ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα δύο νέα αεροπορικά δυστυχήματα, σε απόσταση λίγο ημερών, στο τέλος του έτους μετέτρεψαν το 2024 στην πιο θανατηφόρα χρονιά από το 2018 για την εμπορική αεροπορία.
Με την τραγωδία της Jeju Air Co. στη Νότια Κορέα και την κατάρριψη του αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines οι θάνατοι από αεροπορικές τραγωδίες για το 2024 εκτινάχθηκαν σε 318, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Cirium. Αυτός είναι μακράν ο υψηλότερος αριθμός νεκρών από το 2018, όταν πάνω από 500 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Μια χρονιά που είχε σημαδευτεί από την πρώτη από τις δύο συντριβές 737 Max της Boeing.
Το 2024 ξεκίνησε και τελείωσε με τραγωδίες στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα κατά τη διάρκεια απόπειρας προσγείωσης, από τις πιο επικίνδυνες φάσεις της πτήσης. Τα θανατηφόρα αεροπορικά ατυχήματα παραμένουν πολύ σπάνια και ένα μεγάλο περιστατικό μπορεί ξαφνικά να μετατρέψει μια στατιστικά ασφαλή χρονιά σε μια από τις χειρότερες, αναφέρει το Bloomberg.
«Η πρόσφατη έξαρση εμπίπτει στα όρια της απρόβλεπτης κατάστασης», δήλωσε ο Darren Straker, πρώην επικεφαλής μονάδων διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και στο Χονγκ Κονγκ. Πρότεινε ότι τα πληρώματα των αεροπορικών εταιρειών θα μπορούσαν να εκπαιδευτούν καλύτερα για να ανταποκρίνονται στα λεγόμενα ακραία γεγονότα.
Οι ερευνητές δεν έχουν ακόμη προσδιορίσει γιατί το Boeing 737-800 της Jeju Air – προκάτοχος του Max – κατέβηκε στον διάδρομο προσγείωσης στο Διεθνές Αεροδρόμιο Muan νωρίς την Κυριακή χωρίς να έχει αναπτυχθεί το σύστημα προσγείωσης, και προσέκρουσε τελικά στον τσιμεντένιο τοίχο. Όλοι εκτός από δύο από τους 181 επιβαίνοντες έχασαν τη ζωή τους καθώς το διαλυμένο αεροσκάφος εξερράγη σε μια μπάλα φωτιάς.
Αφού ένα άλλο αεροσκάφος της Jeju αντιμετώπισε πρόβλημα με τον μηχανισμό προσγείωσης, οι κορεατικές αρχές διέταξαν τη Δευτέρα να ελεγχθούν τα αρχεία συντήρησης 101 άλλων αεροσκαφών 737-800 που βρίσκονται σε λειτουργία μεταξύ των τοπικών αεροπορικών εταιρειών. Οι μετοχές της Boeing υποχώρησαν κατά 3,5% το πρωί της Δευτέρας στη Νέα Υόρκη, με αποτέλεσμα η πτώση τους για το 2024 να ανέρχεται πλέον στο 33%.
Οι ευρύτεροι έλεγχοι έγιναν καθώς οι ερευνητές άρχισαν να αναλύουν τον καταγραφέα φωνής στο πιλοτήριο και την κατεστραμμένη συσκευή δεδομένων πτήσης, που περιέχουν κρίσιμα στοιχεία για τις κινήσεις του αεροσκάφους και τις ενέργειες και την κατάσταση των πιλότων.
Πώς το 2024 μετατράπηκε σε ένα θανατηφόρο έτος
Τον Ιανουάριο, ένα τεράστιο αεροσκάφος της Japan Airlines συγκρούστηκε με αεροσκάφος της ακτοφυλακής στο αεροδρόμιο Haneda του Τόκιο. Όλοι όσοι επέβαιναν στο εμπορικό αεροσκάφος επέζησαν, αλλά πέντε άτομα στο μικρότερο αεροσκάφος σκοτώθηκαν. Η χρονιά στιγματίστηκε επίσης από ένα θανατηφόρο περιστατικό σοβαρών αναταράξεων τον Μάιο σε αεροσκάφος της Singapore Airlines που πετούσε πάνω από τη Μιανμάρ.
Τον Ιούλιο, το αεροσκάφος της Saurya Airlines του Νεπάλ συνετρίβη μετά την απογείωσή του από το Κατμαντού, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 18 άτομα. Και τον Αύγουστο, δραματικά πλάνα από αεροπλάνο της βραζιλιάνικης αεροπορικής εταιρείας VoePass κατέγραψαν την ελεύθερη πτώση του στροβιλοελικοφόρου από τον ουρανό, αφού αντιμετώπισε παγωμένες καιρικές συνθήκες. Σε εκείνο το ατύχημα έχασαν τη ζωή τους 62 άτομα.
Οι παγκόσμιες συγκρούσεις μπορεί επίσης να συνέβαλαν στα φετινά αεροπορικά ατυχήματα. Το αεροσκάφος Embraer SA 190 της Azerbaijan Airlines είχε σχεδόν ολοκληρώσει προγραμματισμένη πτήση από την πρωτεύουσα Μπακού προς το Γκρόζνι της Ρωσίας στις 25 Δεκεμβρίου, όταν ξαφνικά εκτράπηκε από την Κασπία Θάλασσα. Το κατεστραμμένο αεροπλάνο συνετρίβη περίπου 3 χιλιόμετρα από τον προορισμό του, το Ακτάου του Καζακστάν. Ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν δήλωσε ότι το αεροπλάνο καταρρίφθηκε κατά λάθος από τη Ρωσία.
Η έξαρση των θανάτων σηματοδοτεί μια αντιστροφή από το 2023, το οποίο έγινε η ασφαλέστερη χρονιά στην ιστορία των αερομεταφορών χωρίς θανάτους μεταξύ των μεγάλων επιβατικών αεροσκαφών – συνήθως αεροπλάνα που κατασκευάζονται από την Airbus SE και την Boeing.
Η ασφάλεια των αεροπορικών εταιρειών βελτιώνεται εδώ και δεκαετίες, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές, οι κατασκευαστές και οι αερομεταφορείς ενσωματώνουν τα διδάγματα που έχουν αποκομίσει για την ελαχιστοποίηση των ατυχημάτων και τη βελτίωση των πιθανοτήτων επιβίωσης όταν τα πράγματα πάνε στραβά. Για παράδειγμα, οι σχεδιασμοί που απωθούν την πυρκαγιά στο Airbus A350 με ανθρακικό κέλυφος που ενεπλάκη στη συντριβή του Ιανουαρίου στο Τόκιο, σε συνδυασμό με την σχεδόν άψογη εκτέλεση από το πλήρωμα και την ομάδα διάσωσης της JAL επέτρεψαν την επιβίωση και των 379 επιβατών.
Η πρώτη θανατηφόρα συντριβή της Jeju Air σηματοδότησε επίσης το χειρότερο πολιτικό αεροπορικό ατύχημα που συνέβη ποτέ στη Νότια Κορέα. Ενώ το αεροσκάφος της Jeju Air καταστράφηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου, οι ερευνητές θα έχουν πολύτιμα δεδομένα για να δουλέψουν καθώς θα ανασυνθέτουν το συμβάν. Η κατεστραμμένη συσκευή δεδομένων πτήσης μπορεί να χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να αναλυθεί από ό,τι ο καταγραφέας φωνής στο πιλοτήριο.
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Blake Lively – Justin Baldoni: Συνέχεια στη διαμάχη μετά και την μήνυση εκατομμυρίων ενάντια στη New York Times
- Σάμος: Διάσωση 50 μετανάστων από το Λιμενικό – Ανάμεσά τους 23 ανήλικοι
- Χρυσός: Με νέα άνοδο ξεκίνησε το 2025 εν αναμονή της ορκωμοσίας Τραμπ
- Ζελένσκι: Η Ουκρανία ετοιμάζεται να αποκαταστήσει τις διπλωματικές σχέσεις με τη Συρία