Μετά από χρόνια ενεργειών ανάπτυξης της εξαγωγικής τους δυνατότητας, οι παραγωγοί του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και οι εμπορικοί οίκου του προϊόντος απολαμβάνουν μία πρωτοφανή αύξηση της τιμής του καυσίμου.

Ο συνδυασμός της εμφάνισης ενός κύματος έντονου ψύχους στην Ασία, των διακοπών της προσφοράς και της θαλάσσιας συμφόρησης έχει ωθήσει τις τιμές spot του LNG σε απρόβλεπτα υψηλά επίπεδα. Η τιμή αναφοράς της Βόρειας Ασίας έχει αυξηθεί κατά 18 φορές σε λιγότερο από εννέα μήνες, ξεπερνώντας άλλα εμπορεύματα- ακόμη και το Bitcoin.

Στους νικητές αυτού του ράλι περιλαμβάνονται η Exxon Mobil, η οποία πούλησε ένα φορτίο την περασμένη εβδομάδα στην τιμή ρεκόρ των 130 εκατομμυρίων δολαρίων στην Ιαπωνία, και η Total, η οποία εξασφάλισε 126 εκατομμύρια δολάρια την Τρίτη από μια πώληση στην εμπορική εταιρεία Trafigura Group. Άλλοι παραγωγοί, όπως η Royal Dutch Shell και η Cheniere Energy με έδρα το Χιούστον, εκμεταλλεύονται επίσης την ευκαιρία να εκφορτώσουν παρτίδες που δεν συνδέονται με μακροπρόθεσμες συμβάσεις προμήθειας. Οι ιδιοκτήτες των δεξαμενόπλοιων LNG, στο μεταξύ, εξασφαλίζουν τιμές ναύλων σε επίπεδα ρεκόρ.

Το ράλι θεωρείται ορόσημο για την εξέλιξη της παγκόσμιας αγοράς LNG. Ενώ το υπερψυκτικό καύσιμο υπάρχει εδώ και δεκαετίες, οι όγκοι της μεταφοράς μέσω θαλάσσης έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια για να εξυπηρετήσουν την αυξανόμενη ζήτηση παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ασία και τις χώρες που επιδιώκουν μετάβαση από τον άνθρακα.

Πολλοί από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου στον κόσμο έχουν επενδύσει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε εγκαταστάσεις που υγροποιούν το φυσικό αέριο πριν από την εξαγωγή. Έχουν επίσης προσπαθήσει να αξιοποιήσουν τη θέση τους ως σημαντικοί προμηθευτές, δημιουργώντας σημαντικές εμπορικές δραστηριότητες στη Σιγκαπούρη, το Λονδίνο και αλλού. Εμπορικοί οίκοι όπως ο Όμιλος Trafigura, ο Όμιλος Vitol και η Gunvor Group έχουν προχωρήσει σε ανάλογες κινήσεις. 

Asian LNG spot prices extend historic rally amid frigid winter weather, limited supply

Την Τρίτη, η τιμή αναφοράς αυξήθηκε πάνω από 30 δολάρια ανά εκατομμύριο BTU (βρετανική θερμική μονάδα) το υψηλότερο από τότε που η S&P Global Platts ξεκίνησε τις αξιολογήσεις της το 2009. Η συμφωνία Total-Trafigura έγινε στα 39,30 δολάρια.

Όπως συμβαίνει συχνά με το φυσικό αέριο, ο πρωταρχικός μοχλός ανόδου σε αυτήν την εντυπωσιακή κίνηση της αγοράς ήταν ο καιρός, στη συγκεκριμένη περίπτωση οι σκληρές συνθήκες που αυξάνουν τη ζήτηση στη Βόρεια Ασία. Στην Ιαπωνία, η οποία εξαρτάται από την εισαγόμενη ενέργεια, οι εταιρείες κοινής ωφελείας Kyushu Electric Power και Jera είναι πιθανότατα μεταξύ των μεγαλύτερων ηττημένων.

Στο μεταξύ, στον αγώνα εξεύρεσης πλοίων, οι ημερήσιες τιμές ναύλωσης εκτινάχθηκαν στα πρωτοφανή επίπεδα των 350.000 δολαρίων την ημέρα.

«Ενώ υπήρχαν ενδείξεις το καλοκαίρι ότι η ζήτηση θα μπορούσε να είναι ισχυρή αυτόν τον χειμώνα, δεν νομίζω ότι κανείς θα μπορούσε να προβλέψει πώς ο συνδυασμός πολλών διαφορετικών παραγόντων θα κινητοποιούσε σε τόσο μεγάλο βαθμό την αγορά», δήλωσε ο David Thomas, ανεξάρτητος σύμβουλος και πρώην επικεφαλής LNG στην Vitol.

Σημειώνεται ότι το LNG στη spot αγορά αποτελεί ένα μόνο κλάσμα της συνολικής αγοράς. Το μεγαλύτερο μέρος του καυσίμου προμηθεύεται με μακροπρόθεσμες συμβάσεις που συχνά συνδέονται με τις τιμές του αργού πετρελαίου. Και κανείς δεν αναμένει ότι τα τρέχοντα επίπεδα spot για το LNG θα διαρκέσουν επ ‘αόριστον: τα καύσιμα για παράδοση Μαρτίου διαπραγματεύονται ήδη στο ήμισυ των τιμών του Φεβρουαρίου.

«Πιστεύουμε ότι καθώς η αγορά αντιμετωπίζει αυτές τις προκλήσεις, οι τιμές θα επιστρέψουν στα φυσιολογικά επίπεδα», δήλωσε ο Kalpesh Patel, επικεφαλής κλάδου LNG στην Gunvor.

Προς το παρόν, η στενότητα στην αγορά είναι ευπρόσδεκτη ​​για παραγωγούς που διαθέτουν επιπλέον όγκο, όπως το project Yamal LNG στη Ρωσική Αρκτική και το εργοστάσιο Sakhalin-2 υπό την ηγεσία της Gazprom PJSC.

Άλλοι που πιθανόν θα έχουν όφελος, είναι το Κατάρ, ο μεγαλύτερος και φθηνότερος παραγωγός LNG, και οι Αυστραλοί παραγωγοί Woodside Petroleum και Oil Search Ltd., οι οποίοι βρίσκονται ακόμη πιο κοντά στους Ασιάτες καταναλωτές. Η Shell, ο μεγαλύτερος έμπορος LNG στον κόσμο, διαθέτει όγκους για να επωφεληθεί, “με την προϋπόθεση ότι θα τοποθετηθούν σωστά», δήλωσε ο Oswald Clint, αναλυτής στην Sanford C. Bernstein.

Η Cheniere, ο μεγαλύτερος εξαγωγέας των ΗΠΑ, είναι ένα ακόμη παραγωγός με πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα. Η εγκατάσταση Sabine Pass στη Λουιζιάνα συμφώνησε τον περασμένο μήνα να πουλήσει έως και 30 φορτία κατά τη διάρκεια του 2021.

Pricey Ships

Για τους εμπορικούς οίκους που δεν διαθέτουν δικές τους εγκαταστάσεις παραγωγής LNG, ο υπολογισμός είναι διαφορετικός, αφού πρέπει να αγοράσουν και να πουλήσουν. Η μεταβλητότητα είναι γενικά καλή για αυτούς, όχι μόνο όσον αφορά την κίνηση των τιμών αλλά και τις τοπικές διαφορές που τους επιτρέπουν να μεταφέρουν φορτία στην πιο ελκυστική αγορά.

Στο μεταξύ, η ναυτιλία έχει επωφεληθεί σημαντικά από την εξέλιξη αυτό στην αγορά LNG. Η BP την περασμένη εβδομάδα πλήρωσε 350.000 δολάρια ημερησίως για την ναύλωση ενός τάνκερ.  Η Trafigura προσφέρθηκε πρόσφατα να πληρώσει το ίδιο ποσό, αλλά χωρίς επιτυχία, μια ένδειξη της έλλειψης διαθέσιμων πλοίων.

Η Trafigura, η Gunvor και η Vitol έχουν ναυλώσει περισσότερα πλοία από όσα χρειάζονται και επωφελούνται από αυτό, αλλά ο προγραμματισμός είναι μια πρόκληση τώρα, σύμφωνα με τον Per Christian Fett, επικεφαλής για το LNG στη ναυλομεσιτική Fearnleys.

Still Dwarfed by Oil, LNG Trade Is On The Rise

Ακόμη και όταν οι τιμές spot υποχωρήσουν τελικά, το ράλι μπορεί να αποτελέσει “θείο δώρο” για τις εταιρείες που επιδιώκουν να αναπτύξουν το επόμενο κύμα εξαγωγικών εγκαταστάσεων LNG. Για τον Charif Souki, συνιδρυτή της Cheniere που τώρα προσπαθεί να εξασφαλίσει υποστήριξη για ένα έργο 29 δισεκατομμυρίων δολαρίων στη Λουιζιάνα, οι τρέχουσες συνθήκες της αγοράς ευνοούν τη επίτευξη μίας συμφωνίας.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση