• Business

    Ο κρίσιμος μήνας της Attica Group, το fund DK και οι κινήσεις του CEO Θανάση Παπανικολάου

    MIG

    Θανάσης Παπανικολάου


    Είναι αμφίβολο αν οι fund managers που διαχειρίζονται πακτωλούς επενδυτικών κεφαλαίων έχουν μπει στον κόπο να διαβάσουν… Λένιν. Πιθανότερα όχι. Καθώς τα «απολιθωμένα» ιδεολογήματα του προηγούμενου αιώνα μάλλον δεν συγκινούν τη σημερινή… Διεθνή του χρήματος.

    Ήταν άλλωστε Μάιος του 1904, όταν ο Ρώσος ηγέτης της κατοπινής «Οκτωβριανής Επανάστασης» Βλαδίμηρος Λένιν, θέλοντας να καταδείξει την εσωκομματική πάλη των μπολσεβίκων (εκφραστών της πλειοψηφίας) με τους μενσεβίκους (της μειοψηφίας) έγραψε το βιβλίο του με τίτλο «Ένα βήμα μπρος, δύο βήματα πίσω». Ένα βιβλίο 113 σελίδων που, όπως ο ίδιος σημείωνε αναφορικά με το αιωρούμενο ερωτηματικό του τίτλου, «αυτό γίνεται και στη ζωή των ατόμων και στην ιστορία των εθνών και στην ανάπτυξη των κομμάτων».

    Βέβαια, οι κατακλυσμιαίες αλλαγές που έχουν επέλθει στην μακρόσυρτη πορεία των χρόνων, πιστοποιούν ότι τέτοιου είδους κομβικές επιλογές γίνονται πια και από τους πρωταγωνιστές στα… κυοφορούμενα μεγάλα επιχειρηματικά deals. Κάτι το οποίο αποτυπώνεται και στη στάση των ισχυρών αμερικανικών funds που διαδραματίζουν ρόλο μνηστήρα για την Attica Group. Την μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή εταιρεία της χώρας, η οποία κατέχει μερίδιο αγοράς που αγγίζει το 60% και η αποτιμώμενη, συνολική αξίας της (enderprice value) ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ.

    Ήδη, το Fund του Fortress, που διαχειρίζεται κεφάλαια 42 δισ. δολαρίων και το οποίο ήταν το πρώτο που είχε φλερτάρει την ακτοπλοϊκή Attica, αποφάσισε προ μηνών να κάνει… δύο βήματα πίσω. Αποσυρόμενο από τη διεκδίκησή της και στη βάση ενός «βελούδινου» διαζυγίου, από το οποίο εισέπραξε 105,4 εκατ. ευρώ, που αφορούσαν την πρόωρη αποπληρωμή του μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου.

    Στη «μάχη» για την εξαγορά της Attica Group μπήκαν πρόσφατα δύο νέοι «παίκτες». Ένα κοινοπρακτικό σχήμα της Goldman Sachs με το Fund της Lone Star, όπως επίσης και αυτό της Davidson Kempner (DK) που έχει 32 δισ. δολάρια υπό διαχείριση κεφάλαια.

    Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχήμα Goldman Sachs- Lone Star αποφάσισε να κάνει ένα βήμα πίσω. Κατ’ άλλους τα βήματα πίσω είναι περισσότερα και παραπέμπουν ευθέως σε απόσυρση του αρχικού ενδιαφέροντος.

    Αντίθετα το fund της DK φέρεται να παραμένει ενεργό και εκτιμάται ότι σε διάστημα ενός μήνα από τώρα, μπορεί να έχει λάβει οριστικό χαρακτήρα, η μέχρι τώρα πρόθεση για συμφωνία με την Attica Group. Αν όντως η Davidson Kempner κάνει ένα βήμα μπροστά και κλείσει το deal, τότε αυτό θα είναι το «τρίτο στεφάνι» για τη μεγάλη της ελληνικής ακτοπλοΐας…

    Εκείνος που της έδωσε επιχειρηματική υπόσταση, πριν από 26 χρόνια, ήταν ο αείμνηστος Περικλής Παναγόπουλος, ενώ εδώ και 12 χρόνια έχει περάσει στον έλεγχο του ομίλου της MIG. Από το χαρτοφυλάκιο του οποίου κατέχεται το 79,38% της Attica Group, ενώ ποσοστό 11,84% ανήκει στην τράπεζα Πειραιώς.

    O CEO πουλάει ακριβά τα «ασημικά» της MIG

    Αναμφίβολα το «χρώμα» του χρήματος είναι εκείνο που θα καθορίσει την έκβαση του μεγάλου deal, από το οποίο και θα προκύψει ο νέος κυρίαρχος «παίκτης» στην ακτοπλοϊκή αγορά. Εδώ και περίπου τρία χρόνια, ο έμπειρος και ορθολογιστής CEO Αθανάσιος Παπανικολάου είναι εκείνος που έχει αναλάβει (μαζί με τον Πρόεδρο Παναγιώτη Θρουβάλα) να αναδιατάξει τον όμιλο της MIG. Με επιλογές στις οποίες περιλαμβάνονται και οι πωλήσεις «ασημικών». Προκειμένου να απομειωθούν τα δανειακά βάρη, να σμικρυνθούν τα λειτουργικά κόστη και να αναπτυχθεί ευχερέστερα η στρατηγική της «επόμενης μέρας» για την ΜIG. Στην οποία ο ισχυρότερος μέτοχος με ποσοστό 31,63% και συνάμα ο μεγαλύτερος πιστωτής, είναι η τράπεζα Πειραιώς.

    Η μέχρι τώρα πολιτική και οι κινήσεις Παπανικολάου, πιστοποιούν ότι τα «ασημικά» της MIG πουλιούνται ακριβά. Αυτό έγινε και με την εκχώρηση του «Υγεία», του οποίου η συνολική αξία (μετοχές μαζί με τα «καθαρά» δάνεια) διαμορφώθηκε στα 420 εκατ. ευρώ, αλλά και με την πώληση του75% του Hilton της Κύπρου έναντι 38,64 εκατ. ευρώ.

    Στην προκειμένη περίπτωση της Attica Group, στο σχήμα της οποίας έχει πλέον ενσωματωθεί και η Hellenic SeaWays, το κρίσιμο επίπεδο του μετοχικού τιμήματος «οριοθετείται» ανάμεσα στα 300 με 330 εκατ. ευρώ. Στα οποία θα πρέπει να προστεθεί και ο «καθαρός» δανεισμός (δάνεια μείον τα διαθέσιμα σε μετρητά) που είναι της τάξεως των 308 εκατ. ευρώ.

    Πρόκειται σαφώς για μια ιδιαίτερα απαιτητική συμφωνία από πλευράς των τιμημάτων, αλλά αυτό μένει να κριθεί από τα ίδια τα γεγονότα.

    Στο πρώτο περσινό εξάμηνο ο όμιλος της ακτοπλοϊκής Attica εμφάνισε λειτουργική κερδοφορία (Ebitda) 8,8 εκατ. ευρώ, με την αναπόσβεστη αξία των 30 πλοίων που διαθέτει να είναι στα 661,9 εκατ. ευρώ, ενώ απασχολούσε προσωπικό 2.115 ατόμων. Απομένει βεβαίως να αποτυπωθεί η συνολική οικονομική εικόνα, για την ετήσια περσινή χρήση.

    Οι κρίσιμες πτυχές του deal

    Η άνοδος των τιμών των καυσίμων που επιβαρύνει τα κόστη της εταιρείας, αλλά και η ισχυροποίηση του τουριστικού ρεύματος από την άλλη πλευρά, η οποία έρχεται να ενισχύσει τα έσοδα, αποτελούν δύο από τις κρίσιμες πτυχές του deal πώλησης. Μια διαδικασία που είναι επί της ουσίας ανοικτή, αφού ανά πάσα στιγμή μπορεί να προκύψει και κάποιος νέος μνηστήρας. Ορισμένοι δεν αποκλείουν την «παράμετρο» Εμμανουέλε Γκριμάλντι (αν και σε μια τέτοια περίπτωση μάλλον θα προέκυπτε ζήτημα με την επιτροπή ανταγωνισμού) ή ενδεχομένως και κάποιας άλλης έκπληξης.

    Σε κάθε περίπτωση, την πρωτοβουλία των κινήσεων την έχει επί του παρόντος η Davidson Kempner, από την οποία και θα κριθεί αν σε ένα μήνα θα βγει «λευκός καπνός» για την εξαγορά της Αttica Group.

    Ο Διευθύνων Σύμβουλος της μητρικής MIG γνωρίζει άριστα να διαχειρίζεται τις ισορροπίες στη διαδικασία πώλησης της θυγατρικής ακτοπλοϊκής επ’ ωφελεία των μετόχων και των πιστωτών του ομίλου. Ειδικά μάλιστα όταν τον προσεχή Οκτώβριο λήγουν δύο ομολογιακά δάνεια, τα οποία έχουν ενέχυρα μετοχές της Attica και της Vivartia. Το πρώτο είναι ύψους 142 εκατ. ευρώ και το έχει το Fortress, ενώ το δεύτερο, που είναι 115 εκατ. ευρώ, κατέχεται από την Πειραιώς.

    Aνεξαρτήτως όλων αυτών, και στο πλαίσιο της περιστολής των λειτουργικών δαπανών, η MIG αφήνει πίσω της τα (ενοικιαζόμενα) κεντρικά γραφεία της στην Εκάλη και μετακινείται στο κέντρο της Αθήνας.

    Το νέο διοικητικό της «στρατηγείο» θα είναι σε κτίριο της οδού Πανεπιστημίου 10, όπου στεγάζεται και το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ).



    ΣΧΟΛΙΑ