Το αφεντικό της Cosco, Fu Cheng Qiu, ή αλλιώς «Κάπταιν Fu»
Στην αντεπίθεση περνά η Cosco για την περιβόητη υπόθεση του master plan για τον ΟΛΠ, μετά τις αναφορές που έκανε πρόσφατα ο υπουργός Ναυτιλίας, Φώτης Κουβέλης, πως κάποιες επενδύσεις δεν έχουν λάβει τις απαραίτητες άδειες από τα αρμόδια υπουργεία, με αφορμή την παρουσίαση του σχεδίου της ΝΔ για την αναβάθμιση των υποδομών της χώρας.
Πηγές προσκείμενες στη διοίκηση της εταιρείας, απαντώντας εμμέσως πλην σαφώς στον υπουργό, ξεκαθαρίζουν πως από την πλευρά τους δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση στην προβλεπόμενη διαδικασία και τονίζουν πως υπεύθυνη για την έγκριση του master plan είναι η ΕΣΑΛ, και ως εκ τούτου κακώς παραπέμπεται η έγκριση των έργων στο ΚΑΣ.
Η έγκριση των προαιρετικών επενδύσεων που απορρίφθηκαν, υπογραμμίζουν, «είναι απολύτως απαραίτητες ώστε να μην απολέσει ο Πειραιάς την ελκυστικότητά και το συγκριτικό του πλεονέκτημα», και προσθέτουν πως οι υποχρεωτικές επενδύσεις, ναι μεν «κινούνται στη σωστή κατεύθυνση καθώς στοχεύουν στην ολιστική ανάπτυξη του λιμένος», ωστόσο «δεν επαρκούν να καλύψουν τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες και απαιτήσεις της λιμενικής βιομηχανίας ώστε να ανταποκριθεί ο Πειραιάς στον έντονο διεθνή ανταγωνισμό».
Για τον λόγο αυτό, όπως λένε, επέλεξαν να συμπεριλάβουν στο master plan πέραν των υποχρεωτικών, να συμπεριλάβουν επιπλέον επενδύσεις ύψους 318 εκατ. ευρώ και σπεύδουν να τονίσουν πως όσο καθυστερεί η έγκριση του master plan και κατ’ επέκταση η έναρξη υλοποίησης των επενδύσεων, τόσο ενισχύονται οι ανταγωνιστές του Πειραιά και ο Πειραιάς χάνει πολύτιμο χρόνο και έδαφος.
Οι ίδιες πηγές, υπερασπιζόμενες τη χρησιμότητα και τη σημασία των πρόσθετων επενδύσεων, οι οποίες απορρίφθηκαν από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, αναφέρουν πως «δεν νοείται στις μέρες μας μεγάλο εμπορικό λιμάνι χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση, χωρίς σύγχρονες αποθήκες logistics, δεν νοείται ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη χωρίς μεγάλες δεξαμενές, αλλά και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες χωρίς καθυστερήσεις και υπερτιμολογήσεις. Δεν νοείται car terminal χωρίς κλειστές θέσεις στάθμευσης που θα συνδυάζονται με υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, δεν νοείται λιμάνι κρουαζιέρας και μάλιστα home port χωρίς ένα σύγχρονο επιβατικό σταθμό με εμπορικές χρήσεις».
Η αντίδραση της Cosco έρχεται λίγο πριν η διοίκηση του ΟΛΠ καταθέσει και πάλι το master plan στην ΕΣΑΛ, χωρίς καμία τροποποίηση και δείχνει τη βούληση των Κινέζων να πετύχουν τη συνολική έγκριση του επενδυτικού τους σχεδίου. Και για αυτό θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον τι θα πράξουν εάν και πάλι απορριφθεί μερικώς.
Υπενθυμίζεται πως ανάμεσα στις επενδύσεις που απορρίφθηκαν από την ΕΣΑΛ ήταν η κατασκευή δυο κτηρίων στάθμευσης αυτοκινήτων (car terminal), η ανέγερση νέου πεντάστερου ξενοδοχείου και η δημιουργία εμπορικού κέντρου μέσα στον επιβατηγό σταθμό κρουαζιέρας
Το master plan, από την πρώτη στιγμή που δόθηκε στη δημοσιότητα στις αρχές του 2018 ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Επιχειρηματικοί φορείς του Πειραιά έσπευσαν να το χαρακτηρίσουν απειλή για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και εξέφρασαν φόβους πως η οικονομική ανάπτυξη που θα επιτευχθεί αντί να διαχυθεί στην πόλη, θα περιχαρακωθεί στα όρια του λιμανιού με μοναδικό κερδισμένο την κινέζικη Cosco.