ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε μια πρωτοποριακή απόφαση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διέταξε τη Meta να σταματήσει να συνδέει την υπηρεσία αγγελιοσήμων της με την εκτεταμένη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης του Facebook και να μην επιβάλλει αθέμιτους όρους συναλλαγών σε ανταγωνιστικές πλατφόρμες μεταχειρισμένων αγαθών.
«Η Meta συνέδεσε την υπηρεσία online αγγελιών Facebook Marketplace με το προσωπικό της κοινωνικό δίκτυο Facebook και επέβαλε αθέμιτους εμπορικούς όρους σε άλλους παρόχους υπηρεσιών online αγγελιών», δήλωσε η επικεφαλής της αντιμονοπωλιακής επιτροπής της ΕΕ, Μαργκρέτε Βεστάγκερ. «Το έκανε για να ωφελήσει τη δική της υπηρεσία Facebook Marketplace» ανέφερε.
Η κίνηση αυτή έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά κακών ειδήσεων για τη Meta. Αμερικανός δικαστής αποφάσισε ότι η αντιμονοπωλιακή αγωγή της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου κατά της εταιρείας μπορεί να συνεχιστεί σε δίκη την Τετάρτη, ενώ ο Ντόναλντ Τραμπ εκλέχθηκε εκ νέου πρόεδρος των ΗΠΑ. Η νίκη του βοήθησε να προωθηθεί η εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης Bluesky, η οποία ανταγωνίζεται το Threads της Meta, στην κορυφή του App Store της Apple Inc. στις ΗΠΑ.
Ο Τραμπ αποκάλεσε το Facebook «εχθρό του λαού» μόλις πριν από οκτώ μήνες και πρότεινε ο διευθύνων σύμβουλος Μαρκ Ζούκερμπεργκ να πάει στη φυλακή.
Το πρόστιμο της ΕΕ είναι πιθανό να είναι μια από τις τελευταίες πράξεις της Βεστάγκερ, η οποία πρόκειται να εγκαταλείψει τη θέση της πριν από το τέλος του έτους. Κατά την τελευταία δεκαετία, υπήρξε μία από τις πιο σκληρές επικρίτριες της Silicon Valley, επιβάλλοντας αντιμονοπωλιακές κυρώσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, συμπεριλαμβανομένων προστίμων ύψους άνω των 8 δισεκατομμυρίων ευρώ κατά της Google.
Η απόφαση έρχεται έπειτα από μια έρευνα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η Meta αξιοποιεί τα δισεκατομμύρια χρηστών του Facebook για να συμπιέσει τους ανταγωνιστές της. Οι παρατηρητές της ΕΕ δήλωσαν ότι η Meta με έδρα το Menlo Park της Καλιφόρνιας χρησιμοποίησε επίσης δεδομένα από αντίπαλες πλατφόρμες που διαφημίζονταν στο Facebook για να ενισχύσει την υπηρεσία Marketplace.
Η Meta υποσχέθηκε να ασκήσει έφεση κατά της απόφασης στα δικαστήρια του μπλοκ, μια διαδικασία που θα μπορούσε να διαρκέσει αρκετά χρόνια. Είπε ότι η ποινή «αγνοεί τις πραγματικότητες της ακμάζουσας ευρωπαϊκής αγοράς» και «προστατεύει μεγάλες κατεστημένες εταιρείες».
Οι μετοχές της Meta υποχώρησαν έως και 1% μετά το άνοιγμα της διαπραγμάτευσης στη Νέα Υόρκη. Η εταιρεία είχε τιμωρηθεί νωρίτερα με πρόστιμο 110 εκατ. ευρώ από τη ρυθμιστική αρχή της ΕΕ για τις συγχωνεύσεις, επειδή παρείχε παραπλανητικές πληροφορίες σχετικά με την εξαγορά της υπηρεσίας ανταλλαγής μηνυμάτων WhatsApp το 2017.
Η Amazon.com Inc. απέφυγε τα πρόστιμα της ΕΕ σε μια παρόμοια υπόθεση το 2022, με στόχο τον τρόπο με τον οποίο η αμερικανική εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου φέρεται να λεηλάτησε τα δεδομένα πωλήσεων των ανταγωνιστών της για να ευνοήσει αθέμιτα τα δικά της προϊόντα. Οι ρυθμιστικές αρχές αποδέχθηκαν μια σειρά προτάσεων από την Amazon, συμπεριλαμβανομένης της υπόσχεσης να σταματήσει να χρησιμοποιεί μη δημόσια δεδομένα για ανεξάρτητους πωλητές στο marketplace της για την ανταγωνιστική της επιχείρηση λιανικής πώλησης.
Το Marketplace του Facebook έχει επίσης μπει στο στόχαστρο άλλων ρυθμιστικών αρχών. Διευθέτησε μια έρευνα με την Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου αφού συμφώνησε σε μια σειρά παραχωρήσεων.
Η Meta ανακοίνωσε πωλήσεις ύψους 40,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων το τρίμηνο που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου, ένα άλμα 19% σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα. Τα τελευταία χρόνια, η Meta προσπαθεί να εξισορροπήσει τις τεράστιες δαπάνες για τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η εικονική πραγματικότητα, ενώ παράλληλα προσπαθεί να διασφαλίσει ότι η βασική της επιχείρηση ψηφιακής διαφήμισης εξακολουθεί να αναπτύσσεται.
Ενώ η ΕΕ μπορεί να επιβάλει πρόστιμα ύψους 10% των παγκόσμιων πωλήσεων, οι ποινές της είναι συνήθως πολύ μικρότερες και λαμβάνουν υπόψη τη σοβαρότητα των ισχυρισμών και τις εμπλεκόμενες επιμέρους αγορές.
Αυτό έχει οδηγήσει σε απογοήτευση μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών και σε προτάσεις για αυστηρότερα μέτρα αποκατάστασης, συμπεριλαμβανομένων πιο διαρθρωτικών λύσεων. Όπως και οι ΗΠΑ, η ΕΕ εξετάζει το ενδεχόμενο διάσπασης της Google της Alphabet Inc. για να καθησυχάσει τις ανησυχίες σχετικά με την κυριαρχία της στο χώρο της διαφημιστικής τεχνολογίας.
Ο νέος νόμος για τις ψηφιακές αγορές ενισχύει την παραδοσιακή αντιμονοπωλιακή νομοθεσία, θέτοντας αυστηρές προστατευτικές μπάρες για τις επιχειρήσεις της Silicon Valley.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει έρευνες για την Google και τη Meta προκειμένου να ελέγξει τη συμμόρφωσή τους με τον νόμο DMA, ενώ η Apple Inc. είναι πιθανό να αντιμετωπίσει σύντομα το πρώτο πρόστιμο του μπλοκ επειδή δεν συμμορφώθηκε με τους κανόνες. Αυτή την εβδομάδα η Meta πρότεινε αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο στοχεύει τους χρήστες με διαφημίσεις στο Facebook και το Instagram, προκειμένου να αντισταθμίσει την κλιμάκωση της έρευνας.
Διαβάστε επίσης:
Meta: Περιορίζει τις στοχευμένες διαφημίσεις για να συμμορφωθεί με την ΕΕ
Meta Platforms: Απέλυσε εργαζόμενους για κατάχρηση… κουπονιών
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Παγκόσμια Τράπεζα: Άνω των 5 δισ. οι «οικονομικές απώλειες» του Λιβάνου από τον πόλεμο
- Κομισιόν: Καλεί την Ελλάδα να υποβάλει επειγόντως τα τελικά επικαιροποιημένα εθνικά σχέδια για την ενέργεια και το κλίμα
- Ευρωαγορές: Κέρδη 1% μετά τις θετικές προοπτικές από ASML και Siemens – Άλμα 18% για τη Burberry
- Μ. Στασινόπουλος: Η βιομηχανία ατμομηχανή της ανάπτυξης – Χρειάζεται μια νέα βιομηχανική στρατηγική