Τείνει να γίνει κανονικότητα η εγκατάλειψη θύματος από τον οδηγό του οχήματος παρότι είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα εντοπιστεί.
Μπορεί να συμβεί στον καθέναν σε εμένα ή σε εσένα. Δεν είναι απαραίτητο ότι φταις. Πετάχτηκε η γιαγιά, το παιδί, ο νεαρός, η γυναίκα, δεν πρόλαβες να αντιδράσεις και την χτύπησες με το αυτοκίνητο ή το μηχανάκι που οδηγούσες. Είναι κάτι που συμβαίνει. Το τι θα κάνεις αμέσως μετά σε διαχωρίζει: Είσαι άνθρωπος ή όχι; Το νομικό πλαίσιο στην περίπτωση παράσυρσης και εγκατάλειψης θύματος πάσχει σοβαρά και οι ποινές δεν είναι ανάλογες της πράξεως. Σε κάποιες περιπτώσεις το να βοηθήσεις αυτόν που χτύπησες μπορεί να είναι κρίσιμο για την επιβίωσή του.
Επιπλέον το να οριοθετήσεις άμεσα το χώρο συμβάντος μπορεί να αποδειχτεί καθοριστικό καθώς το θύμα κινδυνεύει να χτυπηθεί εκ νέου από άλλα οχήματα. Σήμερα τα χαράματα στη Θεσσαλονίκη οδηγός παρέσυρε γυναίκα και την άφησε αβοήθητη φεύγοντας. Αυτό συνέβη σε σημείο όπου υπήρχε απευθείας σύνδεση τηλεοπτικής εκπομπής. Χτες στον Εξαπλάτανο Πέλλας 28χρονος παρέσυρε σκότωσε και εγκατέλειψε 79χρονη γυναίκα. Φέτος υπάρχουν δεκάδες τέτοια περιστατικά παράσυρσης και εγκατάλειψης.
Τι οδηγεί έναν άνθρωπο στο να εγκαταλείψει το θύμα του; Αρκετοί προφασίζονται σοκ, δεν είμαι ψυχολόγος, να το αξιολογήσω. Μου φαίνεται αστείο πάντως να σε σοκάρει το να σταματήσεις και να μην σε σοκάρει το να συνεχίσεις παρατώντας έναν άνθρωπο αβοήθητο. Ξέρω καλά ότι στις περισσότερες των περιπτώσεων οι θύτες απομακρύνονται γιατί είναι παράνομοι.
Είτε οδηγούν χωρίς δίπλωμα, είτε οδηγούν χωρίς να το γνωρίζει ο ιδιοκτήτης του οχήματος, είτε βρίσκονται υπό επήρεια αλκοόλ ή ουσιών, είτε το όχημα είναι ανασφάλιστο. Κυρίως όμως απομακρύνονται γιατί ενστικτωδώς θεωρούν πως έτσι θα αποφύγουν τις συνέπειες των πράξεων τους. Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων εντοπίζονται και συλλαμβάνονται εντός ωρών.
Ένα σοβαρό πρόβλημα είναι οι ποινές με τις οποίες έρχονται αντιμέτωποι. Ο νόμος προβλέπει:
235Α.(1) Όποιος, αφού εμπλακεί σε ατύχημα το οποίο προκαλεί το θάνατο άλλου προσώπου, εγκαταλείπει τον τόπο του ατυχήματος χωρίς παροχή βοήθειας, είναι ένοχος αδικήματος και, σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα πέντε (5) έτη ή/και σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ (€15.000).
235Α. (2) Όποιος, αφού εμπλακεί σε ατύχημα το οποίο προκαλεί σωματική βλάβη σε άλλο πρόσωπο, εγκαταλείπει τον τόπο του ατυχήματος χωρίς παροχή βοήθειας, είναι ένοχος αδικήματος και, σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα δύο (2) έτη ή/και σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες ευρώ (€10.000).
235Α.(3) Όποιος, αφού εμπλακεί σε ατύχημα το οποίο προκαλεί ζημιά σε περιουσία, εγκαταλείπει τον τόπο του ατυχήματος χωρίς παροχή βοήθειας, είναι ένοχος αδικήματος και, σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τον ένα μήνα ή/και σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις τρεις χιλιάδες ευρώ (€3.000).
Εύκολα γίνεται αντιληπτό πως πρόκειται για ποινές χάδι. Η εμπλοκή σε θανατηφόρο τροχαίο μπορεί να συμβεί στον οποιονδήποτε. Αλλά η εγκατάλειψη είναι με πρόθεση και έτσι πρέπει να τιμωρείται. Δεδομένο είναι πως φεύγοντας χάνεις το όποιο δίκιο σου. Γιατί σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει συνυπευθυνότητα. Είναι κοινώς παραδεκτό πως οι ευάλωτοι χρήστες της οδού πρέπει να προστατεύονται από τους οδηγούς ακόμη και όταν παρανομούν.
Όταν όμως ο πεζός βρίσκεται στο κατάστρωμα του δρόμου, όχι σε διάβαση τότε έχει μερίδιο ευθύνης. Ειδικά σε λεωφόρο ταχείας κυκλοφορίας και αν ο οδηγός κινείται εντός των ορίων ταχύτητας, τότε μπορεί και να απαλλαχτεί από την ευθύνη.
Βέβαια είναι αρκετό βάρος/τιμωρία η σκέψη ότι έστω ακούσια, αφαίρεσες τη ζωή ενός ανθρώπου.
Χρειάζεται άμεση νομοθετική παρέμβαση ώστε να τιμωρείται αυστηρά η εγκατάλειψη, χωρίς να εξετάζονται άλλες παράμετροι; Προκάλεσες τροχαίο και έφυγες; Προφυλάκιση, άμεση δικάσιμος και φυλακή τουλάχιστον 5 ετών. Χωρίς αναβολές συζητήσεις, εξηγήσεις. Μεσοπρόθεσμα πρέπει να καλλιεργηθεί εκ νέου η παιδεία όσον αφορά στη συμπεριφορά μας στο δρόμο.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΕΚΤΕΡ: Από 31 Δεκεμβρίου ξεκινά η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών από την ΑΜΚ
- Υπουργικό Συμβούλιο: Ποια νομοσχέδια συζητήθηκαν και εγκρίθηκαν
- FIFA: Τι αλλάζει «επειγόντως» για τις μεταγραφές παικτών μετά την «υπόθεση Ντιαρά»
- ΤΑΙΠΕΔ: Διαγωνισμός €78 εκατ. για τη στατική και λειτουργική αποκατάσταση των στεγάστρων Καλατράβα στο ΟΑΚΑ