Ο Έλληνας Ευρωβουλευτής Μανώλης Κεφαλογιάννης μάς μεταφέρει το κλίμα στην Ευρωβουλή και τα επόμενα βήματα μετά την εισήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Όπως ίσως γνωρίζετε προχτές η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εισηγήθηκε την απαγόρευση ταξινόμησης οχημάτων με θερμικό κινητήρα εντός της επικράτειας της από το 2035. Η απαγόρευση αυτή περιλαμβάνει τόσο τα υβριδικά όσο και τα επαναφορτιζόμενα μοντέλα.

1

Ένας στους δεκατέσσερις Έλληνες αγοραστές αυτοκινήτου αγόρασε ηλεκτρικό όχημα το 2021. Συνολικά στη χώρα μας κυκλοφορούν 13.605 ηλεκτρικά οχήματα ενώ ένας στους δυο Έλληνες σκέφτεται σοβαρά την αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Στους κόλπους του Ευρωκοινοβουλίου υπάρχουν αντικρουόμενες τάσεις. Οι χώρες που δεν έχουν αυτοκινητοβιομηχανία θέλουν επίσπευση των αποφάσεων, ενώ χώρες όπως η Γερμανία θέλουν καθυστέρηση.

Το σίγουρο είναι πως ο δρόμος για την απανθρακοποίηση και τον εξηλεκτρισμό δεν είναι ευθεία, έχει και στροφές και ανηφόρες. Προσπαθώντας να καταλάβουμε τι γίνεται στο παρασκήνιο απευθύναμε κάποιες ερωτήσεις στον ευρωβουλευτή της ΝΔ, Μανώλη Κεφαλογιάννη.

Ο δρόμος προς τον εξηλεκτρισμό είναι μακρύς
Ο δρόμος προς τον εξηλεκτρισμό είναι μακρύς

Τι γίνεται στην Ευρωβουλή όσον αφορά στην απαγόρευση των θερμικών κινητήρων από το 2035;

Είναι μια απόφαση την οποία πήρε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βεβαίως θα έρθει προς συζήτηση στο Ευρωκοινοβούλιο και θα υπάρξει τρίλογος με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ώστε να γίνει νόμος της Ε.Ε. Εμείς στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχουμε ψηφίσει τέτοιου είδους ρυθμίσεις ότι από το 2035 δεν θα πωλούνται αυτοκίνητα με μηχανές εσωτερικής καύσης στην Ε.Ε. Ούτε με πετρέλαιο που σε κάποιες Ευρωπαϊκές χώρες έχει ήδη απαγορευτεί αλλά και με βενζίνη.

Το 2035 έρχεται σε 13 χρόνια οπότε αρκετά από τα σημερινά αυτοκίνητα με ΜΕΚ δε θα είναι σε κυκλοφορία τότε. Η κατεύθυνση είναι ηλεκτρική θα γίνει συζήτηση με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας και τα δεδομένα της βιομηχανίας και θα παρθούν οι τελικές αποφάσεις αφού ολοκληρωθεί ο τρίλογος. Όταν λέμε τρίλογο εδώ σε Ευρωπαϊκό επίπεδο εννοούμε την εισήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η συζήτηση και η διαμόρφωση του κανονισμού από το Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο και η συζήτηση με τους εκπροσώπους του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου δηλαδή του οργάνου που συμμετέχουν οι αρχηγοί των κρατών μελών.

Η Ελλάδα θέλει τη μετάβαση νωρίτερα από το 2030, οι Γερμανοί λόγω αυτοκινητοβιομηχανίας θέλουν μετά το 2035, πως είναι το κλίμα τι συμβαίνει;

Η Ελλάδα πρωτοπορεί δεν υπάρχει αμφιβολία σ’ αυτό. Εγώ είχα την τιμή να είμαι ο εισηγητής του ταμείου «Δίκαιης Μετάβασης» δηλαδή ενός προγράμματος 150 δις ευρώ της Ε.Ε. που είναι το πρώτο τμήμα από το 1 τρις που η Ε.Ε. θα διαθέσει για την μετάβαση στην απανθρακοποίηση, ώστε να έχουμε πράσινη ενέργεια, ένα γιγαντιαίο πρόγραμμα. Η Ελλάδα ήταν στην πρωτοπορία, ενώ η Γερμανία ήθελε να πάμε στο 2037. Η Πολωνία που έχει μεγάλα προβλήματα ήθελε να πάμε στο 2050. Η Ελλάδα είχε προτείνει για το άλμα στην πράσινη ενέργεια το 2027. Ήμασταν στην πρωτοπορία της Ε.Ε.

Βασικό θέμα είναι οι υποδομές. Εκτός από Ολλανδία, Γερμανία, Γαλλία, Σουηδία, Ιταλία οι υπόλοιπες χώρες δεν έχουν αρκετούς φορτιστές. Υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα στην Ανατολική και Νότια Ευρώπη…

Φέρτε στο μυαλό σας, τι υπολογιστές ή κινητά τηλέφωνα είχαμε πριν 15 χρόνια και πως λειτουργούσε το σύστημα. Κάθε δεκαετία είναι ολόκληρος αιώνας σε τεχνολογικό επίπεδο, οπότε αυτά βεβαίως θα τα δούμε με βάση την έρευνα και την τεχνολογία. Το κόστος και η ευκαιρία θα προσμετρηθούν και ασφαλώς οι ημερομηνίες καθορίζονται σε πολιτικό επίπεδο.

Αλλά απ’ ότι φαίνεται το πρόγραμμα βγαίνει και κάποιες χώρες όπως η Ελλάδα βιάζονται. Βιαζόμαστε γιατί είχαμε μείνει πίσω για πολλά χρόνια, κάνουμε το άλμα και μπαίνουμε πρωτοπόροι. Αντί να προχωρήσουμε με τις λιγνιτικές μονάδες που απορρίπτονται από την Ευρώπη προχωρούμε σε ΑΠΕ και κάνουμε τη μετάβασή μας προς αυτή την κατεύθυνση. Το ίδιο θα γίνει και με τις ΜΕΚ

Εσείς οδηγείτε εξηλεκτρισμένο αυτοκίνητο;

Όχι δεν έχω χρησιμοποιήσει ακόμη παρότι μπήκαμε στον πειρασμό προς αυτή την κατεύθυνση αλλά πιστεύω ότι σιγά σιγά όλοι θα πάμε προς αυτή την κατεύθυνση. Παλιότερα είχαμε βενζίνη με μόλυβδο, τώρα έχουμε αμόλυβδη, δεν βρίσκεις την παλιά βενζίνη τα ιστορικά αυτοκίνητα υποχρεώνονται να βάλουν πρόσθετα.

Τα σημερινά βενζινάδικα θα γίνουν πρατήρια ενέργειας. Οι μπαταρίες θα είναι τα σημερινά ρεζερβουάρ. Θα βάζουμε τη μια μπαταρία και θα βγάζουμε την άλλη. Ποντάρουμε στην επιστήμη.

Η Aramco με τη F1 αλλά και τη Hyundai ποντάρει στη δημιουργία καυσίμων με χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα. Πώς το αντιμετωπίζετε;

Είμαστε ανοιχτοί να αξιολογήσουμε τις προτάσεις. Κοινός τόπος όμως είναι η προστασία του περιβάλλοντος. Η άμβλυνση του φαινομένου του θερμοκηπίου. Όλες οι προτάσεις θα συζητηθούν σε Ευρωπαϊκό επίπεδο ίσως και σε παγκόσμιο επίπεδο. Η Ε.Ε. και η ΗΠΑ έχουν δύναμη, Κίνα και Ινδία με τον μεγαλύτερο πληθυσμό πρέπει να ακολουθήσουν.

Ακούστε τη συνέντευξη που μας παραχώρησε ο Μανώλης Κεφαλογιάννης στο πλαίσιο της ραδιοφωνικής μας εκπομπής Alpha Speed στον 989 Alpha Radio:

Διαβάστε επίσης:

Ιστορικό βήμα από την ΕΕ: Τέλος από το 2035 οι πωλήσεις οχημάτων βενζίνης και ντίζελ

Βιοκαύσιμα 2ης γενιάς!

Πάμε μια βόλτα μακρινή;