ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Μεγαλύτερη και ισχυρότερη γίνεται χρόνο με τον χρόνο η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία, η οποία διευρύνει σταθερά το αποτύπωμά της στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων τα τελευταία χρόνια παρά την κρίση. Η δυναμική ανάπτυξης συνεχίστηκε, μάλιστα, και την περσινή χρονιά, αλλά με μικρότερους ρυθμός, με τον ελληνόκτητο στόλο να αυξάνεται τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε χωρητικότητα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Research, ο αριθμός των πλοίων που ανήκουν σε Έλληνες εφοπλιστές έφθασε στα 5.508 το 2018 από 5.281 το 2017 (+4,3%), ενώ και η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 6,47% και ανήλθε στα 412.310.405 dwt, την στιγμή που η αντίστοιχη χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου αυξήθηκε μόλις κατά 2,5%.
Το μόνο «μελανό» σημείο είναι η αύξηση της μέσης ηλικίας των πλοίων, πάνω από 20.000 dwt, στα 9 χρόνια, από 8,6 χρόνια που ήταν το 2017 και 8,4 χρόνια το 2016.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Petrofin, αυτό οφείλεται κατά πάσα πιθανότατα στη σχετική επιβράδυνση που καταγράφεται σε ό,τι αφορά τις παραδόσεις νέων πλοίων, οι οποίες πέρυσι διαμορφώθηκαν σε 129, από 156 πριν από δυο χρόνια, αλλά και στη μείωση των παραγγελιών από τους Έλληνες πλοιοκτήτες σε 248 το 2018, από 502 το 2016 και 326 το 2017.
Οι ίδιοι υπογραμμίζουν πως η τάση μείωσης των νέων παραγγελιών είναι παροδική και αποτυπώνει τη βούληση των Ελλήνων εφοπλιστών να προσαρμοστούν στις συνθήκες της αγοράς, η οποία εξακολουθεί να πιέζεται. Εξάλλου, όπως επισημαίνουν, οι φρενήρεις ρυθμοί ανέγερσης νέων πλοίων και οι αγοραπωλησίες, δεν θα μπορούσαν να διατηρηθούν επ’ αόριστο.
Από τις κατηγορίες που ξεχωρίζουν, είναι ο κλάδος του LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) που έχει και τις μεγαλύτερες προοπτικές και τα τάνκερ.
Και στους δυο κλάδους αυξάνεται η χωρητικότητα του στόλου, παρά την ελαφρά αύξηση της ηλικίας του.
Στον αντίποδα, κάμψη παρατηρείται στον κλάδο μεταφοράς ξηρού φορτίου στις αρχές του 2019, κάνοντας αρκετούς να είναι επιφυλακτικοί σχετικά με τις επενδύσεις τους.
Από την άλλη πλευρά, οι αναλυτές της Petrofin υπογραμμίζουν πως οι οδηγίες του IMO για τη μείωση των εκπομπών ρύπων από τη ναυτιλία και τη χρήση καυσίμων που περιέχουν λιγότερο θείο από την 1η Ιανουαρίου του 2020 επιβαρύνουν το κόστος λειτουργίας των ναυτιλιακών ενώ προβληματισμός υπάρχει σχετικά με τα πλεονεκτήματα της εγκατάστασης scrubbers (συστημάτων καθαρισμού) στα πλοία.
Σημειώνουν ωστόσο πως οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν αφοσιωμένοι στη ναυτιλία και θεωρούν πως έχουν την ικανότητα να διακρίνουν τις ευκαιρίες που υπάρχουν, δύο χαρακτηριστικά που ανοίγουν προοπτικές μεγαλύτερης ανάπτυξης, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές στο παγκόσμιο εμπόριο το επόμενο διάστημα, αλλά ούτε και κυρώσεις που θα λειτουργήσουν ανασταλτικά στην επέκτασή τους.
Στο μεταξύ, με αμείωτη ένταση συνεχίζεται η τάση συγκέντρωσης της ναυτιλίας, σε μεγαλύτερα και ισχυρότερα σχήματα.
Σύμφωνα με την Petrofin Research, στη διάρκεια του 2018 ο αριθμός των ναυτιλιακών μειώθηκε στις 588 από 597 το 2017, υπήρξαν όμως και μερικά καινούρια ξεκινήματα.
Σημαντική μείωση παρατηρήθηκε στον αριθμό των μικρών ναυτιλιακών που ελέγχουν ένα με δυο πλοία, καθώς περιορίστηκαν σε 218 την περυσινή χρονιά από 233 δυο χρόνια πριν και 265 πριν τρία χρόνια.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Ντ. Οικονόμου: Νέο πλοίο για το στόλο της Omicron Ship Management
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Β. Μαρινάκης: Tο επικερδές deal της Capital Maritime
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- H FED ισοπέδωσε τη Wall Street: Βουτιά 3% για τον Nasdaq, 1.100 μονάδες πτώσης για τον Dow Jones
- Πετρέλαιο: Μικρή άνοδος μετά τα νέα στοιχεία για τα αποθέματα στις ΗΠΑ
- Τζερόμ Πάουελ: Δύσκολη απόφαση η σημερινή μείωση επιτοκίων – Θα είμαστε πιο προσεκτικοί πλέον
- Βουλγαρία; Δεν υπάρχει λόγος να αλλάξουμε θεση για την ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στην ΕΕ