Ο Ferry Porsche το είχε προβλέψει ήδη από το 1989: «Αν κατασκευάσουμε ένα off–road μοντέλο, σύμφωνα με τα δικά μας standard ποιότητας και με το σήμα της Porsche στο καπό, ο κόσμος θα το αγοράσει». Αποδείχθηκε ότι είχε απόλυτα δίκιο. Από το 2002, η Cayenne αναδείχθηκε σε βασικό στυλοβάτη της Porsche κάνοντας παγκόσμια επιτυχία.
«Η Cayenne ήταν πάντοτε ένας σημαντικός πόλος έλξης για το brand μας, που έφερε πολλούς νέους αγοραστές και φίλους στην Porsche τα τελευταία 20 χρόνια κι αυτό συνέβη σε παγκόσμιο επίπεδο» λέει ο Detlev von Platen μέλος του Executive Board για τις πωλήσεις και το marketing της Porsche AG.
Η Porsche έπρεπε να λάβει σημαντικές αποφάσεις εκεί γύρω στα μέσα της δεκαετίας του 90, προκειμένου να εξασφαλίσει μακροπρόθεσμα οικονομική επιτυχία. Στις αρχές της δεκαετίας, η εταιρεία αντιμετώπιζε μια από τις πιο σοβαρές οικονομικές κρίσεις στην ιστορία της: Όλοι οι δείκτες ήταν στο «κόκκινο» και οι πωλήσεις του οικονομικού έτους 19 91/92 ήταν μόλις 23.060 αυτοκίνητα.
Με την Boxster η οποία παρουσιάστηκε το 1996, η Porsche άρχισε να βγαίνει σταδιακά από την ύφεση. Αλλά πολύ γρήγορα, το management της εταιρείας αντιλήφθηκε ότι μόνο με την θρυλική 911 και το νέο κεντρομήχανο μοντέλο, δύσκολα θα εξασφάλιζε οικονομικά το μέλλον του brand. Οι σκέψεις και τα σχέδια για μία «τρίτη Porsche» άρχισαν να παίρνουν κάποια μορφή χωρίς ωστόσο να υπάρχει κάποια ξεκάθαρη απόφαση.
Με βάση υποδείξεις από τις ΗΠΑ, η εταιρεία αποφάσισε να εξελίξει ένα αυτοκίνητο off-road αντί για ένα πολυμορφικό MPV που ήταν επίσης υπό εξέταση. Αυτή η κατηγορία ήταν ιδιαίτερα αναπτυσσόμενη στην Βόρεια Αμερική – η μεγαλύτερη τότε αγορά για την Porsche. Ο Wendelin Wiedeking (CEO) είχε την προσοχή του παράλληλα στραμμένη, στις αναδυόμενες αγορές της Ασίας.
Οι φιλοδοξίες ήταν από την αρχή πολύ υψηλές: Η Porsche δεν θα αρκούνταν να κατασκευάσει απλώς ένα sport SUV που να συνάδει με το brand, αλλά να θέσει εκτός τον ανταγωνισμό στην κορυφαία κατηγορία των αυτοκινήτων off-road. Αυτό το μεγαλεπήβολο εγχείρημα πραγματοποιήθηκε εν τέλει ως μέρος ενός κοινού προγράμματος με τη Volkswagen, που ονομάστηκε «Colorado» και το οποίο ανακοινώθηκε επίσημα τον Ιούνιο του 1998: η Porsche Cayenne και το Volkswagen Touareg θα μοιράζονταν την ίδια πλατφόρμα.
Παρά την παρόμοια «αρχιτεκτονική» της πλατφόρμας, κάθε κατασκευαστής θα χρησιμοποιούσε τους δικούς του κινητήρες και διαφορετικές ρυθμίσεις για το αυτοφερόμενο αμάξωμα. Η Porsche ήταν υπεύθυνη για την ανάπτυξη της κοινής πλατφόρμας στην αρχικά άκρως απόρρητη τοποθεσία της στο Hemmingen, ενώ η Volkswagen συνεισέφερε την τεχνογνωσία της για την παραγωγή του αυτοκινήτου σε μεγάλους όγκους.
Το 1999, το Zuffenhausen αποφάσισε να κατασκευάσει το αυτοκίνητο στην Γερμανία και όχι σε άλλη χώρα, χτίζοντας μια νέα μονάδα παραγωγής στην Λειψία, η οποία επίσημα εγκαινιάστηκε τον Αύγουστο του 2002. Από την άλλη, το Touareg θα κατασκευάζονταν στην μονάδα παραγωγής της Volkswagen στην Μπρατισλάβα της Σλοβακίας.
Από κει, έρχονταν και τα έτοιμα αμαξώματα της Cayenne, των οποίων η τελική συναρμολόγηση γίνονταν στην Σαξονία. Τα μοντέλα πρώτης και δεύτερης γενιάς της Cayenne -γνωστά εσωτερικά στην εταιρεία ως Ε1 και Ε2- παράγονταν στην Λειψία, αργότερα δε και στο Osnabrück. Με το λανσάρισμα της 3ης γενιάς (Ε3) το 2017, η Porsche μετέφερε όλη την παραγωγή της Caynenne στην Μπρατισλάβα, προκειμένου να αυξήσει τις δυνατότητες της γραμμής παραγωγής της Λειψίας για την παραγωγή των Panamera και της Macan.
Οι τεχνικές προδιαγραφές της έκαναν την Cayenne ένα εύχρηστο οικογενειακό αυτοκίνητο μεγάλων αποστάσεων και ταυτόχρονα ένα σκληροτράχηλο off-road και sport με τις κλασσικές επιδόσεις Porsche. Έχοντας αυτά τα χαρακτηριστικά η Cayenne τα τελευταία 20 χρόνια δημιούργησε την κατηγορία των κορυφαίων sport utility vehicle (SUV).
Η πρώτη γενιά (Ε1) είχε όλα όσα θα περίμενε κανείς από μια Porsche: Με επιλογή ανάμεσα σε δύο κινητήρες V8. Στην Cayenne S, ο νέος κινητήρας των 4,5 λίτρων είχε απόδοση 340 ίππων (250KW) ενώ στην Cayenne Turbo από την ίδια χωρητικότητα κινητήρα, η απόδοση ανέβαινε θεαματικά στους 450 ίππους ή 331KW. Η τελική ταχύτητα έφθανε τα 242 και 266 χλμ/ώρα – ένα πολύ σημαντικό μήνυμα για τους κλασσικούς οδηγούς sport αυτοκινήτων, των οποίων οι προσδοκίες για την συμπεριφορά του αμαξώματος στον δρόμο και τις επιδόσεις, ικανοποιούνταν απόλυτα.
Η οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου ελέγχονταν από νεοεμφανιζόμενα ηλεκτρονικά συστήματα: Το Porsche Traction Management (PTM) διαμοίραζε κατά βάση την δύναμη σε πίσω και εμπρός άξονα σε ποσοστό 62:38. Μέσω ενός συμπλέκτη πολλαπλών δίσκων, η δύναμη εμπρός – πίσω μπορούσε να είναι από 100:0 έως 0:100, ανάλογα με τις συνθήκες.
Στην κίνηση εκτός δρόμου, οι οδηγοί των Cayenne μπορούσαν να βασίζονται «στα κοντά» ώστε να βελτιώνουν την έλξη σε δύσκολες συνθήκες. Το full locking κεντρικό διαφορικό εξασφάλιζε ότι δεν θα υπάρχει άσκοπο σπινάρισμα ακόμη και αν οι τροχοί έχαναν την επαφή με το έδαφος. Με τέτοιον εξοπλισμό, η πρώτη off-road Porsche ήταν τουλάχιστον ισάξια με τα κορυφαία και πιο γνωστά ως τότε off-road του ανταγωνισμού και αυτό φάνηκε ήδη από τις δοκιμές στον δρόμο στην φάση εξέλιξης του αυτοκινήτου.
Η Cayenne πρώτης γενιάς (Ε1) ήταν επίσης η πρώτη Porsche που ενσωμάτωσε το ολοκαίνουριο τότε PASM. Το σύστημα Porsche Active Suspension Management προσφέρονταν σε συνδυασμό με πνευματική ανάρτηση. Υπολόγιζε συνεχώς τις δυνάμεις που επενεργούσαν στις αναρτήσεις, την κατάσταση του δρόμου και τον τρόπο και το στυλ οδήγησης, ενώ βοηθούσε και την οδήγηση εκτός δρόμου: Η ήδη εντυπωσιακή απόσταση από το έδαφος των 21,7 εκατοστών της συμβατικής ανάρτησης, αυξάνονταν στα 27,3 εκατοστά στην πνευματική ανάρτηση.
Η Porsche, βελτίωσε ακόμη περισσότερο την συμπεριφορά στον δρόμο και τις επιδόσεις της Cayenne, στις αρχές του 2006, με την εμφάνιση της πρώτης Cayenne Turbo S με απόδοση 521 ίππων (383KW) με τον κινητήρα V8 biturbo των 4,5 λίτρων. Απόδοση και επιδόσεις πέρα από τα standard της εποχής. Προκειμένου να βελτιώσει την σχέση ανάμεσα στο βάρος και τις επιδόσεις, η δεύτερη γενιά (Ε2) αντί για το δεύτερο κιβώτιο με τις κοντές σχέσεις, εξοπλίστηκε με ένα «on-demand» σύστημα τετρακίνησης που ελέγχονταν από πολύδισκο συμπλέκτη, σύστημα που υπάρχει και σήμερα.
Η Porsche εξέλιξε επιπλέον νέους plug-in υβριδικούς κινητήρες, στην, από την βάση της ξανασχεδιασμένη Ε2. Αυτές οι εκδόσεις εξοπλίζονταν με κεντρικό διαφορικό Torsen. Όλοι οι κινητήρες είχαν αυξημένη απόδοση και μειωμένη έως και 23% κατανάλωση. Από την άλλη, το στοιχείο που τραβούσε την προσοχή στο επανασχεδιασμένο εσωτερικό ήταν η μεγάλη κεντρική κονσόλα που ανέβαινε ψηλά στο ταμπλό.
Mε την παρουσίαση της 3ης γενιάς της Cayenne, η Porsche αποχαιρέτησε τους κινητήρες diesel, επικεντρώνοντας την προσοχή της στην εξέλιξη της τεχνολογίας των υβριδικών plug-in. Μια ακόμη σημαντική στιγμή, ήταν η πρώτη παρουσίαση την άνοιξη του 2019 της ακόμη πιο sport έκδοσης της Cayenne Coupé, με οροφή που χαμήλωνε με αρκετή κλίση στο πίσω μέρος, όπως στην 911.
Κινούμενες μόνο ηλεκτρικά, οι plug-in εκδόσεις της Cayenne 3ης γενιάς έχουν την δυνατότητα για ταχύτητες έως 135 χλμ/ώρα και αυτονομία έως 44 χιλιόμετρα, εκπέμποντας μηδενικούς ρύπους. Η τυπική κατανάλωση κατά τα πρότυπα WLTP είναι από 3,1 έως 4,1 λίτρα/100 χλμ, σε συνάρτηση με το γενικό configuration του αυτοκινήτου και τα ελαστικά.
Οι υβριδικές εκδόσεις, χρησιμοποιούν 17,9 kWh high-voltage μπαταρία, και έναν ηλεκτροκινητήρα 100 kW, όχι μόνο για την ηλεκτροκίνηση, αλλά για μια εμφατικά δυναμική εμπειρία οδήγησης. Πίσω από αυτή την στρατηγική, κρύβεται η τεχνολογία που εφαρμόστηκε στην 918 Spyder, το super sport που ήταν το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής στην εποχή του στην πίστα του Nürburgring-Nordschleife, ακριβώς λόγω της υβριδικής τεχνολογίας που ενσωμάτωνε.
Η πιο δυνατή έκδοση στην γκάμα της Cayenne είναι η Turbo S E–Hybrid, διαθέσιμη από το 2019, με απόδοση 680 ίππων ή 500 KW. Όπως σε όλα τα υβριδικά μοντέλα της Porsche ο οδηγός αυτής της κορυφαίας έκδοσης μπορεί να επωφελείται από την παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια για περισσότερη δύναμη σε όλες τις οδηγικές συνθήκες.
Για παράδειγμα η Cayenne Turbo S E-Hybrid, έχει διαθέσιμη μέγιστη ροπή στρέψης 900 Νm, διαθέσιμη μάλιστα από την αρχή, κάτι που επιτρέπει στο μεγάλο αυτό SUV να επιταχύνεται από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 3,8 δευτ. Στις καθημερινές του μετακινήσεις, ο οδηγός επωφελείται από τα έξυπνα, διαφορετικά driving modes και επωφελείται από την εξαιρετική απόδοση ταυτόχρονα με την χαμηλή κατανάλωση.
Η Cayenne S E-Hybrid, είχε αυτονομία κινούμενη μόνο ηλεκτρικά πάνω από 30 χιλιόμετρα. Η μπαταρία nickel-metal hydride είχε αντικατασταθεί από μια lithium-ion, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης παρέμεινε ο ίδιος, αλλά η απόδοση του ηλεκτροκινητήρα αυξήθηκε στους 95 ίππους (70 kW), ανεβάζοντας και την συνδυασμένη απόδοση στους 416 ίππους ή 306 kW.
Η Cayenne είναι ένα sport all–round αυτοκίνητο και αυτό το έχει αποδείξει σε μια σειρά από extreme καταστάσεις. Το 2006, δύο ιδιωτικές ομάδες συμμετείχαν με Porsche Cayenne S, στο rally Transsyberia από την Μόσχα στον Ουλάν Μπατόρ στην Μογγολία διασχίζοντας την Σιβηρία, καταλαμβάνοντας εν τέλει, την πρώτη και δεύτερη θέση.
Η Porsche εμπνεόμενη από αυτή την επιτυχία, παρουσίασε μια επιτυχημένη, περιορισμένη έκδοση 26 Cayenne S Transsyberia, ειδικά για τους πελάτες της που ήθελαν ένα αυτοκίνητο για αυτού του είδους τους αγώνες αντοχής. Το 2007, στον αγώνα Transsyberia εκείνης της χρονιάς, τρία αυτοκίνητα τερμάτισαν στις θέσεις ένα, δύο, τρία, με συνολικά 7 Cayenne να τερματίζουν στην πρώτη 10άδα.
Ο ειδικός εξοπλισμός των Cayenne S Transsyberia, περιελάμβανε ειδικά ελαστικά all-terrain, κλωβό ασφαλείας, μπλοκέ διαφορικό, ενισχυμένα εμπρός ψαλίδια και ενισχύσεις στο δάπεδο του αυτοφερόμενου αμαξώματος. Η απόδοση του κινητήρα V8 παρέμεινε στους 385 ίππους (283 kW). Ως αγωνιστικές εκδόσεις που βασίζονταν στην ανανεωμένη Cayenne πρώτης γενιάς, είχαν ενσωματωμένες όλες τις βελτιώσεις του μοντέλου: Οι νέοι κινητήρες άμεσου ψεκασμού, είχαν κατά 15% χαμηλότερη κατανάλωση και το νέο Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) σε συνδυασμό με τις ενεργητικές αντιστρεπτικές ράβδους, έδιναν μικρότερες κλίσεις στο αμάξωμα.
Το 2008, δεκαεννιά Cayenne S Transsyberia, ξεκίνησαν το rally Siberia τερματίζοντας σε όλες τις θέσεις (εκτός από την 6η) της πρώτης δεκάδας.
Διαβάστε επίσης:
Daimler Truck: Ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα!
Mercedes-Benz Trucks: Έτοιμο το eActros!
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- «Μπλόκο» Στουρνάρα στο σχέδιο των τραπεζών για το νέο IRIS
- Άμεση ανάλυση: Τι συμβαίνει με τις μετοχές των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Eurobank, τον χρυσό και το πετρέλαιο
- O Σαμαράς, οι μετοχές, το ΜΜ και ο Ηλιάδης, ο «Τρελαντώνης» και οι 6, η BSB στο ΧΑ, ο Κούστας και η ηθοποιός της βιντεοκασέτας, η απαίτηση του pirouetter, τι λέει η EDISON για τα media και η συγκίνηση του Χατζηδάκη
- Έξι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ρευστότητα 2, 5 δισ. δολάρια και πέντε εξασφαλισμένα έσοδα 14,65 δισ. δολάρια!