Μετά το Νεώριο Σύρου, κινητικότητα παρατηρείται γύρω από την αναδιάρθρωση των ναυπηγείων Ελευσίνας. Όλα δείχνουν ότι ο χρόνος για την έναρξη της διαδικασίας μεταβίβασης σε νέο ιδιοκτήτη έχει αρχίσει να μετρά αντίστροφα ενώ την ίδια ώρα οι υποψήφιοι επενδυτές παίρνουν θέσεις μάχης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στον Οκτώβριο αναμένεται να ολοκληρωθεί η καταμέτρηση των υποχρεώσεων που βαραίνουν την επιχείρηση, προκειμένου στη συνέχεια να κληθούν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές και να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις.

Ανώτατος κυβερνητικός παράγοντας υπογραμμίζει πως είναι σημαντικό να υπάρξει ολοκληρωμένη εικόνα για την κατάσταση των ναυπηγείων καθώς δεν αποκλείει το ενδεχόμενο κατά τον οικονομικό έλεγχο να προκύψουν «μαύρες τρύπες», τις οποίες κανείς δεν έχει υπολογίσει.

«Το θέμα είναι να δούμε ακριβώς τις υποχρεώσεις της εταιρείας. Δεν έχουμε ακόμη όλα τα νούμερα», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Αναγνωρίζει πάντως πως τα χρέη που βαραίνουν την επιχείρηση είναι πολλά, ωστόσο αποφεύγει να δώσει την εκτίμησή του για το τίμημα που θα ικανοποιούσε την ελληνική κυβέρνηση, λέγοντας πως είναι ακόμη νωρίς. Σε κάθε περίπτωση, δηλώνει αισιόδοξος για την πορεία του εγχειρήματος, το οποίο θα προχωρήσει με ευθύνη και στη βάση του μοντέλου που ακολουθήθηκε στο Νεώριο (είσοδος νέου επενδυτή και γενναία ρύθμιση των χρεών).

Κληθείς να σχολιάσει το ενδιαφέρον της Onex, υπογραμμίζει πως είναι απολύτως φυσιολογικό, με δεδομένο πως η αμερικάνικη εταιρεία είναι στην τελική ευθεία για την απόκτηση του Νεωρίου καθώς τα δυο ναυπηγεία αλληλοσυμπληρώνονται.

Όσον αφορά στον Σκαραμαγκά, ξεκαθαρίζει πως βάση της συμφωνίας με την Κομισιόν πρέπει να πουληθεί ξεχωριστά το στρατιωτικό και το εμπορικό τμήμα καθώς σε διαφορετική περίπτωση, ο υποψήφιος επενδυτής θα κληρονομήσει και τα πρόστιμα ύψους 670 εκατ. ευρώ που επέβαλε η ΕΕ στο ναυπηγείο για παράνομες κρατικές ενισχύσεις.

Τι προτείνει η Onex

Από την άλλη πλευρά, πηγές της Onex δηλώνουν έτοιμες να συζητήσουν μια πρόταση εξαγοράς που θα κυμαίνεται μεταξύ 120 εκατ. ευρώ και 140 εκατ. ευρώ, τονίζοντας πως στο τίμημα αυτό περιλαμβάνονται οι επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των υποδομών αλλά και την πλήρη εξόφληση των εργαζομένων.

«Το μοναδικό που δεν θα κουρευτεί είναι τα χρήματα που οφείλονται στους εργαζόμενους. Ο ιδρώτας των εργαζομένων δεν κουρεύεται. Όλα τα άλλα είναι στο τραπέζι», επισημαίνει χαρακτηριστικά κορυφαίο στέλεχος της  Onex.

Υπενθυμίζεται πως η Onex υπέβαλλε πρόσφατα κατέθεσε επίσημη πρόταση στην ελληνική κυβέρνηση στο πλαίσιο της ΔΕΘ, παρουσία του Έλληνα πρωθυπουργού και του αμερικανικού υπουργού Εμπορίου, Γουίλμπουρ Ρος, για την εξαγορά και των άλλων δυο ναυπηγείων της χώρας, της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά, με απώτερο στόχο τη δημιουργία ενός μέγα ναυπηγείου, το οποίο θα πρωταγωνιστήσει στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Στο παρελθόν και η κυβέρνηση είχε προτείνει στην Onex κατά την περίοδο που διεκδικούσε το Νεώριο, να αποκτήσει πακέτο και την Ελευσίνα μιας και τα δυο ναυπηγεία ανήκουν στον όμιλο Ταβουλάρη. Ο υπεύθυνος της εταιρείας, παρότι δεν ήταν εντελώς αρνητικός σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, τελικά απέρριψε την πρόταση που ετέθη αιφνιδιαστικά στο τραπέζι. Ενδιαφέρον για την Ελευσίνα είχε εκφράσει και η Cosco, έβλεπε θετικά την εμπλοκή της στο project.

Να σημειωθεί πως τα ναυπηγεία Ελευσίνας παραμένουν ενεργά κυρίως χάρη στην ευεργετική συμφωνία του 2016 με το Πολεμικό Ναυτικό για την αποπεράτωση δύο πυραυλάκατων. Για όσο διαρκεί το εν λόγω πρόγραμμα, το Πολεμικό Ναυτικό έχει αναλάβει την ευθύνη να καταβάλει το 70% του μισθού των εργαζομένων και το υπόλοιπο 30% η επιχείρηση.

Άποψη για την επόμενη μέρα των ναυπηγείων θα έχει και η Alpha Bank, η οποία αποτελεί τον μεγαλύτερο πιστωτή τους. Σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό της επιχείρησης,  οι συνολικές υποχρεώσεις ανέρχονταν σε 255 εκατ. ευρώ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: «Έκρηξη» ναυπηγοεπισκευής στο Νεώριο στην εποχή της Onex Shipyards

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ανατροπές στα δάνεια της ναυτιλίας: Ποιες τράπεζες έχουν τη μεγαλύτερη έκθεση – Πού βρίσκονται οι ελληνικές