Επιστολή στον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, Αντόνιο Γκουτέρες, έστειλαν κολοσσοί του κλάδου καταναλωτικών ειδών ζητώντας τον απεγκλωβισμό των χιλιάδων ναυτικών που βρίσκονται παγιδευμένοι στα πλοία.

Οι εταιρείες Unilever και Procter & Gamble συγκαταλέγονται μεταξύ των επιχειρήσεων που προτρέπουν τους ηγέτες του πλανήτη να επιλύσουν το πρόβλημα των άνω των 300.000 ναυτικών που παραμένουν στα εμπορικά πλοία, καθώς η καταναγκαστική εργασία και οι επιδεινούμενες συνθήκες εργασίας απειλούν να διαταράξουν την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού.

Ανώτατα στελέχη πανίσχυρων εταιρειών, από την αλυσίδα σουπερμάρκετ Carrefour έως τη βιομηχανία τροφίμων Mondelez International και τη ζυθοποιία Heineken, υπέγραψαν ανοιχτή επιστολή ζητώντας μέτρα που να επιτρέπουν περισσότερες αλλαγές πληρωμάτων στα λιμάνια και απαλλαγή των ναυτικών από την καταναγκαστική εργασία.

Η επιστολή στον Αντόνιο Γκουτέρες αποτελεί την τελευταία έκκληση για την αντιμετώπιση της κλιμακούμενης ανθρωπιστικής κρίσης στη θάλασσα που προκλήθηκε από την πανδημία, λόγω των περιορισμών που έχουν επιβάλει οι κυβερνήσεις στα σύνορα και της μείωσης των αεροπορικών ταξιδιών.

Προηγούμενη έρευνα του Bloomberg διαπίστωσε πολυάριθμες παραβιάσεις του διεθνούς ναυτιλιακού δικαίου που έχουν σχεδιαστεί για την προστασία των ναυτικών, συμπεριλαμβανομένων των μισθολογικών και εργασιακών προβλημάτων, όπως προέκυψαν από συνεντεύξεις με περισσότερα από 40 μέλη πληρωμάτων παγκοσμίως.

«Φτάνουμε σε ένα κρίσιμο σημείο εάν δεν επιλύσουμε το ζήτημα των αλλαγών των πληρωμάτων», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Marc Engel, επικεφαλής εφοδιαστικής αλυσίδας της Unilever, ο οποίος ηγήθηκε της επιστολής. «Υπάρχει τεράστιος κίνδυνος η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού να αρχίσει να καταρρέει. Είναι μια ακούσια κατάσταση καταναγκαστικής εργασίας, επειδή αυτοί οι ναυτικοί έχουν εγκλωβιστεί στα πλοία. Είναι ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων”.

Ο Γκουτέρες αναφέρθηκε στην κρίση την Πέμπτη, ζητώντας από τις κυβερνήσεις να χαρακτηρίσουν τους ναυτικούς ως «βασικούς εργάτες» για να διευκολύνουν τα ταξίδια τους στα σύνορα και τα λιμάνια. Πάνω από οκτώ μήνες μετά την εκδήλωση της πανδημίας, οι καθυστερήσεις στην αλλαγή πληρωμάτων κινδυνεύουν να επιδεινωθούν. Πάνω από 120 χώρες ή περιοχές έχουν σταματήσει ή περιορίσει την πρόσβαση στα πλοία για να πραγματοποιήσουν αλλαγές στους ναυτικούς, σε μια προσπάθεια να αποφευχθεί η εξάπλωση του κορονοϊού που σκότωσε σχεδόν 1 εκατομμύριο ανθρώπους σε ολόκληρο τον κόσμο.

«Αυτό έχει οδηγήσει σε μια μεγάλη αναταραχή των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού, οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για τους κατασκευαστές και τους λιανοπωλητές και την ικανότητά τους να παράγουν και να προσφέρουν βασικά καταναλωτικά αγαθά, συμπεριλαμβανομένων των τροφίμων και των προϊόντων  υγιεινής», ανέφεραν οι CEOs στην επιστολή, η οποία είναι η πιο συντονισμένη, δημόσια προσπάθεια για να έρθει στο προσκήνιο η εργασιακή κρίση στη ναυτιλία.

Για να διασφαλιστεί η προμήθεια βασικών αγαθών και να προστατευθούν τα ανθρώπινα δικαιώματα των ναυτικών, οι CEOs ζητούν μέτρα που περιλαμβάνουν:

-Εισαγωγή ενός ισχυρού προγράμματος τεστ διάγνωσης και ιχνηλάτησης για την προστασία της ασφάλειας των ναυτικών και των πληρωμάτων

-Περιορισμός τυχόν αναπόφευκτων επεκτάσεων συμβολαίων του πληρώματος μέχρι τον επόμενο προγραμματισμένο λιμένα όπου είναι δυνατή η αλλαγή πληρώματος ή και εκτροπή πορείας του πλοίου σε λιμάνι όπου οι αλλαγές πληρώματος μπορούν να κανονιστούν σύμφωνα με τις οδηγίες της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας

-Οι υπογράφοντες κοινοποιούν το αίτημα για τα μέτρα στις μεταφορικές εταιρείες, τους παρόχους logistics και τους προμηθευτές τους, και το Φόρουμ Καταναλωτικών Προϊόντων θα ενθαρρύνει όλους τους ενδιαφερόμενους να συμμορφωθούν με τις αρχές της εργασίας

Σε συνεντεύξεις του Bloomberg με περισσότερους από 40 ναυτικούς σε πολλά πλοία, οι μισοί δήλωσαν ότι δεν είχαν συμβάσεις σε ισχύ και ορισμένοι υποστήριξαν ότι δεν είχαν πληρωθεί για περισσότερο από δύο μήνες. Ο Engel είπε ότι οι παραβιάσεις του ωραρίου εργασίας και η μη καταβολή των μισθών είναι ιδιαίτερα ανησυχητικές, καθώς αποτελούν βασικές προϋποθέσεις που δεν επηρεάζονται από τους περιορισμούς της πανδημίας. Το προσωπικό προμηθειών της Unilever άρχισε πρόσφατα να εξετάζει τις αλυσίδες εφοδιασμού της σχετικά με τις συνθήκες των ναυτικών και βρίσκεται σε συζητήσεις για να διασφαλίσει ότι δεν θα υπάρξουν παραβιάσεις, είπε.

 Το περίπλοκο σύστημα

Οι ναυτιλιακές εταιρείες και η βιομηχανία επωφελούνται από ένα περίπλοκο και κατακερματισμένο σύστημα που επιβραβεύει τις έγκαιρες παραδόσεις εις βάρος της ευημερίας των σχεδόν αόρατων εργαζομένων. Κάθε πλοίο συνδέεται με μια χούφτα ξεχωριστών οντοτήτων. Συνήθως, υπάρχει η ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου, η διαχειρίστρια εταιρεία, η υπηρεσία προσωπικού που προσλαμβάνει ναυτικούς και ο ναυλωτής – η εταιρεία που ναυλώνει το πλοίο για να μεταφέρει τα εμπορεύματα από το σημείο Α έως το σημείο Β.

Με τόσους πολλούς εμπλεκόμενους είναι δύσκολο να βρεθεί ποιος είναι υπεύθυνος για τις συνθήκες εργασίας επί του πλοίου, δήλωσε ο Richard Meade,  επικεφαλής της βρετανικής Lloyd’s List.

Οι προσπάθειες για την επίλυση αυτού που ονομάζεται “κρίση αλλαγής πληρώματος” δεν έχουν φέρει αποτελέσματα, δήλωσε ο Ruwan Subasinghe, νομικός της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές και η κατάσταση θα επιδεινωθεί καθώς συνεχίζεται η πανδημία.

“Εάν αυτά τα πληρώματα συνεχίζουν να εργάζονται, διακινδυνεύουμε την υγεία και την ασφάλεια τους και ένα αδιέξοδο στην αλυσίδα εφοδιασμού», δήλωσε ο Subasinghe, προσθέτοντας ότι η δημόσια πίεση από τις εταιρείες καταναλωτικών αγαθών είναι «μια πραγματική αλλαγή παιχνιδιού. Οι άνθρωποι που έχουν εμπορεύματα μέσα σε αυτά τα containers λένε τώρα ότι τα πλοία πρέπει να εκτραπούν στο επόμενο λιμάνι για να κάνουν αλλαγές στο πλήρωμα. Το μήνυμα είναι σαφές και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία τώρα για το τι πρέπει να γίνει”.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση