Όταν ένα Opel Grandland X plug-in hybrid χρησιμοποιεί το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης, εκτός από τις μηδενικές εκπομπές ρύπων και την αθόρυβη λειτουργία, κάνει με το δικό του τρόπο αισθητή την παρουσία του στο δρόμο, για οδηγούς και πεζούς: με ένα ιδιαίτερα κομψό μπλε φως στο παρμπρίζ, ακριβώς κάτω από τον εσωτερικό καθρέπτη.
Όταν είναι αναμμένο, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης διακόπτει τη λειτουργία του και το Grandland X βασίζεται αποκλειστικά στην ηλεκτρική ενέργεια.
Για το σκοπό αυτό, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τη ρύθμιση «electric» από τα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης, και το υβριδικό μοντέλο αλλάζει αυτόματα σε ηλεκτρική λειτουργία. Το μπλε φως διευκολύνει επίσης τον έλεγχο από την τροχαία, όταν για παράδειγμα, το Grandland X κινείται σε περιοχές όπου επιτρέπεται η πρόσβαση μόνο σε ηλεκτρικά οχήματα. Σε αυτή την περίπτωση, μία ματιά είναι αρκετή για να διαπιστώσει κάποιος ότι ένα Opel κινείται αμιγώς ηλεκτρικά.
Προκειμένου να διασφαλίσει την επάρκεια διαθέσιμης ηλεκτρικής ενέργειας για οδήγηση με μηδενικές εκπομπές ρύπων και μπλε φωτισμό στην πόλη, το Grandland X plug-in hybrid διαθέτει μία λειτουργία «e-Save». Η λειτουργία αυτή επιτρέπει την εξοικονόμηση της ηλεκτρικής ενέργειας που είναι αποθηκευμένη στη μπαταρία υψηλής τάσης για μετέπειτα χρήση, όπως για οδήγηση σε περιοχές όπου επιτρέπεται η πρόσβαση μόνον ηλεκτρικών οχημάτων. Ο οδηγός μπορεί να ενεργοποιεί αυτή τη λειτουργία μέσω της έγχρωμης οθόνης αφής του συστήματος infotainment, διατηρώντας επομένως μέρος ή το σύνολο της διαθέσιμης ηλεκτρικής ενέργεια μέχρις ότου κριθεί απαραίτητη στη διαδρομή.
Το μπλε είναι όμορφο: Φωτισμός καμπίνας σε πρωτότυπα και οχήματα παραγωγής
Ένα μικρό μπλε φως στο Grandland X plug-in hybrid, μπλε εσωτερικός φωτισμός, μπλε φώτα σε πυροσβεστικά οχήματα – το μπλε φως έχει μακρά παράδοση στην Opel. Ακόμα και στο παρελθόν, το λαμπερό μπλε γοήτευε και ενέπνεε τους σχεδιαστές της Opel. Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης του 2003, το εντυπωσιακό πρωτότυπο Insignia ήδη αποκάλυπτε τη σχεδιαστική γλώσσα του μετέπειτα μοντέλου παραγωγής με το ίδιο όνομα. Στο εσωτερικό, είχε χρησιμοποιηθεί η τότε νέα τεχνολογία φώτων LED – με το πιο όμορφο μπλε. Η επόμενη σχεδιαστική μελέτη με μπλε φως – το όχημα παραλίας Opel Vivaro Surf – ήταν ανάμεσα στα εκθέματα της 2015 IAA. Ένα χρόνο αργότερα, ο μπλε φωτισμός στο χώρο αποσκευών του Opel Vivaro Sport έκανε την είσοδό του στη μαζική παραγωγή. Στο κομψό και στιλάτο Opel ADAM, οι επιβάτες μπορούσαν να διαλέξουν μεταξύ δύο διαφορετικών αποχρώσεων του μπλε.
Προσοχή: Μεγαλύτερη ασφάλεια με μπλε φώτα και σύγχρονα εμπρός φλας LED
Το κλασικό μπλε φως προέρχεται από τα οχήματα της πυροσβεστικής υπηρεσίας και της αστυνομίας και άλλα αυτοκίνητα έκτακτης ανάγκης του μακρινού παρελθόντος. Ήδη τη δεκαετία του 1930, πυροσβεστικά οχήματα Opel Blitz έφεραν μπλε φώτα – αν και αυτά ήταν σταθερά προσανατολισμένα προς τα εμπρός. Τη δεκαετία του 1950, η κυκλοφορία αυξήθηκε ραγδαία και το σήμα προειδοποίησης βελτιώθηκε σημαντικά από το 1955 με τον ‘περιστρεφόμενο φάρο’. Και ενώ τα αστυνομικά αυτοκίνητα με μπάρες φωτισμού οροφής που αναβόσβηναν έτρεχαν σαν δαιμονισμένα στα Αμερικανικά αστυνομικά θρίλερ της δεκαετίας του 1970, τα συστήματα αυτά έφτασαν στη Γερμανία μόλις τη δεκαετία του 1980. Εδώ το σύστημα με ‘σειρήνες με μπάρα μπλε φώτων που αναβοσβήνουν’ απέκτησε την επίσημη ονομασία “RTK 4-SL”, που σημαίνει ‘Περιμετρικός συνδυασμός αστικής σειρήνας και φωτισμού’. Το τμήμα Opel Special Vehicles (OSV) δεν υπήρχε περίπτωση να μην ακολουθήσει την εξέλιξη των τεχνολογιών φωτισμού μετά το 1990. Οι ειδικοί δημιούργησαν αστυνομικά οχήματα Zafira με ειδικά συστήματα σηματοδότησης, πυροσβεστικά Movano με εμπρός φώτα που αναβοσβήνουν και ιατρικά οχήματα έκτακτης ανάγκης βασισμένα στο Insignia με προειδοποιητικά φώτα LED στην πίσω πόρτα.
Εν τω μεταξύ, η τεχνολογία LED εφαρμόζεται πλέον καθολικά – προσφέρει κορυφαία ενεργειακή απόδοση, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και μικρότερα μεγέθη συστημάτων φωτισμού. Ασφαλώς το ίδιο ισχύει πρωτίστως για τους προβολείς. Με το σύστημα προσαρμοζόμενου φωτισμού adaptive IntelliLux LED matrix, η Opel έχει εκδημοκρατίσει μία κορυφαία καινοτομία και για πρώτη φορά την εισήγαγε στη compact κατηγορία με το Astra. Αυτό το αντιθαμβωτικό και με λάμψη φωτός ημέρας σύστημα διατίθεται τώρα από το συμπαγές Opel Corsa μέχρι τη ναυαρχίδα της μάρκας Opel Insignia.
«Βλέπετε και σας βλέπουν»: Καινοτομίες φωτισμού Opel στα 121 χρόνια της στην παραγωγή αυτοκινήτων
Η τεχνολογία φωτισμού ανέκαθεν διαδραμάτισε έναν πολύ ξεχωριστό ρόλο στην ιστορία της μάρκας από το Rüsselsheim. Όλα ξεκίνησαν με το πρώτο αυτοκίνητο το 1899 – το οποίο εξακολουθούσε να χρησιμοποιεί το ρομαντικό φως των κεριών. Επειδή στο ξεκίνημά τους τα φώτα των αυτοκινήτων δεν ήταν τόσο έντονα. Οι πρώτοι φανοί τοποθετήθηκαν στο εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου. Πρωταρχικός σκοπός δεν ήταν ο φωτισμός του δρόμου, αλλά το να γίνεται αντιληπτό το αυτοκίνητο από τους υπόλοιπους οδηγούς ή πεζούς. Στο τέλος του 19ου αιώνα, το Opel Patentmotorwagen “System Lutzmann” προχώρησε ένα ακόμη βήμα. Η γύρω περιοχή φωτιζόταν με κοινά κεριά, χωρίς να πρέπει οι οδηγοί να τα κουβαλάνε μαζί τους. Το κερί εδραζόταν σε έναν άξονα πάνω από τον οποίο ήταν τοποθετημένος ο ‘προβολέας’ ως ένα κρυστάλλινο δοχείο με καθρέπτη. Ένα ελατήριο πίεζε συνεχώς το κερί προς τα πάνω όσο ήταν αναμμένο για να φωτίζει σε ένα σταθερό ύψος μέσα από το κρύσταλλο. Μία απλή λύση χαμηλού κόστους αλλά εξαιρετικά αποτελεσματική – με λίγα λόγια, τυπική Opel.
IntelliLux LED® matrix light: Λαμπερό φως που δεν ενοχλεί κανέναν
Το επαναστατικό σύστημα φωτισμού IntelliLux LED matrix λανσαρίστηκε το 2015 με την τρέχουσα γενιά Opel Astra. Για μία φορά ακόμα, χάρη στην Opel, ένα χαρακτηριστικό που μέχρι πρότινος αποτελούσε αποκλειστικότητα των πολυτελών οχημάτων, προσχώρησε στην κατηγορία των συμπαγών μοντέλων. Οι προβολείς του best-seller έχουν συνολικά 16 μονάδες LED (οκτώ σε κάθε πλευρά), που αυτόματα και συνεχώς προσαρμόζουν το μήκος και την κατανομή του κώνου φωτισμού και απλά ‘συσκοτίζουν’ την περιοχή γύρω από τα αντίθετα διερχόμενα και προπορευόμενα οχήματα, για να μην ενοχλούν τους άλλους οδηγούς. Έτσι εξασφαλίζεται μηδενική αντανάκλαση – με άριστη ορατότητα. Ή όπως λέει ο πρεσβευτής της μάρκας Opel, Jürgen Klopp: «Τα φώτα είναι λαμπερά όπως σε ένα γήπεδο ποδοσφαίρου – αλλά δεν ‘τυφλώνουν’ κανέναν».
Η αρχή λειτουργίας του συστήματος είναι πολύ απλή: μόλις το αυτοκίνητο βγει από τα όρια της πόλης, οι προβολείς matrix αυτόματα αλλάζουν σε πρόγραμμα μεγάλης σκάλας και προσαρμόζουν το μήκος και την κατανομή του κώνου φωτισμού. Το προηγμένο σύστημα κάνει τη νύχτα μέρα για οδηγούς και επιβάτες, χωρίς να ενοχλεί τους υπόλοιπους χρήστες των δρόμων. Η Opel θα προσφέρει το προηγμένο σύστημα IntelliLux LED® matrix στις σειρές μοντέλων Corsa, Astra, Insignia και το νέο Mokka.
Η κορωνίδα της εξέλιξης είναι αυτή τη στιγμή το IntelliLux LED® pixel light. Αυτό ήδη διατίθεται κατόπιν παραγγελίας και θα χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά στη ναυαρχίδα της Opel, το νέο Insignia, οι παραδόσεις του οποίου θα ξεκινήσουν το φθινόπωρο. Ενώ 32 στοιχεία LED ήδη παρέχουν στο Insignia την καλύτερη ορατότητα στο σκοτάδι, διατίθενται τώρα 168 στοιχεία LED τελευταίας γενιάς που προσφέρουν φωτισμό αθλητικού σταδίου – για πρώτη φορά στην κατηγορία σε όχημα μαζικής παραγωγής. Οι προβολείς αντιδρούν ακόμα ταχύτερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια από πριν, βελτιώνοντας επιπλέον την ορατότητα.
Οικονομία ενέργειας με την καλύτερη απόδοση φωτισμού
Εναλλακτικά, η Opel εφοδιάζει τα μοντέλα Corsa, Astra και Crossland X με ένα ιδιαίτερα αποδοτικό σύστημα φωτισμού full-LED. Κάθε προβολέας καταναλώνει μόνο από 13 έως 14 watts στη μεσαία σκάλα. Αυτό αντιστοιχεί με εξοικονόμηση ενέργειας πάνω από 80% συγκριτικά με τα συμβατικά φώτα αλογόνου, που καταναλώνουν περίπου 70 watts ανά προβολέα για τη μεσαία σκάλα. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι πελάτες της Opel χρειάζεται να κάνουν συμβιβασμούς σε θέματα απόδοσης φωτισμού. Το αντίθετο: χάρη στην ειδική τεχνολογία κατόπτρου, αυτοί οι πολύ οικονομικοί προβολείς LED μετατρέπουν τη νύχτα σε μέρα.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Αυστραλία: Πυροσβέστες προσπαθούν να ελέγξουν πελώρια πυρκαγιά
- Τέλη κυκλοφορίας: Μέχρι 31/12 η πληρωμή – Δεν θα δοθεί παράταση δηλώνει το Υπουργείο – mononewsTV
- ΕΕ και ΝΑΤΟ: Στο πλευρό Φιλανδίας και Εσθονίας για τη δολιοφθορά στο υποθαλάσσιο καλώδιο ρεύματος και το μπλακ-άουτ
- Αντωνία Παναγίδη: Στους 10 κορυφαίους ναυτοδικηγόρους από την Lloyd’s List