ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Χωρίς να πει ονόματα για μια ακόμα φορά ο υπουργός Δικαιοσύνης Δημήτρης Παπαγγελόπουλος εξαπέλυσε δριμεία επίθεση στην διαπλοκή που όπως είπε “επιχειρεί να δηλητηριάσει τη δημοσία ζωή αλλά πλέον τα όπλα τους είναι ελαττωματικά και αυτοτραυματίζονται. Χαρακτηριστικά ο κ. Παπαγγελόπουλος στην ημερίδα που πραγματοποιείται για να παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της 15μηνης ύπαρξης της γενικής γραμματείας κατά της Διαφθοράς είπε:
“Θα αναφερθώ μόνο, και γι’ αυτά θα υπάρξει εκτενέστερη αναφορά αργότερα από τους προαναφερόμενους στις σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες και στην προώθηση σχετικών νομοθετημάτων με τα οποία ήρθαμε σε ρήξη με το παλιοί φαύλο σύστημα το οποίο βρίσκεται σε διαρκή πόλεμο απέναντι σε κάθε προσπάθεια που ανοίγει το δρόμο για την πάταξη της διαφθοράς. Θέλω να σας εκμυστηρευτώ και δύο σκέψεις μου. Η εμπειρία μου, κυρίως ως πολίτης, μ’ έχει διδάξει ότι όσοι επιχειρούν να στοχοποιήσουν άδικα και για ιδιοτελείς σκοπούς Δημόσια πρόσωπα, στοχοποιούνται τελικώς οι ίδιοι από την κοινωνία και βρίσκουν το λαό απέναντί τους.
Δεύτερον οι πολιτικοί όπως έλεγε και ο Φρανσουά Μιτεράν, είναι διαχείριση προσώπων και συμβόλων. Δύο σύμβολα με την κακή έννοια του όρου που έχουν δεσπόζουσα θέση το τελευταίο διάστημα στην Ελλάδα είναι τα ξίφη και τα πιστόλια. Κάποιοι εκπροσωπώντας τη Διαπλοκή, ξιφουλκούν και κραδαίνουν τα σπαθιά τους, όχι μόνο κατά της Κυβέρνησης, κάτι που είναι αναμενόμενο, αλλά και κατά Θεσμών. Ματαιοπονούν! Τα ξίφη τους είναι στομωμένα, σκουριασμένα και ρυπαρά. Είναι εντελώς ακίνδυνα γι ‘αυτούς για τους οποίους τα κραδαίνουν. Είναι όμως επικίνδυνα για τους ίδιους. Κινδυνεύουν να αυτοτραυματιστούν και να δηλητηριαστούν από τη σκουριά και του ρύπους του μίσους και της εμπάθειας τους.
Τέλος για τα πιστόλια, που κάποιοι τα χρησιμοποιούν για να εξυπηρετήσουν τα άνομα σχέδιά τους είναι και αυτά ελλαττωματικά ως όπλα και για τα ελλαττωματικά όπλα υπάρχει κίνδυνος εμπλοκής, αφλογιστίας και εκρήξεως στα χέρια αυτών που τα χρησιμοποιούν. Σε αυτήν την περίπτωση τα πιστόλια καταστρέφονται και οι οπλοφόροι τραυματίζονται ή και σκοτώνονται”.
Θάνου: Συγχαρητήρια στη Γενική Γραμματεία και τους οικονομικούς εισαγγελείς
Η πρόεδρος του Αρείου Πάγου Βασιλική Θάνου , στην ομιλία της τόνισε πως “η διαφθορά, κατά την άποψή μου, είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που προκάλεσαν τη βαθιά οικονομική κρίση, την οποία εξακολουθεί να διέρχεται η χώρα μας. Η ομάδα των Οικονομικών Εισαγγελέων, η ομάδα των Εισαγγελέων κατά της Διαφθοράς και οι Ειδικοί Ανακριτές του Ν. 4022/2011 ασχολούνται με τον εντοπισμό και τη διερεύνηση των σχετικών αδικημάτων, αξιοποιώντας τα στοιχεία τα οποία συλλέγει ο αρμόδιος Υπουργός και η Γενική Γραμματεία κατά της Διαφθοράς. Θα ήθελα να εκφράσω τα συγχαρητήριά μου σε όλους τους φορείς και παράγοντες που συμβάλουν στην καταπολέμηση της Διαφθοράς και πρωτίστως στη Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς της οποίας σήμερα τιμούμε το έργο, να της ευχηθώ καλή συνέχεια και επιτυχία στο έργο της και να διαβεβαιώσω για την αρωγή και τη στενή συνεργασία της δικαιοσύνης προς επίτευξη των στόχων της”.
Ξένη Δημητρίου: Η διαφθορά μας κοστίζει 120 δισ. ετησίως
Το ποσό μαμούθ των 120 δις ευρώ ετησίως κοστίζει η διαφθορά στην ΕΕ, σημείωσε στην παρέμβασή της η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου , Ξένη Δημητρίου. Η ανωτάτη εισαγγελική λειτουργός εξήγε το έργο των ανακριτικών αρχών κατά της διαφθοράς επισημαίνοντας πως έχουν συγκεντρώσει 40 εκατομμύρια από κατηγορουμένους για υποθέσεις εξοπλιστικών και έχουν δεσμεύσει πάνω από 400 εκατομμύρια. Είπε χαρακτηριστικά:
“Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, η διαφθορά εκτιμάται ότι κοστίζει στην οικονομία της 120 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, ποσό ελάχιστα μικρότερο από την ετήσιο προϋπολογισμό της. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικευμένων ιδρυμάτων και οργανισμών, η διαφθορά ανήλθε παγκοσμίως σε ποσοστό 5% του ΑΕΠ. Ο μηχανισμός απονομής της δικαιοσύνης, αποτελεί το κεντρικό πεδίο δοκιμασίας των δικαιικών μέσων αντιμετώπισης της διαφθοράς στο δημόσιο τομέα. Στο πλαίσιο μάλιστα της προδικαστικής και ανακριτικής διερεύνησης σειράς υποθέσεων εξοπλιστικών προγραμμάτων, κατέστη δυνατή η επιστροφή σε τραπεζικό λογαριασμό που ανοίχτηκε από τον Υπουργό Οικονομικών κατόπιν εισήγησης της Εισαγγελία Εγκλημάτων Διαφθοράς υπέρ του δημοσίου, εκ μέρους των κατηγορουμένων στις υποθέσεις αυτές για τα αδικήματα μεταξύ άλλων της δωροδοκίας και της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, ποσό πάνω από 40 εκατομμύρια και δεσμεύτηκαν κινητή και ακίνητη περιουσία των υπόλογων πάνω από 400 εκατομμύρια ευρώ.
Η ελληνική οικονομία σήμερα αντιμετωπίζει τη χειρότερη ίσως κρίση στην ιστορία της και γνωρίζουμε όλοι ότι αιτία στην οποία εδράζεται αυτή η κρίση είναι η οριζόντια και κάθετη διαφθορά. Δεν σας θυμίζουν οι όροι σταυρόλεξο; Αγαπητοί συνοδοιπόροι για να κερδίσουμε αυτό το παράξενο σταυρόλεξο κατά της διαφθοράς δεν θα πρέπει να το λύσουμε;
Βασιλειάδης: Η ασυλία τελείωσε για όλους
Ο Γ.Γ για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς Γ. Βασιλειάδης στην ομιλία του αναφέρθηκε εκτενώς στις υποθέσεις κατά της διαφθοράς που κινήθηκαν αυτούς τους 15 μήνες λέγοντας πως “η ασυλία τέλειωσε για ολους”. Είπε:
“Πριν από 15 μήνες πάρθηκε η πολιτική απόφαση της δημιουργίας αυτού του ημιαυτόνομου φορέα υλοποίησης κυβερνητικής πολιτικής για τη χάραξη μιας σταθερής, ενιαίας και ανεξάρτητης γραμμής στο θέμα της αντιμετώπισης της διαφθοράς. Υλοποιούμε, 89 και πλείστες δράσεις, οι οποίες έχουν στο σύνολό τους ενεργοποιηθεί. Τολμάμε το αυτονόητο και πέρα από αυτό, λόγω ύπαρξης ισχυρής πολιτικής βούλησης και συγκεκριμένης επιχειρησιακής δράσης .
Στην υλοποίηση ορισμένων δράσεων, πρωτοβουλιών και στόχων θα μπορούσε κανείς να παρατηρήσει καθυστερήσεις. Θυμάμαι, αμέσως μόλις είχαμε λάβει τη λεγόμενη “λίστα Μπόργιανς” και το σύνολο της κοινής γνώμης ασχολείτο με αυτή, είχα τονίσει: ας μη μείνουμε στη λίστα. Ας κοιτάξουμε πίσω από αυτή. Ας δούμε τις προοπτικές συνεργασίας που ανοίγονται.
Οι υποθέσεις
Και σήμερα, εννέα μήνες αποδεικνύεται η πραγματικότητα. Η λίστα ήταν το δέντρο. Το δάσος ήταν η εκπαίδευση του ελληνικού ελεγκτικού μηχανισμού, η ανταλλαγή τεχνογνωσίας, η παροχή βοήθειας στην ελληνική δικαιοσύνη ώστε σήμερα να μιλάμε για πρώτη φορά για την ευθύνη τραπεζικών κολοσσών και να ξετυλίγεται μπροστά μας ένα οργανωμένο σύστημα έκνομων συμφερόντων.
Στην αρχή της πορείας μας υπήρξαν αμφισβητήσεις. Ενδεχομένως και λογικές. Είναι τέτοιο άλλωστε το πολιτικό παρελθόν της χώρας που χωρούσαν τέτοιες αναλύσεις. Μία από αυτές ήταν ότι η Γραμματεία δημιουργήθηκε ως μία δομή για πολιτικές διώξεις. Αποδείξαμε και αποδεικνύουμε κάθε μέρα ότι ήταν λάθος. Δεν πήραμε ποτέ στα χέρια μας λίστες. Φροντίσαμε να διαβιβαστούν στο ελληνικό κράτος με τον πλέον νόμιμο τρόπο. Δεν τις ξεχάσαμε σε συρτάρια.
Δεν μαγειρέψαμε στοιχεία. Δεν ξέρουμε ποιοι είναι σε αυτές. Δεν απαγορεύσαμε ούτε υπαγορεύσαμε στη Δικαιοσύνη ελέγχους. Το μόνο που καταστήσαμε σαφές είναι η πρόθεση της κυβέρνησης για πλήρη διαφάνεια και απόδοση Δικαιοσύνης. Η μόνη εντολή που δόθηκε είναι να προχωρούν τις υποθέσεις διαφθοράς μέχρι τέλους, όποιον και αν αφορούν. Χωρίς παρεμβάσεις. Η εντολή λειτουργεί και αποδεικνύεται από τα σκάνδαλα που έρχονται στο φως και τις υποθέσεις που είχαν μπει στο συρτάρι επί σειρά ετών και παίρνουν το δρόμο τους.
Ενδεικτικά αναφέρουμε εξοπλιστικά, ΑΤΕ, ΠΑΝΓΑΙΑ, ΤΑΙΠΕΔ, δάνεια κομμάτων, το όργιο των κατευθυνόμενων κρατικών διαφημίσεων από την ΔΕΗ και το ΚΕΕΛΠΝΟ, τα σκάνδαλα του ΙΚΑ, τα δάνεια ΜΜΕ και σειρά άλλων για τα οποία οι έρευνες έχουν ξεκινήσει. Μάλιστα ήδη για το σκάνδαλο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου οι υπαίτιοι οδηγούνται στα δικαστήρια ενώ για το σκάνδαλο της Αγροτικής έχουν ήδη ασκηθεί διώξεις στην διοίκηση της Τράπεζας για απιστία, έχουν ασκηθεί διώξεις για το ΚΕΕΛΠΝΟ και για άλλες σημαντικές υποθέσεις. Αυτά δεν είναι πολιτικές διώξεις. Είναι απόδοση Δικαιοσύνης και απόδειξη ότι η ασυλία τελείωσε για όλους, όσο ψηλά και αν βρίσκονται όση οικονομική δύναμη και αν έχουν, σε όποιο κόμμα και αν ανήκουν. Όσο και αν κάποιοι ενοχλούνται…
Στο πλαίσιο της συμμόρφωσης της χώρας με τα διεθνή πρότυπα και τις βέλτιστες πρακτικές, αξίζει να αναφερθούμε στη συμβολή της Γραμματείας στην νομοθέτηση νέου πλαισίου ελέγχου των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (“Πόθεν Έσχες”).
Ο νέος νόμος επικεντρώνεται στην συστηματοποίηση των ελέγχων, επαναφέροντας το μεγαλύτερο μέρος των δηλώσεων στην Αρχή για την Νομιμοποίηση Εσόδων από Παράνομες Δραστηριότητες, στη πολύ σύντομη προθεσμία για τη δημοσιοποίηση περιουσιακών στοιχείων των πολιτικά εκτεθειμένων προσώπων και στη διασταύρωση των στοιχείων που δηλώνονται.
Δ. Καββαδία-Κωνσταντάρα: Ο Προληπτικός έλεγχος δεν πρέπει να καταργηθεί
Στη θέση του ΔΝΤ για κατάργηση του προληπτικού έλεγχου που ασκεί το Ελεγκτικό Συνέδριο, αναφέρθηκε η σύμβουλος του Ανωτάτου Δικαστηρίου δημοσιονομικού ελέγχου, Δέσποινα Καββαδία, η οποία επισήμανε πως αυτό θα οδηγήσει σε ασυδοσία:
“Τα νομικά κείμενα αναφέρουν κυρίως ως διαφθορά τη δωροδοκία δημοσίων λειτουργών και υπαλλήλων, δεν είναι όμως μόνο αυτό. Είναι η απάτη, ο εκβιασμός, ο νεποτισμός, το αθλητικό doping, το ποδόσφαιρο, ο Τύπος, η συμμετοχή, η συγκάλυψη, η ανοχή και το χειρότερο είναι η απογοήτευσή μας ότι δεν υπάρχει ελπίδα. Η διαφθορά είναι μικρή, το γρηγορόσημο ή το φακελάκι, ή μεγάλη, δωροδοκία κυβερνήσεων για εκτέλεση μεγάλων συμβάσεων. Είναι άμεση ή έμμεση, μεμονωμένη ή οργανωμένη, αφορά τους μορφωμένους ή και τους απαίδευτους.
Είναι εκφυλισμός κάθε ηθικής αξίας και εντέλει είναι εχθρός του κράτους δικαίου. Τα τελευταία χρόνια έχει πάρει γιγαντιαίες διαστάσεις, εγώ προσωπικά και από τη θέση που υπηρετώ τα τελευταία 25 χρόνια αισθάνομαι να βρίσκομαι πάνω σε μία φλούδα γης, που από κάτω υπάρχει ένας βόρβορος ο οποίος κουφόβραζε, κουφόβραζε και ξαφνικά και συγχρόνως εκτινάσσεται και δεν προλαβαίνουμε να δούμε από πού έρχεται.
Όμως από τους παλαιότερους, ίσως ο παλαιότερος θεσμός σε αυτόν τον αγώνα είναι το Ελεγκτικό Συνέδριο που φέρει μία εμπειρία και μία παράδοση πλέον του 1,5 αιώνα. Η εξουσία έχει την τάση να αυθαιρετεί.
Ο έλεγχος των δαπανών των φορέων κρατικής εξουσίας οριοθετεί και διαμορφώνει τρόπους δομής της και διασφαλίζει την ορθολογική διαχείριση του δημοσίου χρήματος.
Εν όψει όσων ανέφερα επιβάλλεται η ενίσχυση του προληπτικού ελέγχου, που βεβαίως έχει ατέλειες, βεβαίως χρειάζεται βελτίωση, το γνωρίζουμε αυτό και όχι η αποδυνάμωση αν όχι η κατάργησή του -θα σας πω αμέσως μετά ότι έχει δρομολογηθεί- πολλώ μάλλον που ο μέχρι τώρα εσωτερικός έλεγχος δεν έχει αποδείξει ότι ανταποκρίνεται όπως πρέπει, δε θα είχαμε και εισαγωγή υποθέσεων.
Δεν τολμώ να φανταστώ τι θα συμβεί στις προμήθειες παραδείγματος χάρη των νοσοκομείων, όταν δε θα υπάρχει ο προληπτικός έλεγχος. Δηλαδή σε μία αγορά στην οποίαν κινούνται μεγάλα συμφέροντα και υπάρχουν ολιγοπωλιακές συνθήκες αγοράς, φοβούμαι ότι η κατάσταση θα γίνει τόσο ανεξέλεγκτη που θα λάβει τις διαστάσεις λαφυραγωγίας. Διότι ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται.
Με έκπληξη είδαμε ότι κατ΄ απαίτηση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, έχω εδώ την έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, έχει δρομολογηθεί σταδιακά μέχρι το 2019 η κατάργηση του προληπτικού ελέγχου. Αντιπαρέρχομαι το θέμα του αντισυνταγματικού ψόγου που φέρει αυτή η ρύθμιση, θεωρούμε την απαίτηση αυτή δογματική.
Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι ο προληπτικός έλεγχος καταργήθηκε το 1984, λόγω όμως των συνεπειών και των κινδύνων που προέκυψαν επαναφέρθηκε από την Πολιτεία το 1989″