Οι τελευταίες πινελιές μπαίνουν στις αλλαγές τόσο του νόμου Κατσέλη, όσο και του εξωδικαστικού μηχανισμού, ώστε μέσα στην εβδομάδα να κατατεθεί στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο και να έχει ψηφιστεί μέχρι τις 14 Ιουνίου προκειμένου στο Eurogroup της 21ης Ιουνίου να κλείσει η 4η και τελευταία αξιολόγηση.
Οπως έχει γράψει το mononews.gr, οι αλλαγές στο νόμο Κατσέλη-Σταθάκη ενισχύουν αφ΄ ενός το πλαίσιο προστασίας για τους αδύναμους δανειολήπτες και αφ΄ ετέρου τον μηχανισμό για τον εντοπισμό των στρατηγικά κακοπληρωτών.
Από την πλευρά της η κυβέρνηση έχει ολοκληρώσει τις απαραίτητες διαδικασίες για να ενεργοποιηθεί η διάταξη που αφορά την κρατική επιχορήγηση προς τα νοικοκυριά που βρίσκονται σε αδυναμία εκπλήρωσης των υποχρεώσεών τους. Πρόκειται για κονδύλι που αν και εγγράφεται στον προϋπολογισμό παρέμενε μέχρι τώρα ανενεργό.
Αλλά και οι τράπεζες έχουν συμφωνήσει να εφαρμόσουν ενεργητικές πολιτικές για τους δανειολήπτες που έχουν ζητήσει την προστασία του νόμου Κατσέλη και θα προτείνουν οι ίδιες στους οφειλέτες λύσεις, χωρίς να περιμένουν την εκδίκαση της υπόθεσής τους από τη Δικαιοσύνη.
Στον εξωδικαστικό μηχανισμό, μία αλλαγή που θα διευκολύνει την ένταξη περισσότερων οφειλετών είναι ότι τα 22 δικαιολογητικά που χρειάζονται μέχρι σήμερα θα περιοριστούν στα 10.
Οι τραπεζίτες έχουν δεσμευθεί ότι θα αξιοποιήσουν το «εργαλείο» του εξωδικαστικού μηχανισμού και για τον λόγο αυτό θα εντείνουν τις διαδικασίες ενημέρωσης των οφειλετών αποστέλλοντάς τους επιστολές για τις ευνοϊκές διατάξεις του σχετικού νόμου.
Οι «κόφτες», τώρα, που μπαίνουν στο νόμο Κατσέλη για τον εντοπισμό των μπαταχτσήδων είναι:
Η άρση του τραπεζικού απορρήτου και πλέον οι τράπεζες θα έχουν πρόσβαση στο πλήρες οικονομικό και περιουσιακό προφίλ του οφειλέτη.
Μάλιστα όσοι σκόπιμα παραποίησαν την περιουσιακή τους κατάσταση, δηλαδή μεταβίβασαν την περιουσία τους σε τρίτους ή χρεοκόπησαν ή απέκρυψαν μετρητά και ακίνητα (σε Ελλάδα και εξωτερικό) δεν θα μπορούν να υπαχθούν στο προστατευτικό πλαίσιο του νόμου.
Το πρώτο ξεσκαρτάρισμα των αιτήσεων για υπαγωγή στο νόμο, θα γίνεται από τη γραμματεία των δικαστηρίων. Θα ελέγχεται δηλαδή αν ο οφειλέτης έχει ξαναζητήσει την προστασία του νόμου, και ποια είναι η προέλευση των εισοδημάτων του (επιχειρηματική δραστηριότητα και το είδος αυτής).
Επίσης, θα χάνει την την προστασία του νόμου όποιος καθυστερεί την καταβολή των δόσεων που ορίζονται με τη δικαστική απόφαση. Ωστόσο θα ληφθεί μέριμνα ώστε ο οφειλέτης να έχει τη δυνατότητα να υποβάλει εκ νέου αίτηση αναβίωσης της ρύθμισης, σε περίπτωση ανωτέρας βίας ή κατάχρησης δικαιώματος από τους πιστωτές (πχ. τράπεζες).
Οσοι έχουν παραιτηθεί από δύο προηγούμενες αιτήσεις, χάνουν την προστασία από μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης.
Για τους δανειολήπτες που βρίσκονται σε αδυναμία, οι αλλαγές στο νόμο παρέχουν τη δυνατότητα επιδότησης της δόσης του στεγαστικού δανείου από το Κράτος και μάλιστα οι απαιτούμενες διαδικασίες θα γίνονται απευθείας από τις τράπεζες, ακόμη και σε περιπτώσεις που ο οφειλέτης αγνοεί ότι τη δικαιούται.
Η προστασία της πρώτης κατοικίας θα γίνεται βάσει της εμπορικής της αξίας (και όχι της αντικειμενικής), ενώ ακόμα και στη περίπτωση που βγει σε πλειστηριασμό η τιμή πρώτης προσφοράς δεν θα μπορεί να είναι κατώτερη από το όριο αξίας κύριας κατοικίας που τίθεται ως προϋπόθεση για την προστασία της.
Τέλος, το πλάνο αποπληρωμής οφειλών για την προστασία της κύριας κατοικίας θα επιτρέπεται να μεταρρυθμιστεί, σύμφωνα με τις πραγματικές δυνατότητες του οφειλέτη.