Η Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) βρίσκεται στην δεξιά άκρη του αυτοκινητόδρομου και λόγος ύπαρξής της είναι να εξυπηρετηθεί το έκτακτο: Διέλευση ή στάση. Από κει θα περάσει το ασθενοφόρο, το πυροσβεστικό ή το περιπολικό για να φτάσει στο συμβάν και να σώσει ότι σώζεται. Εκεί θα σταματήσουμε αν αντιμετωπίσουμε μια έκτακτη κατάσταση: Μηχανική βλάβη, αστοχία ελαστικού, ζαλάδα, ξαφνικός πόνος ή άλλη φυσική ανάγκη.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε αμέσως (!) αν αναγκαστούμε να σταματήσουμε στη ΛΕΑ είναι να απομακρυνθούμε από το κατάστρωμα του δρόμου. Μόλις σταματήσει το όχημα, βγαίνουμε από δεξιά και περνάμε πίσω από το προστατευτικό κιγκλίδωμα όλους τους επιβάτες. Μετά αφού ελέγξουμε ότι δεν έρχεται κάποιο όχημα, παίρνουμε με γρήγορες κινήσεις το τρίγωνο, περνάμε πάλι πίσω από το κιγκλίδωμα, περπατάμε 200m προς τα πίσω και με πολύ προσοχή το τοποθετούμε οριοθετώντας το σημείο συμβάντος. Ξανά πίσω από το κιγκλίδωμα και τότε τηλεφωνούμε για βοήθεια. Σε καμία περίπτωση δεν στεκόμαστε στο κατάστρωμα του δρόμου.
Επίσης αν ως οδηγοί δούμε κάποια ασυνήθιστη κίνηση εμπρός μας στον αυτοκινητόδρομο, πρέπει αμέσως να μειώσουμε δραστικά την ταχύτητα που κινούμαστε. Μετά έχουμε όλο το περιθώριο να διαπιστώσουμε τι συμβαίνει και να κρίνουμε αν υπάρχει κάποιος κίνδυνος. Αν αντίθετα περιμένουμε να φτάσουμε κοντά για να δούμε τι συμβαίνει και μετά να φρενάρουμε είναι πιθανόν να μην προλάβουμε. Δεν μπορώ να γνωρίζω για το συγκεκριμένο χθεσινό δυστύχημα πόσο σημαντικό ήταν το τηλεφώνημα που είχε να κάνει ο άτυχος άντρας που έχασε τη ζωή του και αν μπορούσε να περιμένει ως το πλησιέστερο Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, ή έστω το πλησιέστερο χώρο στάθμευσης. Η ΛΕΑ δεν είναι χώρος να σταματάμε για να τηλεφωνούμε. Θα μπορούσε να ζητήσει από τη συνοδηγό να τον διευκολύνει με την κλήση. Φυσικά μπορεί να αισθάνθηκε δυσφορία και να σταμάτησε και κάλεσε το γιατρό του, ή οτιδήποτε άλλο. Αλλά σ’ αυτή την περίπτωση έπρεπε πρώτα να βγουν από το όχημα, να απομακρυνθούν από το κατάστρωμα, να σηματοδοτήσουν την περιοχή και μετά να τηλεφωνήσουν. Ναι προφανώς νωρίτερα θα έφταναν σε ασφαλή χώρο στάθμευσης.
Τώρα ο οδηγός χωρίς άδεια οδήγησης που έπεσε πάνω τους είναι ένα άλλο θέμα. Καταρχάς έχει καταστρέψει τη ζωή του, καθώς η ασφαλιστική εταιρεία στο πλαίσιο αστικής ευθύνης θα αποζημιώσει και θα στραφεί εναντίον του για επανείσπραξη. Το ποσό είναι επταψήφιο και θα είναι απαιτητό στο διηνεκές. Σε πρώτη ματιά αναρωτιέσαι πως είναι δυνατόν μέρα μεσημέρι, στην ευθεία, με ηλιοφάνεια να πέσει πάνω σε σταματημένο όχημα. Μετά κοιτώντας το χρώμα του αυτοκινήτου, που συμπωματικά και ατυχώς, δε διαφέρει σημαντικά από αυτό της ασφάλτου και συνδυάζοντας πιθανή απειρία, έλλειψη προσοχής και έλλειψη ικανότητας, δεν αποκλείεται τίποτα.
Έχει ενδιαφέρον να γίνει έλεγχος αν χρησιμοποιούσε εκείνη την ώρα το κινητό του. Αν ναι, έχουμε έναν που σταμάτησε για να μιλήσει στο κινητό και έναν που έπεσε πάνω του γιατί κοιτούσε το κινητό και δεν πρόσεχε στο δρόμο. Γίνονται;
Κλείνοντας με τη ΛΕΑ θέλω να επαναλάβω για πολλοστή φορά το πόσο σημαντική είναι η αστυνόμευσή της. Όλοι γνωρίζουμε πως σε μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο η Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης μετατρέπεται σε Λωρίδα Έξυπνων Ανθρώπων που προσπερνούν παρανόμως τους υπόλοιπους. Όλοι αναγνωρίζουμε την ανάγκη υιοθέτησης αυστηρών μέτρων ώστε να αστυνομευτεί αυτή η πρακτική. Υπάρχει αστυνόμευση αλλά χρειάζονται και κάμερες που θα βεβαιώνουν την παράβαση ηλεκτρονικά και αυτομάτων θα στέλνουν την κλήση στο taxinet.gr.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΕΛΤΟΝ: Φορολογικό πιστοποιητικό με συμπέρασμα «χωρίς επιφύλαξη» για τη χρήση 2023
- ΑΒΑΞ: Αγορά ιδίων μετοχών συνολικής αξίας 2.067 ευρώ
- Carnival Cruise Lines: Απαγορεύει τα ηχεία Bluetooth επί των κρουαζιεροπλοίων της!
- Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο (ΑΠΘ): Στα 600 κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου στη λίστα της Σαγκάης