• AUTO

    Οδηγούμε το XEV YOYO

    • Του Άγγελου Πάρχα


    Στο προσκήνιο η μικροκινητικότητα με το XEV YOYO να δίνει λύση στην αστική συμφόρηση και στο παρκάρισμα, χωρίς εκπομπές ρύπων και με μικρό κόστος μετακίνησης.

    Το XEV YOYO είναι ένα καινοτόμο, ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης που σχεδιάστηκε για να καλύψει τις ανάγκες της αστικής μικροκινητικότητας με οικολογικό και οικονομικό τρόπο. Κατασκευασμένο από την ιταλική startup XEV, ξεχωρίζει για το μικρό του μέγεθος, την μοναδική εμφάνισή του και πλήθος καινοτομιών με τις οποίες εξοπλίζεται. Εξωτερικά υπάρχει μια ευρεία γκάμα χρωματικών συνδυασμών με έντονα και χαρούμενα χρώματα δίνοντας την δυνατότητα στον υποψήφιο αγοραστή να το διαμορφώσει όπως εκείνος επιθυμεί. Μοντέρνα φωτιστικά σώματα led εμπρός και πίσω, τα οποία είναι ορατά και από το πλάι του με την σχεδίασή τους να θυμίζει μπούμερανγκ. Στο μέσο του εμπρός προφυλακτήρα έχει τοποθετηθεί η θύρα φόρτισης πάνω από ένα διάτρητο τμήμα το οποίο βελτιώνει την αεροδυναμική του αυτοκίνητου μειώνοντας τις αντιστάσεις.  Το παρμπρίζ είναι αρκετά μεγάλο προσφέροντας πολύ καλή ορατότητα, ενώ τζάμια υπάρχουν και στην οροφή με αποτέλεσμα άπλετο φως να εισέρχεται στο εσωτερικό δίνοντας την αίσθηση ελευθερίας και της ευρυχωρίας. Οι πλαϊνές πόρτες καλύπτουν σχεδόν όλο το μήκος του αυτοκινήτου με εναλλαγές πλαστικών τμημάτων και τζαμιού για εξοικονόμηση βάρους αλλά και για σχεδιαστικούς λόγους. Ζάντες αλουμινίου 14″ λιτής σχεδίασης μελετημένες και αεροδυναμικά.

    Η πόρτα του χώρου αποσκευών είναι ένα σκουρόχρωμο κρύσταλλο που στο επάνω μέρος διαθέτει μια μικρή αεροτομή ως προέκταση της οροφής. Από κάτω, εκεί που εδράζεται η μοναδική πινακίδα το οχήματος (μπροστά δεν έχει), ανοίγει το τραπέζιο τμήμα με το φωσφοριζέ περίγραμμα στο μέσο του προφυλακτήρα, ώστε να γίνει η αλλαγή μπαταριών, καθώς μία από τις καινοτομίες της XEV είναι πως διαθέτει αφαιρούμενες μπαταρίες ώστε να γίνεται εναλλαγή. Μόλις εξαντληθεί η αρθρωτή μπαταρία των 10,4 kW, μπορεί εύκολα να αντικατασταθεί με μία πλήρως φορτισμένη με απλό, γρήγορο και απόλυτα ασφαλή τρόπο, αυξάνοντας την αυτονομία χωρίς να ανησυχούμε για την επαναφόρτιση. Το ευρύχωρο και φωτεινό εσωτερικό είναι κάτι που δεν το περιμένει κανείς βλέποντας τις εξωτερικές διαστάσεις (μήκος 2,5m, πλάτος 1,5m) οι οποίες διαψεύδουν ευχάριστα. Εύκολη πρόσβαση καθώς είναι ψηλό (1,57m)  και οι πόρτες είναι αρκετά μεγάλες. Οδηγός και συνοδηγός κάθονται άνετα – ψηλά στα μαλακά καθίσματα και έχουν πλήρη ορατότητα περιμετρικά του αυτοκινήτου.

    Είναι πολύ σημαντικό πως τα εμπρός και πίσω παρμπρίζ σηματοδοτούν και το μήκος του αυτοκινήτου, κάνοντας εύκολα αντιληπτό τον χώρο που καταλαμβάνει κατά την κίνηση, αλλά και τον χώρο που χρειάζεται κατά τα παρκάρισμα. Το εσωτερικό είναι πρόσχαρο και ευχάριστο και για τους δύο επιβάτες ενώ διαθέτει και όλα τα απαραίτητα σύγχρονα «καλούδια». Οθόνη αφής 10,25″ στην κεντρική κονσόλα για το σύστημα ψυχαγωγίας, όπου ασύρματα μπορούμε να συνδέσουμε το κινητό μας και να αξιοποιήσουμε πλήρως τις αγαπημένες μας εφαρμογές (μέσω Apple car play & Android auto). Εκεί βλέπουμε και τις πληροφορίες ταξιδιού (ταχύτητα, ποσοστό φόρτισης που απομένει, αυτονομία κλπ) καθώς δεν υπάρχει πίνακας οργάνων πίσω από το τιμόνι. Να σημειώσουμε πως ενώ η οθόνη είναι εύχρηστη και γρήγορη σε απόκριση, όταν για παράδειγμα χρησιμοποιούμε τους χάρτες του κινητού μέσω Apple car play, δεν μπορούμε να ακούμε μουσική από το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου, αλλά ως πηγή ήχου εκείνη τη στιγμή μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μόνο το κινητό.

    Κάτω από την οθόνη διαθέτει αεραγωγούς για το σύστημα κλιματισμού. Υπάρχουν κουμπιά για να ρυθμίζουμε αν θέλουμε να βγάζει κρύο ή ζεστό, χωρίς να μπορούμε να ρυθμίσουμε ακριβή θερμοκρασία, παρά μόνο να αλλάξουμε την ταχύτητα ροής του αέρα μέσω περιστροφικού διακόπτη. Εντύπωση προκαλεί και το «ποδόφρενο ακινητοποίησης», κάτι το οποίο συναντούσαμε παλιότερα σε κάποια από τα μοντέλα της Mercedes. Παρ’ όλα αυτά παραμένει πρακτικό και όπως μάθαμε στην επόμενη γενιά θα παραμείνει μηχανικό αλλά θα μεταφερθεί ανάμεσα στα καθίσματα και θα είναι χειρός. Θύρες USB για φόρτιση κινητής συσκευής σε τρία σημεία, αποθηκευτικοί χώροι με δίχτυ στις πόρτες και μπροστά από τον συνοδηγό, υποβραχιόνιο με ντουλαπάκι ανάμεσα στα καθίσματα καλύπτουν τις ανάγκες για την καθημερινή μας μετακίνηση.

    Ο χώρος αποσκευών στα 180lt είναι προσβάσιμος και από τα καθίσματα καθώς δεν υπάρχει διαχωριστικό και μπορούμε να πούμε πως μας βόλεψε όταν για παράδειγμα θέλαμε να ακουμπήσουμε το μπουφάν μας ή την τσάντα μας. Αξίζει να σημειώσουμε πως το σύστημα ξεκλειδώματος και εκκίνησης χωρίς κλειδί, έχοντάς το απλά πάνω μας (στην τσέπη μας ή στην τσάντα μας), εξυπηρετεί και δουλεύει άψογα. Βγαίνοντας από το αυτοκίνητο και κλείνοντας την πόρτα, πατάμε το κουμπάκι δίπλα στην λαβή και κλείνουν αυτόματα τα παράθυρα και κλειδώνει το αυτοκίνητο γρήγορα και απλά χωρίς να χρειαστεί να ψάξουμε το κλειδί. Κίνηση στους πίσω τροχούς από έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 15 kW (20 PS), ροπής 90 Nm. Η μπαταρία ιόντων λιθίου προσφέρει αυτονομία 110 km όπως διαπιστώσαμε κατά την διάρκεια της δοκιμής μας. Δεν είναι οι επιδόσεις που απασχολούν σε αυτού του είδους αυτοκίνητα, όμως ο ρυθμός επιτάχυνσης εξασφαλίζει άνετη μετακίνηση εντός αστικού ιστού, χωρίς να προβληματίζει ή να «φοβίζει» όταν στεκόμαστε δίπλα σε άλλα αυτοκίνητα με μεγαλύτερη ισχύ. Σίγουρα δεν είναι φτιαγμένο για να κινηθεί σε αυτοκινητόδρομο. Ο περιστροφικός διακόπτης που αποτελεί τον επιλογέα σχέσεων βρίσκεται στο εμπρός τμήμα του κεντρικού υποβραχιονίου και διαθέτει: R για την όπισθεν, N για νεκρά, D για ομαλή οδήγηση μέχρι τα 50km/h και το S όπου αυξάνεται η τελική ταχύτητα στα 90km/h για να μπορούμε να κινηθούμε με ασφάλεια σε δρόμους όπως η λεωφ. Κηφισίας ή Αλεξάνδρας.

    Δεν θυσιάζεται η άνεση και αυτό αποδεικνύεται από την ενδοτική ανάρτηση, όπου λειτουργεί ευλαβικά και αποσβένει άμεσα και ευχάριστα τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Οι μικροί τροχοί, το μικρό μεταξόνιο (1.680 mm), το σχήμα του αυτοκινήτου, η κατανομή του βάρους και άλλα χαρακτηριστικά του μικρού ηλεκτρικού αυτοκινήτου καμιά φορά μας προδιαθέτουν αρνητικά και αυτό που περιμένουμε είναι να «κοπανάει» ή να μας τινάζει στον αέρα σε καμία λακκούβα. Αντιθέτως μας εξέπληξε ευχάριστα καθώς η κύλιση παραμένει αρκετά αθόρυβη και άνετη παρά τις κακοτεχνίες που συναντήσαμε. Κλίσεις με αυτές τις ταχύτητες, δεν μπορεί κανείς εύκολα να εξετάσει αν υπάρχουν και δεν απασχολούν ιδιαίτερα.

    Το σύστημα διεύθυνσης είναι άμεσο στην απόκριση και η ευελιξία που προσφέρει αποτελεί ένα από τα πιο δυνατά χαρτιά του YOYO. Είναι «ελαφρύ» το τιμόνι και δεν χρειάζεται δύναμη για να στρίψεις, και παρόλο που δεν έχει επιστροφή ή κέντρο και χρειάζεται μικροδιορθώσεις στην ευθεία, με τον χρόνο εξοικειώνεσαι και δεν απασχολεί ούτε «κουράζει».

    Σε γενικές γραμμές το αεροδυναμικό του σχήμα, οι διαστάσεις του και το μικρό του βάρος (696 kg) το καθιστούν ένα ευκολοδήγητο, ευέλικτο, οικονομικό και ασφαλές μέσο μετακίνησης εντός πόλεως. Μπορεί να μην εξοπλίζεται με πολλά συστήματα υποβοήθησης και ασφάλειας, αλλά για να κρατηθεί το κόστος σε χαμηλά επίπεδα διαθέτει τα πιο απαραίτητα εξασφαλίζοντας ασφαλείς μετακινήσεις, ξεκούραστες και χωρίς άγχος. Διαθέτει σύστημα hill assist το οποίο μας βοηθάει όταν εκκινούμε σε ανηφόρα ABS και στο βρεγμένο οδόστρωμα θα πρέπει να έχουμε το νου μας καθώς λόγω και του μικρού του βάρους σπινάρει και δυσκολεύεται ελαφρώς να βρει πρόσφυση. Η ηλεκτρική ρύθμιση των εξωτερικών καθρεπτών βοηθάει στην ορατότητα.

    Λίγα και αποτελεσματικά συστήματα ασφαλείας, χωρίς όμως να σημαίνει πως ο τομέας ασφάλειας δεν έχει τη σημασία και το «βάρος» που του αναλογεί. Για τη διασφάλιση της μέγιστης προστασίας των επιβατών, το YOYO είναι «χτισμένο» γύρω από ένα ατσάλινο πλαίσιο υψηλής αντοχής, πλήρως συμβατό με τα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφαλείας. Σε περίπτωση πρόσκρουσης, ενώ τα πόδια μας είναι σχεδόν μπροστά μπροστά και ο χώρος αποσκευών είναι εκείνος που μας χωρίζει από το τέλος του αυτοκινήτου στο πίσω μέρος, το πλαίσιο είναι φτιαγμένο σαν κλωβός, με αποτέλεσμα να λειτουργεί ως ασπίδα και να αποφεύγεται ο τραυματισμός των επιβατών. Με το XEV YOYO οι μετακινήσεις μας γίνονται πιο εύκολες, καθώς το παρκάρισμα θα μας απασχολεί και πάλι αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό. Ομολογουμένως δεν μας δυσκόλεψε καθόλου στους ελιγμούς εντός της πόλης αλλά ούτε και στην αναζήτηση θέσης παρκαρίσματος. Η «παιχνιδιάρική» και η ξεχωριστή του εμφάνιση τραβάει τα βλέμματα πεζών και οδηγών άλλων αυτοκινήτων, αλλά και των «αντιπάλων» στον άθλο του πάρκινγκ με το αποτέλεσμα να είναι προδιαγεγραμμένο προφανώς.

    Χαμηλό λειτουργικό κόστος, εύκολη φόρτιση στο οικιακό δίκτυο (περίπου 4 ώρες από το 30% στο 100%), δυνατότητα εναλλαγής μπαταριών, προνομιακή τιμή κτήσης (πρόγραμμα «κινούμαι ηλεκτρικά»), εξοπλισμός και εξατομίκευση που καλύπτει όλα τα γούστα, διαστάσεις ιδανικές για πόλεις, ασφάλεια υψηλού επιπέδου, μηδενικές εκπομπές ρύπων και κομψή εμφάνιση που ξεχωρίζει, αποτελεί επιλογή για τον υποψήφιο αγοραστή που κινείται εντός αστικού ιστού. Αντίστοιχες επιλογές αποτελούν τα: Citroen Ami, Smart EQ fortwo, Microlino. To YOYO παραμένει από τα πιο οικονομικά και προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα πόλης, με τιμές που ξεκινούν από τα 12.990€ της έκδοσης Entry, 13.300€ για την έκδοση Easy, 13.750€ για την έκδοση Joy που είχαμε στα χέρια μας κατά την διάρκεια της δοκιμής μας και φτάνει μέχρι τα 14.500€ για την καλύτερη έκδοση Sprint (στις τιμές περιλαμβάνεται η κρατική επιδότηση «κινούμαι ηλεκτρικά»).

    Τεχνικά χαρακτηριστικά XEV YOYO

    Κινητήρας: ηλεκτρικός κινητήρας σύγχρονος μόνιμου μαγνήτη

    Χωρητικότητα μπαταρίας: 10,4 kWh αρθρωτή (ιόντων λιθίου)

    Ισχύς: 15kW (20PS)

    Ροπή: 90 Nm

    Κίνηση: Στους πίσω τροχούς

    Κιβώτιο: Αυτόματο μίας σχέσης

    Μήκος/Πλάτος/Ύψος: 2.530 / 1.500 / 1.570 mm

    Μεταξόνιο: 1.680 mm

    Βάρος: 696 kg

    Χώρος αποσκευών: 180 lt

    Τελική ταχύτητα: 90 km/h

    Μέση κατανάλωση δοκιμής: 8,8 kWh/100 km

    Αυτονομία (δοκιμής): 110 km.

    Εκπομπές CO2: 0

    Τέλη κυκλοφορίας: 0

    Τιμή: 13.750 ευρώ (αυτοκίνητο δοκιμής)

    Διαβάστε επίσης

    Ανανεωμένο Jeep Compass MY24!

    Smart: #1, #3 ισχύος 200KW (272PS)



    ΣΧΟΛΙΑ