Άλλο η συνήθεια, άλλο η γνώση! Καλό είναι να έχουμε επίγνωση της άγνοιας μας και το πως αντιμετωπίζονται οι μεικτές συνθήκες.

Θεωρώ επιβεβλημένη και σωστή την απόφαση του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη να κλείσει προληπτικά την Εθνική Οδό Αθηνών Λαμίας. Όχι φυσικά γιατί αντιμετωπίζουμε κάτι ακραίο. Φλεβάρης είναι θα χιονίσει και λίγο. Αλλά γιατί κακά τα ψέματα η Ελλάδα δεν διαθέτει το μηχανισμό να κρατήσει ανοιχτούς όλους τους δρόμους ταυτόχρονα και ειδικά τους δευτερεύοντες, σε τέτοιες συνθήκες. Αν με ρωτάτε ως φορολογούμενο, πιστεύω πως πρέπει να επενδύσουμε για να φτιάξουμε τέτοιο αποτελεσματικό μηχανισμό καθότι τα ακραία φαινόμενα, όπως λένε οι ειδικοί, θα είναι πιο έντονα, τα επόμενα χρόνια. Κυρίως όμως και πάνω από τον κρατικό μηχανισμό η συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών είναι απαίδευτοι σε τέτοιες συνθήκες και δεν έχουν κατάλληλα λάστιχα, οχήματα. Οπότε είναι βέβαιο, ότι θα κινδυνεύσουν, θα προκαλέσουν προβλήματα, θα τρακάρουν, θα ταλαιπωρηθούν και θα ταλαιπωρήσουν. Ειδικά στον άξονα Θήβα, Σχηματάρι, Μαλακάσα το έντονο μικροκλίμα που δημιουργείται στο σημείο από την απόληξη του ορεινού όγκου της Πάρνηθας, οδηγεί σε ποσότητες χιονιού τέτοιες, που έχουν κλείσει πάρα πολλοί δρόμοι στο δευτερεύον οδικό δίκτυο.

Δώρο άδωρον ότι μπορεί να παραμείνει και παρέμεινε ανοικτός από χιόνι ο Εθνικός δρόμος με συνεχή χρήση εκχιονιστικών μηχανημάτων την ώρα των ακραίων καιρικών φαινομένων και ρίψη χιλιάδων τόνων αλατιού (4000 τόνους έριξε η Νέα Οδός).  Αφού δεν ξέρουμε ως οδηγοί τι πρέπει να κάνουμε σε τέτοιες συνθήκες. Η Εθνική Οδός που διατηρήθηκε καθαρή από χιόνι, δόθηκε στην κυκλοφορία  από τις 13:00 μέχρι τις 19:00 για να εξυπηρετηθεί η κυκλοφορία να περάσουν τα φορτηγά, να γίνει ο εφοδιασμός της πόλης. Θα κλείσει ξανά από την αστυνομία από σήμερα στις 19:00 ως αύριο στις 19:00 με την κατάσταση να επαναξιολογείται στις 11:00 το πρωί. Την ώρα των ακραίων φαινομένων δηλαδή καθότι είναι βέβαιο πως από τη στιγμή που θα βγεις απ’ την «ανοικτή» Εθνική οδό θα βρεθείς σε πρόβλημα με πάγο και δρόμους γεμάτους χιόνι.

Η ασφάλεια έχει τον πρώτο λόγο τέτοιες στιγμές και το σημαντικό είναι να μην κινδυνέψει κανείς. Μιλάμε για πολίτες απαίδευτους σε τέτοιες καταστάσεις που δεν γνωρίζουν τι να κάνουν, ορθώς προστατεύονται. Ακούω ένα επιχείρημα για άλλες χώρες που δεν κλείνουν οι δρόμοι, εκεί υποχρεωτικά χρησιμοποιούνται χειμερινά ελαστικά ή έχουμε πολύνεκρα δυστυχήματα και καραμπόλες στους αυτοκινητόδρομους όπως πρόσφατα στο Τέξας.

Εν αρχή ην η πρόσφυση!

Δυο είναι τα μεγάλα προβλήματα που έχουμε μπροστά μας σήμερα στην Αττική, ο πάγος και η συνήθεια. Ο διάφανος πάγος δεν φαίνεται! Σχηματίζεται όπου τρέχει νερό, όταν η θερμοκρασία πέσει κάτω από τους 0 βαθμούς Κελσίου.  Αντιμετωπίζεται με αλάτι που τον διασπά σχηματίζοντας υδροξείδιο του νατρίου (ΝΑΟΗ) και υδροχλωρικό οξύ (HCL). Αυτό είναι πολύ κακό για τις ρίζες δέντρων και φυτών αλλά και για το αυτοκίνητό μας. Προγραμματίστε ένα πλύσιμο από κάτω τις επόμενες μέρες. Αποφύγετε να μετακινηθείτε αύριο και μεθαύριο νωρίς το πρωί, προτού βγει ο ήλιος να ζεστάνει τον τόπο και να λιώσει τον πάγο. Πολύ προσοχή και στους πεζούς είναι οι μέρες που γεμίζει το ΚΑΤ από ανθρώπους που σπάνε χέρια, πόδια, κεφάλια. Η συνήθεια μας οδηγεί στο να επαναλαμβάνουμε την καθημερινότητά μας χωρίς να προσαρμοζόμαστε στις συνθήκες.

Το αυτοκίνητο για να κινηθεί σ’ αυτές τις συνθήκες χρειάζεται κατάλληλα ελαστικά. Τα κανονικά/καλοκαιρινά ελαστικά που φορούν τα αυτοκίνητά μας δεν ενδείκνυνται, υπολειτουργούν κάτω από τους 7 βαθμούς Κελσίου. Αυτό συμβαίνει γιατί έχουν σκληρές γόμες ώστε να δουλεύουν στις καλοκαιρινές θερμοκρασίες. Τώρα λοιπόν με το θερμόμετρο πέριξ του μηδενός γλιστρούν υπέρμετρα, πολύ περισσότερο απ’ ότι έχουμε συνηθίσει ή περιμένουμε. Οπότε είναι κρίσιμο ακόμη και σε στεγνό οδόστρωμα με τόσο χαμηλές θερμοκρασίες να διατηρούμε αυξημένες αποστάσεις και να προβλέπουμε δύσκολες καταστάσεις.

Τα κατάλληλα ελαστικά είναι τα χειμερινά ελαστικά, ή έστω τα ελαστικά μεικτών συνθηκών. Τα πρώτα δεν δουλεύουν πάνω από 7 βαθμούς Κελσίου οπότε τι νόημα έχει τις υπόλοιπες 360 μέρες; Τα δεύτερα ανεβάζουν 10% την κατανάλωση οπότε μπλέξαμε. Απ’ την άλλη τα ελαστικά all season είναι παντού μέτρια, στις πλείστες των περιπτώσεων.

Κάπως έτσι καταλήγουμε για δέσιμο…με αλυσίδες ή αντιολισθητικές κουβέρτες: Οι πρώτες είναι για πορεία σε παγωμένο χιόνι, οι δεύτερες για πιο ήπιες καταστάσεις. Δε βλέπω να έχουμε στην Αττική θέμα πορείας σε παγωμένο χιόνι ώστε να χρειάζονται αλυσίδες εντός πόλης. Τώρα σε απομακρυσμένα ορεινά σημεία καλύτερα να μην πάτε αν δεν ξέρετε τι κάνετε και δεν έχετε εκπαίδευση/εξοπλισμό. Αν ξέρετε, δεν περιμένετε από μένα να σας πω. Αν νομίζετε ότι ξέρετε, θα το μάθουμε στις ειδήσεις.

Για να βάλουμε κουβέρτες και αλυσίδες πρέπει να σταθμεύσουμε σε ασφαλές σημείο και όχι να σταματήσουμε εκεί που θα γλιστρήσουμε. Δεν έχει κανένα νόημα να τις χρησιμοποιούμε σε βρεγμένο ή στεγνό οδόστρωμα ή σε λιωμένο από το αλάτι χιόνι. Τις τοποθετούμε στον κινητήριο άξονα, εμπρός στα προσθιοκίνητα, πίσω στα πισωκίνητα, εμπρός στα τετρακίνητα για να έχουμε και τιμόνι. Αφού ξεκινήσουμε σταματάμε εκ νέου μετά από λίγα μέτρα (σ.σ: σε ασφαλές σημείο) να δούμε ότι είναι σφιχτά/σωστά τοποθετημένες.

Πάμε αργά, αφήνουμε αποστάσεις, προβλέπουμε τι μπορεί να συμβεί: Ήπια φρένο και γκάζι! Είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα γλιστρήσει το όχημα. Μειώνουμε τη δοσολογία αυτού που προκάλεσε το γλίστρημα είτε είναι φρένο, είτε γκάζι, είτε τιμόνι. Δεν κάνουμε απότομες κινήσεις. Το κυριότερο δεν αυτοσχεδιάζουμε και δεν δοκιμάζουμε πράγματα για τα οποία δεν είμαστε εκπαιδευμένοι.

Ευτυχώς το βράδυ απαγορεύεται η κυκλοφορία. Καλύτερα αύριο και κυρίως μεθαύριο, νωρίς το πρωί να αποφύγετε τις μετακινήσεις εφόσον δεν είναι απόλυτη ανάγκη. Αν είναι, προτιμήστε τους κεντρικούς δρόμους που είναι παστοί, σα μπακαλιάροι από αλάτι, αποφύγετε τα στενά και τις κατηφόρες/ανηφόρες. Ιδιαίτερη προσοχή(!) τα αυτοκίνητα με ηλεκτρονικά βοηθήματα μπορεί να κρύψουν το πρόβλημα της μειωμένης πρόσφυσης στην αρχή της ανηφόρας και να βρεθείτε στο μέσον της, χωρίς γκάζι, να γλιστράτε ακυβέρνητοι προς τα πίσω.

Θυμίζω πως τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν ABS, πατάς το φρένο και το νιώθεις να σπαρταράει κάτω από το πόδι σου. Αυτό δε σημαίνει ότι χάλασε, αντίθετα το σύστημα ρυθμίζει 100 φορές το δευτερόλεπτο την πίεση στο κύκλωμα των φρένων ώστε να διατηρήσει την περιστροφή των τροχών και να μην μπλοκάρουν. Αν τώρα είσαι σε πάγο, θα μπλοκάρουν αφού η τριβή είναι μηδενική και θα σταματήσεις στο πεζοδρόμιο, στην κολώνα ή στο αντίθετα διερχόμενο αυτοκίνητο. Για να μην φτάσετε εκεί, καθίστε σπίτι, που θέλετε να πάτε εν μέσω πανδημίας;

Διαβάστε επίσης:

Οδήγηση σε μεικτές συνθήκες!

Χρυσοχοΐδης: Με δική μου απόφαση έκλεισε η Αθηνών – Λαμίας, για να μην κινδυνεύσουν άνθρωποι

Οδήγηση σε μεικτές συνθήκες: Χιόνι, ομίχλη, πάγο!