Μια νέα μεγάλη επένδυση, άνω των 100 εκατ. ευρώ, πρόκειται να πραγματοποιηθεί με την μετεγκατάσταση του καζίνο Πάρνηθας στο Μαρούσι, που θα δημιουργήσει έναν σύγχρονο ολοκληρωμένο πόλο τουρισμού και αναψυχής και θα έχει ισχυρό οικονομικό και αναπτυξιακό αντίκτυπο στην ευρύτερη περιοχή.
Το συγκρότημα όπου θα μεταφερθεί το Καζίνο θα είναι υψηλής αρχιτεκτονικής αισθητικής και με υπερσύγχρονες «πράσινες» προδιαγραφές. Θα στεγάζει Ξενοδοχείο 5*, εστιατόρια-μπαρ, αίθουσα συνεδρίων, χώρο πολιτιστικών και μουσικών εκδηλώσεων και θα διαθέτει υπόγεια πάρκινγκ.
Σε πλήρη λειτουργία, το συγκρότημα εκτιμάται θα προσφέρει τουλάχιστον 1.500 άμεσες θέσεις εργασίας, εκ των οποίων, περίπου οι 600 θα είναι νέες. Εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν περίπου άλλες τόσες έμμεσες θέσεις εργασίας από τη λειτουργία του.
Φορέας της επένδυσης είναι η Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας ΑΕ, στην οποία το Δημόσιο συμμετέχει με 49% μέσω της ΕΤΑΔ. Το 51% ανήκει στην Athens Casino Resort.
Τα κεφάλαια για την υλοποίηση της επένδυσης θα προέλθουν εξ ολοκλήρου από τους ιδιώτες μετόχους της Athens Casino Resort, χωρίς καμία οικονομική συμμετοχή του Δημοσίου.
Στα πρόσθετα οφέλη από την ολοκλήρωση της επένδυσης είναι ότι θα αυξηθούν σημαντικά και τα έσοδα του Δημοσίου από το δικαίωμα συμμετοχής στα μικτά έσοδα του Καζίνο αλλά και το σύνολο των άλλων κρατικών εσόδων από την επένδυση (φόροι, τέλη, μερίσματα, Ασφαλιστικά Ταμεία κοκ).
Ειδικότερα, εκτιμάται ότι στο διάστημα 2003-2017, ότι η ΕΚΠ ΑΕ έχει αποδώσει στο Δημόσιο άνω του 1 δισ. ευρώ, σε φόρους, τέλη, εισφορές και μερίσματα. Παράλληλα υλοποίησε επενδύσεις ύψους περίπου 120 εκ. ευρώ, με κυριότερη, τον ριζικό εκσυγχρονισμό του τελεφερίκ και των εγκαταστάσεών του.
Επιπλέον διασφαλίζονται καλύτερα τα συμφέροντα του Δημοσίου που είναι μέτοχος με 49% της Ε.Κ.Π., ενώ μειώνεται ο χρόνος απόσβεσης και το επιχειρηματικό ρίσκο της επένδυσης των 100 εκ. που απαιτεί ο Ν. 4499/17.
Υπενθυμίζεται ότι βάσει του νόμου, θα αποδίδεται 2% του κύκλου εργασιών στον τοπικό Δήμο,δηλαδή, ένα πολύ ουσιαστικό έσοδο που μπορεί να αξιοποιηθεί σε δράσεις κοινής ωφέλειας.
Εν αναμονή της έγκρισης του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου
Για να προχωρήσει η επένδυση απαραίτητη προϋπόθεση είναι η προέγκριση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου που έχει υποβληθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος (στο Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων- ΚΕΣΥΠΟΘΑ). Η σχετική αίτηση συζητείται την Παρασκευή 16 Νοεμβρίου.
Εφόσον το υπουργείο Περιβάλλοντος εγκρίνει το ΕΧΣ που έχει καταθέσει η επιχείρηση, θα πρέπει να καταρτιστεί η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων η οποία θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Το τελικό σχέδιο της ΣΜΠΕ θα πρέπει να λάβει την έγκριση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και στη συνέχεια να αποτελέσει Προεδρικό Διάταγμα. Θα ακολουθήσει η έκδοση των υπουργικών αποφάσεων που θα ορίζουν τις οικοδομικές άδειες και στη συνέχεια θα ξεκινήσει η κατασκευή του.
Οι προϋποθέσεις μετεγκατάστασης και το ακίνητο που επελέγη
Υπενθυμίζεται ότι για την υλοποίηση της επένδυσης, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ν.4499/2017, έπρεπε να επιλεγεί τοποθεσία με Υπερτοπικό χαρακτήρα, πρόσωπο επί κύριου οδικού δικτύου και πολυλειτουργικότητα (μέρος πόλου εμπορικών-πολιτιστικών-τουριστικών δραστηριοτήτων)
Επίσης θα έπρεπε να βρίσκεται:
- Εντός διαδημοτικών κέντρων ευρείας ακτινοβολίας
- Εντός των Αναπτυξιακών Αξόνων διεθνούς και εθνικής εμβέλειας
- Εντός των Πόλων εθνικής και μητροπολιτικής εμβέλειας
- Εκτός Νότιας Αθήνας
- Εκτός Αθήνας και Πειραιά
- Εκτός Λαυρεωτικής
- Εκτός Δυτικής Αττικής
Η έκταση που επελέγη, είναι γνωστή ως «κτήμα Δηλαβέρη» ή «πρώην μαρμαράδικα», στη συμβολή των λεωφόρων Κηφισίας και Σπ. Λούη. Είναι ιδιωτική, συνολικά περίπου 50 στρέμματα, εκ των οποίων βάσει των σχεδίων που υπάρχουν, πάνω από το 50% θα είναι συνεισφορά σε γη.
Αυτό σημαίνει ότι, μεταξύ άλλων, θα δημιουργηθεί πάρκο πρασίνου έκτασης περίπου 10στρ. που θα αποδοθεί ως κοινόχρηστος χώρος, ενώ εκτάσεις περίπου 3 στρ. αποδοθούν ως ελεύθεροι χώροι ήπιας αναψυχής.
Η κάλυψη της έκτασης δεν θα ξεπερνά το 23% ενώ παράλληλα, έχουν ήδη εκπονηθεί και ειδικές συγκοινωνιακές μελέτες.
Η συγκεκριμένη έκταση, συνδυάζει ιδανικά τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές του Νόμου, πολύ περισσότερο από κάθε άλλο ακίνητο που διερευνήθηκε και αξιολογήθηκε, τόσο ως προς τα υπερτοπικά και πολεοδομικά χαρακτηριστικά – περιοχή που έχει υπερτοπικό χαρακτήρα Πολεοδομικού Κέντρου βάσει θεσμικού πλαισίου (Γ.Π.Σ.) – όσο και ως προς άλλες βασικές παραμέτρους, π.χ. δεν γειτνιάζει με περιοχές κατοικίας.
Οι εγκαταστάσεις Πάρνηθας επιστρέφουν στο Δημόσιο
Με την ολοκλήρωση της επένδυσης και τη λειτουργία του συγκροτήματος, οι εγκαταστάσεις της Πάρνηθας, θα επιστρέψουν στο Δημόσιο.
Με δαπάνες της Ε.Κ.Π. ΑΕ – εκτιμώμενου προϋπολογισμού 5 εκ. ευρώ – θα αποκατασταθεί το φυσικό τοπίο και επιπρόσθετα θα καταβάλλεται ποσό 1,5 εκ. Ευρώ ετησίως–από την έναρξη λειτουργίας και για μία 5ετία – για την προστασία του Εθνικού Δρυμού και τη συντήρηση του τελεφερίκ.
Σημειώνεται ότι το συγκρότημα του Mont Parnes εγκαινιάστηκε το 1961 και το Καζίνο πρωτολειτούργησε το 1971, από τον Κύπριο επιχειρηματία Φρίξο Δημητρίου. Έγινε συνώνυμο της πολυτέλειας και της αριστοκρατικής ατμόσφαιρας και σημείο αναφοράς εντός και εκτός Ελλάδας.
Το 1984 η εκμετάλλευση του συγκροτήματος και του καζίνο πέρασε στον ΕΟΤ. Μετά και τον σεισμό του 1999, το ξενοδοχείο σταμάτησε να λειτουργεί στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Το 2003, το Καζίνο ιδιωτικοποιήθηκε ύστερα από διεθνή διαγωνισμό.
Η μετεγκατάσταση του Καζίνο είχε προβλεφθεί δια Νόμου άλλη μία φορά στο παρελθόν, το 1994 (Ν2206/94), σε περιοχή εκτός Δήμου Αθηνών, υπό την προοπτική, τότε, της δεύτερης άδειας για Καζίνο στην Αττική, στον Φλοίσβο. Ωστόσο δεν υλοποιήθηκε, λόγω της γνωστής κατάληξης της υπόθεσης του Φλοίσβου.