Δεν έχει τέλος η δικαστική περιπέτεια των εφοπλιστών Γιώργου και Στάθη Γουρδομιχάλη με την δανέζικη ναυτιλιακή Pacific Gulf Shipping, που ξεκίνησε το 2014. H διαμάχη των δύο πλευρών αφορά στο πλοίο Adamastos (χωρητικότητας 73.500 dwt, κατασκευής 1995), το οποίο ναύλωσε το 2014 η Pacific Gulf Shipping, η οποία στη συνέχεια το επιναύλωσε πρώτα στην Integris και μετά στην Marubeni Corporation.

Με βάση τη δεύτερη συμφωνία, το πλοίο επρόκειτο να μεταφέρει σόγια από τη Βραζιλία στην Ιαπωνία και τη Σιγκαπούρη. Ωστόσο, κατά τη φόρτωση του πλοίου, οι βραζιλιάνικες Αρχές πραγματοποίησαν έρευνα και διαπίστωσαν 42 προβλήματα στο πλοίο, απαγορεύοντας τον απόπλου του. Την επόμενη μέρα έσπασαν οι κάβοι που κρατούσαν το πλοίο, με αποτέλεσμα αυτό να προσαράξει σε ξέρα έμφορτο με σχεδόν 60.000 τόνους σόγιας.

Για τους επόμενους έξι μήνες το πλοίο παρέμεινε δεμένο σε αγκυροβόλι, όπου το πλήρωμά του διαμαρτυρόταν για ανεπαρκείς προμήθειες και για απλήρωτους μισθούς, εγκαταλελειμμένο από τους ιδιοκτήτες του πλοίου.

Οι προσφυγές στη διαιτησία

Το συμβάν πυροδότησε σειρά προσφυγών στη διαιτησία, με την Marubeni να στρέφεται κατά της Integris, την Integris κατά της Pacific και εν τέλει την Pacific κατά της Adamastos Shipping & Trading, ιδιοκτήτρια της οποίας ήταν η ναυτιλιακή Blue Wall, συμφερόντων των αδελφών Γουρδομιχάλη.

Από τη διαδικασία προέκυψε ότι η Pacific δικαιούται αποζημίωση ύψους 19,2 εκατ. δολαρίων από την Adamastos. Ωστόσο, όπως υποστηρίζει, η εταιρεία των αδελφών Γουρδομιχάλη, αποφεύγει την καταβολή της από το 2017.

Η Pacific προσέφυγε στη δικαιοσύνη και με απόφαση του δικαστηρίου του Πόρτλαντ κατάφερε να κατασχέσει το πλοίο Vigorous (χωρητικότητας 52.500 dwt, κατασκευής 2005), ενώ αυτό κινείτο με προορισμό την Υεμένη, φορτωμένο με 51 μετρικούς τόνους σιτηρών.

Οι αντιδράσεις για τη κατάσχεση του Vigorous

Στο μεταξύ, οι δύο εταιρείες, Midstar και Al-Saeed Trading Company, στις οποίες ανήκει το φορτίο του Vigorous, υποστηρίζουν πως το πλοίο πρέπει να απελευθερωθεί ή το φορτίο του να μεταφερθεί σε άλλο πλοίο πριν χαλάσει, καθώς τα σιτηρά προορίζονται για προγράμματα ανθρωπιστικής βοήθειας προς την Υεμένη.

Την ίδια ώρα, η εταιρεία στην οποία φαίνεται να ανήκει το Vigorous υποστηρίζει πως το πλοίο δεν μπορεί να κατασχεθεί, γιατί δεν αποτελεί νόμιμο alter ego των εταιρειών που συνδέονται με τους αδελφούς Γουρδομιχάλη και κατονομάζονται στο αίτημα της Pacific Gulf.

Από την πλευρά της, η Pacific Gulf έβαλε στο κάδρο και την ασφαλιστική εταιρεία του Vigorous, την American P&I Club, κατηγορώντας την ότι επιχειρεί να προστατεύσει τον Γιώργο Γουρδομιχάλη αποκρύβοντας έγγραφα. Σημειωτέον ότι ο κ. Γουρδομιχάλης είναι ο πρόεδρος του American P&I Club.

Το Vigorous πλέει και πάλι αφού η Vigorous Shipping & Trading, στην οποία ανήκει, εξέδωσε ομόλογο ύψους 9,5 εκατ. δολαρίων, όσο είναι περίπου η εκτιμώμενη αξία του.

Η δεύτερη επίσχεση πλοίου

Δεδομένου ότι η αξία του Vigorous δεν καλύπτει όλο το ποσό που δικαιούται ως αποζημίωση η Pacific, η δανέζικη ναυτιλιακή προχώρησε στην επίσχεση ενός ακόμη πλοίου συμφερόντων των αδελφών Γουρδομιχάλη, του Fearless (χωρητικότητας 30.778 dwt, κατασκευής 2001),  στο Χιούστον.

Όπως και στην περίπτωση του Vigorous, έτσι και τώρα, στην περίπτωση του Fearless, η Pacific Gulf υποστηρίζει ότι οι εταιρείες Blue Wall Shipping & Trading, Phoenix Shipping & Trading και οι εμπλεκόμενες πλοιοκτήτριες εταιρείες είναι συμφερόντων των αδελφών Γουρδομιχάλη και μπορεί να διεκδικήσει από αυτές την αποζημίωση που της έχει επιδικαστεί.

Σύμφωνα με το VesselsValue, η αξία του Fearless υπολογίζεται στα 5,3 εκατομμύρια δολάρια.

Η υπόθεση, όπως όλα δείχνουν, θα συνεχιστεί στις δικαστικές αίθουσες.

Οι εφοπλιστές Γιώργος και Στάθης Γουρδομιχάλης

Η οικογένεια Γουρδομιχάλη δραστηριοποιείται στον χώρο της ναυτιλίας από το 1950, έχοντας ξεκινήσει από το Λονδίνο. Το 1974 η εταιρεία μεταφέρθηκε στον Πειραιά, διατηρώντας, ωστόσο, παρουσία και στη βρετανική πρωτεύουσα. Οι Γιώργος και ο Στάθης Γουρδομιχάλης έχουν ακολουθήσει τη δική τους στρατηγική ανάπτυξης στον κλάδο, ιδρύοντας αρκετές επιχειρήσεις κατά τις τελευταίες δύο δεκαετίες που δραστηριοποιούνται στην ναυτιλία.

Απόφοιτος του Κολεγίου Αθηνών, της χρονιάς του 1986, ο Γιώργος Γουρδομιχάλης συνέχισε τις σπουδές του στο εξωτερικό. Απέκτησε πτυχίο στα Διεθνή Οικονομικά και στις Πολιτικές Επιστήμες από το Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης στο Άμχερστ. Ακολούθησε το μεταπτυχιακό του στη Διοίκηση Θαλάσσιων Μεταφορών, στη Ναυτιλιακή Ακαδημία της Νέας Υόρκης. Το 1989 εργάστηκε στην Republic National Bank της Νέας Υόρκης ως εκπαιδευόμενος trader και το 1992 ξεκίνησε τη συνεργασία του με τη νεοϋορκέζικη S.S. Maritime Inc..

Ο αδελφός του, Στάθης Γουρδομιχάλης, γεννήθηκε το 1972. Σπούδασε International Management και Χρηματοοικονομικά στο πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και πήρε μεταπτυχιακό στη ναυτιλία, το εμπόριο και τις μεταφορές από το πανεπιστήμιο City. Εργάστηκε από νωρίς στον κλάδο της ναυτιλίας, μεταξύ άλλων και στην J.E. Hyde Shipbrokers στο Λονδίνο, εκπροσωπώντας  τα ναυτιλιακά συμφέροντα της οικογένειάς του.

Τα δύο αδέλφια επέστρεψαν στην Ελλάδα το 1996 και αποφάσισαν να ακολουθήσουν την δική τους πορεία στη ναυτιλία, ιδρύοντας την Gourdomichalis Naftiki Eteria SA.

Το 2000 συμμετείχαν στην ίδρυση της ναυτιλιακής Free Ships SA και το 2003 στην ίδρυση της Free Bulkers SA. Από τη συγχώνευση των δύο εταιρειών δημιουργήθηκε η FreeSeas, η οποία εισήχθη στο Nasdaq. Ωστόσο, τον Ιανουάριο 2007, πούλησαν τις μετοχές τους και αποχώρησαν, ιδρύοντας την G. Bros Maritime S.A. 

Το 2013, αφού πούλησαν την G. Bros Maritime, ίδρυσαν την Blue Wall Shipping και την εταιρεία διαχείρισης πλοίων Phoenix Shipping & Trading, στις οποίες ο Γιώργος Γουρδομιχάλης είναι Διευθύνων Σύμβουλος.  Ο Στάθης Γουρδομιχάλης είναι COO στην Blue Wall Shipping Limited.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Οι Έλληνες εφοπλιστές που στρέφονται για τάνκερ στα ναυπηγεία της Κίνας

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γ. Αγγελικούσης: Πούλησε τάνκερ 20ετίας σε συμφέρουσα τιμή

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Και δεύτερη επίσχεση πλοίου ελληνικών συμφερόντων στις ΗΠΑ από την Pacific Gulf