Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Big Story

Μεγάλες οι ευθύνες Σκουρλέτη: Να γιατί ναυάγησε η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ

Πάνος Σκουρλέτης

Πάνος Σκουρλέτης

Το ναυάγιο της ιδιωτηκοποίησης της ΔΕΣΦΑ, σε μια περίοδο που η χώρα “καίγεται” για μεγάλες επενδύσεις για να ενισχύσει τα κρατικά της έσοδα όπως και τα έσοδα των ΕΛΠΕ (τα ΕΛΠΕ κατέχουν το 35% του ΔΕΣΦΑ) , τινάζει στον αέρα την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης και προκαλεί πονοκέφαλο στη κυβέρνηση για την πορεία προς την ανάπτυξη. 

Οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με την αζέρικη εταιρία φυσικού αερίου SOCAR για την αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ ολοκληρώθηκαν χωρίς αποτέλεσμα. Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ανακοίνωσε και επίσημα την ολοκλήρωση των συζητήσεων, βάζοντας τέλος σε μια διαδικασία που κράτησε περισσότερα από τριάμισι χρόνια για να καταλήξει άγονη. Υπενθυμίζεται ότι το 35% του ΔΕΣΦΑ ανήκει στα ΕΛΠΕ και το 31% στο ΤΑΙΠΕΔ. Δηλαδή επί της ουσίας έκτος από το δημόσιο και για τα ΕΛΠΕ η ζημιά είναι σημαντική καθώς τα χρήματα αυτά η διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων τα είχε προϋπολογίσει.

Αποτέλεσμα για το οποίο φέρνει μερίδιο ευθύνης και ο πρώην υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνος Σκουρλέτης, ο οποίος άλλωστε ήδη από το καλοκαίρι  είχε προαναγγείλει το ναυάγιο της επένδυσης.

Από το πρωί οι επενδυτές είχαν στείλει επιστολή ενημερώνοντας τον υπουργό ότι εκφράζουν επιφυλάξεις για τη συμφωνία, προετοιμάζοντας το έδαφος για την αποχώρηση. Οι επενδυτές απάντησαν αρνητικά στο αρμόδιο υπουργείο Ενέργειας για το θέμα της συμφωνίας αγοράς του ΔΕΣΦΑ και έτσι δεν δίνεται παράταση στην εγγυητική που λήγει σήμερα από την Socar και την Snam, προκειμένου να συνεχιστούν οι συνομιλίες για να ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίηση του Διαχειριστή, η οποία συμπληρώνει 3,5 χρόνια αναμονής, μετά τη λήξη του διαγωνισμού που ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 2013.

Την ερχόμενη εβδομάδα η κυβέρνηση θα αποφασίσει τα επόμενα βήματα, λαμβάνοντας υπόψη ότι η αποκρατικοποίηση της εταιρίας αποτελεί και μνημονιακή υποχρέωση. Δεν αποκλείεται η προκήρυξη νέου διαγωνισμού, καθώς στο πλαίσιο της προηγούμενης διαδικασίας είχαν ήδη εμφανιστεί ευρωπαϊκές εταιρίες με έντονο ενδιαφέρον για τον ΔΕΣΦΑ. Η ελληνική πλευρά, μάλιστα, εξετάζει και τη διατήρηση του 51% του ΔΕΣΦΑ από το Δημόσιο και πώληση του υπόλοιπου σε στρατηγικό επενδυτή.

Το ναυάγιο, εκτός από την αξιολόγηση, αποτελεί πλήγμα στην επενδυτική εικόνα της χώρας, ενώ διαταράσσει και τις σχέσεις της χώρας με τους Αζέρους,αλλά και άλλα ενεργειακά σχέδια, όπως είναι ο αγωγός TAP, μέτοχος του οποίου είναι η SOCAR.

Το παρασκήνιο

Ο διαγωνισμός του 2013 έληξε με πλειοδότη την αζερική Socar η οποία προσέφερε 400 εκατ. ευρώ, ωστόσο η πώληση έμεινε σε εκκρεμότητα εξαιτίας της Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η ΕΕ εισηγήθηκε από το συνολικό προς πώληση ποσοστό (66%) ένα μερίδιο τουλάχιστον 17% να μεταβιβαστεί σε Ευρωπαίο διαχειριστή. Η ευρωπαϊκή εταιρεία είναι η ιταλική Snam.

Το περασμένο καλοκαίρι, η τροπολογία Σκουρλέτη έφερε τα πάνω κάτω, καθώς απομείωσε την αξία της εταιρείας, κάτι που δεν διόρθωσαν οι μετέπειτα ρυθμίσεις για αύξηση των αποδόσεων προς τους μετόχους του ΔΕΣΦΑ.

Οι εκπρόσωποι της αζερικής Socar και της ιταλικής Snam είχαν επαφές, το τελευταίο διάστημα, με τον νέο υπουργό ενέργειας Γιώργο Σταθάκη και τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Δ. Λιάκο, ωστόσο δεν κατάφεραν να βρουν λύση. Σύμφωνα με πηγές, η ελληνική πλευρά κατέθεσε νέα πρόταση πριν την αρνητική απάντηση των επενδυτών. Το νέο σχέδιο ειχε στόχο να αυξήσει την αξία του ΔΕΣΦΑ και εστιάζει στην ανακτήσιμη διαφορά για τις επενδύσεις της περιόδου 2006-2015.

Οι επενδυτές ζητούσαν άμεση καταβολή 300 εκατ. ευρώ και την μεταγενέστερη αποπληρωμή των υπόλοιπων 100 εκατ. ευρώ, κάτι που η ελληνική πλευρά έχει καταστήσει σαφές ότι δεν υπάρχει δυνατότητα αλλαγής των όρων της προκήρυξης. Οι Αζέροι και Ιταλοί αγοραστές επέμεναν ότι η απομείωση της αξίας που έχει συντελεστεί με την τροπολογία που έφερε ο πρώην υπουργός Ενέργειας Παναγιώτης Σκουρλέτης θα πρέπει με κάποιον τρόπο να αποτυπωθεί και στο τίμημα ή στον τρόπο καταβολής του.

Τι απαντά ο πρώην υπουργός

Λίγο μετά την ανακοίνωση του οριστικού ναυαγίου, ο Πάνος Σκουρλέτης απάντησε με μια ανάρτησή του στον προσωπικό λογαριασμό τους στο Twitter, ρίχνοντας τις ευθύνες για την αποτυχία στην “επενδυτική αφερεγγυότητα” της αζέρικης εταιρείας.

Μάλιστα, με επόμενή του ανάρτηση επιτέθηκε στη Νέα Δημοκρατία, η οποία διαμαρτύρεται για την αρνητική κατάληξη της διαπραγμάτευσης.

Η ανακοίνωση του υπουργείου Ενέργειας για την ακύρωση του διαγωνισμού

«Τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση ήταν σε συνεχείς συζητήσεις με εκπροσώπους των εταιρειών SOCAR και Snam για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ. Το κλίμα στις συζητήσεις ήταν εποικοδομητικό. Εντούτοις, η πρόταση που κατατέθηκε από την πλευρά των υποψηφίων αγοραστών, σχετικά με απομείωση του τιμήματος (αποπληρωμή σε δόσεις), ήταν νομικά ανέφικτη και θα ακύρωνε τον διαγωνισμό.

Εξετάστηκαν εναλλακτικές προτάσεις που έκαναν οι υποψήφιοι αγοραστές, για τη βελτίωση της αξίας μέσω εγγυοδοτικών μηχανισμών, οι οποίες διαπιστώθηκε, τελικά, ότι είναι ανεφάρμοστες εντός του κοινοτικού θεσμικού πλαισίου. Οι προτάσεις της κυβέρνησης αποσκοπούσαν στη βελτίωση της οικονομικής θέσης της εταιρείας, με βάση την αύξηση της ανακτήσιμης διαφοράς των παρελθόντων ετών, στο πλαίσιο της υφιστάμενης νομοθεσίας. Οι προτάσεις αυτές δεν έγιναν αποδεχτές, με αποτέλεσμα οι συζητήσεις να ολοκληρωθούν» ανακοινώθηκε από το υπουργείο Ενέργειας για το ναυάγιο της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Τέλος στην ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Να τι έκαναν οι πολύμηνες καθυστερήσεις στο ΔΕΣΦΑ: Η Socar αρνείται να ανανεώσει της εγγυητικές