Η χρήση του ηλεκτρικού οχήματος για ταξί και γενικότερα στην κίνηση εντός πόλης παρουσιάζει μερικά μοναδικά πλεονεκτήματα.
Αρκετοί επαγγελματίες οδηγοί ταξί το επόμενο χρονικό διάστημα είναι υποχρεωμένοι ν’ αλλάξουν το παλιό τους αυτοκίνητο με καινούργιο. Το δέλεαρ της κρατικής επιδότησης που μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει τις 10.000 ευρώ σε περίπτωση αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου έχει βάλει σε σκέψεις πολλούς.
Καταρχάς να ξεκαθαρίσουμε ότι άλλο το plug in hybrid και άλλο το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Η τεχνολογία του υβριδικού οχήματος που μπαίνει στην πρίζα αποτελεί μια εξαιρετική λύση για τον ιδιώτη που κινείται εντός πόλης μ’ ένα μεγάλο SUV και θέλει να μειώσει τα έξοδα χρήσης αλλά και το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα. Τα PHEV μπορούν να διανύσουν από 50 – 70km ηλεκτρικά και συνδυαστικά έχουν θερμικό κινητήρα (βενζίνης), ο οποίος καταναλώνει περισσότερο απ’ ότι ένα πετρελαιοκίνητο ή με φυσικό αέριο όχημα. Οπότε είναι ιδανικά για ιδιώτες, ειδικά για όσους κινούνται καθημερινά στην πόλη, αλλά ταξιδεύουν τα Σαββατοκύριακα.
Για τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί πολύ πιο ενδεδειγμένη κατά την άποψή μου λύση είναι το αμιγώς ηλεκτρικό όχημα με μεγάλη μπαταρία άρα και αυτονομία (πάνω από 50kwh χωρητικότητα οπωσδήποτε).
Πέρα από την κατανάλωση του ηλεκτρικού οχήματος που είναι κοντά στις 15 – 20kwh/100km ήτοι έως 2 ευρώ/100km υπάρχουν μερικά ασύγκριτα πλεονεκτήματα στη χρήση τους. Όπως ότι δεν έχουν κιβώτιο ταχυτήτων, ούτε αλλαγές ταχυτήτων. Προσοχή δεν έχουν καθόλου ταχύτητες. Αυτό οφείλεται στη σταθερή ροπή του ηλεκτροκινητήρα που είναι διαθέσιμη σ’ όλο το φάσμα στροφών. Με άμεση συνέπεια μια απαράμιλλη ευκολία χρήσης. Ουσιαστικά ο οδηγός το μόνο που χρειάζεται να κάνει είναι τιμόνι, γκάζι. Δεν ξέχασα το φρένο καθώς σε αρκετές περιπτώσεις δεν χρειάζεται καν πάτημα. Με τεχνολογίες όπως το e pedal της Nissan που είναι διαθέσιμο στο Leaf e+ (62kwh μπαταρία, αυτονομία 528km) μεταβάλλεται ο ρυθμός ανάκτησης ενέργειας και όλη η κινητική ενέργεια του αυτοκινήτου αντί να μετατρέπεται σε θερμική στα φρένα, ανακτάται και αποθηκεύεται στην μπαταρία.
Έτσι έχεις μικρότερη κατανάλωση, μεγαλύτερη απόδοση και ελάχιστες φθορές στα φρένα. Ο οδηγός εύκολα συνηθίζει τη λειτουργία του e pedal και το εκμεταλλεύεται πατώντας πλέον πολύ σπάνια φρένο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα λιγότερη κούραση εκ μέρους του οδηγού. Η πλήρης απουσία κραδασμών και θορύβων είτε το αυτοκίνητο είναι σταματημένο είτε κινείται συμβάλλει επίσης πολύ στην άνεση του οδηγού. Για όσους απορούν γιατί το ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει τόσο μικρή κατανάλωση είναι απλό: Ο συντελεστής απόδοσης του πετρελαιοκινητήρα είναι στο 0,4 ενώ του ηλεκτροκινητήρα στο 1.
Είναι σίγουρο ότι οι 8 ή 10 ώρες δουλειά την ημέρα για έναν επαγγελματία οδηγό ταξί μπορούν να είναι πολύ πιο εύκολες με τη χρήση ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Τώρα η συντήρηση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου κοστίζει πολύ λιγότερο απ’ αυτή ενός συμβατικού με θερμικό κινητήρα. Πρόκειται για απλούστερη κατασκευή με λιγότερα μηχανικά προβλήματα. Δείτε για παράδειγμα το ψυγείο ή το πλυντήριο στο σπίτι σας που χρησιμοποιούν την ίδια τεχνολογία. Αυτό βελτιώνει σημαντικά και μια άλλη κρίσιμη παράμετρο για τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί: Ο χρόνος παραμονής στο συνεργείο είναι πολύ μικρότερος απ’ ό,τι ενός συμβατικού αυτοκινήτου με θερμικό κινητήρα. Υπάρχουν πολύ λιγότερα κινούμενα μέρη, πολύ λιγότερες ανάγκες ψύξης, γενικότερα πολύ λιγότερες βλάβες, άρα συνολικά απαιτείται πολύ λιγότερος χρόνος στο συνεργείο.
Όσον αφορά στη φόρτιση, προσωπικά πιστεύω ότι θα πάρει λίγο καιρό μέχρι να έχουμε ταχυφορτιστές στις πιάτσες ταξί. Έως τότε όμως ένας επαγγελματίας που έχει πρόσβαση σε χώρο στάθμευσης με παροχή ρεύματος, μπορεί να εγκαταστήσει εκεί ένα wallbox 7kwh μέσω του οποίου για να φορτίζεις την μπαταρία των 62kwh χρειάζονται 9 ώρες. Κατά προτίμηση στο νυχτερινό τιμολόγιο και ενόσω ξεκουράζεται ο οδηγός.
Σήμερα υπάρχουν ισχυρά κίνητρα με την κρατική επιδότηση των 10 χιλιάδων ευρώ για να αποκτήσει κάποιος επαγγελματίας ένα ηλεκτρικό ταξί. Η Nissan εκτός του Leaf e+ προσφέρει και το 7θέσιο e-NV200 Evalia για ταξί και συναφείς μεταφορικές υπηρεσίες.
Πλεονεκτήματα ηλεκτρικού ταξί
- Άνεση – ευκολία οδήγησης
- Απουσία κιβωτίου ταχυτήτων
- Αθόρυβη λειτουργία
- Κατανάλωση 2 ευρώ/100km
- Κρατική επιδότηση 10χ ευρώ για την αγορά του
- Διαφορετική ουρά στις πιάτσες
- Χαμηλό κόστος συντήρησης
- Απλούστερη κατασκευή, λιγότερα μηχανικά προβλήματα
Μειονεκτήματα ηλεκτρικού ταξί
- Χρόνος φόρτισης 9 ώρες
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike