Περιεχόμενα
Εδώ και 160 χρόνια, η μάρκα καθιστά τις καινοτομίες προσιτές στο ευρύ κοινό όπως όρισε ο Adam Opel όταν την ίδρυσε το 1862.
Προσφέροντας στους πελάτες καινοτομίες σε συνδυασμό με συναίσθημα και παράδοση, η κατασκευάστρια εταιρεία αυτοκινήτων παραμένει πιστή σε αυτή τη δέσμευση μέχρι σήμερα.
Πολυάριθμα μοντέλα το επιβεβαιώνουν, από το θρυλικό 4/12 PS “Laubfrosch”, το Kadett και το Kapitän μέχρι τα best sellers της εποχής μας, το Astra, το Mokka και το Corsa, που φέτος γιορτάζει τα 40ά του γενέθλια.
Όπως τη δεκαετία του 1920 υπήρξε πρωτοπόρος εισάγοντας τη γραμμή συναρμολόγησης στην παραγωγή, έτσι και τώρα η Opel πρόκειται να γίνει μία μάρκα βιώσιμης κινητικότητας, που θα προσφέρει αποκλειστικά ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη από το 2028.
Η ιστορία ξεκίνησε τον Αύγουστο του 1862.
Ο Adam Opel συναρμολόγησε την πρώτη του ραπτομηχανή στο Rüsselsheim, θέτοντας τα θεμέλια για τη ‘νεαρή’ εταιρεία Opel. Οι αριθμοί παραγωγής γρήγορα αυξήθηκαν, κυρίως επειδή η Opel ικανοποιούσε τις ατομικές επιθυμίες των πελατών και σχεδίαζε ραπτομηχανές για ειδικές απαιτήσεις. Ήδη από το 1868, ο Adam Opel μαζί με τους εργαζόμενους μεταφέρθηκαν σε νέο εργοστάσιο.
Η εταιρεία πολύ σύντομα εξελίχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ραπτομηχανών στη Γερμανία με εξαγωγές προϊόντων σε όλη την Ευρώπη. Μετά τις ραπτομηχανές, η Opel δημιούργησε τον επόμενο επιτυχημένο πυλώνα της με τα ποδήλατα.
Το 1886, το πρώτο ποδήλατο με μεγάλο εμπρός τροχό (penny-farthing) κατασκευάστηκε στο Rüsselsheim καθιστώντας την Opel έναν από τους πρώτους κατασκευαστές ποδηλάτων στη Γερμανία.
Σύντομα, η γκάμα μοντέλων επεκτάθηκε με τρίκυκλα και ποδήλατα με μικρούς τροχούς, τα λεγόμενα ποδήλατα ασφαλείας (Sicherheits-Niederräder), και το 1888 ξεκίνησε η ανέγερση του πρώτου εργοστασίου, το οποίο θα κατασκεύαζε αποκλειστικά και μόνο ποδήλατα.
Η Opel γρήγορα υιοθέτησε σύγχρονες τεχνολογίες όπως πνευματικά ελαστικά, ρουλεμάν και κέντρα τροχών με μονόδρομο μηχανισμό (free-wheel hubs) για τα ποδήλατά της.
Από το 1894 και μετά, η Opel λάνσαρε ποδήλατα σχεδιασμένα ειδικά για γυναίκες.
Το success story συνεχίστηκε στο πέρασμα των δεκαετιών. Τη δεκαετία του 1920, η Opel εξελίχθηκε και έγινε ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ποδηλάτων στον κόσμο.
Sophie και Adam Opel
Το αποφασιστικό βήμα εξέλιξης στην ιστορία της εταιρείας – στην υλοποίηση του οποίου συνετέλεσαν οι πέντε γιοι του Adam Opel μετά το θάνατό του – ήταν η έναρξη παραγωγής αυτοκινήτων το 1899.
Επομένως, η Opel είναι από τους πρωτοπόρους αυτής της βιομηχανίας και από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων με τη μεγαλύτερη παράδοση παγκοσμίως. Η παραγωγή αυτοκινήτων στο Rüsselsheim ξεκίνησε με το Opel “Patent-MotorwagenSystemLutzmann”.
Το 1906 κατασκευάστηκε το χιλιοστό όχημα.
Η πραγματική επανάσταση ήρθε το 1909 με το θρυλικό 4/8 PS “Doktorwagen”.
Διαθέσιμο στην τιμή των 3.950 μάρκων, κόστιζε τα μισά από ό,τι τα πολυτελή ανταγωνιστικά μοντέλα και άνοιξε το δρόμο για να αποκτήσει το ευρύ κοινό το δικό του αυτοκίνητο.
Η Opel ήταν ο πρώτος Γερμανός κατασκευαστής που υιοθέτησε την παραγωγή μεγάλης κλίμακας με τεχνολογία γραμμής συναρμολόγησης.
Το πρώτο αυτοκίνητο που βγήκε από τη γραμμή συναρμολόγησης στη Γερμανία το 1924 ήταν το 4/12 PS “Laubfrosch”, πάντα βαμμένο σε πράσινο χρώμα.
Μόλις τρία χρόνια αργότερα, το Opel 4 PS, με βασική τιμή μόλις 2.980 μάρκα, δεν ήταν πλέον ένα ακριβό είδος πολυτελείας για εύπορους πελάτες, αλλά εξελίχθηκε σε ένα αξιόπιστο μέσο μεταφοράς για το ευρύ κοινό.
Την ίδια στιγμή, χάρη στην ορθολογική παραγωγή, το αυτοκίνητο γινόταν πιο προσιτό κάθε χρόνο και με ολοένα βελτιωμένες επιδόσεις. Η ζήτηση για το Opel συνέχισε να αυξάνεται και το 1931 το 1.2L έγινε το πρώτο πραγματικό «people’s car».
Η ραπτομηχανή από την οποία ξεκίνησαν όλα
Πολύ σύντομα, ακολούθησε η επόμενη επανάσταση στην παραγωγή.
Το 1935, το νέο μοντέλο Olympia έγινε το πρώτο Γερμανικό όχημα μαζικής παραγωγής με ενιαίο αμάξωμα από χάλυβα, το οποίο, χάρη στο χαμηλό βάρος του, προσέφερε βελτιωμένες οδηγικές επιδόσεις και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου.
Για πρώτη φορά, η νέα σχεδίαση επέτρεψε το λεγόμενο “πάντρεμα” μεταξύ του αμαξώματος και των μονάδων ισχύος. Αποτέλεσμα, ολόκληρη η διαδικασία παραγωγής ήταν ταχύτερη και πιο αποδοτική, ανοίγοντας το δρόμο για τη μέθοδο που θα εφαρμοζόταν στην παραγωγή μεγάλης κλίμακας.
Στο πέρασμα των δεκαετιών, η Opel υπήρξε κατ’ επανάληψη πρωτοπόρος δημιουργώντας τάσεις με νέα μοντέλα και εκδόσεις και λανσάροντας πραγματικά best sellers.
Η μακροβιότερη σειρά μοντέλου ήταν το Kadett, η πρώτη έκδοση του οποίου είδε το φως της δημοσιότητας το 1936.
Το 1962, το KadettA έγινε ‘million-seller’ με ένα εκατομμύριο πωλήσεις: ως compact μοντέλο, ήταν η κινητήρια δύναμη πίσω από το Γερμανικό “οικονομικό θαύμα” και στη 12η γενιά του – με το όνομα Astra πλέον από το 1991 – συνεχίζει να εξασφαλίζει ότι οι καινοτομίες θα φτάνουν στην compact κατηγορία. Η Opel δεν ξεχνά την παράδοσή της.
Για παράδειγμα, τα βράγχια στην κολόνα του νέου Astra hatchback θυμίζουν προηγούμενες γενιές του Kadett.
Αυτό που σήμερα είναι γνωστό ως Astra και Insignia Sports Tourer βγήκε από τη γραμμή παραγωγής πριν από μερικές δεκαετίες ως Caravan. Και εδώ, η Opel διαδραμάτισε έναν πρωτοποριακό ρόλο.
Το 1953, ο κατασκευαστής λανσάρισε το OlympiaRekordCaravan, ένα συνδυασμό «αυτοκινήτου και van», το πρώτο μεγάλο station wagon από Γερμανό κατασκευαστή.
Η Opel ήταν επίσης από τους πρώτους παίκτες στην κατηγορία μοντέλων truck.
Το πρώτο μεταπολεμικό Opel, ένα 1.5 tonne Blitz truck, βγήκε από το εργοστάσιο το 1946.
Σήμερα, τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα Combo, Vivaroκαι Movano, τα οποία έχουν ήδη γίνει ηλεκτροκίνητα, είναι πρακτικά, έχουν μεγάλη χωρητικότητα φορτίου και ακολουθούν τις ανάγκες της εποχής. Μάλιστα, το τελευταίο διατίθεται σε δύο εκδόσεις με μηδενικές εκπομπές CO2:
ο ηλεκτρικό Vivaro-e με μπαταρία και το Vivaro-e HYDROGENμε κυψέλες καυσίμου υδρογόνου.
Πριν φτιάξει αυτοκίνητα η Opel έφτιαχνε ποδήλατα
Η Opel έχει επίσης γνωρίσει μεγάλη επιτυχία και με τα μικρότερα μοντέλα της γκάμας της επί σειρά δεκαετιών.
Πρώτο και κύριο, το μικρό Corsa, που φέτος γιορτάζει τα γενέθλια των 40 χρόνων του.
Από την πρώτη στιγμή έγινε αμέσως best seller μοντέλο στην κατηγορία του και συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία του και με την τρέχουσα γενιά του, ενώ διατίθεται και σε ηλεκτροκίνητη έκδοση για πρώτη φορά.
Η Opel ίδρυσε επίσης μία νέα κατηγορία οχημάτων το 1991. Το Frontera, ένα “τετρακίνητο όχημα αναψυχής”, έκανε το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης.
Το compact Opel Frontera Sport ήταν ο προάγγελος των σημερινών, ευρέως γνωστών SUV, ενώ το πεντάθυρο Frontera με μακρύ μεταξόνιο έγινε ο πρόδρομος των σύγχρονων off-roaders.
Πριν από 30 χρόνια περίπου, αναρριχήθηκε άμεσα στην κορυφή της αγοράς και πυροδότησε την τάση για τετρακίνηση σε όλη την Ευρώπη. Το 1999, η Opel για μία φορά ακόμα έδειξε πώς μπορεί να συνδυάσει το συναίσθημα και τη λογική, προσφέροντας καινοτόμες λύσεις.
Με το Zafira και το εξαιρετικά ευέλικτο σύστημα καθισμάτων Flex7, η Opel προσδιόρισε τη νέα κατηγορία επταθέσιων compact οχημάτων. Για πρώτο φορά, ένα επταθέσιο όχημα μπορούσε να μεταμορφωθεί σε διθέσιο με μεγάλο χώρο φόρτωσης μέσα σε δευτερόλεπτα, χωρίς αφαίρεση των καθισμάτων.
Ωστόσο, η εταιρεία είχε ήδη συνδέσει το όνομά της με κάποια ιδιαίτερα δυναμικά μοντέλα παραγωγής.
Το 1965, η Opel παρουσίασε το ExperimentalGT, το πρώτο conceptcar Ευρωπαίου κατασκευαστή αυτοκινήτων, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA). Το διθέσιο όχημα κατέρριψε τα τότε ευρωπαϊκά σχεδιαστικά πρότυπα και μόλις τρία χρόνια αργότερα, το πρώτο Opel GT βγήκε από τη γραμμή παραγωγής.
Οι επιδόσεις, η μοναδική σχεδίαση και η ελκυστική τιμή εκτόξευσαν στα ύψη τη δημοτικότητα του GT, το οποίο παραμένει ακόμα και σήμερα ένα αληθινό dream car.
Το 1990, το OpelCalibra πλαισίωσε απρόσκοπτα αυτή την γκάμα. Το αεροδυναμικό σφηνοειδές σχήμα του κατέκτησε τις καρδιές των πελατών και συνετέλεσε σε έναν εντυπωσιακό συντελεστή οπισθέλκουσας 0.26, τιμή ρεκόρ για την εποχή εκείνη.
Με άριστη αεροδυναμική και πολύ ισχυρούς κινητήρες που απέδιδαν έως 150 kW/204 hp, το αυτοκίνητο μπορούσε να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 245 km/h.
Τα σπορ αυτοκίνητα που γράφουν ιστορία ήταν ανέκαθεν μέρος του DNA της Opel. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα από τα πρώτα χρόνια της εταιρείας ήταν το ρεκόρ ταχύτητας που κατέρριψε τις 23 Μαΐου 1928 ο Fritz von Opel, ο μεγαλύτερος εγγονός του Adam Opel. Με το RAK 2 rocket car, ανέπτυξε μέγιστη ταχύτητα 238 km/h στο Berlin Avus.
Σχεδόν πριν από πέντε δεκαετίες, ο Walter Röhrl έφερε την Opel στο επίκεντρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το 1974, αυτός και ο συνοδηγός του, Jochen Berger, κατέκτησαν τον τίτλο του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλι με ένα Ascona SR, και το 1982, μαζί με τον Christian Geistdörfer, κέρδισε το Ράλι Monte Carlo με ένα Ascona 400 έχοντας απέναντί του σκληρό ανταγωνισμό από τετρακίνητα μοντέλα και στο τέλος της σεζόν διεκδίκησε τον τίτλο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC).
Το Opel Corsa-e Rally αποδεικνύει σήμερα ότι οι κορυφαίες επιδόσεις και η περιβαλλοντική συμβατότητα δεν αποκλείουν το ένα το άλλο.
Με το μικρό αυτοκίνητο μηδενικών εκπομπών ρύπων η Opel είναι ο πρώτος κατασκευαστής που εξέλιξε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία το οποίο συμμετέχει στο ADACOpele-RallyCup, το πρώτο ηλεκτρικό κύπελλο αγώνων ράλι ενιαίου τύπου παγκοσμίως, από το 2021 και το οποίο ‘δείχνει’ το μέλλον των αγώνων ράλι.
Με το ηλεκτρικό Opel Ampera, ευρωπαϊκό «Car of the Year 2012», η μάρκα ίδρυσε μια νέα κατηγορία στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου.
Με τη λειτουργία range extender (επέκταση της αυτονομίας), το τετραθέσιο coupé ήταν το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο κατάλληλο για καθημερινή χρήση, με αυτονομία περίπου 500 χλμ.
Το Opel Ampera-e, ένα αμιγώς ηλεκτρικό compact αυτοκίνητο με μπαταρία, ακολούθησε το 2016. Μία φόρτιση της μπαταρίας ιόντων λιθίου 60-kWh προσέφερε αυτονομία έως 520 km (σύμφωνα με το πρότυπο NEDC).
Και το 2019, η Opel λανσάρισε το Corsa-e, καθιστώντας την ηλεκτροκίνηση προσιτή σε πολλούς πελάτες σε όλη την Ευρώπη. Η γκάμα ηλεκτροκίνητων μοντέλων – με plug-in υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία – εξακολουθεί να εμπλουτίζεται από τότε, με στόχο, μέχρι το 2024 όλα τα μοντέλα Opel να διατίθενται και σε ηλεκτροκίνητες εκδόσεις.
Η τελευταία προσθήκη στη σειρά μοντέλων μηδενικών εκπομπών ρύπων είναι το νέο van κυψελών καυσίμου υδρογόνου Vivaro-e HYDROGEN.
Δεν είναι τυχαίο που ένα Opel Vivaro-e λειτουργεί σαν ‘φορέας’ τεχνολογίας για αυτή την καινοτόμα φιλοσοφία κίνησης.
Η Stellantis και η Opel έχουν αποκτήσει πλούσια εμπειρία από την ενασχόλησή τους με την τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου επί δύο και πλέον δεκαετίες – από τη μελέτη βιωσιμότητας HydroGen1 μέχρι το στόλο δοκιμών HydroGen4 με πιλοτική χρήση από πελάτες – και διαθέτουν τεχνογνωσία στο πεδίο αυτό που καλύπτει όλους τους τομείς του συστήματος.
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σε αχαρτογράφητα νερά οι εταιρείες τεχνολογίας – Ποιοι λένε «Πρώτα η Ευρώπη»
- Χρηματιστήριο: Tι μπορεί να επαναφέρει ακόμα και σήμερα την αγορά, ποια χαρτιά πλήρωσαν την «μήνιν» των πωλητών
- Τα guts των Σαράντη και Φέσσα, γιατί είναι έξαλλοι στο ΜΜ με την Απαλαγάκη, η δωρεά του Πατέρα και οι νέες περιπέτειες των Coustas στις Σπέτσες
- Εύθραυστες ισορροπίες στον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας: Οι σύμμαχοι, ο ρόλος του Τραμπ και η αστάθεια στις αγορές