Αλήθεια τώρα, έψαξα την τιμή (55χ) και μπήκα σε σκέψεις και υπολογισμούς.

Πρόκειται για μοναδική περίπτωση αυτοκινήτου, πάει σαν Impreza ή Giulia και επιπρόσθετα διαθέτει μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος και το πιο όμορφο σήμα/λογότυπο που έχει φτιαχτεί τα τελευταία χρόνια. Το όνομα Cupra γεννήθηκε στο Μαρτορέλ της Βαρκελώνης από τους αγώνες ενιαίου στο Μοντμελό. Αποτελεί σύντμηση του Cup Racing και δεν κομίζω γλαύκας, μαντεύοντας ότι θα αντικαταστήσει/απορροφήσει τη SEAT. Όπως και να έχει το Formentor VZ 333 αποτελεί σπονδή στα γονίδια της πιο θελκτικής νέας μάρκας στην αυτοκινητοβιομηχανία.

1

 

Tο Formentor σε όλες του τις εκδόσεις, υβριδικές, επαναφορτιζόμενες κατέγραψε 619 ταξινομήσεις το 2024 στην χώρα μας. Παρότι κατατάσσεται στην κατηγορία των C SUV καθώς έχει μήκος 4.45m απέχει από το τυπικό SUV καθώς έχει ύψος μόλις 1.5m. Οι σχεδιαστές του βρήκαν τη χρυσή τομή ανάμεσα στην απόσταση που έχει η έδρα του καθίσματος από το έδαφος (για να είναι εύκολο το «μπες – βγες» ειδικά σε ανθρώπους μιας κάποιας ηλικίας που έχουν την δυνατότητα αγοράς) και από την οροφή, ώστε να έχεις μια αίσθηση ευρυχωρίας. Όλα αυτά σε 1.5m. Το μεταξόνιο είναι στα 2.68m, μήκος ιδανικό για ουδέτερο σετάρισμα. To ανανεωμένο Formentor έχει πιο έντονα σχεδιαστικά στοιχεία, φέρει τη νέα εταιρική ταυτότητα και τις τελευταίες αναβαθμίσεις λογισμικού, multimedia του γκρουπ VAG.

 

Το μπροστινό μέρος θυμίζει σφυροκέφαλο καρχαρία (τα μοτίβα επαναλαμβάνονται) και τριγωνικά φώτα LED. Το πανέμορφο λογότυπο CUPRA βρίσκεται στο κέντρο του καπό και μοιάζει σα ομφαλός μιας κατασκευής που δεν είναι ορατή. Τα ανοίγματα για την ψύξη του κινητήρα μοιάζουν με ακμές που πηγάζουν από το σήμα. Η έκδοση δοκιμής μας (VZ) διέθετε προβολείς LED matrix οι οποίοι σκιάζουν την περιοχή του π.χ. αντίθετα διερχόμενου ή προπορευόμενου οχήματος. Η δέσμη φωτός της μεγάλης σκάλας είναι επαρκής για γρήγορες νυχτερινές βόλτες.

 

Από το πλάι το Formentor έχει αθλητική εμφάνιση. Η γραμμή της οροφής χαμηλώνει από τη μέση και πίσω σβήνοντας σε αεροτομή. Το αυτοκίνητο δοκιμής μας φορούσε μεγάλα λάστιχα (245/40/19) που εντυπωσιάζουν σε αναλογία με το αμάξωμα. Το σχήμα τους προσδίδει κίνηση – ρευστότητα ακόμη και όταν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο.

 

Τα πίσω φώτα LED ενώνονται με μια κόκκινη γραμμή που διακόπτεται στο κεντρικό φωτιζόμενο λογότυπο. Το άνοιγμα του χώρου αποσκευών είναι σαν προέκταση (ομόκεντρη) του λογότυπου  σε σχήμα V. Οι τέσσερις εξατμίσεις και ο διαχύτης υποψιάζουν και τους αμύητους ότι πρόκειται για διαφορετικό CUPRA.

 

Ανοίγοντας την πόρτα το μάτι πέφτει στο φωτεινό λογότυπο της Cupra που προβάλλεται στο έδαφος. Μπαίνοντας στο εσωτερικό, είναι εμφανές ότι πρόκειται για πλούσια έκδοση: Ποιοτικά, όμορφα μπάκετ καθίσματα με επενδύσεις από ανακυκλωμένο υλικό, τα οποία αγκαλιάζουν το σώμα και βοηθούν να μην κρατιέσαι από το τιμόνι όταν ανεβαίνει ο ρυθμός.

 

Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων παραμετροποιείτε αλλάζοντας εμφάνιση ανάλογα με τη διάθεση του οδηγού. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει μια νέα μεγάλη οθόνη 12,9 ιντσών με νέο λογισμικό και καλύτερη διαχείριση των μενού και των λειτουργιών. Παραμένουν όμως οι επιφάνειες αφής για την ρύθμιση του κλιματισμού και του ήχου. Tα παρεμβατικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας απενεργοποιούνται και από το τιμόνι και από την οθόνη αλλά όχι με το πάτημα ενός κουμπιού. Είναι σώφρων να τα σβήνεις (τη διατήρηση λωρίδας και την προειδοποίηση ορίου ταχύτητας) προτού ξεκινήσεις εφόσον σε ενοχλούν. Αμφότερα δεν ταιριάζουν με τον αλήτικο χαρακτήρα του αυτοκινήτου (drift mode).

 

Το Cupra έχει επτά αερόσακους καθώς είναι στάνταρ ένας κεντρικός αερόσακος μπροστά για να μην χτυπούν τα κεφάλια των επιβατών. Εύκολα συνδέσαμε το κινητό μας (Android Auto) και η λειτουργία – συνεργασία ήταν απρόσκοπτη. Υπάρχει θέση ασύρματης φόρτισης που υποστηρίζει γρήγορη φόρτιση ισχύος 15W. Επιπλέον, η εφαρμογή My CUPRA App επιτρέπει τον έλεγχο λειτουργιών  όπως ο κλιματισμός και το κλείδωμα εξ αποστάσεως. Οι χώροι είναι ικανοποιητικοί για τέσσερις επιβάτες, ενώ και το πορτ-μπαγκάζ των 345lt είναι κάτω από το μέσο όρο της κατηγορίας.

 

Κάτω από το εμπρός καπό βρίσκεται ο δίλιτρος υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκνητήρας που αποδίδει όπως και στο Audi S3 333PS και 420 Nm ροπής. Ο κινητήρας λειτουργεί σε 3 φάσεις: Ράθυμα – οικονομικά στις χαμηλές στροφές, διαθέτει μια έντονη ώθηση από τις χαμηλές στις μεσαίες στροφές και σταθερή παροχή ισχύος χωρίς υστερίες στις υψηλές στροφές. Είναι παντού γεμάτος, με θετικό τράβηγμα στο πάτημα του γκαζιού, η αμεσότητα του οποίου έχει διαφορές ανάλογα την επιλεγείσα χαρτογράφηση: Comfort, Cupra, Performance, Individual, off road ακόμη και Drift Mode.

 

Η κίνηση μεταδίδεται στους τέσσερις τροχούς μέσω ενός κιβωτίου επτά σχέσεων διπλού συμπλέκτη. Στις χαρτογραφήσεις Cupra, Performance αλλάζει ο ήχος του κινητήρα (τεχνητά), η απόκριση του κιβωτίου, σφίγγει η ανάρτηση, γίνεται πιο κοφτερό το τιμόνι και είσαι έτοιμος για αλητείες! Αν επιλέξεις Drift mode αμέσως μια ειδοποίηση σε ενημερώνει ότι πρέπει να βρίσκεσαι σε οριοθετημένο χώρο. Χάρη σε έναν κατανομέα ροπής (torque splitter) ανάμεσα στους πίσω τροχούς γίνεται προσομοίωση μπλοκέ και έτσι το παιχνίδι της ουράς ειδικά σε γλιστερό οδόστρωμα ή μεικτές συνθήκες παίζεται με τους παλιούς κανόνες: Γκάζι, τιμόνι, κοντρόλ, γκάζι.

 

Όσον αφορά τα φρένα, το Formentor VZ είναι εξοπλισμένο με δαγκάνες έξι εμβόλων (375mm x 36mm), φρένα Akebono τα οποία έχουν εξαιρετική αίσθηση και διάρκεια. Σε απότομο φρενάρισμα από τα 130km/h αποδείχτηκαν επίπονα αποτελεσματικά. Σε δρόμο με στροφές το Formentor VZ έχει αθλητική ομοιογενή συμπεριφορά. Ο οδηγός με σύμμαχο το ουδέτερο πάτημα, την ενδοτική ανάρτηση και την προβλέψιμη συμπεριφορά μπορεί να διαγράψει τροχιές κινούμενος πολύ γρήγορα. Το βάρος των 1640kg είναι κατανεμημένο ομοιόμορφα, παραμένει όμως σημαντικό μέγεθος. Το πιο δυνατό σημείο του αυτοκινήτου είναι η κατευθυντικότητά του. Ο κινητήρας δε συναρπάζει ούτε απογοητεύει, η μούρη δεν τρομάζει στα πολλά και το πίσω μέρος είναι ακλόνητο. Η έντονη ώθηση στις μεσαίες στροφές σε σπρώχνει ν’ αλλάξεις νωρίτερα σχέση κρατώντας τον κινητήρα σ’ αυτή την περιοχή στροφών.

 

Χάρη στην ακαμψία του πλαισίου και τη στιβαρότητα των θόλων φτάνει ανόθευτη η πληροφορία στα χέρια του οδηγού και μεταβιβάζεται με ακρίβεια η εντολή του. Η ανάρτηση με τα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ (Dynamic Chassis Control) δεν κοπανάει, δεν πλέει, συγχωρεί. Το Cupra κρύβει τα χιλιόμετρα ευτυχώς τα φρένα είναι στο ύψος των περιστάσεων και των αποστάσεων. Πιάνεις εύκολα ρυθμό παρασύρεσαι και μπορεί να ξεφύγεις. Ακόμη κι έτσι όμως τα ηλεκτρονικά σε προφυλάσσουν – επαναφέρουν.

 

Συμπέρασμα: Αν ψάχνετε οικογενειακό αυτοκίνητο μια χαρά είναι η υβριδική έκδοση των 150PS. Έχει όση δύναμη, πάτημα, κράτημα χρειάζεστε!  Για τους πιο ανήσυχους υπάρχει και η επαναφορτιζόμενη έκδοση των 272PS που ενδείκνυται και για εταιρικούς χρήστες. Το Formentor VZ 333PS δεν είναι για όλους. Δεν αρκεί να ξέρεις καλά τους στίχους του τραγουδιού «φταις εσύ που με λένε αλήτη» πρέπει να τους έχει σιγοψιθυρίζουν και παιδιά της γειτονιάς σου. Αν επιμένετε τα 55χ. δεν λένε τίποτα. Λίγο παραπάνω κοστίζουν η Mercedes A35AMG και η Alfa Romeo Giulia Veloce.

 

Σ’ ένα κόσμο που δεν κοιτά ίππους αλλά ρύπους πρόκειται για εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα του ορθολογισμού και του εξηλεκτρισμού. Αν κοιτάς το ταμείο δεν είναι αυτό για σένα. Αν σε ενδιαφέρει να περνάς απαρατήρητος και έχεις συνειδητοποιήσει πόσο καιρό ακόμη θα «ζήσεις» και πόσες «στιγμές» περιλαμβάνει αυτό, τότε drift mode… και άσε το λογιστή να μιλάει μόνος του για το ποσό που δικαιολογείται στα έξοδα (150%) από την plug in έκδοση. Πάμε άλλη μια;

 

Τεχνικά χαρακτηριστικά – Cupra Formentor VZ 333 PS

Κινητήρας: 1.984 cc

Ισχύς: 333 PS/ 5.600-6.500 rpm

Ροπή: 420 Nm/2.100-5.500 rpm

Μετάδοση: Στους 4 τροχούς

Κιβώτιο: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων

Επιτάχυνση 0-100 km/h: 4,8 sec

Τελική ταχύτητα: 250 km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη)

Μεικτή κατανάλωση δοκιμής: 11,7 lt/100 km

Εκπομπές CO2: 199 gr/km

Βάρος: 1.641 kg

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.451/ 1.839/ 1.511 mm

Μεταξόνιο: 2.680 mm|

Χώρος αποσκευών: 345 lt

Τιμή: Από 54.990 €

 

 

 

Διαβάστε επίσης:

Έτοιμο για πίστα τo Cupra Leon VZ TCR!

Τα νέα Cupra είναι στην Ελλάδα!

Νέος ΚΟΚ: Πώς αντιδρούν οι συγκοινωνιολόγοι στα μέτρα που εφαρμόζονται