Όπως ίσως γνωρίζετε στο νησί του Αιγαίου διεξάγεται ένα μεγάλο πείραμα βιωσιμότητας και εξηλεκτρισμού.

Το πρόγραμμα «Αστυπάλαια: έξυπνο και αειφόρο νησί» είναι μια πρωτοβουλία της Ελληνικής Δημοκρατίας που έχει στόχο τα επόμενα χρόνια να δημιουργήσει ένα πρωτοποριακό σύστημα κινητικότητας στην Αστυπάλαια με πράσινο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Για το σκοπό αυτό, το σύστημα μεταφορών στο νησί χρησιμοποιεί πλέον ηλεκτρικά οχήματα και πλέον ήρθε η ώρα για το επόμενο βήμα με την παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας. Στην Αστυπάλαια στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα ελληνικό νησί σε μια πρότυπη τοποθεσία για την ηλεκτρική κινητικότητα, την έξυπνη κινητικότητα και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Στόχος του προγράμματος είναι η ανάπτυξη καινοτόμων και πρωτοπόρων λύσεων που θα μετατρέψουν την «πεταλούδα του Αιγαίου» σε ένα μοναδικό νησί παγκοσμίως αφού, μέχρι την ολοκλήρωση του έργου, η Αστυπάλαια θα έχει μετατραπεί σε ένα «εργαστήρι τεχνολογιών του μέλλοντος», με αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, έξυπνες υπηρεσίες και πράσινο υβριδικό ενεργειακό σύστημα.

Σήμερα ανακοινώθηκε πως η ΔΕΗ Ανανεώσιμες κέρδισε τον διαγωνισμό της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για την ανάπτυξη του Υβριδικού Σταθμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στην Αστυπάλαια στο πλαίσιο του πρωτοποριακού προγράμματος «Αστυπάλαια: έξυπνο και αειφόρο νησί». Με τον νέο υβριδικό σταθμό ΑΠΕ, το περίπου 80% των ενεργειακών αναγκών της Αστυπάλαιας θα παράγεται από καθαρή ενέργεια και θα οδηγήσει σε μεγάλο βαθμό στην απεξάρτηση του νησιού από την κατανάλωση συμβατικών καυσίμων για την ηλεκτροπαραγωγή. Το έργο στην Αστυπάλαια θα υλοποιηθεί από τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες σε δύο φάσεις. Κατά την πρώτη φάση, ο υβριδικός σταθμός θα αποτελείται από φωτοβολταϊκά πάνελ συνολικής ισχύος 3,5 MW και μπαταρίες χωρητικότητας 10 MWh περίπου, καλύπτοντας το 50% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας του νησιού με καθαρή ενέργεια ΑΠΕ. Στη δεύτερη φάση του έργου, ο υβριδικός σταθμός θα επεκταθεί ακόμη περισσότερο ώστε να καλύψει περισσότερο από το 80% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας του νησιού, μειώνοντας σημαντικά τη λειτουργία της πετρελαιογεννήτριας που ωστόσο θα παραμείνει στο νησί υποστηρικτικά και ως εφεδρεία.

Ο υβριδικός σταθμός θα καλύπτει τόσο τις ανάγκες φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων όσο και τις γενικότερες ανάγκες του νησιού για ηλεκτρική ενέργεια. Έτσι, η εκπομπή ρύπων CO2 του ενεργειακού συστήματος του νησιού θα μειωθεί σημαντικά, ενώ το κόστος παραγωγής θα είναι σημαντικά μικρότερο από το κόστος λειτουργίας του θερμικού σταθμού, συμβάλλοντας στη μείωση του συνολικού κόστους λειτουργίας του ηλεκτρικού συστήματος. Μένει να δούμε τι προβλήματα θα υπάρξουν τόσο από την αποδοχή της τοπικής κοινωνίας, όσο και από την λειτουργία των μπαταριών. Πόσες φορές θα φορτιστούν, πόσο και πότε θα πέσει η χωρητικότητά τους, ποιο το κόστος αντικατάστασής τους και πόσο θα επιβαρύνει αυτό την παραγωγή ρεύματος. Το ίδιο ισχύει και για τα πάνελ, τους μετασχηματιστές, το δίκτυο μεταφοράς της ενέργειας, τις ανεμογεννήτριες και ότι άλλο χρειαστεί για να λειτουργήσει αυτό το έργο χωρίς προβλήματα. Θυμίζουμε πως το όλο εγχείρημα έχει ένα δομικό πρόβλημα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μια βδομάδα με άπνοια και συννεφιά γι’ αυτό και ορθώς θα συνεχίσει να συνεπικουρεί την παραγωγή ρεύματος η γεννήτρια πετρελαίου.

Διαβάστε επίσης

Red Dot Design Awards: Βραβείο για το Civic!