Ο Νέος ΚΟΚ κινείται στη σωστή κατεύθυνση, διορθώνοντας τις στρεβλώσεις του υφιστάμενου ΚΟΚ, με εξορθολογισμό και απλοποίηση των ποινών και σύνδεσή τους με τη σοβαρότητα και το μέγεθος των παραβάσεων. Επίσης πολύ σωστά αφορά στην τιμωρία των οδηγών και όχι των οχημάτων και σε επιπλέον τιμωρία των υπότροπων οδηγών.
Επιπλέον, εισάγει μια σειρά σωστών και απαραίτητων διατάξεων ρύθμισης της κυκλοφορίας με έμφαση στις μοτοσυκλέτες και στο όριο 30km/h στις πόλεις.
Α. Κυρωτικό Πλαίσιο
1. Οι αυστηρές και εξοντωτικές ποινές του υφιστάμενου ΚΟΚ έχουν οδηγήσει στην πράξη στην μη εφαρμογή του ΚΟΚ. Πάγια πρόταση των Συγκοινωνιολόγων είναι ότι χρειάζονται πολλά και χαμηλά πρόστιμα που φέρνουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα στη συμμόρφωση των οδηγών από τα λίγα αλλά υψηλά πρόστιμα. Η θεμελιώδης αυτή αρχή ικανοποιείται μερικώς με τον εξορθολογισμό των προστίμων, αλλά δυστυχώς αναιρείται σημαντικά από τις ιδιαίτερα αυστηρές και μη λειτουργικές ποινές αφαίρεσης του Διπλώματος οδήγησης.
2. Είναι απαραίτητη η κατά το δυνατόν αυτόματη πιστοποίηση των παραβάσεων (κάμερες) και η αυτόματη αποστολή των ψηφιακών κλήσεων (με SMS/email), χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση που σήμερα καθυστερεί και τελικώς καθιστά ανενεργό το σύστημα ποινών.
3. Ενώ τα χρηματικά ποσά είναι πλέον εξορθολογισμένα, οι προβλέψεις για την αφαίρεση του Διπλώματος Οδήγησης κρίνονται αφενός ιδιαίτερα αυστηρές/εξοντωτικές (οπότε δεν θα εφαρμοστούν συστηματικά), αλλά και ότι θα συντηρήσουν τα σημερινά φαινόμενα δυσλειτουργίας, όσο διατηρείται η ανθρώπινη παρέμβαση. Προτείνεται να προβλέπονται μόνο στις πολύ σοβαρές παραβάσεις και να μην είναι τόσο εξοντωτικές.
4. Οι διατάξεις για την αφαίρεση του Διπλώματος Οδήγησης των υπότροπων οδηγών κρίνονται ως πολύ αυστηρές/εξοντωτικές (οπότε δεν θα εφαρμοστούν συστηματικά), σε ορισμένες περιπτώσεις είναι ασαφείς και θα μπορούσαν να εκλείψουν πλήρως, δεδομένου ότι διατηρείται και μπορεί να ενεργοποιηθεί το ΣΕΣΟ (point system) με αυτόματο τρόπο χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.
Β. Διατάξεις Ορίων Ταχύτητας
1. Η πρόβλεψη για όριο ταχύτητας 30km/h σε όλες τις οδούς μιας κατεύθυνσης και μίας λωρίδας σε όλες τις κατοικημένες περιοχές είναι στη σωστή κατεύθυνση, δίνοντας το σωστό μήνυμα ότι σε χαμηλότερες ταχύτητες προκαλούνται και λιγότερα και λιγότερο σοβαρά ατυχήματα. Αναμένεται να φέρει θεαματικά αποτελέσματα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, ιδιαίτερα για τους μοτοσυκλετιστές που είναι και το μείζον πρόβλημα στην Ελλάδα, αλλά και για τους πεζούς.
2. Παρόλα αυτά η συγκεκριμένη (άτολμη) διατύπωση επιτρέπει υψηλότερα όρια ταχύτητας σε αρκετές οδούς με υψηλή επικινδυνότητα ατυχημάτων λόγω πολλών πεζών και μοτοσυκλετιστών. Κατά συνέπεια προτείνεται η υιοθέτηση της κατάλληλα μελετημένης διατύπωσης που προτείνει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων: «Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκινήτων οχημάτων, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε 30 χιλιόμετρα την ώρα εκτός εάν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση. Εξαίρεση αποτελούν οι οδοί διπλής κατεύθυνσης με διαχωριστική νησίδα όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 50 χλμ/ώρα εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.
3. Να προστεθεί διάταξη που να ορίζει ως υποχρεωτικό όριο ταχύτητας 20km/h σε όλες τις οδούς σε ακτίνα 250 μ. γύρω από Σχολεία κατά τις ώρες λειτουργίας των Σχολείων (π.χ. από τις 7:00 έως και τις 17:00 τις καθημερινές ημέρες).
4. Χρειάζεται να προστεθεί διάταξη για την υποχρεωτική εκπόνηση μελετών και εφαρμογής νέων ορίων ταχυτήτων στο σύνολο του αστικού και υπεραστικού οδικού δικτύου της χώρας, δεδομένου ότι τα σημερινά όρια συχνά δεν αντικατοπτρίζουν τις πραγματικές δυνατότητες ανάπτυξης των κατάλληλων ταχυτήτων και τελικώς και δεν γίνονται σεβαστά και δεν αστυνομεύονται. Π.χ σε έναν χρονικό ορίζοντα τριετίας.
Γ. Διατάξεις Διαχείρισης Οδικής Υποδομής
1. Προτείνεται να προστεθεί διάταξη που να προβλέπει ότι εκείνοι που κινούνται εντός κυκλικού κόμβου έχουν προτεραιότητα έναντι εκείνων που εισέρχονται στον κυκλικό κόμβο, ως πιο λειτουργική ρύθμιση της κυκλοφορίας, όπως συμβαίνει στα περισσότερα Ευρωπαϊκά κράτη.
2. Προτείνεται να προστεθεί διάταξη που επιτρέπει την τοποθέτηση επί της οδού κατακόρυφων ελαστικών εύκαμπτων επαναφερόμενων κυλίνδρων (οριοδεικτών), που έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμοι και για την αποφυγή της ενοχλητικής στάθμευσης και για τη μείωση των ταχυτήτων και των συνεπαγόμενων οδικών ατυχημάτων.
3. Προτείνεται οι αρμοδιότητες έγκρισης των κάθε είδους κυκλοφοριακών ρυθμίσεων να μεταφερθούν από τις υποστελεχωμένες και υπηρεσίων της αποκεντρωμένης τοπικής αυτοδιοίκησης, στις κατά περίπτωση αρμόδιες υπηρεσίες των Δήμων και των Περιφερειών.
4. Η πρόταση για είσοδο των ταξί στις λεωφορειολωρίδες της Αθήνας πρέπει να αποσυρθεί διότι θα καταστήσει τα λεωφορεία ακόμη πιο λίγο ελκυστικά με άμεσο αποτέλεσμα την περαιτέρω επιδείνωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Η συγκεκριμένη πολιτική στις άλλες πόλεις της Ευρώπης είναι εφικτή λόγω του πολύ μικρότερου αναλογικά αριθμού κυκλοφορούντων ταξί.
Δ. Άλλες Διατάξεις
1. Προτείνεται να προστεθεί διάταξη για την υποχρεωτική ασφάλιση των οδηγών με αυξημένη συμμετοχή σε ατυχήματα: νέων οδηγών έως 25 ετών και ηλικιωμένων οδηγών πάνω από 65 ετών, με αυτόματη παρακολούθηση της συμπεριφοράς τους μέσω των υφιστάμενων εφαρμογών τηλεματικής, με αναμενόμενα θεαματικά αποτελέσματα στη μείωση των ατυχημάτων.
2. Προτείνεται να προβλεφθεί η σύνδεση της συνταγογράφησης ειδικών κατηγοριών βαρέων φαρμάκων ( π.χ. ψυχοφαρμάκων) με την αυτόματη προσωρινή ή μόνιμη αφαίρεση του Διπλώματος Οδήγησης του ασθενή, ανεξαρτήτως ηλικίας.
3. Προτείνεται να προβλεφθεί να λειτουργήσει ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης της αποτελεσματικότητας του ΚΟΚ, με τη συνεχή καταγραφή και δημοσιοποίηση των στατιστικών των παραβάσεων και των αντίστοιχων ποινών και εσόδων, και για την ενημέρωση των πολιτών περί των ωφελειών από την τήρηση του ΚΟΚ αλλά και για τις πιθανές βελτιώσεις του σε τακτά διαστήματα.
Διαβάστε επίσης:
Διαμορφώνει τα σύγχρονα κυκλοφοριακά δεδομένα ο νέος ΚΟΚ!
ΣΑΤΑ: Είσοδο των ταξί στις λεωφορειολωρίδες προβλέπει ο νέος ΚΟΚ
Ταλαιπωρία και κλιμάκωση ποινών: Να τι πρέπει να γίνει με το κράνος!
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Λος Άντζελες: Η δήμαρχος απέπεμψε την αρχηγό της Πυροσβεστικής μετά τις φονικές πυρκαγιές
- Νέος Κανονισμός Χρηματιστηρίου: Πώς αντιδρά η αγορά και οι προβληματισμοί για την αποτελεσματικότητά του
- Χρηματιστήριο: Η διαβολοβδομάδα και η «επικίνδυνη» Παρασκευή, 28 Φεβρουαρίου
- Χένρι Χόλτερμαν (Reggeborgh) : Ο «Μίδας» των επενδύσεων με τις υπεραξίες των 400 εκατ. ευρώ από την Ελλάκτωρ

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι.
Διαβάζονται Τώρα
Απόφαση – βόμβα: Η κυβέρνηση ακυρώνει τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου που είχε κερδίσει ο Ιβάν Σαββίδης
