Μυστήριο για την ναυτιλιακή αγορά αποτελεί η πρόσφατη πώληση δύο πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, τα Capital και Secret, τα οποία πέρασαν σε ελληνικά χέρια αλλά η ταυτότητα του αγοραστή ή των αγοραστών παραμένει άγνωστη. Τα δύο supramax ανήκαν αρχικά στην τουρκική Geden Lines και στη συνέχεια πέρασαν στην εταιρία διαχείρισης περιουσίας Mirae Asset Group, με έδρα τη Νότιο Κορέα.

Πρόκειται για μία συμφέρουσα κίνηση, καθώς η τιμή πώλησης είναι αρκετά χαμηλότερη από αυτό που αποτιμά η αγορά, όπως προκύπτει και από την πλατφόρμα VesselsValue.com.

Τα δύο πλοία, χωρητικότητας 55.300 dwt κατασκευάστηκαν το 2013, ενώ το τίμημα αγοράς τους κυμάνθηκε στα 8,25 εκατ. έως 8,5 εκατ. δολαρία το καθένα. Αν λάβουμε υπόψη ότι στις αρχές του έτους, πριν δηλαδή από δύο μήνες, η αξία πώλησης τους ήταν στα 10 εκατ. δολάρια έκαστο και η ηλεκτρονική πλατφόρμα VesselsValue.com ορίζει την αξία αγοράς τους στα 9,8 εκατ. δολαρια, τότε ο αγοραστής επωφελήθηκε σηματικά από την απόκτηση τους.

Τα πλοία Capital και Secret, μαζί με τα ίδιου μεγέθους πλοία Sharp και World, που επίσης κατασκευάστηκαν το 2013, σύμφωνα με άρθρο του tradewindsnews.com, είχαν πουληθεί τον Ιανουάριο 2016 στην κορεάτικη εταιρία διαχείρισης κεφαλαίων Mirae Asset έναντι 10 εκατ. δολαρίων το καθένα. Ωστόσο, οι Κορεάτες αγοραστές δεν επιβεβαίωσαν τη συναλλαγή. Γεγονός πάντως είναι ότι η τιμή αγοράς υποχώρησε σημαντικά μέσα σε δύο μήνες.

Τι λέει η Geden Lines

Ο Tugrul Tokgoz, διευθύνων σύμβουλος της Geden Lines, επισημαίνει ότι η τουρκική εταιρία είναι απλώς διαχειριστής των πλοίων και ότι οι Κορεάτες ιδιοκτήτες είχαν τον έλεγχο της διαδικασίας πώλησης. Παράλληλα, ανέφερε ότι γνώριζε ότι τα τέσσερα πλοία διατίθενται προς πώλησης αλλά δε ήξερε ότι κάποια από αυτά άλλαξαν χέρια.

Σημειώνεται ότι η άλλοτε κραταιά τουρκική εταιρία έχει καταρρεύσει και σταδιακά τα τελευταία χρόνια τα πλοία της έχουν πουληθεί.

Tugrul Tokgoz, διευθύνων σύμβουλος της Geden Lines
Tugrul Tokgoz, διευθύνων σύμβουλος της Geden Lines

Η Advantage Tankers LLC, με βάση τη Γενεύη, ιδρύθηκε το 2014 και λειτουργεί ως εταιρία holding για 11 πλοία που κατέχουν άλλοι ιδιοκτήτες, τα οποία πριν ανήκαν στο στόλο της Geden. Ο Tokgoz είναι διευθύνων σύμβουλος και στην Advantage, ενώ στο διοικητικό της συμβούλιο συμμετέχει ο Dagfinn Lunde, πρώην επικεφαλής της DVB shipping.

Πέρυσι, η πώληση των επτά δεξαμενόπλοιων handysize της Geden Lines στη δανέζικη εταιρία Hafnia Tankers επρόκειτο να φέρει στα ταμεία της 155 εκατ. δολάρια αλλά τελικά οι όροι της συμφωνίας δεν έγιναν γνωστοί.

Η Geden έχει κατεβάσει την ιστοσελίδα της, ωστόσο, στα μέσα του 2015, ανέφερε ότι είχε στην κατοχή της μόνο ένα πλοίο, το Flash, κατασκευής 2009 και χωρητικότητας 177.800 dwt, ενώ τα υπόλοιπα πλοία που αναγράφονταν στο site απλώς τα διαχειρίζεται.