ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα ερωτήματα για υποτιμητική κερδοσκοπία σε Πειραιώς και Εθνική, η δυνατή ΔΕΗ, τα ανέκδοτα με τις πρόωρες εκλογές, ο Σαμαράς και το μήνυμα Μητσοτάκη, οι οργισμένοι βιομήχανοι και ο παραλογισμός με το σπίτι του γιατρού στη Φιλοθέη
Περιεχόμενα
Μπορεί οι καλές θερμοκρασίες να έχουν σώσει την Ευρώπη φέτος από τη δύσκολη θέση μιας ενεργειακής κρίσης, οι αναλυτές όμως έχουν στρέψει το βλέμμα τους προς τα επόμενα Χριστούγεννα.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η κατάσταση ενδέχεται τον επόμενο χρόνο να επιδεινωθεί λόγω των ελλείψεων φυσικού αερίου, οι οποίες μπορεί να αποδειχθούν μονιμότερες του προσωρινού και να διαρκέσουν μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.
Η έξαρση της κρίσης θα εξαρτηθεί από το πόσο σκληρός θα είναι ο χειμώνας, με τις τιμές της ενέργειας τόσο στη Βρετανία όσο και την υπόλοιπη Ευρώπη να έχουν εκτιναχθεί στα ύψη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, των κυρώσεων της Δύσης και της ανταπάντησης της Μόσχας.
Σύμφωνα με τον αναλυτή της Investec, Μάρτιν Γιανγκ, πρόκειται να τεθούν σε λειτουργία νέα αιολικά πάρκα τα οποία θα συνδράμουν στην παροχή ενέργειας στο ευρωπαϊκό δίκτυο ηλεκτροδότησης μέχρι το τέλος του έτους.
Παρ’ όλα αυτά, ο αναλυτής τόνισε πως δεν είναι, ακόμα, βέβαιη η επαναλειτουργία ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων μέσω καύσης άνθρακα ή χρήσης πυρηνικής ενέργειας.
Το τέλος του ρωσικού εφοδιασμού
Μέχρι πρότινος υπήρχαν, πενιχρές μεν αλλά υπαρκτές δε, συνεχιζόμενες ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία στην Ευρώπη.
Στο τέλος του 2023, όμως, οι «κάνουλες» αυτές θα έχουν κλείσει εντελώς και η Γηραιά Ήπειρος θα πρέπει να βασιστεί εξ ολοκλήρου στην εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου, LNG, από τις ΗΠΑ, το Κατάρ και άλλες χώρες.
Μία εναλλακτική που παρουσιάζει αρκετά προβλήματα καθώς υπάρχει περιορισμένος αριθμός τάνκερ LNG στον κόσμο αλλά και περιορισμένες θέσεις όπου τα πλοία αυτά μπορούν να δέσουν στα ευρωπαϊκά λιμάνια. Γι’ αυτόν το λόγο, τα νέα πρότζεκτ δημιουργίας νέων τερματικών σταθμών LNG έχουν πολλαπλασιαστεί τους τελευταίους μήνες. Για παράδειγμα, η Γερμανία άνοιξε τον πρώτο της τερματικό σταθμό LNG τον Δεκέμβριο, ενώ αναμένεται να ανοίξει και άλλους δύο σταθμούς το 2024.
Η Βρετανία, η Ισπανία και η Πορτογαλία έχουν τη μεγαλύτερη ικανότητα εισαγωγής LNG στην Ευρώπη, αλλά η Ιβηρική χερσόνησος δεν έχει πολλούς αγωγούς φυσικού αερίου οι οποίοι συνδέονται με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη.
Την ίδια στιγμή, η Βρετανία δεν έχει αρκετά σημεία στα οποία μπορεί να αποθηκεύσει το φυσικό αέριο το οποίο θα εισάγει κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Ως αποτέλεσμα, μεγάλο μέρος του εισαγόμενου LNG στη Βρετανία θα διοχετευθεί προς την υπόλοιπη Ευρώπη για την αύξηση των αποθεμάτων των χωρών της Ε.Ε., ιδιαίτερα προς την Ολλανδία η οποία έχει πλήθος υπόγειων αποθηκών φυσικού αερίου.
Μερική λύση στο πρόβλημα
Με βάση τα παραπάνω το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα καλύψει μόνο ένα μέρος των ενεργειακών αναγκών της Ευρώπης. Το LNG είναι ήδη ακριβό λόγω της ανάγκης μεταφοράς του ενώ στο κόστος προστίθεται και η λειτουργία και συντήρηση των τερματικών σταθμών.
Τα τάνκερ που μεταφέρουν LNG έχουν, επίσης, την ικανότητα να δέσουν σε ολόκληρο τον κόσμο. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η Ευρώπη θα πρέπει να προσφέρει ανταγωνιστικές τιμές στην παγκόσμια αγορά έτσι ώστε να εξασφαλίσει την εύρυθμη παροχή του υδρογονάνθρακα.
Σύμφωνα, τέλος, με την συμβουλευτική Cornwall Insight, κατ΄αυτόν τον τρόπο οι τιμές θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Ο αναλυτής Δρ. Μάθιου Τσάντγουικ υπογράμμισε πως «το πιθανότερο σενάριο είναι πως η παροχή ρωσικού φυσικού αερίου θα μειωθεί περαιτέρω μέχρι το τέλος του έτους και οι τιμές του υδρογονάνθρακα θα παραμείνουν πολύ υψηλότερες σε σχέση με τα προ-πανδημικά επίπεδα τουλάχιστον μέχρι το 2030.
Διαβάστε επίσης:
Οι 5 παράγοντες που θα βυθίσουν ή θα εκτοξεύσουν τις μετοχές το 2023