Θέσεις μάχης ενόψει ενός ιδιαίτερα θερμού φθινοπώρου παίρνουν σταδιακά οι κεντρικοί παίκτες του λιανεμπορίου τροφίμων. Η έναρξη λειτουργίας της «Μασούτης» στην Αθήνα βάζει φωτιά στον ανταγωνισμό και αναμένεται να πυροδοτήσει έναν νέο κύκλο σκληρής αντιπαράθεσης ανάμεσα στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, με επίκεντρο τις τιμές. Και αυτό γιατί, όσο και να κάποιοι επιμένουν να υποτιμούν το γεγονός, η πραγματικότητα είναι πως ένας ακόμη ισχυρός λιανέμπορος επιδιώκει να κερδίσει μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα της αγοράς.

Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα ξεκίνησε ήδη τις τηλεοπτικές διαφημίσεις των προσφορών της, σε κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας, δείχνοντας τις προθέσεις της και καθιστώντας σαφές πως «ήρθε για να μείνει». Υπενθυμίζεται ότι η Μασούτης, μετά από ενδελεχή έρευνα αποφάσισε να κάνει το μεγάλο βήμα και να δραστηριοποιηθεί στην πρωτεύουσα, μέσα από την εξαγορά της «Προμηθευτικής τον περασμένο Μάιο. Με βάση τα λεγόμενα των υπεύθυνων της εταιρείας, ο σχεδιασμός προβλέπει τη λειτουργία συνολικά 100 καταστημάτων στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας μέσα στα επόμενα δυο με τρία χρόνια.

Ανάλογη πάντως εκτιμάται πως θα είναι η απάντηση των λοιπών δυνάμεων του λιανεμπορίου (ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, METRO, Lidl). Κάποιοι μάλιστα θεωρούν βέβαιο ότι η αντεπίθεσή τους θα επεκταθεί και στη Βόρειο Ελλάδα, όπου σήμερα κυριαρχεί η Μασούτης. «Θα προσπαθήσουν να τον πληρώσουν με το ίδιο νόμισμα, μέσα στην έδρα του», αναφέρουν με νόημα.

Και όλα αυτά σε μια αγορά που εξακολουθεί να πιέζεται και τις προοπτικές ανάκαμψης να παραμένουν θολές. Παρά τα ενθαρρυντικά μηνύματα που σταδιακά αρχίζουν και κάνουν την εμφάνισή τους, στελέχη του κλάδου υποστηρίζουν πως η επιστροφή του τζίρου στα προ κρίσης επίπεδα θα πάρει τουλάχιστον δυο με τρία χρόνια ακόμη. «Θα ξαναδούμε την αγορά να φθάνει στα 13-15 δισ. από περίπου 10 δισ. που είναι σήμερα… χρειάζεται χρόνο», σημειώνουν χαρακτηριστικά.

Υπό αυτές τις συνθήκες θεωρείται δεδομένο ότι ο χώρος θα συγκεντρωθεί περαιτέρω μέσω βίαιων εξαγορών καθώς η παρούσα κατάσταση χαρακτηρίζεται ως μη βιώσιμη. «Η μεγέθυνση είναι μονόδρομος… Εάν κάποιος θέλει να παραμείνει στον κλάδο, πρέπει αναγκαστικά να μεγαλώσει».

Αυτή την στιγμή, όλοι οι μεγάλοι παίκτες παρακολουθούν με ιδιαίτερη προσοχή τις εξελίξεις και δηλώνουν έτοιμοι να εκμεταλλευθούν τις ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν. «Το πουλόβερ ξηλώνεται και ενδεχομένως κάποιες αλυσίδες να αναζητήσουν νέες συμμαχίες», σημειώνουν πηγές με γνώση των διεργασιών που συντελούνται στο παρασκήνιο.