Με μεγάλο τμήμα του πληθυσμού των Η.Π.Α. και της Ευρώπης να βρίσκεται σε lockdown, η ενασχόληση με τα online παιχνίδια έχει εκτιναχθεί στα ύψη.

Αποτελεί έναν τρόπο να περνούν το χρόνο τους εκατομμύρια ανθρώπων που βρίσκονται σε καραντίνα, καθώς συνδέονται με άλλους χωρίς να έχουν το φόβο της εξάπλωσης του ιού -και οι φορείς του κλάδου υγείας επικροτούν αυτή την ιδέα. Ωστόσο για κάποιο ποσοστό των χρηστών, η εξέλιξη αυτή κρύβει μία σκοτεινή πλευρά: τον εθισμό στο ίντερνετ και στα τυχερά παιχνίδια.

Όπως οι τζογαδόροι που αντιμετωπίζουν προβλήματα, έτσι και οι εθισμένοι στα βιντεοπαιχνίδια βρίσκονται υπό πίεση και αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως το στρες, η απομόνωση και η ανεργία. Και τώρα ενθαρρύνονται να ακολουθούν έναν τρόπο ζωής, τον οποίο μέχρι τώρα αγωνίζονταν να ξεπεράσουν.

“Όλοι οι παράγοντες κινδύνου που οδηγούν στον εθισμό τυχερών παιχνιδιών είναι ενεργοί αυτή την περίοδο και το ίδιο ισχύει και για όσους έχουν εθισμό στο διαδίκτυο και στα online παιχνίδια”,   δήλωσε ο Keith Whyte,  διευθυντής στο Εθνικό Συμβούλιο Τυχερών Παιχνιδιών. “Θα μπορούσε να υπάρξει ένα κύμα εθισμού, ένα μεγάλο κύμα.”

Ήδη οι τηλεφωνικές συνδιαλέξεις σε μερικά από τα 27 κέντρα του συμβουλίου έχουν αυξηθεί, δήλωσε ο Whyte. Οι ψυχίατροι βλέπουν μια αύξηση στους εθισμένους σε βιντεοπαιχνίδια ασθενείς, και οι ομάδες υποστήριξης επισημαίνουν ότι τα μέλη τους να υποτροπιάζουν παγκοσμίως. Μεταξύ 0,8% και 25% όλων των παικτών – ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο τους μετράμε – μπορεί να έχουν προβλήματα εθισμού, σύμφωνα με τη Daria Kuss, αναπληρώτρια καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Nottingham Trent.

Η εξέλιξη αυτό προβληματίζει τα στελέχη του κλάδου υγείας, ωστόσο η αντιμετώπιση της πανδημίας αποτελεί προτεραιότητα. Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι πρέπει να μείνουν σπίτι.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και οι εταιρείες τεχνολογίας προωθούν τα τυχερά παιχνίδια στο πλαίσιο της προφύλαξης της υγείας από τον ιό.

Η Ubisoft Entertainment SA κυκλοφόρησε δωρεάν παιχνίδια και εκπτώσεις, ενθαρρύνοντας τους ανθρώπους με το σλόγκαν “παίξτε το ρόλο σας, παίξετε στο σπίτι”. Η Activision Blizzard Inc., η Facebook Inc., το YouTube και η Zynga Inc. δήλωσαν επίσης ότι θα προσφέρουν ανταμοιβές για να προωθήσουν το πλύσιμο των χεριών και τις προσπάθειες για την αποτροπή της εξάπλωσης του ιού.

“Η ύπαρξη αυτών των επιλογών ψυχαγωγίας βοηθά τους ανθρώπους να παραμείνουν στο σπίτι και δεν αισθάνονται ότι πρέπει να βγουν έξω και να συναντήσουν ανθρώπους”, δήλωσε ο Ray Chambers, πρεσβευτής του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, σε τηλεφωνική συνέντευξη.

“Όσο περισσότερο συμβαίνει αυτό, τόσο πιο πιθανό θα είναι κάποιοι να αναπτύξουν προβλήματα”.

Ωστόσο, ορισμένοι παίκτες μπορεί να αγωνιστούν για να ξαναγυρίσουν στη ζωή τους μετά την πανδημία.

Ο Cam Adair, ο οποίος είναι 31 ετών και τώρα διαχειρίζεται τον δικτυακό τόπο υποστήριξης GameQuitters.com, συνήθιζε να παίζει παιχνίδια όπως το Counter-Strike: Global Offensive και StarCraft για 16 ώρες την ημέρα. Αυτό τον δυσκόλεψε να παραμείνει σε μία δουλειά.

Το 2011 προσπάθησε να απεξαρτηθεί, στη συνέχεια υποτροπίασε και μετά προσπάθησε ξανά. Εξακολουθεί να έχει την επιθυμία να παίξει. Τώρα βρίσκεται εγκλωβισμένος με τη σύντροφο του σε ένα διαμέρισμα στην Ταϊλάνδη και απασχολεί τον εαυτό του με τη δουλειά και παίζοντας μουσική με τον εξοπλισμό DJ που διαθέτει.

“Έχω δει πολλές αναφορές από τα μέλη που λένε ότι έχουν υποτροπιάσει”, δήλωσε ο Adair, του οποίου ο ιστότοπος εξυπηρετεί 75.000 χρήστες το μήνα.

Σε φυσιολογικές συνθήκες, “ένας στους 100 ανθρώπους αγωνίζεται πραγματικά”, δήλωσε ο James Sherer, γιατρός στην ψυχιατρική σχολή Rutgers New Jersey Medical School, ο οποίος θεραπεύει ασθενείς με εθισμό στα τυχερά παιχνίδια. “Δεν θα εκπλαγώ αν αυτό το νούμερο διπλασιαστεί.”

Επειδή τόσοι πολλοί άνθρωποι είναι μόνοι στο σπίτι, η κοινωνική κατάσταση έχει αλλάξει, είπε. Οι άνθρωποι θέλουν να εντυπωσιάσουν τους φίλους τους online – και όχι στην πραγματική ζωή – και για να το πετύχουν στρέφονται στα βιντεοπαιχνίδια.

Η δραστηριότητα στην πλατφόρμα παιχνιδιών σε απευθείας σύνδεση Steam, αυξήθηκε τον Μάρτιο, με περισσότερα από 24 εκατομμύρια ανθρώπους να παίζουν σε ώρες αιχμής. Οι υπηρεσίες Xbox της Microsoft Corp. και Mixer βλέπουν αριθμούς ρεκόρ. Στο δίκτυο της Verizon Communications Inc., η χρήση παιχνιδιών κατά τις ώρες αιχμής αυξήθηκε κατά 75%.

Για τους ανθρώπους που αγωνίζονται με τον εθισμό στα παιχνίδια, αυτή η χρονική περίοδος αποτελεί την “τέλεια καταιγίδα”, τονίζει ο Sherer, ο οποίος είναι και ο ίδιος παίχτης.

“Όσο περισσότερο διαρκέσει αυτό, τόσο πιο πιθανό είναι ορισμένοι άνθρωποι να αντιμετωπίσουν προβλήματα”, επισημαίνει η Kuss.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας γνωρίζει το πρόβλημα:  Πρόσφατα αναγνώρισε τον εθισμό στα παιχνίδια ως επίσημη ψυχική διαταραχή. Αλλά προσπαθεί επίσης να σώσει ζωές.

“Δεν είναι δική μας προτεραιότητα να μειώσουμε τα προβλήματα που σχετίζονται με τυχερά παιχνίδια – είναι να μειώσουμε την έκθεση στην πανδημία”, δήλωσε η Kuss. “Έτσι, η ενθάρρυνση των ανθρώπων να παίζουν παιχνίδια σε γενική βάση, είναι ίσως το σωστό πράγμα που πρέπει να κάνουμε τώρα.”