Πιο γενναιόδωρη με τα… δικά της παιδιά παρά με τους Έλληνες πολίτες φαίνεται πως είναι η Nestle, που σε μία δύσκολη στιγμή για τη χώρα προτιμά να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της παρά να προσφέρει μια κάποια ελάφρυνση στην ελληνική κοινωνία, τώρα που την έχει ανάγκη.

Όπως γράφαμε πρόσφατα  mononews.gr, η Nestle (έχει μεταξύ άλλων τις μάρκες Λουμίδης Παπαγάλος , NesCafe Frappe , Nespresso) προανήγγειλε λίγες μέρες πριν το τέλος του χρόνου αυξήσεις στην τιμή των προϊόντων καφέ που κυκλοφορεί στην ελληνική αγορά από την 1η Ιανουαρίου του 2017, οι οποίες θα φτάσουν ακόμα και το 30% (!), επικαλούμενη την επιβολή νέου φόρου στον καφέ.

Εδώ η Nestle θα μπορούσε να δείξει εμπράκτως το κοινωνικό της πρόσωπο, απορροφώντας έστω ένα μέρος της επιβάρυνσης που επιφέρει η επιβολή του νέου φόρου, ώστε να μην προσθέσει ένα νέο βάρος στους πολίτες, αυξάνοντας την τιμή σε ένα προϊόν που για τον καθένα από μας δεν αποτελεί πολυτέλεια, αλλά ανάγκη.

Όμως όχι: η εταιρεία αποφάσισε να μετακυλίσει ολόκληρη την αύξηση στους καταναλωτές, βγάζοντας… την ουρά της απ’ έξω.

Τα 3 ερωτήματα και το γενναιόδωρο μέρισμα 

Και αναρωτιέται κανείς: Είναι άραγε τόσο άσχημη η οικονομική κατάσταση της Nestle που να δικαιολογεί την επιμονή της να μην αναλάβει ούτε στο ελάχιστο το βάρος αυτό; Είναι μία εταιρεία που έχει “γονατίσει” από την κρίση και άρα είναι φυσιολογικό να αδυνατεί να επωμιστεί αυτό το βάρος;

Είναι, σε τελική ανάλυση, πιο δυσβάσταχτο αυτό το βάρος για τη Nestle ή για τον πολύπαθο ελληνικό λαό, που εδώ και χρόνια βασανίζεται από μία καταστροφική οικονομική κρίση που έχει συρρικνώσει τα εισοδήματα και την καταναλωτική ισχύ των πολιτών;

Μία ματιά στα πιο πρόσφατα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας αρκεί για να διαπιστώσουμε πως η απάντηση και στις τρεις ερωτήσεις είναι η ίδια: ένα μεγάλο, εμφατικό ΟΧΙ. Το 2014 ο τζίρος της εταιρείας ανήλθε στα 385 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα κέρδη της ανήλθαν στα 18,6 εκατομμύρια ευρώ. Το 2015 τα μεγέθη αυτά μειώθηκαν, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό που να δικαιολογούν μία τέτοια στάση: ο τζίρος περιορίστηκε στα 365 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα κέρδη σε 10,7 εκατ. ευρώ.

Μάλιστα, το ίδιο έτος η Nestle μοίρασε στους μετόχους της μέρισμα της τάξεως των 7 εκατομμυρίων ευρώ – όχι ακριβώς “φτωχικό” μέρισμα, έτσι δεν είναι;

Μάλλον γενναιόδωρο θα το χαρακτήριζε κανείς. Αλλά μάλλον αυτή η γενναιοδωρία εξαντλείται στους μετόχους της…

Βρέθηκε με 15 εκ ευρω επιπλέον ρευστότητα 

Σκεφτείτε δηλαδή να μην είχε ακυρωθεί, με απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, το μεγάλο πρόστιμο ύψους αρκετών εκατομμυρίων ευρώ που είχε επιβληθεί από το Δημόσιο στην εταιρεία για τη φορολογία χαρτοσήμου! Η Nestle πλήρωσε λόγω αυτού του προστίμου συνολικά 14,6 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία όμως με την (περίεργη, θα έλεγε κανείς) απόφαση του Διοικητικού Εφετείου, το 2015, ακυρώθηκε, και έτσι το ποσό αυτό συμψηφίστηκε με τρέχουσες οφειλές της εταιρείας. Δηλαδή, η Nestle βρέθηκε ξαφνικά με σχεδόν 15 εκατομμύρια ευρώ στο “σακούλι” της, τα οποία θα υπερεπαρκούσαν για να επωμιστεί το βάρος της φορολογίας στον καφέ…

Παύλος Κιόρτσης, Διευθύνων Σύμβουλος της Nestle Hellas,
Παύλος Κιόρτσης, Διευθύνων Σύμβουλος της Nestle Hellas,

Το πιο απογοητευτικό σε αυτήν την ιστορία είναι ότι μιλάμε για μία εταιρεία η οποία υπερθεματίζει τακτικά την κοινωνική της ευθύνη, μέσω της πλατφόρμας “Νοιάζομαι”, που περιλαμβάνει αξιέπαινες ομολογουμένως καμπάνιες υποστήριξης μη κυβερνητικών οργανώσεων (αν και θα έλεγε κανείς ότι κάποια από τα βίντεο που αναρτώνται στη σχετική σελίδα στο Facebook είναι τόσο φροντισμένα, που πιθανότατα κοστίζουν ακριβά…).

Είναι όντως σημαντικό για τον καταναλωτή να νιώθει ότι μία μεγάλη εταιρεία πραγματικά “νοιάζεται” γι’ αυτόν, σε μία εποχή όπου οι πολυεθνικές εταιρείες αντιμετωπίζονται από πολλούς ως απρόσωπες, “γκρίζες” επιχειρήσεις που το μόνο που τις ενδιαφέρει είναι το κέρδος. Και οι εταιρείες που αποδεικνύουν στην πράξη πως δεν είναι τέτοιες, ανεβαίνουν θεαματικά στη συνείδηση των καταναλωτών, οι οποίοι ανταποδίδουν το ενδιαφέρον αγοράζοντας περισσότερα προϊόντα από αυτές τις εταιρείες.

Η Nestle θα πρέπει να αποφασίσει τι είδους εταιρεία είναι. Από αυτές που το μόνο που τις ενδιαφέρει είναι το πώς θα εισρεύσουν περισσότερα χρήματα στα ταμεία της; Ή από αυτές που ανταποδίδουν στην κοινωνία την εμπιστοσύνη της, συμπάσχοντας με αυτήν στις δύσκολες στιγμές της;

Όταν αποφασίσει, ας μας ενημερώσει κι εμάς για να μην μπερδευόμαστε…

Τα ερωτήματα που θέτει το mononews.gr προς την Nestle 

Ερώτημα πρώτο: Γιατί η Nestle δεν απορροφά, αν όχι όλο το κόστος του νέου φόρου, έστω ένα μέρος του; Αντιλαμβανόμαστε όλοι φυσικά ότι δεν είναι εύκολο και πολλές φορές ούτε και ρεαλιστικό για μία επιχείρηση, είτε είναι πολυεθνική είτε… ψιλικατζίδικο, να πει “ναι, θα το πάρω εγώ πάνω μου” και να επωμιστεί όλο το βάρος της νέας φορολογίας – όσο κι αν αυτό είναι επικοινωνιακά αρεστό στο καταναλωτικό κοινό. Όμως όταν μία εταιρεία που έχει τον τεράστιο τζίρο της Nestle ρίχνει ολόκληρο το βάρος στους καταναλωτές, και μάλιστα σε μία χώρα που έχει υποφέρει τα πάνδεινα τα τελευταία χρόνια λόγω κρίσης, κάτι δεν πάει καλά…

Ερώτημα δεύτερο: Ποιο είναι το μήνυμα που στέλνει με την κίνησή της αυτή η Nestle στην ελληνική κοινωνία; Σε μία εποχή όπου η εταιρική ευθύνη αποτελεί προτεραιότητα για όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις, η Nestle μοιάζει να μην ενδιαφέρεται για την εικόνα που θα σχηματίσουν οι καταναλωτές για έναν πολυεθνικό κολοσσό που αποφασίζει να… νίψει τας χείρας του και να φορτώσει όλο το βάρος στους πολίτες μίας καθημαγμένης από την κρίση χώρας. 

Σε τέτοιες περιστάσεις, οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν την ευκαιρία να δείξουν το κοινωνικό τους πρόσωπο, αποδεχόμενες να μειώσουν το περιθώριο κέρδους τους προς όφελος της κοινωνίας. Και η εμπειρία δείχνει ότι ο κόσμος ανταποκρίνεται και επιδοκιμάζει τέτοιες κινήσεις – και αντίθετα τιμωρεί αυτούς που εμφανίζουν ένα προφίλ… Σκρουτζ Μακ Ντακ.

Ερώτημα τρίτο: Μαθαίνουμε πως η Nestle σκοπεύει να προχωρήσει σε προωθητικές ενέργειες για να αντισταθμίσει τις απώλειες εσόδων που αναμένει λόγω τη αύξησης των τιμών των προϊόντων της στην κατηγορία των καφέδων (που περιλαμβάνουν στιγμιαίο καφέ, ελληνικό καφέ, εσπρέσο και κάψουλες εσπρέσο). Εύλογα αναρωτιέται κανείς: δεν θα ήταν τελικά, εκτός από πιο δίκαιο, και πιο επικερδές να μοιραστεί η Nestle το κόστος με τους καταναλωτές; 

Οι πωλήσεις θα κατέγραφαν μεν πτώση, αλλά όχι τέτοια όσο αυτήν που αναμένεται τώρα, ενώ η εταιρεία θα απέφευγε και την αρνητική δημοσιότητα που πλέον απειλεί να περιορίσει ακόμα περισσότερο τις πωλήσεις της. Δεν θα ήταν ακριβές να πούμε ότι με την κίνησή της αυτή η Nestle πυροβολεί τα πόδια της;

Ερώτημα τέταρτο: Ποιος ήταν ο… φωστήρας που εισηγήθηκε την μετακύλιση του βάρους στους καταναλωτές; Ήρθε η εισήγηση αυτή από τη μητρική εταιρεία ή τη θυγατρική της στην Ελλάδα; Γιατί οι πληροφορίες από την πιάτσα αναφέρουν το δεύτερο, και αν αυτό ισχύει τότε προφανώς εγείρεται σοβαρό ζήτημα για το πώς λειτουργεί η θυγατρική και το κατά πόσον σέβεται τους καταναλωτές και την αγορά στην οποία απευθύνεται.

Ερώτημα πέμπτο: Γιατί η Nestle επιλέγει να μειώσει τις επενδύσεις της στην Ελλάδα το 2017 κατά 20% (από τα 10 εκατομμύρια ευρώ στα 8 εκατομμύρια ευρώ); Φαίνεται παράδοξο κάτι τέτοιο, από τη στιγμή που η κατάσταση στη χώρα μας δείχνει πλέον να βελτιώνεται και η οικονομία να “γυρίζει” σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Θα πρέπει να το εκλάβουμε αυτό ως ένδειξη έλλειψης εμπιστοσύνης στην Ελλάδα; Εκτός βέβαια και αν οι κύριες επενδύσεις της εταιρείας στη χώρα μας έχουν ήδη ολοκληρωθεί, και επομένως είναι εύλογο να υπάρχει μία μείωση των δαπανών – υποθέτουμε ότι στη Nestle γνωρίζουν καλύτερα από μας τα οικονομικά τους δεδομένα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Nestle: Γιατί εμφανίζεται με την λογική… του Σκρουτζ Μακ Ντακ και αγνοεί 10 εκ. Έλληνες;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Ακόμα και ο Μητσοτάκης καυτηριάζει την απόφαση να αυξηθεί ο φόρος στον καφέ. Τι θα κάνει η Nestle;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:  Nestle Ελλάδος: Το μεγάλο colpo grosso και πως τους τσάκωσε ο Τσακαλώτος

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Πλαστικό χρήμα: Ουδείς γνωρίζει όλες τις αλλαγές που θα ισχύσουν σε λίγες ημέρες