Το στοίχημα της προσέλκυσης όσο το δυνατόν περισσότερων ενδιαφερόμενων για τα λιγνιτικά της ΔΕΗ κρίνεται σήμερα, Παρασκευή, καθώς αναμένεται να εκδηλωθεί επίσημα το αρχικό ενδιαφέρον όσων προτίθενται να μπουν στη διαδικασία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, έτοιμοι να επιβεβαιώσουν ότι ενδιαφέρονται είναι οι τρεις –Μυτιληναίος, ΤΕΡΝΑ-Seven Energy, Damco-Beijing (China Energy)- που συμμετείχαν  και στον προηγούμενο διαγωνισμό. Το ερώτημα είναι αν θα προσέλθουν επίσης η Ελβάλ και η τσεχική REH (που είχαν προσέλθει στην πρόσκληση ενδιαφέροντος πέρυσι), όπως και αν θα προσέλθουν άλλες εταιρείες, ρωσικές και αμερικάνικες, κάτι που έχει προσπαθήσει πολύ ο πρόεδρος της ΔΕΗ κ. Παναγιωτάκης.

Ωστόσο, όπως λένε οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, «ουσιαστικά δεν ξέρουμε σε τι εκδηλώνουμε ενδιαφέρον αφού όλα θα κριθούν στην πορεία». Και όλοι τονίζουν ότι η δεύτερη προσπάθεια πώλησης των λιγνιτικών θα κριθεί από το σχέδιο της Σύμβασης Αγοραπωλησίας Μετοχών της ΔΕΗ και τις διαπραγματεύσεις που θα ακολουθήσουν, από το αν τελικά δηλαδή θα διαμορφωθούν οι συνθήκες ώστε να είναι βιώσιμες οι μονάδες.

Τα κρίσιμα σημεία για τους τρεις ενδιαφερόμενους

Για όλους τους ενδιαφερόμενους ο στόχος είναι οι μονάδες που θα αγοράσουν να είναι βιώσιμες και κυρίως… να μην αγοράσουν ζημιές.

Το περιβάλλον διαμορφώνεται όλο και δυσκολότερο με τις τιμές των ρύπων να ανεβαίνουν και το Ευρωκοινοβούλιο να αυξάνει  τον στόχο της μείωσης των εκπομπών άνθρακα μέχρι το 2030, από 40% που είναι σήμερα σε 55% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990.

Εκτός από τους ρύπους, που αποτελούν ένα βασικό κόστος, τα προβλήματα που έχουν οι μονάδες είναι δεδομένα και αυτό που αλλάζει είναι η προτεραιότητα που δίνεται στις εκκρεμότητες. Στις εκκρεμότητες είναι το αν η Κομισιόν τελικά θα επιτρέψει  να δοθούν ΑΔΙ, αν θα υπάρξει κάποια πρόβλεψη επιμερισμού ζημιών και αν θα εξασφαλιστεί σύμβαση για την τροφοδοσία της Αχλάδας.

Για κάθε έναν από τους ενδιαφερόμενους, ανάλογα με το business plan που έχει κάνει, αλλάζουν τα επιμέρους σημεία ειδικού ενδιαφέροντος στα οποία θέλει να δει αλλαγές. Για παράδειγμα, η εξασφάλιση τροφοδοσίας με λιγνίτη στη Μελίτη είναι σημαντική για όλους τους επενδυτές. Όμως για άλλους το business plan μπορεί να βασίζεται στον λιγνίτη στα 18 και άλλο στα 22, οπότε η εκκρεμότητα της σύμβασης της ΔΕΗ με το ορυχείο της Αχλάδας γίνεται λιγότερο ή περισσότερο σοβαρή εκκρεμότητα.

Για την κοινοπραξία της τσεχικής εταιρείας Seven Energy με τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ κρίσιμο είναι να δουν τι θα λέει το νέο Σχέδιο Σύμβασης και τι αλλαγές θα έχει.  Σημαντική  παράμετρος παραμένει ο μηχανισμός επιμερισμού ζημιών-κερδών για μία εξαετία, όπως διατυπώθηκε και επισήμως στην προσφορά που κατέθεσε στον πρώτο διαγωνισμό, ωστόσο θα εκτιμηθούν συνολικά οι αλλαγές.

Η «Μυτιληναίος», που κατέθεσε και τη μοναδική προσφορά για τη Μελίτη στον προηγούμενο διαγωνισμό, εκτιμά ότι ακόμη δεν έχει συμβεί κάτι που να διαφοροποιεί  τα δεδομένα και αναμένει με ενδιαφέρον τον επόμενο μήνα.  Σημειώνει ότι όλες οι αβεβαιότητες και οι ασάφειες είναι που τους οδήγησαν στο τίμημα των 25 εκατ. ευρώ και πρέπει, αν γίνουν αλλαγές, να εκτιμηθεί συνολικά το  πώς επηρεάζουν το σύνθετο οικονομικό μοντέλο. Σημειώνεται ότι μέχρι τελευταία στιγμή δεν είχε αποφασιστεί με βεβαιότητα αν θα εκφράσει τελικά το ενδιαφέρον για τη μονάδα, γιατί δεν είναι ξεκάθαρο τι ακριβώς πωλείται…

Αντίστοιχα από την China Energy-DAMCO (Κοπελούζος) τονίζεται ότι είναι σημαντικό όχι μόνο να γίνουν αλλαγές αλλά να μετρηθεί και η επίπτωσή τους. Για παράδειγμα, σημειώνουν, «δεν φτάνει να ξέρουμε  μόνο αν θα έχουμε ΑΔΙ, αλλά και πόσες μονάδες θα τα  μοιραστούν». Επίσης,   για τον επιμερισμό  ζημιών αναφέρουν ότι αν είναι μέχρι 10% του τιμήματος δεν έχει νόημα..

«Όλα τα θέματα πρέπει να τα δούμε συνολικά και με βάση το αποτέλεσμα που θα φέρουν. Το καλύτερο σενάριο για μας είναι να δούμε κάτι βιώσιμο, μια βιώσιμη πρόταση, εντός της διαδικασίας», τονίζουν.

Κρατήστε την Αχλάδα… και δώστε μας τον λιγνίτη

Για την κοινοπραξία σημαντικό είναι το καθεστώς τροφοδοσίας της μονάδας με λιγνίτη και, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει προτείνει στη ΔΕΗ:  ή να αλλάξει τη σύμβαση Αχλάδα-Λιγνιτική Μελίτη ώστε να είναι σωστή με σταθερή τιμή στην αγορά λιγνίτη και εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων ή να περάσει η σύμβαση Αχλάδας από τη Λιγνιτική Μελίτης στη ΔΕΗ και η ΔΕΗ μετά να αναλάβει την υποχρέωση να δίνει στο νέο ιδιοκτήτη της Μελίτης λιγνίτη σε συγκεκριμένη τιμή για δύο χρόνια μέχρι να θέσει σε λειτουργία τα ορυχεία της Βεύης.

Η διαδικασία

Οι ενδιαφερόμενοι που πληρούν τα τεχνικά και οικονομικά κριτήρια της προκήρυξης θα υπογράψουν συμφωνία εμπιστευτικότητας με τη ΔΕΗ και αμέσως μετά, στις 16 Μαρτίου, θα έχουν πρόσβαση στο VDR για τον τεχνικοοικονομικό έλεγχο των μονάδων και παράλληλα θα παραλάβουν το πρώτο σχέδιο της Σύμβασης Αγοραπωλησίας Μετόχων.

Θα ακολουθήσουν οι διαπραγματεύσεις για το SPA, για ένα μήνα, ενώ οι δεσμευτικές προσφορές θα κατατεθούν στις 7 με 8 Μαΐου.

Τι πωλείται

Τα λιγνιτικά εργοστάσια που προσφέρονται προς πώληση μέσω της διαγωνιστικής διαδικασίας είναι:

  • Η Επιχείρηση Μεγαλόπολης που θα αποτελείται από τις λιγνιτικές μονάδες Μεγαλόπολη 3 και 4 με τα σχετικά δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης για τα συνδεόμενα λιγνιτικά κοιτάσματα της Μεγαλόπολης και τη συνδεόμενη εξορυκτική υποδομή.
  • Η Επιχείρηση Μελίτης (Φλώρινας) που θα αποτελείται από τη λιγνιτική μονάδα Μελίτη 1, όπως επίσης και το δικαίωμα (και σχετικές άδειες) για οικοδόμηση συμπληρωματικής λιγνιτικής μονάδας καλουμένης Μελίτη 2, μαζί με το ορυχείο της Βεύης, το ορυχείο Κλειδί, το ορυχείο Λόφοι Μελίτη και τη συνδεόμενη εξορυκτική υποδομή.

Το χαρτοφυλάκιο που πωλείται, σύμφωνα με την αξιολόγηση της Κομισιόν, αντιπροσωπεύει ποσοστό έως 35,6% της συνολικής προβλεπόμενης δυναμικότητας λιγνιτικής ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ την περίοδο 2018-2035 και συγκαταλέγεται στις πιο ανταγωνιστικές μονάδες της ελληνικής αγοράς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Ντίνος Μπενρουμπή (Protergia): «Η ΔΕΗ λειτουργεί με ζημιά τα λιγνιτικά για να μην πουλάμε εμείς»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Κομισιόν: Έντονες επικρίσεις για τις λιγνιτικές μονάδες- Επιρρίπτει ευθύνες στη ΔΕΗ

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: 2,6 δισ. στα πόδια Ελλήνων επιχειρηματιών για εταιρικά ομόλογα. Οι περιπτώσεις Aegean και Μυτιληναίου