ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η stalker πλατινομαλλούσα
Η παγκοσμιοποίηση έφερε τα πιο προηγμένα δίκτυα συναλλαγών που έχει δει ο κόσμος, με τα μεγαλύτερα, γρηγορότερα πλοία, λιμάνια διαχειριζόμενα από ρομπότ και τεράστιες βάσεις δεδομένων που παρακολουθούν φορτία. Άλλα, όλα αυτά εξακολουθούν να στηρίζονται σε εκατομμύρια και εκατομμύρια έντυπα έγγραφα.
Το τελευταίο «κάστρο», όμως, από τον τρόπο με τον οποίο γινόταν το εμπόριο στον 19ο αιώνα ετοιμάζεται να πέσει. Η A.P. Moeller-Maersk A/S και άλλες ναυτιλιακές που ασχολούνται με τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων ενώνουν τις δυνάμεις τους με εταιρείες τεχνολογίας με στόχο την αναβάθμιση του πιο πολύπλοκου δικτύου logistics.
Το βραβείο είναι μια επανάσταση στο παγκόσμιο εμπόριο που έχουμε να δούμε χρόνια. Αντίστοιχη εκείνης που σημειώθηκε με τη στροφή στα γενικού τύπου εμπορευματοκιβώτια (standard containers) τη δεκαετία του 1960, μία αλλαγή που οδήγησε στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Το εγχείρημα αυτό, όμως, είναι τόσο μεγάλο όσο η αναταραχή που μπορεί να προκαλέσει. Για να έχει αποτέλεσμα, δεκάδες ναυτιλιακές και χιλιάδες σχετικές επιχειρήσεις στον κόσμο – συμπεριλαμβανομένων κατασκευαστών, τραπεζών, ασφαλιστικών, ναυλομεσιτών και λιμενικών αρχών – θα πρέπει να ανακαλύψουν ένα πρωτόκολλο που μπορεί να ενσωματώσει όλα τα νέα συστήματα σε μια τεράστια πλατφόρμα.
Αν τα καταφέρουν, τα έγγραφα που παίρνουν μέρες για να ετοιμαστούν, θα γίνονται μέσα σε λίγα λεπτά, χωρίς να μεσολαβεί ανθρώπινος παράγοντας. Το κόστος της μεταφοράς αγαθών από τη μία ήπειρο στην άλλη μπορεί να μειωθεί δραματικά, δίνοντας νέα κίνητρα για τη μεταφορά μονάδων παραγωγής ή την προμήθεια υλών και αγαθών από άλλα σημεία του πλανήτη.
Το «κλειδί», όπως και σε πολλούς άλλους κλάδους, από τα τάνκερ μέχρι τα κρυπτονομίσματα, είναι η τεχνολογία blockchain, ένα σύστημα που επιτρέπει την αυτόνομη επαλήθευση συναλλαγών. Και τα οφέλη δεν θα περιοριστούν στη ναυτιλία. Η βελτίωση των επικοινωνιών και της συνοριακής διαχείρισης με τη χρήση της τεχνολογίας blockchain θα μπορούσε να φέρει 1 τρισ. δολάρια επιπλέον στο παγκόσμιο εμπόριο, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ.
Η APL Ltd., η οποία ανήκει στην τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς container, τη CMA CGM SA, μαζί με την Anheuser-Busch InBev NV, την Accenture Plc, έναν ευρωπαϊκό τελωνειακό οργανισμό και άλλες εταιρείες ανακοίνωσαν, τον περασμένο μήνα, ότι έχουν ήδη δοκιμάσει μια βασισμένη στη συγκεκριμένη τεχνολογία πλατφόρμα.
Ο κυκεώνας της… χαρτούρας που χρησιμοποιείται στη ναυτιλία ξεκινά όταν ο ιδιοκτήτης ενός φορτίου κλείνει χώρο σε ένα πλοίο για τη μεταφορά του. Για να μπει ή να βγει από ένα λιμάνι ένα φορτίο, πρέπει να συμπληρωθούν και να εγκριθούν έγγραφα. Μία και μόνο αποστολή μπορεί να απαιτεί εκατοντάδες σελίδες που πρέπει να παραδοθούν σε δεκάδες διαφορετικές υπηρεσίες, τράπεζες, τελωνεία και άλλους οργανισμούς.
Το 2014, η Maersk παρακολούθησε τη διαδρομή ενός container-ψυγείου που ήταν γεμάτο τριαντάφυλλα και αβοκάντο, από την Κένυα μέχρι την Ολλανδία. Η εταιρεία διαπίστωσε ότι κατά τη διάρκεια της μεταφοράς του προς την Ευρώπη, μεσολάβησαν στη διαδικασία σχεδόν 30 άνθρωποι και οργανισμοί. Το φορτίο χρειάστηκε περίπου 34 μέρες για να φτάσει από το αγρόκτημα στις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης και 10 από αυτές περιμένοντας να ολοκληρωθεί η επεξεργασία των απαραίτητων εγγράφων.
Ωστόσο, δεδομένου ότι τα εμπορευματοκιβώτια κάποιες φορές περιέχουν προϊόντα από διαφορετικούς προμηθευτές και τα φορτία κάποιες φορές καταλήγουν σε χιλιάδες πελάτες σε δεκάδες χώρες, η μετάβαση σε ένα ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα παρουσιάζει μεγάλες προκλήσεις. Και οι ναυτιλιακές θα πρέπει επίσης να πείσουν τα λιμάνια και άλλους οργανισμούς να υιοθετήσουν τα συστήματά τους. Όμως, η εξοικονόμηση χρημάτων μπορεί να φανεί στις οικονομικές καταστάσεις των εταιρειών σε περίπου δύο χρόνια.