ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το 2018 ήταν μία χρονιά ήπιας ανάκαμψης για τα ναυπηγεία ανά τον κόσμο, με τους Έλληνες εφοπλιστές να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο σε αυτήν την εξέλιξη με τις αυξημένες παραγγελίες τους για νέα πλοία.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Steve Gordon της Clarksons Research, οι παραγγελίες παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. Πέρυσι παραγγέλθηκαν πλοία συνολικής χωρητικότητας 77 εκατομμυρίων dwt, αριθμός πεσμένος κατά 14% σε σχέση με το 2017, όμως υπήρξε αύξηση της δραστηριότητας στις κατηγορίες των πλοίων LNG και των containerships.
«Φαίνεται ότι οι συνθήκες παραμένουν προκλητικές, αλλά και πάλι βελτιώνονται από τα χαμηλά του 2016», ανέφερε ο Gordon σε μελέτη του.
Ο ίδιος αναφέρει τον τομέα του LNG ως αυτόν που ξεχώρισε, με 69 νέα πλοία αξίας 11,7 δισ. δολαρίων που παραγγέλθηκαν το 2018. Αν προστεθούν σε αυτά και τα FSRUs και τα πλοία τροφοδοσίας καυσίμων, ο αριθμός ανεβαίνει στα 76 πλοία, έναντι μόλις 17 το 2017.
Αυξημένη ήταν και η δραστηριότητα στα containerships, καθώς παραγγέλθηκαν 190 νέα πλοία το 2018, έναντι 140 το 2017.
Αντίθετα, λόγω των μειωμένων παραγγελιών VLCCs (από 56 σε 39), οι παραγγελίες τάνκερ σε όρους χωρητικότητας μειώθηκαν κατά το ένα τρίτο σε σχέση με το 2017, ενώ και οι παραγγελίες πλοίων ξηρού φορτίου μειώθηκαν επίσης κατά ένα τέταρτο, στα 31 εκατομμύρια dwt.
Συνολικά, οι εφοπλιστές πλήρωσαν 64,7 δισεκατομμύρια δολάρια για παραγγελίες νέων πλοίων, λιγότερα από το 2017 (69,2 δισ.), αλλά πολύ περισσότερα από το 2016 (36,7 δισ. δολάρια). Αξιοσημείωτο είναι ότι, σύμφωνα με την Clarksons, όπως αναφέρει το TradeWinds, οι παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών το 2018 ανήλθαν στα 9,5 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένες κατά 75% σε ετήσια βάση, σε μία χρονιά κατά την οποία Έλληνες εφοπλιστές είτε μπήκαν για πρώτη φορά στην αγορά του LNG, είτε ενίσχυσαν την παρουσία τους σε αυτήν.
Όσο για το πού πήγαν οι νέες παραγγελίες πλοίων, «πρωταθλήτρια» αναδείχθηκε η Νότια Κορέα, καθώς σε νοτιοκορεατικά ναυπηγεία πήγε το 44% των νέων παραγγελιών, με ένα 32% να πηγαίνει στην Κίνα και ένα 13% στην Ιαπωνία.