Είναι αλήθεια πως την παράσταση, στην εξαιρετικά καλά οργανωμένη παρουσίαση, έκλεψε η Αστυπάλαια(!) με την ομορφιά της. Μάλιστα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Volkswagen, Herbert Diess, ξεκίνησε την ομιλία του αναφερόμενος ακριβώς σ’ αυτό. «Πρέπει να είναι το πιο όμορφο μέρος που έχω μιλήσει στη ζωή μου» είπε ο Γερμανός μάνατζερ και στο πρόσωπο του ήταν αποτυπωμένη η αγαλλίαση. Ένα συναίσθημα που προκλήθηκε καθώς μέσα σε μια μέρα απογειώθηκε μαζί με τους συνεργάτες του από το βροχερό Βόλφσμπουργκ με 7 βαθμούς Κελσίου και λίγες ώρες μετά το εταιρικό τους αεροπλάνο προσγειώθηκε στον παράδεισο. Άνοιξε η πόρτα και βγήκαν στην Αστυπάλαια, με 30 βαθμούς Κελσίου, λιακάδα και τη θάλασσα γαλήνια. Δυστυχώς για αυτούς, το βράδυ επέστρεψαν στη Γερμανία.
Τώρα τι θέλει το γκρουπ VW στην Αστυπάλαια; Ψάχνει ένα πεδίο πραγματικών δοκιμών για τις νέες τεχνολογίες V2V, V2I, V2G, αλλά και αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 4 χωρίς συμμετοχή οδηγού. Θα επενδύσει αρχικά 3 εκατ. ευρώ και συνολικά μπορεί να φτάσει στα 10 εκατ. ευρώ.
Εμείς τι προσδοκούμε ως χώρα; Πρώτον να επωφεληθούμε απ’ αυτή τη δραστηριότητα, να μάθουμε από το πείραμα του εξηλεκτρισμού, να προβάλουμε τον τόπο μας και να εκσυγχρονίσουμε σε υποδομές και νοοτροπία ένα νησί μας. Σήμερα η Αστυπάλαια ηλεκτροδοτείται από 4 γεννήτριες πετρελαίου οι οποίες έχουν τεχνολογία του 1950. Το πρώτο ερώτημα που τίθεται ευθέως είναι αν και πότε θα σβήσουν αυτές οι γεννήτριες. Πιθανόν (μακάρι να γίνει) μετά το 2026 να σβήσουν κάποιες από αυτές. Σήμερα η Αστυπάλαια χρειάζεται μεσοσταθμικά 5MW ισχύ. Τον χειμώνα αρκούν 2MW, το καλοκαίρι μπορεί το μέγιστο της ζήτησης να ξεπερνά τα 6MW.
Το σχέδιο είναι να τοποθετήσει ένας ιδιώτης επενδυτής αρχικά ένα φωτοβολταϊκό πάρκο και μετά ανεμογεννήτριες που θα δώσουν ρεύμα περίπου 3MW. Καθότι οι ανάγκες ηλεκτροδότησης είναι συνεχείς και επί 24ωρου βάσεως δεν μπορείς να βασιστείς στο πότε θα έχει ήλιο και πότε θα φυσάει. Ούτε μπορείς να μείνεις από ρεύμα αν έχει για μια βδομάδα άπνοια, συννεφιά. Γι’ αυτό θα τοποθετηθούν και μπαταρίες ισχύος 2MW, χωρητικότητας 7Mwh. Αυτές γεμάτες θα επαρκούν για να τροφοδοτήσουν 3 χειμωνιάτικες μέρες το νησί. Μένει να δούμε αν θα υπάρξει ανταγωνισμός όσον αφορά στα τιμολόγια χρέωσης του ρεύματος ή κοινοπραξία.
Στο νησί αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν 450 αυτοκίνητα, 48 φορτηγά, 400 μηχανάκια και 200 μοτοσυκλέτες. Όλα με θερμικούς κινητήρες. Χτες η VW δώρισε τέσσερα ηλεκτρικά ΙD.4 σε κρατικές υπηρεσίες στην Αστυπάλαια: Λιμενικό, αστυνομία, ΥΠΑ, δημοτική αρχή. Το ID4 είναι αμιγώς ηλεκτρικό όχημα πισωκίνητο απόδοσης 204PS με σταθερή ροπή 310Νm. Αυτά τα οχήματα θα φορτίζονται στους πρώτους 12 φορτιστές της VW που ήδη εγκαταστάθηκαν στο νησί. Σ’ αυτούς δε θα χρεώνεται το ρεύμα, προς το παρόν.
Το σχέδιο για να πειστούν οι τοπικοί να αλλάξουν όχημα είναι μέσω επιδότησης π.χ. για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου δίνονται 12.000 ευρώ και 3000 ευρώ για απόσυρση του παλιού. Για να αποκτήσουν όμως π.χ. ένα ID.4 χρειάζονται άλλες 30χ. ευρώ. Ακόμη και σε πιο φθηνές λύσεις αν πάνε, όπως το Volkswagen e-up χρειάζονται τουλάχιστον 6000 ευρώ. Τα πράγματα είναι καλύτερα στα σκούτερ μια διαθέσιμη λύση από τη Seat είναι το MÓ eScooter 125 με κόστος στις 6800 ευρώ.
Η μηχανή του είναι 350W και έχει αυτονομία περίπου 65km. Επιδοτείται με 1600 ευρώ. Άρα με κόστος 5000 ευρώ περίπου το αμιγώς ηλεκτρικό σκούτερ μπορεί να αντικαταστήσει κάποιο από τα 600 δίκυκλα που κυκλοφορούν στο νησί. Προφανώς τα ηλεκτρικά ποδήλατα ταιριάζουν γάντι στις ανάγκες της Αστυπάλαιας και γι’ αυτά θα υπάρχει επιδότηση.
Ακόμη κι αν αντικαθίσταντο όλα τα οχήματα με ηλεκτρικά (ζωηρώς αμφιβάλλω), η ζήτηση σε ρεύμα θα αυξάνονταν μόνο κατά 15%. Είναι εύκολο λοιπόν όταν θα προχωρήσει ο ΔΕΔΗΕ στη δημιουργία δικτύου για τις ΑΠΕ (2023 φάση Α, 2026 φάση Β) να διασφαλιστεί ότι τα οχήματα θα κινούνται από ρεύμα προερχόμενο από ΑΠΕ. Όμως σίγουρα θα υπάρξει δυσκολία να πεισθεί ένα κάτοικος να πάρει καινούργιο ηλεκτρικό όχημα. Ακόμη κι αν έχει δωρεάν το ρεύμα, μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και μισά ασφάλιστρα. Θα χρειαστούν πιο γενναιόδωρα κίνητρα. Αξίζει να τονιστεί πως οι κάτοικοι μπορούν να επιλέξουν αυτοκίνητο οιασδήποτε μάρκας και να επιδοτηθούν αρκεί να μην ξεπερνά σε ΛΤΠΦ τα 40χ ευρώ.
Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Πανεπιστήμιο του Strathclyde στη Σκωτία θα παρακολουθούν, αξιολογούν και θα συνεισφέρουν στον ενεργειακό μετασχηματισμό της Αστυπάλαιας. Μία σειρά από έρευνες θα αποτυπώσει τις γενικότερες απόψεις απέναντι στην ηλεκτροκινητικότητα και την ετοιμότητα στη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, παρέχοντας μία βαθύτερη κατανόηση των σημαντικών θετικών μοχλών αλλά και εμποδίων για τον μετασχηματισμό. Η δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της σχετικής μελέτης θα βοηθήσει στην επιτάχυνση της διαδικασίας μετάβασης στην ηλεκτροκινητικότητα, σε άλλες περιοχές του πλανήτη.
Το πείραμα της Αστυπάλαιας κατά την άποψή μου θα κριθεί σε δυο σημεία:
- Πώς και κατά πόσο θα πεισθούν οι ντόπιοι να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με ηλεκτρικά.
- Πότε κι αν θα σβήσουν έστω και μερικές από τις πετρελαιογεννήτριες στο νησί.
Σημειώστε ότι για να σβήσουν οι πετρελαιογεννήτριες θα πρέπει να μπουν περισσότερες ΑΠΕ (σ.σ: τουλάχιστον άλλες τόσες) και να αξιοποιηθούν ως αποθηκευτικός χώρος ενέργειας, οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων. Για να γίνει αυτό απαιτείται ειδικό λογισμικό (V2G). Μεγάλο ενδιαφέρον θα έχει να δούμε πως θα εξελιχθούν οι αυτοματοποιημένες υπηρεσίες των συγκοινωνιών και τα πειράματα αυτόνομης οδήγησης. Είναι βέβαιο ότι πολύ σύντομα θα μπει δίκτυο 5G στο νησί καθώς οι ταχύτητές του είναι απαραίτητες για την τεχνολογία (V2V) που επιτρέπει την επικοινωνία μεταξύ οχημάτων.
Τέλος, δεν πρέπει να μας κάνει εντύπωση και η άμεση ασφαλιστική κάλυψη με έκπτωση μάλιστα 50% που προσέφεραν κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες. Ελπίζω να μην βρεθεί κάποιος «έξυπνος» έμπορος που θα ανοίξει εταιρεία στην Αστυπάλαια για να επωφελείται από τις επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων που θα τα διοχετεύει μετά σε άλλες περιοχές. Το διακύβευμα με 8000 ανά όχημα δεν είναι μικρό.
Διαβάστε επίσης:
Κυριάκος Μητσοτάκης (Αστυπάλαια): Παράδειγμα για την ενεργειακή μετάβαση το σχέδιο στην Αστυπάλαια