Άνγκελα Μέρκελ
Στην τελευταία έκθεση αυτοκινήτου της Φραγκφούρτης, η Άνγκελα Μέρκελ πέρασε από το περίπτερο της Porsche και προσκλήθηκε να καθίσει πίσω από το τιμόνι του Taycan. Εκείνη αρνήθηκε ευγενικά, αποφεύγοντας την παγίδα να επιδοκιμάσει δημοσίως ένα εξωφρενικά ακριβό σπορ αυτοκίνητο.
Με την αστραπιαία στάθμιση των πολιτικών κινδύνων η χαρακτηριστική «μανούβρα» της Μέρκελ υπογράμμισε την περίπλοκη σχέση της με την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία για μεγάλη περίοδο απολάμβανε την στήριξη των καγκελάριων της χώρας.
Καθώς η Μέρκελ ετοιμάζεται να αποχωρήσει από την καγκελαρία έπειτα από 16 χρόνια, τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας αναρωτούνται τι να περιμένουν από τον διάδοχό της, λιγότερο από τρεις εβδομάδες πριν από τις γενικές εκλογές.
Θα συνεχίσει την ίδια πολιτική ή θα υπάρξει αλλαγή; Ή θα υπάρξει ακόμη και ανοιχτή σύγκρουση με μια πιο «πράσινη» κυβέρνηση που θα πιέσει τους αυτοκινητοβιομηχάνους και τους προμηθευτές να αγκαλιάσουν αλλαγές; Ή μήπως υπάρχει ο κίνδυνος ακόμη και του παραγκωνισμού;
Η Μέρκελ θα κάνει ακόμη μια επίσκεψη σε έκθεση αυτοκινήτου πριν από τις εκλογές της 26ης Σεπτεμβρίου, αυτή την φορά στο Μόναχο. Στους χώρους της έκθεσης ο αέρας της αλλαγής είναι κάτι παραπάνω από αισθητός. Σε έναν τεράστιο χώρο εκτίθενται πλέον ποδήλατα και ηλεκτρικά οχήματα ενώ η κλιματική ουδετερότητα είναι πλέον ο κανόνας.
Στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα σε κάθε πολιτικό που αναζητεί ρόλο στην επόμενη κυβέρνηση ότι υπάρχει μια λεπτή γραμμή μεταξύ της στήριξης της αυτοκινητοβιομηχανίας και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Έπειτα από μια σχετικά αργή εκκίνηση οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες (BMW AG, Daimler AG και Volkswagen AG) τώρα αγκαλιάζουν το ηλεκτρικό μέλλον τους. Στην έκθεση η BMW ανακοίνωσε ότι διπλασιάζει τις παραγγελίες της σε ηλεκτρικές μπαταρίες καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεπερνά κάθε προηγούμενο. Αντιστοίχως η VW αποκάλυψε το σχέδιο για ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο ιδανικό για τις πόλεις.
«Δεν φοβόμαστε»
«Συμβαίνουν πολλά και ταυτόχρονα: περιφερειοποίηση, ψηφιοποίηση, νέοι κινητήρες» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της BMW Oliver Zipse, αναφερόμενος στους κινητήρες καύσης, τις μπαταρίες και τους ηλεκτροκινητήρες.
«Η BMW μπορεί να ανταπεξέλθει στην πολυπλοκότητα. Δεν φοβόμαστε το μέλλον» λέει.
Η Γερμανία πρόκειται να έχει το υψηλότερο ποσοστό υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, με άνω του 90% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων να είναι ηλεκτρικά έως το 2040, σύμφωνα με το Outlook του Bloomberg.
Για την Bosch, τον μεγαλύτερο προμηθευτή εξαρτημάτων αυτοκινήτων, η επόμενη κυβέρνηση θα πρέπει να εστιάσει στους στόχους που ήδη υπάρχουν και όχι να δημιουργήσει νέους.
Προς το παρόν, όμως, η αυτοκινητοβιομηχανία, ο ακρογωνιαίος λίθος της μεταπολεμικής γερμανικής ανάπτυξης, παραμένει σε σταυροδρόμι. Οι τιμές της βενζίνης αυξήθηκαν τους τελευταίους μήνες, αυξάνοντας το κόστος οδήγησης. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στις πόλεις έχει επιδεινωθεί, καθώς λόγω κορονοϊου όλοι χρησιμοποιούν τα ΙΧ τους λόγω φόβου να μπουν στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Και η υποδομή ηλεκτρικής φόρτισης παραμένει άθλια στην καλύτερη περίπτωση, αποθαρρύνοντας τους καταναλωτές να κάνουν τη μετάβαση.
Όλο η πολιτική συζήτηση γύρω από τις φετινές εκλογές αφορούσε την προστασία του κλίματος και τις τεχνολογίες του μέλλοντος. Κι αυτό ενώ θανατηφόρες πλημμύρες έπληξαν τη Δυτική Γερμανία τον Ιούλιο, αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Daimler, Ola Kaellenius, εκτιμά ότι η επόμενη κυβέρνηση θα επιδιώξει έναν «φιλόδοξο συνδυασμό προστασίας του κλίματος και ταυτόχρονα οικονομικής ευημερίας».
Δύσκολη η σχέση…
Η άβολη σχέση της κυβέρνησης με τη βιομηχανία εμφανίστηκε πέρυσι, όταν το κράτος παρουσίασε ένα τεράστιο πακέτο ανάκαμψης 130 δισεκατομμυρίων ευρώ. Σε αντίθεση με την περίοδο της οικονομικής κρίσης, όταν ο ισχυρός τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας έλαβε οικονομική βοήθεια με τη μορφή κινήτρων για αγορά, αυτή τη φορά δεν διατέθηκαν χρήματα σε οχήματα με κινητήρα καύσης. Αντ’ αυτού, οι αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων πήραν μεγαλύτερες επιδοτήσεις.
Σύμφωνα με τις τρέχουσες δημοσκοπήσεις, το CDU της Μέρκελ κινδυνεύει με μια σφοδρή ήττα και μπορεί να χάσει την εξουσία για πρώτη φορά μετά από 16 χρόνια. Υπάρχει επίσης μια καλή πιθανότητα το Κόμμα των Πρασίνων να είναι μέρος της επόμενης κυβέρνησης.
Αυτό θα περιπλέξει τη σχέση με την αυτοκινητοβιομηχανία, που θεωρείται απαρχαιωμένη από τους νέους, οικολογικά συνειδητοποιημένους ψηφοφόρους του κόμματος που ζουν στις πόλεις. Η Αναλένα Μπέρμποκ, υποψήφια καγκελάριος των Πρασίνων, πρότεινε ότι το κράτος θα πρέπει να πριμοδοτεί τα ποδήλατα που μεταφέρουν βαριά φορτία, κι όχι ξεπερασμένες βιομηχανίες.
Απαντώντας γερμανικές εφημερίδες είχαν το περασμένο Σαββατοκύριακο τίτλο όπως «Φόβος για το αυτοκίνητό μας», θρηνώντας ότι ο στυλοβάτης της ευημερίας της χώρας απειλείται από τις υψηλές τιμές καυσίμων και την πολιτική ανάμειξη.
Έθνος μηχανικών
Αναμφίβολα η αναστάτωση θα είναι μεγάλη. Εργατικά συνδικάτα και ινστιτούτα εκτιμούν ότι περισσότερες από 100.000 θέσεις εργασίας θα μεταβληθούν στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έως το 2030. Αυτό είναι το 10πλάσιο της κλίμακας των θέσεων εργασίας σε σύγκριση με τη σταδιακή διακοπή της παραγωγής άνθρακα που ανακοίνωσε η Γερμανία για το 2038.
Ορισμένα πολιτικά κόμματα υποστηρίζουν μια σταδιακή μετατόπιση προς τις νέες τεχνολογίες και όχι μια ταχεία κατάργηση του κινητήρα καύσης.
Μιλώντας σε διαδικτυακό σεμινάριο του Bloomberg την περασμένη εβδομάδα, ο επικεφαλής του φιλελεύθερου κόμματος FDP, Κρίστιαν Λίντνερ, είπε ότι ο κινητήρας καύσης εξακολουθεί να έχει μέλλον και δεν πρέπει να απορριφθεί εντελώς.
«Είμαστε ένα έθνος μηχανικών και πρέπει να αναπτύξουμε ανώτερες τεχνολογίες» δήλωσε ο Λίντνερ. «Μια πολιτική προσέγγιση που εστιάζει μόνο στις απαγορεύσεις και παραβιάζει τον ατομικό τρόπο ζωής δεν μπορεί να αποτελέσει πρότυπο για τον κόσμο».
Διαβάστε ακόμη: