Τέσσερα σχέδια συν ένα υπόσχονται να δώσουν λύση στο οξύ πρόβλημα των 88 δισ. ευρώ «κόκκινων» δανείων, με τη δημιουργία οχημάτων ειδικού σκοπού στα οποία θα μεταφερθούν τα προβληματικά χαρτοφυλάκια και με πριμοδότηση από τον αναβαλλόμενο φόρο. Την ίδια ώρα, η Eurobank με το δικό της σχέδιο «φεύγει» μπροστά και είναι εφικτή η μείωση του μη εξυπηρετούμενου χαρτοφυλακίου της στο 6% με 8% μέχρι το τέλος του 20121.
Τα τέσσερα σχέδια είναι της Τράπεζας Ελλάδος, του ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, του κυβερνητικού επιτελείου, αλλά και της ΕΕ.
Κοινός στόχος είναι να «καθαρίσουν» οι τράπεζες από τα προβληματικά δάνεια.
Όμως, αν και τα σχέδια αυτά «καθαρίζουν» λογιστικά τα βιβλία των τραπεζών, το πρόβλημα εξακολουθεί να υπάρχει στην πραγματική οικονομία και να βαρύνει χιλιάδες δανειολήπτες: ιδιώτες, επαγγελματίες, αγρότες, επιχειρηματίες.
Και όπως χαρακτηριστικά σημειώνει στο mononews.gr τραπεζίτης που ασχολείται αποκλειστικά με τη διαχείριση των NPES: «Μπορεί να χρειαστούν ακόμα 10 χρόνια για να διευθετηθεί απόλυτα το θέμα «κόκκινα» δάνεια. Δεχθήκαμε μία οικονομική πυρηνική βόμβα, οι συνέπειες θα υπάρχουν για πολλά χρόνια».
Αν και μέχρι στιγμής τίποτα δεν έχει «κλειδώσει», το πιθανότερο είναι, το 2019, δίπλα στις τέσσερις συστημικές τράπεζες να υπάρχουν δύο-τρία «μεγάλα οχήματα» τα οποία θα διαχειρίζονται τα καθυστερούμενα δάνεια.
Στην ουσία θα είναι bad banks, που θα στελεχωθούν με την «αφρόκρεμα» των τραπεζικών στελεχών και οι οποίες θα αναλάβουν δράση για να «καθαρίσουν» την πραγματική οικονομία από το βαρίδι των «κόκκινων» δανείων.
Και ταυτόχρονα η δουλειά τους θα είναι κομβική και για τις συστημικές τράπεζες, αφού το έσοδο από τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων μεταξύ των άλλων θα πληρώνει τα κουπόνια στα senior ομόλογα που θα εκδώσουν οι τράπεζες για τα προβληματικά δάνεια που θα μεταφέρουν στα οχήματα.
Πιο συγκεκριμένα υπάρχει:
Το σχέδιο της ΤτΕ για τη δημιουργία SPV, στο οποίο θα μεταφερθούν «κόκκινα» δάνεια 40δις ευρώ -από τα 88δις ευρώ- και θα έχει «προίκα» 7,4δις ευρώ από τον αναβαλλόμενο φόρο, εξετάζεται από την DGComp και τον SSM και όπως αναφέρουν οι πληροφορίες έχει πάρει το πρώτο «πράσινο φως».
Το Πρόγραμμα προστασίας Περιουσιακών Στοιχείων (APS) του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το οποίο για να «τρέξει» απαιτείται η συμμετοχή του δημοσίου, να εισφέρει δηλαδή κεφάλαια για την παροχή εγγυήσεων, επίσης βρίσκεται στο τραπέζι των διαβουλεύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού και του Ενιαίου Μηχανισμού Εποπτείας.
Η κυβέρνηση εκπονεί επίσης σχέδιο για την επίλυση του θέματος εστιάζοντας τόσο στα νοικοκυριά για την προστασία της πρώτης κατοικίας, όσο και για τη «διάσωση» πολύ μικρών, μικρών, μεσαίων επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών.
Ωστόσο κανένα από τα τρία αυτά σχέδια δεν μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή αύριο. Όλα θέλουν τον χρόνο τους και φυσικά το «πράσινο» φως από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές.
Το μόνο σχέδιο που μπορεί να «τρέξει» είναι αυτό της Eurobank, η οποία με τις «ευλογίες» του μετόχου της Πρεμ Γουάτσα προχώρησε στη συγχώνευση της Grivalia (βασικός μέτοχος της οποίας είναι επίσης ο κ. Γουάτσα), και δημιουργεί το δικό της SPV στο οποίο θα μεταφέρει το σύνολο των «κόκκινων» δανείων της. Το σχέδιο της Eurobank έχει ήδη λάβει τις εγκρίσεις από τους επόπτες.
Επίσης και η ΕΕ επεξεργάζεται ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση των προβληματικών δανείων, με στόχο να απαλύνει τις επιπτώσεις στα εποπτικά κεφάλαια των τραπεζών, από ζημιογόνες πωλήσεις «κόκκινων» δανείων, δηλαδή σε τιμές χαμηλότερες από τις σχηματισμένες προβλέψεις. Το σχέδιο αυτό όταν προχωρήσει θα έχει θετική επίδραση για τις Ελληνικές, αλλά κυρίως για τις Ιταλικές τράπεζες.
Και καθώς τα ηνία του SSM θα αναλάβει από την αρχή του νέου έτους ο Ιταλός Αντρέα Ενρία, τα σχέδια εκτιμάται ότι θα λάβουν σάρκα και οστά γύρω στον Απρίλιο με Μάιο του 2019.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Τα τέσσερα πρόσωπα που κρατάνε «τα κλειδιά» για την διαχείριση των «κόκκινων δανείων»
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Αυτή είναι αναλυτικά η πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος για τα κόκκινα δάνεια
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Κρατική εγγύηση για τα κόκκινα δάνεια των τραπεζών εισηγείται το ΤΧΣ