ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αμφιβολίες για τα στοιχεία που παρουσίασε πριν από μερικές μέρες η ΕΛΙΜΕ, σχετικά με τις επιδόσεις της ελληνικής κρουαζιέρας την περσινή χρονιά εκφράζει ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΚΦΝ), Θεόδωρος Κόντες, τονίζοντας πως κάποιοι αριθμοί είναι πλασματικοί και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Όπως λέει στο mononews.gr ο κ. Κόντες, σε κάποια λιμάνια όπως της Σύρου και της Σάμου οι ίδιοι επιβάτες και τα ίδια πλοία καταμετρώνται δυο φορές (μια που φθάνουν στο λιμάνι και αφού επιστρέψουν από την Τουρκία) και επιπλέον ο υπολογισμός των επιβατών γίνεται με δεδομένο ότι η πληρότητα του πλοίου είναι 100% (full capacity) -κάτι που σπάνια συμβαίνει-, με αποτέλεσμα τα νούμερα να εμφανίζονται αυξημένα (3,5% σε αφίξεις επιβατών).
Αντίθετα, σύμφωνα με τον κ. Κόντε, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική καθώς εκτιμά ότι η ελληνική κρουαζιέρα πέρυσι σημείωσε πτώση 2% με 2,5% τόσο σε αφίξεις επιβατών όσο και πλοίων.
Ακόμη μια δύσκολη χρονιά
Για τον πρόεδρο των εφοπλιστών κρουαζιέρας η φετινή χρονιά αναμένεται εξίσου δύσκολη με την περσινή. Στην καλύτερη περίπτωση, όπως λέει αναμένεται μια μικρή ανάπτυξη 1,5% με 2%, κάτι που θα επαναφέρει τον κλάδο στα επίπεδα του 2017.
Και αυτό γιατί η Τουρκία, ο κύριος ανταγωνιστής μας στην Ανατολική Μεσόγειο ανακάμπτει δυναμικά μετά το τεράστιο πλήγμα που δέχθηκε ο τουρισμός της από τα τρομοκρατικά χτυπήματα και το αποτυχημένο πραξικόπημα, και αρχίζει να ξανακερδίζει τουρίστες και κρουαζιερόπλοια.
Καταλυτικό ρόλο για αυτή την ανάκαμψη έχει παίξει η στήριξη που προσφέρει εδώ και λίγα χρόνια η τούρκικη κυβέρνηση στην κρουαζιέρα, μέσα από «γενναίες» επιδοτήσεις που κυμαίνονται από 25 ευρώ μέχρι 45 ευρώ ανά επιβάτη αλλά και οι τεράστιες επενδύσεις για την αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών (νέο λιμάνι –το δεύτερο-, νέο αεροδρόμιο αλλά και νέο μεγάλο εμπορικό κέντρο στην Κωνσταντινούπολη).
Αύξηση τελών στον Πειραιά
Στον αντίποδα των διευκολύνσεων που παρέχει η γειτονική χώρα, η Ελλάδα σύμφωνα με τον κ. Κόντε επιβαρύνει την κρουαζιέρα με νέους φόρους και τέλη, εμποδίζοντας να γίνει η χώρα μας βάση εκκίνησης των κρουαζιερόπλοιων (home porting), κάτι που αποδεδειγμένα αυξάνει τα οφέλη στην εθνική οικονομία. Μάλιστα, φέρνει ως παράδειγμα την απόφαση του ΟΛΠ να αυξήσει τις χρεώσεις για τα κρουαζιερόπλοια στον Πειραιά κατά 30% από το 2020, υπονομεύοντας την ανάπτυξη του κλάδου.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και τον πιο δημοφιλή προορισμό κρουαζιέρας.
Ανάλογη απόφαση, αλλά σε πολύ μικρότερο ποσοστό της τάξης του 4% με 5% έλαβαν τα λιμάνια του Ηρακλείου και του Κατάκολου.
«Αντί να ακολουθούμε μια πολιτική προσέλκυσης του home port, εμείς κάνουμε ό,τι μπορούμε να διώξουμε τις εταιρείες και να γκρεμίσουμε ό,τι χτίσαμε. Πρέπει να είμαστε ανταγωνιστικοί για να ελπίζουμε σε μεγαλύτερα νούμερα στην κρουαζιέρα», επισημαίνει ο κ. Κόντες, ενώ δεν κρύβει την απογοήτευσή του και για τη λειτουργία της Επιτροπής που σύστησε το υπουργείο για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του κλάδου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Στ. Καφούνης (Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών): «Έρχονται εκπτώσεις – μαμούθ»