ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η stalker πλατινομαλλούσα
Ο «κύβος ερρίφθη» και η εισηγμένη στο χρηματιστήριο Αεροπορία Αιγαίου (Aegean Airlines), που ελέγχεται μετοχικά και διοικητικά από τον 51χρονο επιχειρηματία Ευτύχη Βασιλάκη, είναι έτοιμη να διαβεί τον… Ρουβίκωνα της νέας αγοράς των ελληνικών εταιρικών ομολόγων.
Αύριο Τρίτη, ή το αργότερο την ερχόμενη Πέμπτη, αναμένεται να εγκριθεί από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς το ενημερωτικό δελτίο της αεροπορικής εταιρείας. Στόχος της οποίας είναι να αντλήσει 200 εκατ. ευρώ, μέσω της έκδοσης ενός ομολόγου που θα έχει 7ετή διάρκεια ζωής. Το εταιρικό αυτό ομόλογο θα είναι ελληνικού δικαίου, θα τελεί υπό διαπραγμάτευση στην κύρια αγορά του αθηναϊκού «ναού του χρήματος», ενώ η απαιτούμενη ελάχιστη τοποθέτηση θα ξεκινά από 1.000 ευρώ.
Ο Ευτύχης Βασιλάκης, γιος του αείμνηστου ιδρυτή του ομώνυμου ομίλου, Θόδωρου Βασιλάκη, είναι ο πρώτος Έλληνας επιχειρηματίας που παίρνει τη σκυτάλη από το… Ελληνικό Δημόσιο, αμέσως μετά από την έξοδο της χώρας στις αγορές, στα τέλη του περασμένου μήνα.
Η κίνηση της Aegean Airlines έρχεται να «σπάσει» τη σιωπή και την ακινησία που κυριαρχούσε τους τελευταίους 8 μήνες στη «νεόδμητη» ελληνική αγορά των εταιρικών ομολόγων. Η οποία ξεκίνησε να λειτουργεί (με διαπραγματευτικό φόντο την κύρια χρηματιστηριακή αγορά) από τον Οκτώβριο του 2016. Προσφέροντας μια σημαντική, εναλλακτική λύση για τη χρηματοδότηση των εταιρειών, όπως επίσης και ένα «εργαλείο» για καλύτερες αποδόσεις των αποταμιευτικών κεφαλαίων, ακόμη και για τα μικρότερα βαλάντια.
Η Αεροπορία Αιγαίου είχε βολιδοσκοπήσει από τον περασμένο Νοέμβριο τη δυνατότητα έκδοσης εταιρικού ομολόγου, αλλά τότε οι γενικότερες συνθήκες δεν κρίθηκαν ευνοϊκές. Τώρα, όμως, φαίνεται ότι οι προϋποθέσεις έχουν βελτιωθεί. Κάτι το οποίο προφανώς θα έχει προκύψει και από τις προχωρημένες διερευνητικές επαφές, που έχουν κάνει οι ανάδοχοι της επικείμενης έκδοσης, με δυνητικά ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Τα 200 εκατ. ευρώ αποτελούν το μέγιστο επιζητούμενο ύψος για την ομολογιακή έκδοση της Aegean Airlines. Είναι δε, κατά σειράν, η δεύτερη μεγαλύτερη προσπάθεια άντλησης κεφαλαίων, μετά τα 300 εκατ. ευρώ που σήκωσε από την αγορά η «Μυτιληναίος».
Από την άλλη πλευρά, το ελάχιστο αποδεκτό όριο συγκέντρωσης κεφαλαίων από την Αεροπορία Αιγαίου τοποθετείται στα 150 εκατ. ευρώ.
Αναμφίβολα, μια από τις πλέον κρίσιμες παραμέτρους του νέου εταιρικού ομολόγου είναι αυτή του επιτοκίου. Οι εκτιμήσεις των ανθρώπων της αγοράς λένε ότι η Αegean Airlines μπορεί να πετύχει επιτοκιακό «κουπόνι» κάτω από το 4% και ειδικότερα στη «ζώνη» του 3,80 με 3,60% ετησίως.
Από τις μέχρι τώρα 8 συνολικά εκδόσεις εταιρικών ομολόγων, της κύρια αγοράς, μόνο αυτό της ΓΕΚ Τέρνα ήταν 7ετές και φέρει επιτόκιο 3,95%. Καθώς όμως η χρηματιστηριακή τιμή του συγκεκριμένου ομολόγου έχει ανέβει, η τρέχουσα ετησιοποιημένη απόδοση στη λήξη του (4/4/2025) έχει υποχωρήσει τώρα στο 3,815%.
Το οικονομικό status και οι μεγάλοι μέτοχοι
Η Aegean Airlines είναι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της χώρας (με 49% μερίδιο αγοράς) και η άντληση χρηματοδότησης, μέσω της ομολογιακής έκδοσης εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο της αναπτυξιακής στρατηγικής της. Καθοριστικό στοιχείο της οποίας είναι η παραγγελία 30 νέων αεροσκαφών από την Airbus, με δικαίωμα αγοράς άλλων 12. Όλων της «οικογένειας» Α 320neo.
Η διοίκηση της Aegean έχει τονίσει ότι για τη χρηματοδότηση του deal, το ύψος του οποίου μπορεί να φθάσει τα 5 δισ. δολάρια, δεν θα χρειασθεί να αντλήσει κεφάλαια από τους μετόχους ή από τις τράπεζες, καθώς στο μεγαλύτερο μέρος της θα χρηματοδοτηθεί από εξειδικευμένες εταιρείες αγοράς και μίσθωσης αεροσκαφών. Η παραλαβή των νέων αεροπλάνων από την Airbus είναι προγραμματισμένη να ξεκινήσει το 2022. Όμως, η Aegean θα αρχίσει την ανανέωση του στόλου της από την εφετινή χρονιά.
Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία, που αφορούν τα πεπραγμένα στο 9μηνο του 2018 η Αεροπορία Αιγαίου κατέγραψε καθαρή κερδοφορία 80,9 εκατ. ευρώ σε επίπεδο ομίλου( +13%), ενώ τα ταμειακά της διαθέσιμα διαμορφώθηκαν στα 389,9 εκατ. ευρώ. Η εισηγμένη εταιρεία δεν έχει τραπεζικό δανεισμό, ενώ οι μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις της σε ομιλικό επίπεδο ανέρχονται σε 69,5 εκατ. και οι βραχυπρόθεσμες στα 547,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το μεγαλύτερο κονδύλι (244,4 εκατ.) αφορά τα προεισπραχθέντα εισιτήρια.
Από την άλλη πλευρά, οι απαιτήσεις διαμορφώνονται στα 157,6 εκατ. ευρώ, με στοιχεία του πρώτου 6μηνου του 2018.
Ο Πρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, κατέχει το 36,64% των μετοχών, με συνυπολογιζόμενη και τη συμμετοχή(11,68%) που έχει η ελεγχόμενη από τον ίδιο, Autohellas.
Στο χαρτοφυλάκιο των αδελφών Πάνου και Θανάση Λασκαρίδη υπάρχει άλλο ένα 17,22% της Aegean, ενώ ποσοστό 5,19% κατέχεται από τον Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλο.
Εν συνόλω, η εισηγμένη εταιρεία έχει 40.621 μετόχους (μέσος όρος του περασμένου Ιανουαρίου) με την τρέχουσα χρηματιστηριακή της αξία να είναι στα 571,3 εκατ. ευρώ. Με την μετοχή να έχει ενισχυθεί κατά 11,1% τον τελευταίο μήνα, ενώ σε χρονικό ορίζοντα 12μηνου, καταγράφει απώλειες 12,4%.
Κεφάλαια 885 εκατ. ευρώ από τις μέχρι τώρα 8 εκδόσεις
Μέχρι τώρα, από τις οκτώ εκδόσεις ομολόγων, οι εταιρείες έχουν αντλήσει 885 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα 16,4 εκατ. ευρώ έχουν συγκεντρώσει οι τρείς εκδόσεις της εναλλακτικής αγοράς (δύο από ΜLS και μία από τη Δέλτα Τεχνική) .
Από τα εταιρικά ομόλογα της κύριας αγοράς, τα περισσότερα κεφάλαια τα έχει συγκεντρώσει η Μυτιληναίος (300 εκατ.) και ακολουθούν ο ΟΠΑΠ (200), η ΓΕΚ Τέρνα και η Τέρνα Ενεργειακή του επιχειρηματικού ομίλου του Γιώργου Περιστέρη (με 120 και 60 εκατ. ευρώ αντίστοιχα).
Επίσης η Coral του ομίλου της Motor Oil, συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη, έχει «σηκώσει» 90 εκατ. ευρώ, η Sunlight του Πάνου Γερμανού 50 εκατ. η Housemarket του ομίλου Φουρλή 40 εκατ. και η B&F της οικογενείας Μπιθαρά 25 εκατ. ευρώ.
Με την προσθήκη και της Αεροπορίας Αιγαίου η αγορά των εταιρικών ομολόγων θα σπάσει το «φράγμα» του ενός δισ. ευρώ. Κάτι που σαφώς είναι εξαιρετικά αξιόλογο και συνάμα ενθαρρυντικό για τη συνέχεια, καθώς έχει αποδειχθεί ότι «λεφτά υπάρχουν» για να χρηματοδοτήσουν τις επιχειρήσεις.
Σήμερα, οι οκτώ ομολογιακές εκδόσεις των 885 εκατ. ευρώ, έχουν αγοραία αξία 897,2 εκατ. ευρώ, αφού οι τιμές τους έχουν ανέβει στο χρηματιστήριο, ενώ συνακόλουθα έχουν υποχωρήσει οι αποδόσεις τους. «Φωτογραφίζοντας» με τον τρόπο αυτό τη σταδιακή μείωση του ρίσκου, αλλά και του κόστους χρηματοδότησης των εταιρειών απευθείας από την ελληνική αγορά.
Επί του παρόντος όμως, η εμπορευσιμότητα των εταιρικών ομολόγων κινείται σε ρηχά νερά. Είναι χαρακτηριστικό ότι η μέση ημερήσια αξία συναλλαγών στο χρηματιστήριο, για το 2018 ήταν στα 648.000 ευρώ. Εξ αυτών τα 179,1 χιλιάδες ευρώ για το ομόλογο της «Μυτιληναίος», τα 122,1 χιλιάδες ευρώ για τον τίτλο του ΟΠΑΠ και τα 107,7 χιλιάδες ευρώ για αυτόν της Coral, που ήταν στην πρώτη τριάδα της συναλλακτικής αξίας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Ο Ευτύχης Βασιλάκης βγάζει την Αegean Airlines στην αγορά για 200 εκατ. ευρώ με 7ετές ομόλογο
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Οι νέοι νομοθετικοί κανόνες για την πιστοποίηση των αυξήσεων κεφαλαίου και η περίπτωση της Creta Farms
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν θα δεχθούμε ΑΟΖ Τουρκίας με Συρία που να παραγνωρίζει την Κύπρο
- Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
- Προμήνυμα ευρύτερα κακών μαντάτων και όχι περιστασιακή η πτώση των χρηματιστηρίων
- Ποια πλοία βγαίνουν σε πλειστηριασμό