Η σχεδίαση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δίδει σημαντικές ελευθερίες στους σχεδιαστές του.
Πρωτίστως δεν υπάρχει ο όγκος και το βάρος του θερμικού κινητήρα και των περιφερειακών του συστημάτων. Επίσης δεν υπάρχει κιβώτιο, μετάδοση, και ημιαξόνια. Η απουσία όλων αυτών επιτρέπει εντελώς διαφορετική διάταξη των υπόλοιπων μηχανικών μερών, όπως το τιμόνι και τα δυο ποδωστήρια. Σε περίπτωση εμπρόσθιας σύγκρουσης λοιπόν δεν υπάρχει φόβος να παραμορφωθεί η καμπίνα των επιβατών από την υποχώρηση του θερμικού κινητήρα. Επίσης σε περίπτωση σύγκρουσης με πεζό δεν ελλοχεύει ο κίνδυνος να χτυπήσει το κεφάλι του στο εμπρός καπό ειδικά στο κομμάτι όπου από κάτω βρίσκεται το άκαμπτο μπλοκ του θερμικού κινητήρα.
Έχοντας σημαντικά μικρότερο όγκο εξαρτημάτων εμπρός τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πλεονεκτούν εξ ορισμού. Έτσι φυσιολογικά παρακολουθούμε το ένα μετά το άλλο τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα να αριστεύουν στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP. Όπως παράδειγμα το αμιγώς ηλεκτρικό Cupra Born που απέσπασε 5 αστέρια. Η αξιολόγηση της προστασίας των επιβατών βασίζεται σε μετωπικές ή πλευρικές συγκρούσεις καθώς και δοκιμές καταπόνησης της σπονδυλικής στήλης, από οπίσθιες συγκρούσεις. Το Cupra Born πέτυχε επίδοση 93% στην προστασία ενηλίκων επιβατών και 89% στην προστασία παιδιών.
Βλέποντας τις λεπτομέρειες της πρόσκρουσης, διαπιστώνεις πως η βιαιότητα της σύγκρουσης δεν παραμορφώνει την καμπίνα των επιβατών, γιατί δεν υπάρχει ο κρίσιμος όγκος του θερμικού κινητήρα εμπρός από οδηγό και συνοδηγό. Η ενέργεια μεταφέρεται ελεγχόμενα χάρη στις ειδικές ζώνες παραμόρφωσης περιμετρικά της καμπίνας επιβατών έτσι απομένει ζωτικός χώρος επιβίωσης. Σημαντικό ρόλο παίζει και η ακαμψία του πατώματος χάρη στην μπαταρία που βρίσκεται εκεί. Εφόσον ο επιβάτης φορά ζώνη και ενεργοποιηθούν οι αερόσακοι, η πιθανότητα θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού είναι πολύ μικρότερη από ένα αντίστοιχο συμβατικό αυτοκίνητο.
Από την άλλη, υπάρχει και ένα μειονέκτημα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λόγω του αυξημένου βάρους. Αυτό αυξάνει τις απαιτούμενες αποστάσεις φρεναρίσματος για δεδομένη ταχύτητα. Ένα αυτοκίνητο 1000kg θέλει τη μισή απόσταση για να σταματήσει από ένα αυτοκίνητο 2000kg αν θεωρήσουμε ότι έχουν το ίδιο σύστημα φρένων/ελαστικών. Έτσι ελλοχεύει ο κίνδυνος να μην προλάβεις να σταματήσεις. Ή ακόμη χειρότερα εφόσον είναι αναπόφευκτη η σύγκρουση να χτυπήσεις με περισσότερη ορμή (μεγαλύτερη ταχύτητα) απ’ ότι μ’ ένα πιο ελαφρύ αυτοκίνητο. Εδώ αξίζει να προσθέσει κανείς την υψηλή ισχύ που έχουν αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά και την απουσία δραματοποιημένης αίσθησης λόγω έλλειψης θορύβου. Δεν θέλει πολύ για να παρασυρθεί ο άνθρωπος.
Τέλος, όντας εντελώς νέα και σύγχρονα, τα ηλεκτρικά οχήματα φέρουν στις περισσότερες περιπτώσεις όλα τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας που προστατεύουν τον οδηγό από τον εαυτό του, ενώ επίσης έχουν και όλα τα σύγχρονα συστήματα παθητικής ασφάλειας (αερόσακους, ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης, προεντατήρες). Τέλος δεν έχουν τεπόζιτο καυσίμου οπότε δεν υπάρχει κίνδυνος διαρροής/ανάφλεξης. Από την άλλη βέβαια υπάρχει πιθανότητα (πολύ μικρή) διαρροής υψηλής τάσης.
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike