Με 7 χιλιάδες πωλήσεις πέρυσι στη χώρα μας το Yaris αν ήταν μάρκα θα βρίσκονταν στην 3η-4η θέση των πωλήσεων, πάνω από την Toyota.

Η Toyota είναι η πιο εμπορική μάρκα στη χώρα μας. Το Corolla με περισσότερες από 300 χιλιάδες πωλήσεις στην Ελλάδα το πιο εμπορικό μοντέλο. Μια πρωτιά που μόνο το Yaris μπορεί να απειλήσει. Η 4η του γενιά παρουσιάστηκε πανευρωπαϊκά και έρχεται στην Ελλάδα το φθινόπωρο με τιμές που ξεκινούν από 13.600 ευρώ και φτάνουν τις 17.170 για την υβριδική έκδοση.

Το ΄κλειδί’ για την ικανοποίηση των φιλοδοξιών της Toyota για το νέο Yaris είναι η πρώτη εφαρμογή της φιλοσοφίας Toyota New Global Architecture – TNGA – σε μικρό αυτοκίνητο, με την αρθρωτή πλατφόρμα GA-B, πάνω στην οποία πρόκειται να ‘χτιστεί’ μία σειρά νέων μοντέλων. Η πλατφόρμα GA-B είναι πρωταρχικός παράγοντας για τις δυναμικές επιδόσεις του Yaris, προσφέροντας χαμηλό κέντρο βάρους και πολύ μεγαλύτερη αντοχή αμαξώματος.  Επίσης, έχει επιτρέψει στους σχεδιαστές να δημιουργήσουν ένα πιο ξεχωριστό  αυτοκίνητο με δυναμική εμφάνιση, αλλά και με ελκυστική και απόλυτα δική του ταυτότητα.

Το νέο μοντέλο επωφελείται από την εξελιγμένη τέταρτη γενιά της υβριδικής τεχνολογίας Toyota, που προσφέρει ασύγκριτη κατανάλωση, χαμηλότερους ρύπους και αναβαθμισμένη λειτουργία στο πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης με υψηλότερες ταχύτητες και μεγαλύτερη αυτονομία.

Στην ουσία, στην πόλη, το νέο Yaris μπορεί να λειτουργεί με μηδενικές εκπομπές ρύπων, όπως ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα, αλλά χωρίς το άγχος της επαναφόρτισης.

Έχει σχεδιαστεί για να κινείται ευέλικτα στην κυκλοφοριακή συμφόρηση ακόμα και σε στενούς αστικούς δρόμους, όπως υποδηλώνουν οι συμπαγείς διαστάσεις του και ο κορυφαίος κύκλος στροφής.

Ταυτόχρονα, προσφέρει ένα ευρύχωρο, άνετο και υψηλής ποιότητας εσωτερικό με εξοπλισμό, που καλύπτει όλες τις προτεραιότητες και ανάγκες των σύγχρονων καταναλωτών για συνδεσιμότητα και συνεχή πρόσβαση σε πληροφορίες.

Ενισχύοντας τη φήμη του ως πρωτοπόρος της ασφάλειας στην κατηγορία του, το Toyota Yaris επιχειρεί το επόμενο βήμα εξέλιξης. Πιστό στη δέσμευση της Toyota για εκδημοκρατισμό των τεχνολογιών ασφάλειας, επωφελείται από μία ευρύτερη γκάμα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας Toyota Safety Sense, που περιλαμβάνει προηγμένα συστήματα υποστήριξης οδηγού – Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), όπως Lane Trace Assist, Emergency Steering Assist και Intersection Turn Assistance.

Η λειτουργία του Pre-Collision System έχει αναβαθμιστεί, ανιχνεύοντας πεζούς την ημέρα και τη νύχτα και δικυκλιστές την ημέρα.  Το νέο Yaris προσφέρει επίσης για πρώτη φορά στην κατηγορία το Intersection Turn Assistance, που αναγνωρίζει τον κίνδυνο σύγκρουσης με αντίθετα ερχόμενα οχήματα και πεζούς, όταν στρίβει σε μία διασταύρωση, ενώ είναι το πρώτο μοντέλο στην κατηγορία Β και στην Toyota που εφοδιάζεται με κεντρικό αερόσακο.

Ο Yasunori Suezawa είναι επικεφαλής μηχανικός του νέου Yaris και έχει σαφές όραμα για τα διαπιστευτήρια ενός αυτοκινήτου σε μία εποχή ριζικής μεταμόρφωσης της αυτοκινητοβιομηχανίας. Όπως είπε χαρακτηριστικά:

«Αναγνωρίσαμε τις απαιτούμενες αρετές ενός compact οχήματος με το πέρασμα στην επόμενη γενιά. Η οικονομική κατανάλωση,  η ασφάλεια, η ευρυχωρία, η χρηστικότητα και οι επιδόσεις είναι ‘must’. Οφείλουμε να προσφέρουμε επίσης απολαυστική οδήγηση σε όλους τους πελάτες – ένα στοιχείο που εκφράζεται με τον ‘ready to go’ χαρακτήρα του νέου Yaris.»

Κληρονομιά Yaris

Το Toyota Yaris έχει μία εντυπωσιακή κληρονομιά, ως καινοτόμο μοντέλο. Η πρώτη γενιά που λανσαρίστηκε το 1999, ήταν το πρώτο μοντέλο της Toyota που κέρδισε τον τίτλο του Ευρωπαϊκού Αυτοκινήτου της Χρονιάς και ξεχώρισε ως το ‘μεγάλο μικρό’ χάρη σε ένα αξιοσημείωτα ευρύχωρο εσωτερικό.

Η δεύτερη γενιά Yaris ήταν το πρώτο μοντέλο της κατηγορίας B που απέσπασε πέντε αστέρια στο πρόγραμμα αξιολόγησης του Euro NCAP, ενώ η τρίτη γενιά λανσάρισε την υβριδική τεχνολογία στη μικρή κατηγορία για πρώτη φορά και παράλληλα αναβάθμισε τον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας, συμπεριλαμβάνοντας στο βασικό εξοπλισμό της τα συστήματα ADAS του πακέτου Toyota Safety Sense.

Το Yaris και η Ευρωπαϊκή αγορά

Μέσα σε μία 20ετία, το Yaris έγινε το σημαντικότερο μοντέλο της Toyota στην Ευρώπη, αυξάνοντας σταθερά τόσο τον όγκο πωλήσεων όσο και το μερίδιό του στην αγορά. Το 2019 κατέγραψε περίπου 224.000 πωλήσεις και απέσπασε το 7,6% της κατηγορίας B, ποσοστό που το ανέδειξε σε best-seller της Toyota στη Γηραιά ήπειρο, συγκεντρώνοντας πάνω από το 22% στις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων.

Η Toyota προβλέπει ότι η κατηγορία B θα παραμείνει ένα ισχυρό κομμάτι της Ευρωπαϊκής αγοράς τα επόμενα χρόνια και ότι το Yaris θα παραμείνει ένα υψηλής σημασίας μοντέλο, απαντώντας στις απαιτήσεις της αγοράς για αυτοκίνητα με καλύτερη κατανάλωση και μειωμένους ρύπους, ώστε να συμμορφώνεται με τους συνεχώς αυστηρότερους περιβαλλοντικούς κανόνες που θεσπίζει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία

Το νέο Yaris διαθέτει αυξημένο κατά 20 mm χώρο ανάμεσα στον οδηγό και το συνοδηγό, κάτι που επιτρέπει τη σχεδίαση μιας φαρδύτερης κεντρικής κονσόλας.

Παρομοίως, ο χώρος αποσκευών είναι ευρύχωρος, με βάθος 700 mm και χωρητικότητα 286 L. Το κάθισμα έχει μετακινηθεί κατά 60 mm προς τα πίσω (που προσφέρει επίσης βελτιωμένη ισορροπία βάρους). Το σημείο ύψους γοφών (hip point) έχει χαμηλώσει κατά 21 mm για πιο δυναμική θέση οδήγησης και μεγαλύτερη ευρυχωρία στην περιοχή της κεφαλής, παρά το μικρότερο ύψος του οχήματος. Το τιμόνι είναι τοποθετημένο πιο κάθετα κατά έξι μοίρες και βρίσκεται πιο κοντά στον οδηγό κατά 77 mm. Οι ζάντες διατίθενται σε διάμετρο 15, 16 και 17”, ανάλογα με το κινητήριο σύνολο και την έκδοση του μοντέλου.

Το τιμόνι είναι μικρότερο και πιο σπορ, ενώ φέρει νέα βοηθητικά μπουτόν με ποιοτικότερη αίσθηση αφής. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός μπορεί να τα χρησιμοποιεί διαισθητικά, χωρίς να χρειάζεται να τα κοιτάζει – ένα ακόμα στοιχείο της φιλοσοφίας “χέρια στο τιμόνι, μάτια στο δρόμο”.

Υβριδικό σύστημα τέταρτης γενιάς

Η συνολική απόδοση έχει αυξηθεί κατά 20%, όχι όμως σε βάρος των επιδόσεων, όπως θα περίμενε κάποιος. Στην πραγματικότητα, η ισχύς αυξήθηκε κατά 16%, στα 116 DIN hp (συνολική ισχύς συστήματος) με 15% βελτιωμένη επιτάχυνση στο σπριντ 0-100 km/h, που ολοκληρώνεται σε 9,7 δεύτερα, και ταχύτερη απόκριση στις εντολές του οδηγού στο γκάζι. Οι αμιγώς ηλεκτρικές ικανότητες του αυτοκινήτου έχουν επίσης αλλάξει: το όχημα μπορεί να αναπτύσσει ταχύτητα έως 130 km/h και η ηλεκτρική αυτονομία του σε συνθήκες πόλης έχει αυξηθεί. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές μπορούν να απολαμβάνουν πολλά από τα οφέλη ενός ηλεκτρικού μοντέλου με μπαταρία, αλλά με χαμηλότερη τιμή και χωρίς το άγχος επαναφόρτισης της μπαταρίας.

Οι εκπομπές CO2 έχουν μειωθεί στα 64 g/km και στο μικτό κύκλο, η κατανάλωση καυσίμου είναι 2,9 l/100/km, βελτίωση 20%. 

Η ομάδα μηχανικών δεσμεύτηκε να αντιμετωπίσει τις πιο συνήθεις κριτικές που είχε ακούσει η Toyota από τους οδηγούς του Yaris Hybrid.  Επικεντρώθηκε στις προσπεράσεις στον αυτοκινητόδρομο (ο χρόνος επιτάχυνσης από 80 στα 120 km/h έχει μειωθεί κατά δύο δεύτερα, στα 8,1 δεύτερα), στην ταχύτερη επιτάχυνση και στην πιο άμεση απόκριση στις χαμηλές ταχύτητες, για παράδειγμα, σε ένα roundabout και στην πιο γραμμική, φυσική επιτάχυνση σε ανοιχτούς δρόμους με στροφές για πιο έντονη οδηγική απόλαυση.

Το καθένα από τα τέσσερα πρωταρχικά εξαρτήματα του υβριδικού συστήματος συνεισφέρει στην αναβαθμισμένη οδηγησιμότητα του νέου Yaris: ο νέος κινητήρας Hybrid Dynamic Force που κάνει ντεμπούτο στο νέο μοντέλο, η νέα μπαταρία ιόντων λιθίου, το νέο, υβριδικό σύστημα μετάδοσης και η νέα, μονάδα ελέγχου ισχύος του υβριδικού συστήματος.

Όλα έχουν εξελιχθεί με βάση τη φιλοσοφία TNGA, διασφαλίζοντας αποδοτική σχεδίαση και ευκολία μαζικής παραγωγής.

Υβριδική μπαταρία ιόντων λιθίου

Το νέο Yaris υιοθετεί μία υβριδική μπαταρία  ιόντων λιθίου, με τάση που αυξάνεται από τα 144 στα 177.6 V. Ο αριθμός κυψελών έχει μειωθεί, από 120 σε 48. Η ροή του ρεύματος έχει βελτιωθεί σημαντικά: κατά 100% εντός της μπαταρίας και 50% εκτός.

Με σημαντικά υψηλότερη πυκνότητα ισχύος, η μπαταρία είναι μικρότερη και ελαφρύτερη, κατά 12 kg. Χάρη στις συμπαγείς διαστάσεις της μπορεί να τοποθετείται κάτω από το πίσω κάθισμα, μαζί με τη βοηθητική μπαταρία, ώστε να αποτρέπεται η διείσδυση στο χώρο αποσκευών.

Η τεχνολογία μπαταριών ιόντων λιθίου προσφέρει καλύτερη τροφοδοσία ρεύματος, που είναι σημαντικό για τις ηλεκτρικές επιδόσεις του νέου Yaris στην πόλη.

Κινητήρια σύνολα βενζίνης

Το νέο Yaris διατίθεται με ένα βενζινοκινητήρα 1.5L που συνδυάζεται με 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο ή W-CVT με συνεχώς μεταβαλλόμενη μετάδοση και ευρεία κλιμάκωση (Wide range). Είναι ουσιαστικά παρόμοιο με τη νέα μονάδα του υβριδικού συστήματος. 

Συγκριτικά με τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες μικρού κυβισμού του ανταγωνισμού, προσφέρει εξαιρετικές τιμές εκπομπών ρύπων και κατανάλωσης.

Ο 3κύλινδρος βενζινοκινητήρας 1.0L, παρόμοιος με αυτόν της προηγούμενης γενιάς Yaris, είναι ο entry level κινητήρας για τη νέα γενιά Yaris.

Toyota Safety Sense

Το γεγονός ότι είναι ένα compact αυτοκίνητο, δεν εμποδίζει το νέο Yaris να επωφεληθεί από τα πιο σύγχρονα συστήματα υποστήριξης οδηγού -Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).

Πρωτοπόρος στην κατηγορία του στον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας, το Yaris σημειώνει τώρα περαιτέρω πρόοδο –όχι μόνον επωφελούμενο από συστήματα τελευταίας γενιάς, αλλά και λανσάροντας αρκετά που εμφανίζονται για πρώτη φορά σε μοντέλο Toyota.

Το πακέτο Toyota Safety Sense για το νέο Yaris προσφέρει περισσότερα χαρακτηριστικά από άλλο τρέχον μοντέλο Toyota και είναι πιο πλούσιο από οποιοδήποτε αντίστοιχο του ανταγωνισμού στην κατηγορία B, περιλαμβάνοντας:

• Pre-Collision System με ανίχνευση οχήματος, ανίχνευση πεζού (ημέρα/νύχτα), ανίχνευση δικυκλιστή (ημέρα), Intersection Turn Assistance (ανίχνευση οχήματος και πεζού), Emergency Steering Assistance

• Intelligent Adaptive Cruise Control (σε όλο το εύρος ταχυτήτων στο Yaris Hybrid)

• Road Sign Assist

• Lane Departure Alert με Steering Control & Lane Trace Assist

• Automatic High-Beam