Ο υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης προτείνει πίστα διεθνών προδιαγραφών, στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης».

Ήμουν παρών στην ημερίδα όπου κατέθεσε την πρόταση του, ο υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης, θέμα της ο Αθλητικός Τουρισμός: Παγκοσμίως 220 εκ άνθρωποι μετακινούνται για να αθληθούν σε ετήσια βάση πρόκειται για το 25% της παγκόσμιας τουριστικής κίνησης. Το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα είναι μόλις 10% οπότε εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης. Την ίδια στιγμή ένα βασικό πρόβλημα στις τουριστικές περιοχές όπως η Κρήτη είναι ότι η σεζόν διαρκεί 7 – 8 μήνες. Το κενό είναι μεγάλο και αν βρεθεί τρόπος να μειωθεί διευρύνοντας τη σεζόν αυτό θα είναι καθοριστικό για την οικονομία και τη μόνιμη εργασία.

Ο υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης έκανε μια πρόταση να δημιουργηθεί πίστα μηχανοκίνητου αθλητισμού διεθνών προδιαγραφών, στο χώρο του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», μόλις λειτουργήσει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι.  Η πρόταση αυτή έγινε σε συνέχεια δήλωσης του Πρωθυπουργού: «Η προσοχή μας θα στραφεί στην αξιοποίηση του αεροδρομίου “Καζαντζάκης”. Θα ακούσουμε τις σκέψεις και τις προτάσεις της τοπικής κοινωνίας. Δε θα ήθελα -σε καμία περίπτωση- να μεσολαβήσουν πάλι 18 χρόνια, όπως δυστυχώς έγινε με το Ελληνικό, από τη στιγμή, δηλαδή, που μετακινήθηκε το αεροδρόμιο στα Σπάτα, και να μείνει αυτή η πολύ σημαντική έκταση ανενεργή».

Ας δούμε λίγο τις βασικές παραμέτρους ενός τέτοιου εγχειρήματος. Οι πίστες διεθνών προδιαγραφών που υπάρχουν ανά την Ευρώπη έχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές – προϋποθέσεις:

  1. Γειτνίαση με διεθνές αεροδρόμιο.
  2. Γειτνίαση με λιμάνι.
  3. Άμεση πρόσβαση μέσω οδικού δικτύου.
  4. Δυνατότητα φιλοξενίας δεκάδων χιλιάδων επισκεπτών τις μέρες των αγώνων.
  5. Εύκρατο κλίμα ώστε να λειτουργεί η πίστα απρόσκοπτα.

Όλα αυτά υπάρχουν στο Ηράκλειο της Κρήτης. Μάλιστα υπάρχει μια πολύ σημαντική ευνοϊκή συγκυρία. Το 5μηνο που η σεζόν είναι στα χαμηλά της στην Κρήτη, από Νοέμβριο ως Απρίλιο, οι πίστες της Βόρειας Ευρώπης έχουν πολλούς περιορισμούς στη λειτουργία τους λόγω του χειμώνα. Όπως όλοι γνωρίζουμε αυτούς τους μήνες στην Κρήτη οι ήπιες καιρικές συνθήκες ευνοούν την καθημερινή λειτουργία της πίστας. Τα μεγέθη μιας πίστας διεθνών προδιαγραφών είναι σημαντικά, δεν υπάρχει στην Κρήτη ανάλογη αθλητική εγκατάσταση. Για να γίνει αντιληπτό το τι συζητάμε μια καλή τάξη μεγέθους είναι το ΟΑΚΑ. Η υποστήριξη λειτουργίας μιας τέτοιας αθλητικής εγκατάστασης θα δημιουργήσει εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας στην περιοχή, το κυριότερο δε, μόνιμες και όχι εποχικές. Η πρόταση του υφυπουργού Αθλητισμού περιλαμβάνει και φιλοξενία αγώνα παγκοσμίου πρωταθλήματος Moto GP. Ο Λευτέρης Αυγενάκης έχει το προηγούμενο διάστημα προχωρήσει σε συζητήσεις με τον επικεφαλής της Dorna, Καρμέλο Εσπελέτα όσον αφορά στην διεξαγωγή ενός αγώνα στη χώρα μας. Αμφότερες οι δυο πλευρές έχουν εκφραστεί θετικά σε μια τέτοια προοπτική και έχει διερευνηθεί το κόστος και η αποδοτικότητα μιας τέτοιας συνεργασίας. Ο υφυπουργός προτείνει να αξιοποιηθεί ο χώρος του σημερινού αεροδρομίου και να δημιουργηθεί μια πίστα διεθνών προδιαγραφών, όταν αρχίσει να λειτουργεί το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Θυμίζω ότι η ίδια συζήτηση – ορθά – γίνονταν για χρόνια όσον αφορά στο Ελληνικό, όταν το αεροδρόμιο μεταφέρθηκε στα Σπάτα.

Μιλώντας σχετικά με τον αερολιμενάρχη του Ηρακλείου, Γιώργο Πλιάκα καταρχάς κατέγραψα την θετική του αντίδραση στην πρόταση του Λευτέρη Αυγενάκη: «Είναι μια εξαιρετική ιδέα. Μπορεί πιθανόν να αξιοποιηθεί μέρος των εγκαταστάσεων αλλά και οι δυο διάδρομοι απογείωσης – προσγείωσης, ο βοηθητικός αλλά και οι περιφερειακοί δρόμοι. Είναι σημαντικό ότι όλη η έκταση ανήκει στο Δημόσιο». Αυτό το τελευταίο είναι πολύ μεγάλη υπόθεση καθώς δεν χρειάζεται να συνεννοηθούν πολλοί ιδιοκτήτες γης, πράγμα αδύνατο στην Ελλάδα. Από την πλευρά του ο Τάκης Καλουτσάκης (τουριστικός επιχειρηματίας) συμπλήρωσε: «Είναι μια καλή πρόταση, πρέπει να δούμε τις επιχειρησιακές λεπτομέρειες με το ΥΠΕΘΑ. Είναι πολύ μεγάλος χώρος, δεν ξέρω αν χρειάζεται όλος, ίσως αρκεί μέρος αυτού. Για το δημοτικό διαμέρισμα Αλικαρνασσού, θα είναι μια πολύ θετική εξέλιξη όπως και για το Ηράκλειο, για ολόκληρη την Κρήτη». O Μιχάλης Βλατάκης Πρόεδρος Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κρήτης σημείωσε: «Έχω ένα όνειρο από παλιά να δω το Ηράκλειο να γίνεται Μόντε Κάρλο. Μια πίστα διεθνών προδιαγραφών μπορεί να αποτελεί πρώτης τάξεως εργαλείο για να έχουμε τουρισμό 12 μήνες το χρόνο». Ιδιαίτερα θετική ήταν και η αντίδραση του λιμενάρχη Ηρακλείου, Ευθύμη Δουβή στην ιδέα αυτή: «Ακούγεται σαν όνειρο μακρινό αλλά γιατί να μην γίνει αληθινό;»

Την ίδια στιγμή ο Δημήτρης Καλαϊτζιδάκης operation manager των Grecotel τόνιζε πόσο σημαντικό είναι να ελαχιστοποιηθεί το κενό της σεζόν ώστε να καταστεί δυνατή η μόνιμη εργασία και η επένδυση σε προσωπικό καταρτισμένο και σωστά αμειβόμενο.  Ο Γιώργος Χριστοδουλάκης (πρόεδρος Ομοσπονδίας Τουριστικών Καταλυμάτων) πρόσθεσε: «Η πρόταση μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους. Θα έχουμε όφελος 1000%, μεγάλη διαφήμιση για το νησί. Πιστεύω πως είναι η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση που μπορεί να γίνει στη συγκεκριμένη περιοχή. Οι εμπλεκόμενοι στο μηχανοκίνητο αθλητισμό είναι μια ελίτ που δύσκολα την προσεγγίζεις μ’ άλλο τρόπο». Την ίδια στιγμή ο Κώστας Κουρκούνης, (επιχειρηματίας, μεταφορές) έδωσε τη δική του οπτική: «Θα είναι ευχής έργο να γίνει μια τέτοια πίστα στην Κρήτη, στο Ηράκλειο. Έχουμε κορεσθεί από άλλες δραστηριότητες όπως εμπορικά κέντρα. Θέλω να τονίσω πως ο μηχανοκίνητος αθλητισμός προσελκύει μια ευκατάστατη μερίδα τουριστών που δεν είναι εύκολο να τους προσεγγίσεις μ’ άλλο τρόπο».

Ο υφυπουργός Αθλητισμού τόνισε ότι μετά τις εκλογές μπορεί ν’ ανοίξει η συζήτηση με όλους τους φορείς γι’ αυτό το εγχείρημα. Η χρονική συγκυρία είναι εξαιρετικά ευνοϊκή για τους εξής λόγους:

  1. Είναι εξαιρετικά σπάνιο να βρεθεί μια τόσο μεγάλη επίπεδη έκταση δίπλα σε αστικό ιστό και να ανήκει σ΄ έναν μόνο ιδιοκτήτη.
  2. Η Ελλάδα λόγω της επιτυχημένης διοργάνωσης του Ράλι Ακρόπολις έχει την έξωθεν καλή μαρτυρία στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
  3. Η Dorna επιθυμεί την διοργάνωση αγώνα Moto GP στην Ελλάδα.
  4. Το εύκρατο κλίμα της Κρήτης ευνοεί τη λειτουργία της πίστας τους χειμερινούς μήνες τη χαμηλή περίοδο. Την ίδια περίοδο λόγω καιρού είναι κλειστές οι περισσότερες Ευρωπαϊκές πίστες.

Αντίστοιχα οι απαιτήσεις είναι πολλές απαριθμώ τις βασικές:

  1. Χρηματοδότηση (απαιτούνται τουλάχιστον 100 εκ.)
  2. Κόστος λειτουργίας της πίστας
  3. Εκπαιδευμένο μόνιμο προσωπικό.

Είναι σίγουρα πως μια τέτοια εγκατάσταση μπορεί να λειτουργήσει όλο το χρόνο και αξίζει να τονιστεί ότι οι αγώνες είναι ένα πολύ μικρό μέρος της δουλειάς της. Ο κύριος όγκος εργασιών μιας τέτοιας υποδομής είναι οι δοκιμές εξέλιξης αγωνιστικών ομάδων, κατασκευαστών αυτοκινήτων, ελαστικών. Φυσικά θα μπορεί να λειτουργήσει και ως κόμβος τεχνολογίας για τους φοιτητές των πανεπιστημίων αλλά και ως χώρος εκπαίδευσης και ανάπτυξης κουλτούρας οδικής ασφάλειας που τόσο ανάγκη έχει το νησί. Προφανώς όλα τα ανωτέρω συνδέονται με την επόμενη μέρα των εκλογών. Οφείλω να καταθέσω κλείνοντας, πως στα χρόνια που παρακολουθώ το ρεπορτάζ του μηχανοκίνητου αθλητισμού δεν υπήρξε ποτέ μια πρόταση τόσο καλά δομημένη σε μια τόσο ευνοϊκή συγκυρία. Λέτε να ήρθε η στιγμή και για την Ελλάδα;

Διαβάστε επίσης

Menalo Trail: Περπατάμε Μαγούλιανα – Βαλτεσινίκο! (video)