη ζήτηση..

Και άλλοι εφοπλιστές δισεκατομμυριούχοι που έχουν σημαντικούς στόλους, εκτός από τις κρατικές εταιρείες όπως η ναυτιλιακή COSCO της Κίνας, έχουν επωφεληθεί αυτή την περίοδο. Σε αυτούς περιλαμβάνονται ο Γιάννης Αγγελικούσης, ιδιοκτήτης του τέταρτου μεγαλύτερου στόλου VLCC παγκοσμίως, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων της VesselsValue. Ο Γιώργος Προκοπίου, άλλος ένας Έλληνας, είναι ιδιοκτήτης της Dynacom Tankers Management, ενώ οι αδελφοί Idan και Eyal Ofer από το Ισραήλ, κατέχουν ξεχωριστά τις Quantum Pacific Shipping και Zodiac Group, που έχουν δεκάδες δεξαμενόπλοια.

Εκπρόσωποι των Fredriksen, Αγγελικούση, Προκοπίου και των αδελφών Ofers δεν θέλησαν να σχολιάσουν το θέμα.

Βασικός τομέας εργασιών

Ανάλογο είναι το σκηνικό και στη στεριά. Η εταιρεία Buckeye Partners, με έδρα το Χιούστον, που εξαγοράστηκε από την εταιρία επενδύσεων IFM Investors της Αυστραλίας στο τέλος του 2019, δήλωσε ότι οι εργασίες αποθήκευσης αναπτύσσονται σημαντικά βοηθώντας στην εξισορρόπηση της απότομης πτώσης των άλλων τμημάτων της επιχείρησης.

“Δεν είναι μόνο μια δευτερεύουσα εργασία, είναι ένα βασικό κομμάτι της επιχείρησής μας”, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Buckeye, Clark Smith σε τηλεφωνική συνέντευξη. “Ένας από τους λόγους για τους οποίους η IFM ενδιαφέρθηκε για το μοντέλο μας, είναι ότι μπορούμε πραγματικά να αντισταθμίσουμε τις ζημιές με περισσότερα έσοδα από το τμήμα αποθήκευσης της επιχείρησης.”

Ωστόσο, ο Smith ανυπομονεί να επιστρέψει στην κανονικότητα.

“Δεν είμαστε άπληστοι”, είπε. «Δεν προσπαθούμε να σκεφτούμε ότι όλες αυτές οι αλλαγές παγκοσμίως ήταν προς όφελός μας σε αυτό το τμήμα της επιχείρησης. Θα γυρίσουν όλα πίσω στο τέλος, οι καμπύλες θα ισορροπήσουν και η αποθήκευση θα επιστρέψει στα κανονικά της επίπεδα”.