ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Ο Βιβέκ Τσάαντ Σεγκάλ κατέχει ρεκόρ στο να επιτυγχάνει το φαινομενικά απίθανο. Η εταιρία του δισεκατομμυριούχου, ένας πάροχος εξαρτημάτων για τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου, υπερβαίνει κάθε χρόνο τα τελευταία 25 έτη τον πενταετή στόχο της, με εξαίρεση μια φορά.
Ο πιο πρόσφατος στόχος της είναι εξίσου δύσκολος – η Motherson Sumi Systems Ltd. στοχεύει να τριπλασιάσει τις ετήσιες πωλήσεις της σε 36 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2025. Ο Σεγκάλ, 63 ετών, σκοπεύει να το πετύχει κάνοντας αυτό που γνωρίζει καλύτερα: διαπραγμάτευση. Πιο συγκεκριμένα, με φόντο την πανδημία του κορονοϊού, προχωρά εξαγοράζοντας εταιρείες που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα και ξεμένουν από ρευστότητα.
Για να το επιτύχει όμως αυτό ο Σεγκάλ, τα πράγματα θα πρέπει να βελτιωθούν δραστικά. Πριν από πέντε χρόνια, η Motherson έθεσε στόχο να εμφανίσει ενοποιημένες καθαρές πωλήσεις 18 δισεκατομμύρια δολάρια ως το 2020, αλλά τελικά σημείωσε λιγότερο από 12 δισεκατομμύρια δολάρια, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας και της επιβράδυνσης ρεκόρ που παρουσίασαν οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ινδία. Οι μετοχές της κατέγραψαν απώλειες σχεδόν 60% εκείνη την περίοδο, πριν ανακάμψουν, ενώ η τιμή τους από τις αρχές του έτους έχει διπλασιαστεί.
Ο Σεγκάλ παραδέχεται ότι υπάρχει “πολύ μεγάλο πρόβλημα στο σύστημα”. Αλλά πιστεύει ότι η εστίαση της εταιρίας στο να λύνει τα προβλήματα των πελατών της, σε συνδυασμό με τις έξυπνες διαπραγματεύσεις που πραγματοποιεί, θα «μας δώσει πολλαπλές ευκαιρίες στους ερχόμενους μήνες”.«Κάπου γύρω στον Οκτώβρη, Νοέμβρη, θα αρχίσετε να βλέπετε και να ακούτε ότι προχωράμε στις εξαγορές επιχειρήσεων,» είπε σε μια συνέντευξη στο Bloomberg News.
Αυτή η προσέγγιση έχει γίνει το χαρακτηριστικό του ομίλου Samvardhana Motherson του Σεγκάλ, τον οποίο ίδρυσε με την μητέρα του – εξού και το όνομα – το 1975. Μία κοινοπραξία το 1986 με την ιαπωνική Sumitomo Wiring Systems Ltd. για τον εφοδιασμό του πρώτου τοπικού κατασκευαστή οχημάτων της Ινδίας, άνοιξε για αυτόν τον μικρό εμπορικό οίκο τον δρόμο για μεγαλύτερες επιτυχίες.
Από το 2007, η Motherson Sumi έχει πραγματοποιήσει παραπάνω από 12 συμφωνίες συγχωνεύσεων και εξαγορών παγκοσμίως, αγοράζοντας κατά καιρούς επιχειρήσεις διπλάσιες σε μέγεθος από την ίδια. Τώρα πουλάει τα πάντα, από εσωτερικές επενδύσεις ως καλωδίωση, ράβδους πρόσκρουσης, επενδύσεις θυρών και φωτισμούς.
Η αφρόκρεμα της αυτοκινητοβιομηχανίας
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του επιχειρηματικού δαιμόνιου του Σεγκάλ για την εξεύρεση φθηνών περιουσιακών στοιχείων προς εξαγορά, είναι η απόκτηση του Βρετανικού ομίλου Visiocorp Plc. το 2009. Με την παγκόσμια οικονομία να βρίσκεται σε δεινή θέση μετά από την κατάρρευση της Lehman Brothers Holdings Inc., ένας Γερμανός πελάτης προσέγγισε την Motherson για να σώσει την εταιρία. Ύστερα από πολλή συζήτηση, εξαγόρασε την Visiocorp – διπλάσιου μεγέθους σε σχέση με την ίδια, με πωλήσεις 660 εκατ. ευρώ (782 εκατ. δολ.) – έναντι μόλις 26,5 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να εξελιχθεί στον μεγαλύτερο κατασκευαστή καθρεπτών αυτοκινήτου παγκοσμίως, μέσα σε ένα βράδυ.
Μέχρι και 80% από τα ενοποιημένα έσοδα που η Motherson είχε στόχο για τα επόμενα πέντε χρόνια, θα πραγματοποιηθούν μέσω των εξαγορών, όπως και η εισαγωγή της εταιρείας σε νέους κλάδους όπως τα ιατρικά μηχανήματα, η αεροδιαστημική, τα συστήματα ασφαλείας και τα logistics, είπε ο Σεγκάλ. Οι μικρομεσαίες εταιρίες θα στερέψουν από χρήματα πριν από τις μεγάλες επιχειρήσεις, παρέχοντας στην Motherson με καινούργιους στόχους, τόνισε.
Η Motherson δεν έχει κάποιο προκαθορισμένο μέγεθος ή γεωγραφική προτίμηση όσον αναφορά τις συγχωνεύσεις και εξαγορές. Μάλλον έχει ως επίκεντρο το να βοηθήσει τους πελάτες της να διατηρήσουν σε λειτουργία τις γραμμές παραγωγής τους. Η κατάρρευση ακόμη και ενός μικρού προμηθευτή μπορεί να σταματήσει την παραγωγή, είπε ο Σεγκάλ. «Η λύση δεν σχετίζεται με το μέγεθος. Λύση σημαίνει ότι αν πρόκειται για εταιρία 10 εκατομμυρίων ευρώ, θα προχωρήσω με την εξαγορά της αν εμποδίζει την γραμμή παραγωγής του πελάτη μου, αλλά ακόμη κι αν είναι εταιρία αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, θα την εξαγοράσω και πάλι”.
Οι πελάτες του ομίλου αποτελούν την ελίτ της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένου των General Motors Co., Jaguar Land Rover, BMW AG, Daimer AG και Volkswagen AG. Με βάση το 36% που κατέχει η οικογένεια στην Motherson Sumi, την εισηγμένη εταιρία, η περιουσία του Σεγκάλ έχει αξία περίπου 2 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την κατάταξη του Bloomberg Billionaires Index. Ο Σεγκάλ αρνήθηκε να σχολιάσει.
Το άγγιγμα του δισεκατομμυριούχου
Η πραγματική του περιουσία, συμπεριλαμβανομένων άλλων αποκτημάτων, είναι σίγουρα υψηλότερη και μπορεί να φανεί πιο ξεκάθαρα τον Ιούλιο του επομένου χρόνου, μετά από την αναδιάρθρωση του ομίλου. Με αυτή τη διαδικασία η θυγατρική, τοπική επιχείρησης καλωδίωσης της Motherson Sumi θα εξελιχθεί σε μία νέα ανεξάρτητη εταιρεία, ενώ τα μη καταχωρημένα περιουσιακά στοιχεία της Samvardhana Motherson θα παραμείνουν στην αρχική εταιρία. Και οι δύο εταιρίες θα είναι εισηγμένες ξεχωριστά στο χρηματιστήριο, κάτι που οι αναλυτές λένε ότι θα βοηθήσει στο να αποτιμηθεί η αξία τους.
Ενώ οτιδήποτε έχει σχέση με ηλεκτρικά οχήματα δεν περνάει απαρατήρητο στο χρηματιστήριο, ο Σεγκάλ δεν είναι ιδιαίτερα θετικός. Αντίθετα με τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες και κυβερνήσεις που εκθειάζουν τις μοντέρνες τεχνολογίες και τα αυτοματοποιημένα αυτοκίνητα, ο Σεγκάλ υποστηρίζει ότι οι ανεπαρκείς δομές και οι γεωπολιτικές αναταραχές σημαίνουν ότι οι μηχανές εσωτερικής καύσης θα παραμένουν επίκαιρες για δεκαετίες τουλάχιστον.
“Για τα επόμενα 20 χρόνια, η βιομηχανία του αυτοκινήτου θα παραμείνει πάνω κάτω ίδια”, εκτιμά ο Σεγκάλ. Οι αυτοκινητοβιομήχανοι «μου ζητάνε να επεκταθώ σε όλους τους τομείς, αλλά όχι στα ηλεκτρικά οχήματα”.
Μιλώντας για το μέλλον, ο Σεγκάλ αναφέρει συχνά την ηλικία του – «Είμαι άνω των 63 ετών,» λέει πάντα – προκαλώντας αναπόφευκτα ερωτήματα για τον διάδοχο του. Όπως στις περισσότερες ινδικές οικογενειακές επιχειρήσεις, ο γιος του Σεγκάλ, Λακς Βααμάν, ο οποίος τώρα είναι αντιπρόεδρος της εταιρίας, είναι προκαθορισμένο ότι θα αναλάβει τη θέση του πατέρα του.
«Θα αποσυρθώ όταν φύγω από τη ζωή» είπε ο Σεγκάλ. «Η δουλειά μου είναι να μάθω στον γιό μου ό,τι μπορώ. Το επόμενο πενταετές πλάνο μου είναι να παραδώσω την εταιρία μου στον γιο μου. Οπότε κάπου γύρω στα 68 μου θα εστιάσω στο να περνάω χρόνο με τα εγγόνια μου, έχω τέσσερα”.
Είναι ένα μέλλον που αξίζει στον Σεγκάλ, ο οποίος ξεκίνησε βγάζοντας ένα ρούπι για κάθε κιλό από ασήμι που μετέφερε για τον παππού του, πριν από 45 χρόνια. Η οικογένεια της μητέρας του ήταν κοσμηματοποιοί και του πατέρα του είχαν κινηματογραφική επιχείρηση. Η Motherson Sumi εισήχθη στο χρηματιστήριο στο Μουμπάι το 1993. Όσοι επένδυσαν σε αυτή είδαν τα κεφάλαια τους να αυξάνονται κατά 32% ετησίως. Η απόδοση αυτή είναι τρεις φορές μεγαλύτερη από το μέσο ετήσιο κέρδος του δείκτη S&P BSE Sensex Index κατά την ίδια περίοδο.
Ο Σεγκάλ δηλώνει ότι οφείλει μεγάλο ποσοστό της επιτυχίας του στο επιχειρηματικό δαιμόνιο της μητέρας του.
«Δεν ήμουν πολύ καλός στις σπουδές, οπότε η μητέρα μου αγχώνονταν για εμένα. Έτσι μου πρότεινε να ασχοληθούμε με το εμπόριο. Από εκεί και έπειτα, δεν κοιτάξαμε ποτέ πίσω είναι η αλήθεια”, τόνισε ο Σεγκάλ.
Μετάφραση κειμένου: Αμαλία Σοφία Βερούτη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σωκράτης Φάμελλος: Παντρεύτηκε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Ποια είναι η εκλεκτή της καρδιάς του
- Αστυνομικός της Βουλής: Αφέθηκε ελεύθερος μετά την αναβολή της δίκης
- Επιτροπή Ανταγωνισμού: Πρόστιμα πάνω από 1 εκατ. ευρώ σε 18 εταιρείες κτηματογράφησης – Τι αφορούν
- Συρία: Η μεταβατική κυβέρνηση – Ο αλ-Τζολάνι όρισε γυναίκα υπουργό