Το δυστύχημα στην Κρήτη όπου έχασε τη ζωή του ένας 22χρονος νέος χρήζει περαιτέρω ανάλυσης καθώς αναδεικνύει διαχρονικές παθογένειες του συστήματος, της νοοτροπίας και των συνηθειών μας.

Ορθά ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη δήλωσε: «Δεν υπάρχουν πολλές δικαιολογίες, οι άνθρωποι έπρεπε να κάνουν καλά την δουλειά τους, να κάνουν σύλληψη, να επικοινωνήσουν με τον εισαγγελέα με 1,3 μέτρηση στο αλκοτέστ.

1

Το γιατί έγινε, για να μην δημιουργούμε θεωρίες, εδώ είναι καθαρό είναι ότι ο νόμος δεν εφαρμόστηκε. Δώσαμε αγώνα τις προηγούμενες δύο ημέρες όλο αυτό να μεταφερθεί στη δικαιοσύνη για να κάνει τη δουλειά της.

Υπάρχουν διάφορες αντιλήψεις και συνήθειες σε τοπικές κοινωνίες και υπηρεσίες που είναι αδικαιολόγητες. Στους αστυνομικούς που εμπλέκονται θα υπάρξουν όλες οι αναγκαίες κυρώσεις μέσα από τις διαδικασίες τις διοικητικές και της δικαιοσύνης».

Το πρόβλημα είναι ότι αν τηρηθεί ο νόμος στα Χανιά για το αλκοτέστ, Παρασκευή – Σάββατο βράδυ δεν τους χωράει το κρατητήριο στο Αυτόφωρο τους παραβάτες.

Εδώ μπαίνει θέμα παιδείας, το ίδιο βέβαια ισχύει σε πολλές περιοχές ανά την Ελλάδα: «Δεν οδηγώ υπό την επήρεια αλκοόλ όχι για να μην πιάσει η Τροχαία και μου βάλει πρόστιμο, αλλά για να μην κινδυνεύσω».

Έκανα ρεπορτάζ για το προφίλ του οδηγού της Cayenne: Παραβατική συμπεριφορά, προβληματικές προσωπικές σχέσεις, καμία κοινωνική ενσυναίσθηση. Του πήραν το δίπλωμα γιατί οδηγούσε μεθυσμένος, τον έπιασαν εκ νέου μεθυσμένου με μέτρηση (1.3 gr/lt) που επισύρει αυτόφωρο και τον άφησαν να φύγει. Το ρεπορτάζ μου λέει πως οι αστυνομικοί που τον συνέλαβαν να οδηγεί χωρίς δίπλωμα την Παρασκευή το βράδυ λίγες ώρες πριν το τροχαίο, δεν γνώριζαν εκείνη τη στιγμή το λόγο της αφαίρεσης του διπλώματος (υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ).

Εδώ τίθεται ζήτημα εξοπλισμού και ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Μεγάλο μερίδιο ευθύνης φέρει ο συνοδηγός που επιβιβάστηκε στο αυτοκίνητο του μεθυσμένου, που υπέγραψε πως θα τον μεταφέρει με ασφάλεια στο σπίτι και δεν διασφάλισε ότι δεν μπορεί να κινηθεί ξανά το αυτοκίνητο με ή χωρίς τα δεύτερα κλειδιά. Εδώ τίθεται θέμα κοινωνικής ανοχής. Οφείλουμε ως κοινωνία να ξεκαθαρίσουμε μια και καλή ότι δεν είναι μαγκιά να οδηγούμε μεθυσμένοι, είναι έγκλημα. Καθότι έξις δεύτερη φύσις, εικάζω πως ο μεθυσμένος οδηγός θεωρεί πως δεν φταίει, καθώς έχει πείσει τον εαυτό του (κάνουμε το βολικό και πείθουμε τον εαυτό μας ότι είναι σωστό) ότι ο ίδιος έχει την ικανότητα να οδηγεί ασφαλώς υπό την επήρεια αλκοόλ. Το έχει κάνει εκατοντάδες φορές χωρίς συνέπειες. Αποδείχτηκε με τον πιο σκληρό τρόπο πως πλανώνταν πλάνη οικτρά.

Δυο στοιχεία που προκύπτουν από τα δύο βίντεο που έχουν δημοσιοποιηθεί από τις κάμερες ασφαλείας:

1ο video

Το Suzuki Alto (μήκους 3.6m) διανύει απόσταση 30m σε 1 sec, η ταχύτητά του είναι μεταξύ 100 – 110km/h σ’ έναν δρόμο με όριο τα 50km/h.

2ο video

Το Suzuki Alto γλιστρά υποστρέφοντας προς το εξωτερικό της στροφής πριν τη σύγκρουση. Χτυπά το Cayenne με την αριστερή του πλευρά και όχι μπροστά αριστερά όπως γίνεται σε πλαγιομετωπική σύγκρουση. Αδιάψευστος μάρτυρας τα συντρίμμια των δυο οχημάτων (δείτε το εμπρός μέρος του Suzuki). Αν δεν υπήρχε εκεί το Cayenne πιθανόν θα είχε βγει στην απέναντι άκρη του δρόμου το Suzuki.

Επιπλέον όπως δήλωσε ο πατέρας του αδικοχαμένου νέου δεν φορούσε ζώνη.

Έχουμε λοιπόν τρία λάθη: Ακατάλληλη ταχύτητα, μη χρήση ζώνης, έντονη υποστροφή. Αυτά σε καμία περίπτωση δεν αναιρούν τις ευθύνες του μεθυσμένου οδηγού!  Τέλος και όσον αφορά στην παθητική ασφάλεια των οχημάτων, υπάρχει μια γενικευμένη νοοτροπία «να πάρω ένα μικρό φθηνό μεταχειρισμένο αυτοκίνητο στο παιδί μέχρι να μάθει». Αυτό είναι εντελώς λάθος! Σας προτρέπω να αγοράσετε για το παιδί σας, το ασφαλέστερο αυτοκίνητο που αντέχει η τσέπη σας.

 

Διαβάστε επίσης:

Νέος ΚΟΚ: Ζητήματα οδικής κουλτούρας και ασφάλειας στο νέο σχέδιο νόμου – Πώς αντιδρούν οι πολίτες

Επίδομα Παιδιού: Λήγει την Τετάρτη η προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων για το 2024 

Τζεφ Μπέζος-Λόρεν Σάντσες: Γάμος-υπερπαραγωγή με σκάφος 500 εκατ. δολ. και δαχτυλίδι αξίας 3,5 εκατ. δολ.