ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Ένας πρόωρος τερματισμός του συμβολαίου της Autostrade για τη λειτουργία περίπου 3.000 χιλιομέτρων αυτοκινητοδρόμων με διόδια θα ανάγκαζε το κράτος να αναλάβει τις υπάρχουσες υποχρεώσεις της εταιρείας, σύμφωνα με μία ρήτρα στα έγγραφα της συμφωνίας. Η Autostrade παρουσίασε καθαρά χρέη ύψους 9,4 δισ. ευρώ πέρυσι στα οικονομικά της αποτελέσματα.
Ένα μεγάλο κόστος για την κυβέρνηση θα μπορούσε να πυροδοτήσει μία νέα σύγκρουση με την Ευρωπαϊκή Ένωση, που ήδη ανησυχεί για τις επιπτώσεις που θα μπορούσαν να έχουν τα δημοσιονομικά σχέδια και τα σχέδια για δαπάνες των λαϊκιστών στον προϋπολογισμό της Ιταλίας.
“Αν αυτή η γλώσσα έχει βαρύτητα, κατά τα φαινόμενα δίνει στην ιταλική κυβέρνηση ένα κίνητρο να μην ανακαλέσει την άδεια”, ανέφεραν αναλυτές της CreditSights, μεταξύ των οποίων οι Jassie Singh, Andrew Moulder, Mariya Nurgaziyeva, σε σημείωμά τους τη Δευτέρα, αναφερόμενοι τόσο στο ρίσκο της ανάληψης των υποχρεώσεων, όσο και στην πιθανότητα η κυβέρνηση να χρειαστεί να πληρώσει αποζημίωση για τον πρόωρο τερματισμό του συμβολαίου, που θα επιβάρυνε ακόμα περισσότερο τα κρατικά ταμεία.
Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Luigi Di Maio, ηγέτης του αντισυστημικού Κινήματος των Πέντε Αστέρων, και ο υπουργός Μεταφορών Danilo Toninelli έχουν απειλήσει την Atlantia με εθνικοποίηση των ιταλικών αυτοκινητοδρόμων, μετά την κατάρρευση μίας γέφυρας στη Γένοβα στις 14 Αυγούστου, από την οποία σκοτώθηκαν 43 άνθρωποι. Ιδιωτικοποιήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Οι σύμμαχοι του Di Maio από τη Λέγκα του Βορρά εμφανίζονται λιγότερο ένθερμοι. Ο γραμματέας του υπουργικού συμβουλίου Giancarlo Giorgetti δήλωσε τη Δευτέρα ότι “δεν έχει πειστεί πως η κρατική διαχείριση των αυτοκινητοδρόμων θα ήταν πιο αποδοτική”.
Πολιτική αντιπαράθεση
Η λαϊκιστική κυβέρνηση της χώρας δυσκολεύεται να σχηματίσει ένα ενιαίο μέτωπο μετά την τραγωδία της περασμένης εβδομάδας και την λαϊκή οργή. Ενώ ο Di Maio και το αντισυστημικό Κίνημα των Πέντε Αστέρων έσπευσαν να επικρίνουν την Atlantia, ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Matteo Salvini, του οποίου η Λέγκα αντλεί μέρος της υποστήριξής της από επιχειρήσεις στο βορρά, υποστήριξε ότι οι κανονισμοί της ΕΕ για τον προϋπολογισμό περιορίζουν την ικανότητα της Ιταλίας να δαπανήσει χρήματα σε σχέδια στον τομέα των μεταφορών.
Μέχρι τώρα κανένας κυβερνητικός αξιωματούχος δεν έχει εξηγήσει πώς θα γινόταν η εθνικοποίηση και με τι κόστος για μία χώρα που υποτίθεται ότι μειώνει τα επίπεδα χρέους της. Τα spreads αποδόσεων για το κρατικό χρέος της Ιταλίας έναντι της Γερμανίας άγγιξαν τα πρόσφατα υψηλά την περασμένη εβδομάδα, αφού ο Di Maio είπε ότι η κυβέρνηση πιθανόν να πρέπει να αρχίσει να αμφισβητεί τα “εξωτερικά εμπόδια” στις δαπάνες για υποδομές.
Ο Di Maio έχει διασκεδάσει τις ανησυχίες, υποστηρίζοντας πως δε βλέπει κανέναν λόγο να καταβληθεί αποζημίωση για πρόωρο τερματισμό της σύμβασης αν η εταιρεία υπήρξε αμελής. Επίσης, επενδυτές στα ομόλογα της Autostrade ύψους 8 δισεκατομμυρίων ευρώ θα είχαν την επιλογή να τα ανταλλάξουν με αυτά της μητρικής Atlantia, που θα μείωνε κάποιες από τις υποχρεώσεις που θα περνούσαν στην κυβέρνηση.
Μυστικοί όροι
Οι πλήρεις όροι της σύμβασης ανάμεσα στην κυβέρνηση και την Autostrade, όμως, είναι μυστικοί, καθιστώντας δύσκολη την πρόβλεψη της πιθανότητας επιβολής συγκεκριμένων όρων, έγραψαν οι αναλυτές της CreditSights.
Ο Ιταλός πρωθυπουργός Giuseppe Conte δήλωσε αργά την Παρασκευή ότι η κυβέρνησή του επισήμως έστειλε επιστολή στην εταιρεία, ξεκινώντας τη διαδικασία τερματισμού της σύμβασης. Ο Di Maio επανέλαβε το σχέδιο το Σάββατο, ακόμα και αφού η Autostrade προσέφερε ένα αρχικό ποσό ύψους 500 εκατομμυρίων ευρώ σε ένα ταμείο για τη στήριξη των θυμάτων και την ανακατασκευή της γέφυρας σε λιγότερο από ένα χρόνο.
Οι μετοχές της Atlantia κινήθηκαν σε χαμηλό τεσσάρων ετών αφού η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι είχε αρχίσει τη διαδικασία ανάκλησης της παραχώρησης. Η αξία της Atlantia υπολογίζεται στα 15,2 δισεκατομμύρια ευρώ, περίπου 25% κάτω μετά την κατάρρευση της γέφυρας.
Τα ομόλογα της Atlantia λήξης Ιουλίου 2017 έπεσαν κατά 4 σεντς του ευρώ στα 88 σεντς, κοντά στα ιστορικά χαμηλά επίπεδα που έφτασαν την Πέμπτη και πεσμένα από τα 98 σεντς πριν από μία εβδομάδα, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Τα ομόλογα 700 εκατ. ευρώ λήξεως Σεπτεμβρίου 2029 που εκδόθηκαν από την Autostrade υποχώρησαν κατά 5 σεντς στα 87 σεντς, σύμφωνα με τα στοιχεία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Κέρδη μέχρι… 1.169,57%: Οι μετοχές και οι επιχειρηματίες που «νίκησαν» τα μνημόνια
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Διάγγελμα Τσίπρα με συμβολισμό «Ιθάκης» και μετά ανασχηματισμός-Ποιοι φεύγουν και ποιοι μένουν
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Μέρκελ: Η Κομισιόν θα ελέγχει την Ελλάδα τέσσερις φορές τον χρόνο για τις μεταρρυθμίσεις που συμφώνησε
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τράπεζες: Τι να περιμένουμε το 2025 στα στεγαστικά δάνεια
- «Ημέρα Καριέρας» της ΔΥΠΑ στο Ντίσελντορφ 1.200 θέσεις εργασίας από 45 επιχειρήσεις
- «Κοκκινίζουν» οι μετοχές πληροφορικής – Ποιες εταιρείες έχουν μεγάλες απώλειες
- Μεγάλες αλλαγές στη Δικαιοσύνη: Η στρατηγική για το 2025 και τα άλυτα προβλήματα