Οι λέξεις αυτές αποτέλεσαν το εναρκτήριο λάκτισμα των εορταστικών εκδηλώσεων για τα 150 χρόνια της Pirelli, που πραγματοποιήθηκαν στο Piccolo Teatro στο Μιλάνο. Μια θεατρική παράσταση που συνοδεύτηκε από αφηγήσεις, ήχους και εικόνες που ανέδειξαν μια ιστορία στο χώρο της βιομηχανίας, του πολιτισμού, της παράδοσης, της τεχνολογίας και του πάθους που ξεκίνησε στις 28 Ιανουαρίου του 1872.
Το λογότυπο που δημιουργήθηκε για τα 150 χρόνια, και αποκαλύφθηκε τον περασμένο Νοέμβριο στην παρουσίαση του Ημερολογίου της Pirelli 2022 του δημιουργού Bryan Adams, πρόσφατα έδωσε το παρών στο Montecarlo Rally, όπου κοσμούσε το αυτοκίνητο που έδωσε το εναρκτήριο λάκτισμα για την έναρξη του αγώνα. Επίσης το είδαμε στα γιλέκα των αγωνιζόμενων στο World Ski Cup στην Cortina και το San Siro στον αγώνα Inter-Venezia.
Οι εορτασμοί θα συνεχιστούν μέσω χορηγιών της Pirelli σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
Ένα ταξίδι, που η Pirelli ξεκίνησε στις 28 Ιανουαρίου 1872 με τον Giovanni Battista Pirelli, ο οποίος στην ηλικία των 23 ετών αποφάσισε να στοιχηματίσει σε κάτι εντελώς νέο: το καουτσούκ.
Στην αρχή, η εταιρεία κατασκεύαζε μονωτές για τηλεγραφόξυλα και καλώδια που συνέδεαν τα πιο μακρινά σημεία του νεογέννητου Ιταλικού κράτους. Η εταιρεία αναπτύσσεται ραγδαία σε όλο τον κόσμο και παράγει αντικείμενα καθημερινής χρήσης (από σκουφάκια κολύμβησης μέχρι παιχνίδια και αδιάβροχα) και ελαστικά για βαγόνια και ποδήλατα ως απάντηση στις απαιτήσεις αυτών των πρώτων μορφών κινητικότητας. Εστιάζοντας στην καινοτομία από την πρώτη στιγμή, η εταιρεία προσφέρει προϊόντα που γίνονται ταυτόχρονα σύμβολα της προόδου της χώρας.
Όπως ο σύγχρονος πύργος της Pirelli (Pirellone), που αποτέλεσε σύμβολο του Μιλάνου, και μέχρι τη δεκαετία του 1960 στέγαζε τα γραφεία της εταιρείας, τα οποία στη συνέχεια μεταφέρθηκαν σε μία περιοχή βόρεια της πόλης, γνωστή ως Bicocca, που σήμερα έχει μεταμορφωθεί σε ένα πραγματικό εταιρικό campus.
Εν τούτοις, η Pirelli συνάντησε εμπόδια στην πορεία της: όπως οι αποτυχημένες συγχωνεύσεις τη δεκαετία του 1990 με την Dunlop και την Continental και το σχέδιο ενσωμάτωσης δικτύων και περιεχομένου στις τηλεπικοινωνίες, που συνεχίστηκε από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 μέσω της Telecom Italia και σταμάτησε πριν ολοκληρωθεί από εξωτερικές παρεμβολές. Κρίσεις οι οποίες ξεπεράστηκαν με επανεκκίνηση της βασικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, που οδήγησε την εταιρεία να επικεντρωθεί στα ελαστικά.
Γεννημένη στο Μιλάνο η Pirelli γρήγορα έγινε πολύ-εθνική, σε σημείο μάλιστα που να θεωρείται Αγγλική στο Ηνωμένο Βασίλειο, Βραζιλιάνικη στη Βραζιλία, Αμερικανική στις ΗΠΑ. Μία τάση που ήταν ήδη εμφανής στα ταξίδια του ιδρυτή όπως και σε εκείνα των γιών του Alberto και Piero, στη συνέχεια.
Είναι μία εταιρεία με πολυεθνική ταυτότητα και ισχυρές Ιταλικές ρίζες με κορυφαίες βιομηχανικές σχέσεις, ενώ έχει αναπτύξει μία κουλτούρα εταιρικής ευθύνης με συνεισφορά στον τομέα της εκπαίδευσης και κατάρτισης. Αυτά ήταν ανάμεσα στα θέματα που συζητήθηκαν με τους Ferruccio De Bortoli, Marco Tronchetti Provera και Paolo Mieli.
Μέσα από τα εργοστάσιά της, η Pirelli έχει ριζώσει σε πολλές χώρες, που σήμερα ανέρχονται σε 12, χτίζοντας ευήλια, ασφαλή και βιώσιμα εργοστάσια. Με άλλα λόγια, φιλόξενους χώρους για ανθρώπους που εργάζονται με πάθος και για το industry 4.0 με προσομοιωτές, τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) και ρομπότ όπως το σύστημα MIRS που επινόησε η ίδια η Pirelli.
Σήμερα, οι εταιρεία λειτουργεί 18 ελκυστικά και αποδοτικά εργοστάσια με αυτό που βρίσκεται στο Settimo Torinese να αποτελεί πρότυπο ψηφιακής παραγωγής. Ο σχεδιαστής και δημιουργός αυτού του εξαιρετικά προηγμένου συγκροτήματος, αρχιτέκτονας Renzo Piano, βρέθηκε επίσης στη σκηνή του Piccolo Teatro και εξήγησε πώς μπορεί να συνδυαστεί η λειτουργικότητα με την αισθητική, την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα.
Στο ταξίδι της, η Pirelli βρίσκονταν πάντα σε επαφή με καλλιτέχνες και διανοούμενους παρακολουθώντας την εξέλιξη της κοινωνίας και τις αλλαγές των τάσεων. Αυτό είναι κάτι που συνεχίζει να κάνει μέχρι και σήμερα μέσω καινοτόμων μορφών επικοινωνίας όπως: το “Rivista Pirelli”, το Ημερολόγιο Pirelli, το Pirelli HangarBicocca, εκδόσεις και εκθέσεις της Fondazione Pirelli, προϊόντα Pirelli Design, το περιοδικό World και τα τεύχη του Ετήσιου Απολογισμού (Annual Report) εμπλουτισμένα με τις συμβολές καλλιτεχνών και συγγραφέων.
Η λίστα που αναδύεται από τη σκηνή του Piccolo Teatro είναι πλούσια και ξεκινά με το εμβληματικό λογότυπο της Pirelli, που γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, στις αρχές του 20ού αιώνα, με το επιμηκυμένο ‘P’ το οποίο εκτείνεται σαν να είναι ελαστικό.
Πρόκειται για μια εταιρεία που πειραματίζεται με νέες γλώσσες, παράγει ελαστικά και συγχρόνως παίρνει συνέντευξη από τον Umberto Eco. Συζητά με συγγραφείς, φιλοσόφους, ποιητές: σήμερα από τον Carrère μέχρι τον Kureishi, χθες από τον Elio Vittorini μέχρι τον Eugenio Montale και τον Salvatore Quasimodo.
Την ίδια στιγμή, φιλοξενεί τους Luchino Visconti και John Cage και βάζει τον Carl Lewis να φορά ψηλά τακούνια, συνοδεία του αξέχαστου σλόγκαν “Power is nothing without control”. Καινοτομία και επικοινωνιακή πολιτική, ικανότητα ανανέωσης με ταυτόχρονη διατήρηση της παράδοσης, αλλά και διάλογος ανάμεσα στη βιομηχανία και τη σύγχρονη τέχνη, τον αθλητισμό, τη φωτογραφία και τη μουσική. Τα θέματα αυτά ανέλυσαν οι Annamaria Testa, Ferruccio De Bortoli, Paolo Mieli και Marco Tronchetti Provera, αφηγούμενοι ιστορίες από διαφορετικούς κόσμους, από όπου διαφαίνεται ότι όταν εμπλέκεσαι στη βιομηχανία με πάθος παράγεις πολιτισμό.
Εικόνες από το Νορσλάιφ την εποχή του Φάτζιο
Το πάθος που κάνει τις καρδιές να χτυπούν στην Pirelli είναι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός. Ένας τομέας όπου η τεχνολογία αποτελεί θεμελιώδες συστατικό, όπως εξήγησε ο Alberto Pirelli, λάτρης των αγώνων ράλι, και συγχρόνως ένα άθλημα στο οποίο η εταιρεία ενεπλάκη από τη δεκαετία του 1970. Σήμερα, η Pirelli έχει παρουσία σε περισσότερες από 350 αγωνιστικές διοργανώσεις.
Ο αγώνας Πεκίνο-Παρίσι του 1907 έχει γράψει ιστορία, με τον Prince Scipione Borghese στο τιμόνι μιας Itala εξοπλισμένης με ελαστικά Pirelli, να καλύπτει 17.000 km μέχρι τον τερματισμό, με διαφορά 20 ημερών από την αντίπαλη ομάδα που βρέθηκε στη 2η θέση. Πρόκειται για μία μεγάλη επιτυχία που μεταμορφώνει την κινητικότητα σε καινοτομία και θέαμα και τους αγώνες σε υπαίθρια εργαστήρια στις κατηγορίες GT, rally, superbike και στη Formula 1.
Στη συζήτηση που έλαβε χώρα στη σκηνή του Μιλάνου για την κορωνίδα του μηχανοκίνητο αθλητισμού συμμετείχε ο Stefano Domenicali, ο οποίος σήμερα ηγείται της Formula 1, λίγο πριν από μία σημαντική αλλαγή: την εισαγωγή ελαστικών 18” σε ένα αγωνιστικό θεσμό, όπου ανάμεσα στις Ιταλικές σημαίες υπάρχει και αυτή της Pirelli.
Η Pirelli, όμως, δεν περιορίζεται μόνο στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, αλλά υποστηρίζει και άλλα σπορ όπως το ποδόσφαιρο, η ποδηλασία, τα χειμερινά σπορ και η ιστιοπλοΐα με την Luna Rossa.
Η ιστορία αποκαλύπτει μία εταιρεία που πάντα έχει στραμμένο το βλέμμα στο μέλλον. «Δείτε το εσωτερικό για να καταλάβετε», για να ανακαλύψετε νέες λύσεις, συνήθιζε να λέει ο κ. Emanueli, ο οποίος υπέγραψε πολλές από τις 6.700 ευρεσιτεχνίες που κατοχύρωσε η Pirelli μέσα σε 150 χρόνια.
Αυτό είναι το μάθημα του κ. Emanueli’s, το οποίο εφαρμόζουν πάνω από 2.000 άτομα που εργάζονται σήμερα στο τμήμα Έρευνας & Εξέλιξης (Research & Development), που αποτελεί έναν τομέα θεμελιώδους σημασίας για την εταιρία. Οι συνεργασίες του με κορυφαία πανεπιστήμια (πάνω από 50) είναι επίσης σημαντικές, όπως εξηγεί ο Ferruccio Resta, ο οποίος περιγράφει στην Ilaria D’Amico και τη σχέση αμοιβαίας έμπνευσης που συνδέει τη Pirelli με το Politecnico di Milano.
Πριν από την εκδήλωση στο Piccolo προηγήθηκε μία διεθνής διαδικασία αντίστροφης μέτρησης που ξεκίνησε στις 24 Ιανουαρίου στο Rio De Janeiro και συνεχίστηκε τις επόμενες ημέρες με την προβολή του λογοτύπου και ευχών στον πύργο CITI Tower ύψους 180 m στη Σαγκάη καθώς και με ένα τρισδιάστατο animation στον Πύργο Nasdaq της Times Square στη Νέα Υόρκη, και στο Palazzo Venezia μεταξύ Via dei Mercanti και Piazza Cordusio στο Μιλάνο.
Στις σημαντικότερες στιγμές της εταιρείας αναφέρθηκαν οι Ferruccio De Bortoli, Stefano Domenicali, Paolo Mieli, Renzo Piano, Ferruccio Resta και Annamaria Testa, δίπλα στους Marco Tronchetti Provera, Executive Vice Chairman & Ceo, και ο Alberto Pirelli, εκπροσωπώντας τη στενή σχέση μεταξύ της οικογένειας και της εταιρείας.
Η εκδήλωση, οικοδέσποινα της οποίας ήταν η Ilaria D’Amico, αποτέλεσε μία ανασκόπηση στο ταξίδι της Pirelli μέσα σε τρεις αιώνες, αναδεικνύοντας τα στοιχεία που την καθόρισαν: διεθνές προφίλ, εργοστάσια, σχέση με τον πολιτισμό και τους καλλιτέχνες, δημιουργικότητα στην επικοινωνία, παρουσία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και στο κόσμο τον σπορ, συνεχής έρευνα για καινοτομία και τεχνολογία αιχμής.
«Σήμερα θελήσαμε να ταξιδέψουμε μαζί σας στην ιστορία, αλλά με το βλέμμα στραμμένο προς το μέλλον. Η διορατικότητα είναι το στοιχείο που χαρακτηρίζει την Pirelli εδώ και 150 χρόνια, χάρη σε μια στιβαρή εταιρική κουλτούρα αλλά και την ικανότητά της να πρωταγωνιστεί στις εξελίξεις. Αυτές οι αρετές μας επέτρεψαν να φτάσουμε σε αυτό το ιστορικό χρονικό σημείο, με μια μάρκα παγκοσμίου εμβέλειας.
Αισθανθήκαμε την αξία του να μοιραστούμε αυτή την ιστορία με την πόλη μας, τη χώρα μας και όλες τις παγκόσμιες ομάδες και κοινότητες με τις οποίες συνεργαζόμαστε καθημερινά, ως ένα ευχαριστώ στους 30.000 ανθρώπους που καθημερινά γράφουν την ιστορία της Pirelli», δήλωσε ο Marco Tronchetti Provera, Executive Vice Chairman και CEO της Pirelli.
Για την ψηφιακή ιστορία των 150 χρόνων δημιουργήθηκε ένας πρωτοποριακός ιστότοπος που προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να “ταξιδέψει” στον κόσμο της Pirelli μέσα από τέσσερις εικονικές αίθουσες: τις “Product and Research & Development” (Προϊόν και Έρευνα & Εξέλιξη), “Sustainability” (Βιωσιμότητα), “Sport” (Αθλητισμός), “Art & Culture” (Τέχνη και Πολιτισμός).
Πρόκειται για ένα περιβάλλον για εμβύθιση σε ένα 3D περιβάλλον όπου αναδεικνύονται τα προϊόντα του χθες και του σήμερα, η δέσμευση στη βιωσιμότητα, η εμπλοκή στα σπορ καθώς και οι καλλιτεχνικές και πολιτιστικές πρωτοβουλίες που ξεκινούν με το Ημερολόγιο της Pirelli ( Pirelli Calendar).
Ακολουθεί μία σειρά πρωτοβουλιών αφιερωμένων στα 150 χρόνια της εταιρείας, αρχικά με την εμπλοκή των 12 χωρών στις οποίες η Pirelli έχει βιομηχανική παρουσία. Τα projects και οι εκδηλώσεις θα συνεχιστούν μέσα στο 2022 με χορηγίες αθλητικών διοργανώσεων, με αρχή τον κόσμο της Formula 1, πολιτιστικές εκδηλώσεις και λανσαρίσματα νέων προϊόντων.