Το κυκλοφοριακό εξελίσσεται σε εφιάλτη δηλητηριάζοντας καθημερινά τις ζωές των Αθηναίων, κυριολεκτικά και μεταφορικά.
Η επιστροφή σε κανονικούς ρυθμούς κυκλοφορίας μετά το lockdown ήρθε τους καλοκαιρινούς μήνες. Λίγο οι διακοπές, κάτι οι εποχικές δουλειές σε τουριστικά θέρετρα, κάτι τα μπάνια του λαού και το «τέρας» αδρανούσε.
Η έλευση όμως του Σεπτεμβρίου και κυρίως το άνοιγμα των σχολείων πριν 10 μέρες είχαν ως αποτέλεσμα μια δραματική αύξηση της κυκλοφορίας στην Αττική. Η κατάσταση είναι εφιαλτική ειδικά τις ώρες αιχμής, το πρωί και το απόγευμα. Μάλιστα χωρίς να μειώνεται η ένταση τους η περίοδος αιχμής αυξάνεται το 07:30 -09:00 έχει γίνει 07:00 – 10:30. Αντίστοιχα το απογευματινό 15:00 -17:00 έχει γίνει 15:00 – 20:00. Ένα 30% της κίνησης του λεκανοπεδίου είναι το «πηγαινοφέρνω παιδάκια σε δραστηριότητες». Η κατάσταση είναι δραματική, το πρόβλημα βαίνει επί το χείρον και επηρεάζει αρνητικά τις ζωές όλων. Μόνιμο άγχος, πόση ώρα θα κάνω να πάω εκεί, πάλι άργησα, δε θα βρω να παρκάρω και άλλα. Ο μέσος Αθηναίος χάνει δυο ώρες τη μέρα μποτιλιαρισμένος. Δηλαδή 720 ώρες ή ένα μήνα του χρόνου αν προτιμάτε τον περνάει στην κίνηση. Αν το προσδόκιμο ζωής είναι 72 έτη, ένας κάτοικος Αθηνών περνάει 6 χρόνια από τη ζωή του μποτιλιαρισμένος. Η προοπτική είναι φυσικά αυτό να χειροτερέψει. Σε τι οφείλεται όμως η κίνηση; Πόσο έχει αυξηθεί σε σχέση με το 2019; Τι μπορεί να γίνει;
Μιλήσαμε με τον πρόεδρο των Συνδέσμου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Παναγιώτη Παπαντωνίου στο πλαίσιο της ραδιοφωνικής μας εκπομπής Alpha Speed, στον Α989 (καθημερινά 19:00 – 20:00).
Αισθάνομαι πως η κίνηση στην Αθήνα είναι χειρότερη από ποτέ…
Έτσι είναι τα πράγματα, αντιμετωπίζουμε ένα σοβαρό πρόβλημα. Οι συνθήκες είναι παρόμοιες μ’ αυτές που είχαμε το Σεπτέμβριο του 2019. Σύμφωνα με τα στοιχεία κυκλοφορίας στο λεκανοπέδιο της Αττικής υπάρχουν πολύ μικρές διαφοροποιήσεις σε σχέση με την κίνηση της αντίστοιχης περιόδου πριν 2 έτη. Δεν έχουμε λοιπόν μεγάλη επιδείνωση του προβλήματος. Το είχαμε ξεχάσει λίγο το θέμα τον τελευταίο καιρό λόγω πανδημίας και περιορισμών στην κυκλοφορία. Ξαφνικά επιστρέφοντας στην ίδια κατάσταση με το 2019 ήρθε το πρόβλημα στην επιφάνεια και πρέπει να το αντιμετωπίσουμε.
Έχω την αίσθηση πως η προοπτική είναι να χειροτερέψουν τα πράγματα…
Σίγουρα έχει αυξηθεί ο αριθμός των αυτοκινήτων, όπως επίσης και οι άνθρωποι που επιλέγουν το Ι.Χ. για να αποφύγουν το συγχρωτισμό στα ΜΜΜ. Το επόμενο διάστημα, θα λειτουργήσουν εργοτάξια του Μετρό, σε Πανεπιστήμιο, Ευαγγελισμό και Κατεχάκη. Πρόκειται για έργο απαραίτητο που θα βελτιώσει τη ζωή μας στην πόλη όταν έρθει σε λειτουργία, ως τότε όμως θα υπάρξει πρόβλημα, καθώς θα χάσουμε λωρίδες κυκλοφορίας από τα εργοτάξια.
Ειδικά η Κατεχάκη είναι ο πιο επιβαρυμένος κόμβος στην Ελλάδα
Νομίζω ότι όλο το κέντρο θα ασφυκτιά από δω και πέρα. Επιπλέον ο Κηφισός είναι μια περίπτωση που υπάρχει αρκετά σημαντική αύξηση στην κίνηση. Θα πρέπει να δούμε ποιες διαδρομές έχουν μεγαλώσει χρονικά και τι μέτρα απαιτούνται. Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις ούτε μπορεί μια μέρα να ξυπνήσουμε και να μην έχουμε κίνηση. Υπάρχουν μέτρα που μπορούμε να λάβουμε βραχυπρόθεσμα μέχρι να ανοίξουν οι στάσεις στο Μετρό.
Το κλιμακωτό ωράριο στο Δημόσιο δεν εφαρμόστηκε ποτέ σθεναρά…
Χρειάζεται μια ευρύτατη μελέτη σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής. Πρέπει να γίνει κατηγοριοποίηση των δραστηριοτήτων για να αντιμετωπίσουμε τις ώρες αιχμής. Το κλιμακωτό ωράριο μπορεί να δώσει μια λύση. Οι ώρες αιχμής παλιά ήταν 08:00 – 10:00 και 15:00 -17:00. Πλέον το πρωί μιλάμε για 07:30 – 10:30 και το απόγευμα ξεκινά από τις 15:00 και πάει ως τις 20:00. Επίσης τα χαρακτηριστικά της κίνησης διαφέρουν από μέρα σε μέρα. Άλλα συμβαίνουν την Παρασκευή που φεύγουν για Σαββατοκύριακο, άλλα χαρακτηριστικά υπάρχουν τη Δευτέρα και άλλα Τρίτη, Πέμπτη. Είναι σημαντικό να έχουμε πλήρη εικόνα τι γίνεται. Το κέντρο διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας έχει σημαντικό ρόλο στο να δημοσιοποιεί τα νούμερα και να λαμβάνονται πρωτοβουλίες σε συνδυασμό με την Τροχαία.
Στον Κηφισό υπάρχουν σημεία όπου στενεύει το πλάτος του δρόμου.
Πέρα από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα όπως το κλιμακωτό ωράριο πρέπει να υπάρχουν και πρωτοβουλίες μόνιμες. Για παράδειγμα τα ΜΜΜ είχαν εγκαταλειφθεί για χρόνια δεν αναπτύσσονταν όπως θα έπρεπε. Τώρα γίνεται προσπάθεια αύξησης του στόλου, η πανδημία διαμορφώνει μια νέα πραγματικότητα, όσο καλύτερα λειτουργούν τα ΜΜΜ τόσο πιο θελκτικά είναι για τον κόσμο. Το κέντρο της Αθήνας υποφέρει για την ατμοσφαιρική ρύπανση. Ο δακτύλιος πλέον δεν έχει νόημα με τον τρόπο που εφαρμόζεται. Πρέπει να πάμε σ’ έναν δακτύλιο με περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά να αποτρέπεται η χρήση ρυπογόνων οχημάτων στο κέντρο της Αθήνας. Είναι πρακτικές που εφαρμόζονται σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις.
Ένα άλλο δομικό πρόβλημα στην Αθήνα είναι η διαμπερής κυκλοφορία στο κέντρο…
Αυτό είναι πρόβλημα υποδομών. Η επέκταση της Αττικής Οδού, η υπογειοποίηση της Κατεχάκη για να βγει στη Βουλιαγμένης, θα αποτελέσουν περιφερειακούς δακτυλίους. Αυτά τα έργα είναι βέβαια χρονοβόρα. Στη μικρή εικόνα πρέπει να κάνουμε συνεχή παρακολούθηση να αντιμετωπίσουμε την αιχμή με το ωράριο, να βελτιώσουμε τα ΜΜΜ να διανοίξουμε τα στενώματα στον Κηφισό και άλλα.
Θα πρέπει να βρεθεί μια οριστική λύση και για τις διαμαρτυρίες στο κέντρο της Αθήνας, ώστε να μην παρεμποδίζετε η κυκλοφορία.
Πρέπει να βρεθεί μια ισορροπία καθώς σε ένα τόσο επιβαρυμένο κυκλοφοριακά περιβάλλον, τέτοιες καταστάσεις όπως μια πορεία, είτε μια επίσκεψη επισήμου, ή ότι άλλο ταλαιπωρεί χιλιάδες κόσμου. Αν θέλουμε μια ποιότητα ζωής ξεκάθαρα πρέπει να δώσουμε λύσεις σ’ αυτά τα θέματα. Η πόλη θέλει καθαρό περιβάλλον και ποιότητα για τους επισκέπτες. Πρέπει να βρούμε την ισορροπία για να το πετύχουμε αυτό.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΟΗΕ: Οι ερευνητές ζητούν εξουσιοδότηση για να ξεκινήσουν το έργο τους επί του πεδίου στη Συρία
- Συρία-Τουρκία: Όλα τα όπλα της χώρας θα τεθούν υπό κρατικό έλεγχο, δήλωσε ο νέος ηγέτης της Συρίας
- Σερβία: Μεγάλη διαδήλωση των φοιτητών στο Βελιγράδι κατά της διαφθοράς στον κρατικό μηχανισμό
- ΗΠΑ: Ποιον επέλεξε ο Τραμπ για επικεφαλή του Οικονομικού Συμβουλίου του