Για μήνες, τα στελέχη της Anheuser-Busch InBev NV έτρεχαν να προετοιμαστούν για την εισαγωγή στο χρηματιστήριο της ασιατικής θυγατρικής της Budweiser Brewing Company APAC Ltd. Θα ήταν η μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή του έτους και θα ξεπερνούσε την πώληση μετοχών ύψους 8,1 δια. δολαρίων της Uber Technologies.

Η ελπίδα ήταν ότι η ηγετική θέση της βελγικής εταιρείας στην αγορά premium μπίρας στην Κίνα – με τα εκατομμύρια καταναλωτών της – θα δικαιολογούσε έναν στόχο άντλησης μέχρι και 9,8 δις. δολαρίων, για μια αποτίμηση της τάξεως των 64 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο, την Παρασκευή, η AB InBev διαπίστωσε ότι αυτό δεν ήταν αρκετό για να πείσει τους επενδυτές να ρίξουν χρήματα στον βασιλιά της μπίρας, αναγκάζοντάς την να περιορίσει τις φιλοδοξίες της και να βάλει στο ράφι τα σχέδια για την IPO-μαμούθ στο Χονγκ Κονγκ.

Η αποτυχία της AB InBev μπορεί να εξηγηθεί τουλάχιστον εν μέρει από τη μετατόπιση των τάσεων στην Κίνα, όπου οι νεότεροι καταναλωτές απομακρύνονται όλο και περισσότερο από τις παραδοσιακές μπίρες προς τις πιο προσιτές craft και τα κοκτέιλ. Εν τω μεταξύ, ο ανταγωνισμός στην Κίνα αυξάνεται, αφού η ανταγωνίστρια Heineken ολοκλήρωσε μια μεγάλη συμφωνία με μια κρατική εταιρεία. Όλα αυτά έκαναν πολλούς επενδυτές επιφυλακτικούς απέναντι σε μία επένδυση στην πλουσιοπάροχη IPO της Budweiser.

«Πιστεύουμε ότι υπάρχουν καλύτεροι μέρη για να επενδύσουμε σε μπίρες, όπως η Carlsberg ή η Heineken», δήλωσε ο αναλυτής της Jefferies International Ed Mundy στο Bloomberg Television στις 12 Ιουλίου, πριν η εταιρεία ανακοινώσει την αναστολή της δημόσιας προσφοράς. Η Jefferies είχε υπολογίσει μια αποτίμηση της τάξης των 45 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Οι μετοχές της AB InBev υποχώρησαν έως και 2,8% νωρίς τη Δευτέρα στις Βρυξέλλες.

Σε δήλωσή της την Παρασκευή, η εταιρεία ανέφερε ότι δεν προχώρησε στη συναλλαγή εν μέρει λόγω των «επικρατουσών συνθηκών στην αγορά». Η εταιρεία μπορεί να διερευνήσει επιλογές όπως η πώληση μειοψηφικού μεριδίου στην ασιατική επιχείρηση, αν και δεν υπάρχει άμεσο σχέδιο για μια συμφωνία, είπαν άνθρωποι που είναι εξοικειωμένοι με το θέμα. Η AB InBev αρνήθηκε να σχολιάσει.

Τολμηρή κίνηση

Από την αρχή, οι επενδυτικές τράπεζες φάνηκαν υπερβολικά ενθουσιώδεις από την υπόσχεση της ανάπτυξης της μπίρας στην Ασία. Λίγο αφού η AB InBev ζήτησε προτάσεις τα περασμένα Χριστούγεννα, ένας σύμβουλος προέβη σε εκτίμηση αξίας 70 έως 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με ανθρώπους που είναι εξοικειωμένοι με το θέμα.

Βλέποντας τον S&P 500 να οδεύει προς ιστορικά υψηλά και την επιτυχία κάποιων IPOs στις ΗΠΑ, η εταιρεία και οι επικεφαλής τραπεζίτες της JPMorgan Chase και Morgan Stanley αποφάσισαν να προσφέρουν μεγαλύτερο μερίδιο στην επιχείρηση και να προσπαθήσουν να αντλήσουν 8 με 10 δισεκατομμύρια δολάρια, ανέφεραν οι άνθρωποι. Αυτό ήταν υψηλότερο από τις προηγούμενες συζητήσεις σχετικά με στόχευση ύψους 5 έως 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Κατά την προετοιμασία για την τιμολόγηση της IPO την περασμένη εβδομάδα, κατέστη σαφές ότι η ζήτηση από θεσμικά funds δεν ανταποκρινόταν στις προσδοκίες της εταιρείας, ανέφεραν οι άνθρωποι.

Τότε, η AB InBev ενημέρωσε τους επενδυτές ότι θα μπορούσε να τιμολογήσει την πώληση στο χαμηλό σκέλος του εύρους των 40 έως 47 δολαρίων Χονγκ Κονγκ ανά μετοχή. Ώρες πριν από την ανακοίνωση την Παρασκευή το απόγευμα στις ΗΠΑ, οι σύμβουλοι είχαν εξετάσει το ενδεχόμενο να μειώσουν το μέγεθος της IPO και να ξεκινήσουν εκ νέου την προσφορά, σε μια προσπάθεια να διασώσουν το deal.

Ωστόσο, με πολλά funds να πιέζουν για μείωση της τιμής και να απειλούν να αποσύρουν τις παραγγελίες τους την τελευταία στιγμή, η AB InBev δεν είχε άλλη επιλογή παρά να αναστείλει την IPO, ανέφεραν οι άνθρωποι.

Εκπρόσωποι της JPMorgan και της Morgan Stanley αρνήθηκαν να σχολιάσουν.

Μείωση του χρέους

Τα έσοδα από την εγγραφή θα επέτρεπαν στον διευθύνοντα σύμβουλο Carlos Brito να αποπληρώσει μέρος των κολοσσιαίων δανείων της AB InBev. Η ζυθοποιία, που είναι ιδιοκτήτρια της Budweiser, καθώς και της Corona, της Stella Artois και άλλων εταιρειών, παλεύει με χρέη άνω των 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η πλειοψηφία των οποίων προήλθε από τη χρηματοδότηση για την εξαγορά της αντίπαλης SABMiller το 2016. Τώρα, ο Brito πρέπει να βρει άλλους τρόπους διαχείρισης αυτού του χρέους.

Ο διευθύνων σύμβουλος πρέπει επίσης να αντιμετωπίσει τις αυξανόμενες πιέσεις στην κινεζική αγορά, μία από τις σημαντικότερες χώρες για τη ζυθοποιία και μία από τις βασικές για την ανάπτυξη στην Ασία. Η μπίρα αντιπροσώπευε περίπου το 30% των συνολικών πωλήσεων αλκοόλ στην Κίνας το 2015, αλλά η Euromonitor αναμένει ότι θα μειωθεί κάτω από το 26% μέχρι το 2023.

Αν και η AB InBev κατέχει το 43% της premium αγοράς στην Κίνα, αυτό είναι μειωμένο από 47% το 2014, σύμφωνα με την Euromonitor. Ταυτόχρονα, η ανταγωνίστρια Carlsberg αύξησε το μερίδιό της από 9% σε 14%.

Η Carlsberg έχει μπει σε 32 κινεζικές πόλεις όλα αυτά τα χρόνια και σχεδιάζει να προσθέσει ακόμα πέντε κατά το 2019, σύμφωνα με τον Graham Fewkes, εκτελεστικό αντιπρόεδρο της εταιρείας για την Ασία.

Η ζυθοποιία επίσης εμπορεύεται την Tuborg και τις super premium μάρκες Grimbergen και 1664 Blanc στην Κίνα. «Η ανάπτυξη θα έρθει από την πώληση προϊόντων υψηλότερης τιμής σε ανθρώπους που είναι λίγο πιο περίεργοι αναφορικά με την μπίρα που πίνουν», δήλωσε ο Fewkes.

Η Heineken, τον Απρίλιο, ολοκλήρωσε μια επένδυση ύψους 3,1 δισ. δολαρίων στη μητρική εταιρεία της China Resources Beer Holdings, της κορυφαίας ζυθοποιίας της Κίνας, και χορηγεί άδεια για το brand της στην κρατική εταιρεία σε μακροχρόνια βάση. Η συμφωνία αυτή έδωσε στην ολλανδική εταιρεία πρόσβαση σε ένα τεράστιο δίκτυο διανομής σε αστικά και αγροτικά τμήματα της χώρας και ανέφερε ότι οι αποστολές αυξήθηκαν πάνω από 10% στην Κίνα κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Για να αντιμετωπίσει μια πτώση στις μεγαλύτερες σε όγκο μάρκες της, η AB InBev έχει επιδιώξει μια θέση στην αγορά της craft μπίρας μέσω της εξαγοράς της Boxing Cat Brewery. Ωστόσο, υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι οι ανταγωνιστές ροκανίζουν την κυριαρχία της AB InBev στα πιο φημισμένα μπαρ και εστιατόρια της χώρας.

Στον Zhou Xinyu, 21χρονο φοιτητή στη Σαγκάη, αρέσει να πίνει μπίρα της Asahi Group Holdings που εδρεύει στο Τόκιο με σούσι. Κατατάσσει τη Budweiser πίσω από τη Heineken και τις μπίρες της Tsingtao Brewery της Κίνας. «Η Budweiser είναι η πιο πικρή από τις τρεις», είπε.